Hei

Var avgårde på HiFi-klubben på lørdag og kjøpte forsterker, Denon AVR1910. I samme slengen leverte jeg inn mitt gamle Denon alt-i-ett-anlegg til reparasjon, under garanti. Jeg spurte om jeg kunne bruke de samme høytalerne på den nye forsterkeren som på det gamle hjemmekino-anlegget, og dette svarte de bekreftende på. Da jeg kom hjem var det imidlertid ingen annen tilkobling for sub enn "Pre out Sub", altså må jeg gå til innkjøp av en aktiv sub (hurra. budsjettet var i grunnen sprengt fra før, men men).

Så nå kikker jeg etter en billig, aktiv sub som gir grei lyd til både musikk og, kanskje først og fremst, film. Ser at HiFi-klubben har noen sub'er av merket Argon i prisklassen 1700 - 2500, men har sett noen poster her på forumet som ikke akkurat lovpriser enkelte av de Argon-sub'ene. XTZ får derimot godkjent, men det er stort sett 10" og 12" som omtales, har ikke funnet så mye om 8", som er aktuell prisklasse for meg.

Er det slik at XTZ uansett vil være et bedre kjøpt for meg enn Argon? Ha i tankene at jeg fra før av er vant til (og har vært ganske greit fornøyd med) enn passiv sub på rundt 100 watt, med det som vel må være en membran på rundt 6" (160 mm). (Denne sub'en heter vel SW-500SD, tror jeg). Stua er på rundt 40 kvadrat, og vi sitter vel rundt 3 meter fra TVn, om det skulle ha noe å si.

Ellers så ser jeg at disse sub'ene har "0-180 fasevending" eller noe slikt. Hva er dette?