KEF 2005.2 - Hvor er den gode, detaljerte og åpne lyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KEF 2005.2 - Hvor er den gode, detaljerte og åpne lyden?

Jeg kjøpte dette settet for noen uker siden. Hadde et sett med Mourdant Short (gulvstående front + satelitter + sub) som måtte selges p.g.a. konas innredning :? Jeg likte lyden til KEF 2005.2, samtidig som de passer perfekt inn i kjellerstuen.

MEN; Jeg får ikke noen god lyd i dem... Lyden kommer liksom ikke ordentlig ut, men sitter igjen inne i satelittene. Jeg må opp på -15db for at det skal bli noenlunde lyd ut av det på min Marantz SR7200. Allikevel savner jeg detaljrikdommen i lydbildet. Jeg bruker SUPRA kabler - både til høyttaler og som signalkabel mellom DVD-spiller og receiver. Lyden var bedre med mitt gamle høyttaler-sett. De andre komponentene er det samme. Det er bare KEF-settet som er nytt. -20db var mer enn nok med Mourdant Short settet. Som DVD-spiller bruker jeg en eldre modell fra LG som i sin tid var god. Nå får jeg straks Pioneer DV-575, som jeg håper skal gjøre underverker.

Har noen en idè om hva som kan gjøres for å forbedre lyden? Er det noe feil med høyttalerene eller er det noe som kan gjøres med oppsettet mitt :idea:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, helene1! Siden du har kone, regner jeg med at brukernavnet ditt er bittelitt villedende, eller hva?

Til spørsmålet ditt:
    Det er ikke noen hemmelighet at mindre høyttalere ofte har en lavere følsomhet enn større høyttalere (det vil si at ved samme effekt vil ofte en større høyttaler gi mer lydtrykk enn en mindre høyttaler). Derfor må du nok regne med å skru opp litt mer for å få samme lydtrykk.

Det kan rett og slett hende at dine gamle høyttalere var bedre enn Kef-settet. :? Jeg foretok selv en slik "nedgradering" da jeg gikk fra stereo til surround, og opplever at småhøyttalerne fra Canton ikke strekker helt til i stereo, der mine gamle Dali 2A gjorde en grei jobb (flott jobb til prisen). Småhøyttalersettene fra Kef har fått mye bra kritikk, og med rette. Men sammenlignet med komplette sett bestående av litt større høyttalere med mer luft rundt, så vil nok småhøyttalerne ofte komme til kort både i fylde, detaljering og nøytralitet.

Hvis du kan beskrive litt mer om hvordan høyttalerne er plassert og noen ord om rommet, så kan vi kanskje komme med noen råd om hvordan du kan gjøre det bedre. Du kan også forsøke å justere litt mer på nivået på subwooferen.
    Hvordan har du stilt inn surroundreceiveren? Du har vel husket å stille inn ting på nytt etter at du koblet opp Kef-settet. Min Sony-forsterker har en egen innstilling for "Micro-speakers" som drar all bass under 100-120Hz (husker ikke helt nøyaktig) til subwooferen. Det hjelper på fylden, og gir et "åpnere" lydbilde, sikkert fordi vesentlige frekvenser i øvre bassområde kommer bedre fram.

Ikke gi opp! Sjekk innstillingene (og kablingen) en gang til. Det kan være en kunst å få småhøyttalere til å yte sitt beste.

Og forresten: La forsterkeren gjøre jobben med å fordele bassen. Innstillingen av delefrekvensen på subwooferen setter du så høyt som mulig. Det er ikke mye bass du får fra satellittene, så la subwooferen få håndtere all bassen den kan få.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kone og barn. Helene er min 1.datter

Jeg har ikke plassert høyttalerene der jeg skal ha dem enda. De står nok litt for tett. Men uansett så virker det som om lyden forblir inne i høyttalerene. Rommet er på ca. 20m2. De seks satelittene vil bli hengt på vegg. Nå står de på stor TV-benk og på hylle plassert 5-10 cm fra vegg. Det er ca. 3 meter fra front til bakhøyttalere. Sub'en står plassert på siden av frontene. La oss si at jeg nå bruker ca. 10m2 av rommet. Delefrekvensen på sub'en står på maks, men jeg opplever lyden litt mer åpen ved å sette delefrekvens på sub ca. på 100hz. Både DVD-spiller og receiver er satt til SMALL på satelitter og LARGE på subwoofer. Bruker digital COAX mellom DVD-spiller og receiver.

Kan det være slik at KEF-satelittene er mer kresen på lydkilden enn mine gamle Mourdant Short? Forresten; Tåler satelittene at forsterkeren står på -10db til -5db? Opplever lyden mye bedre da.... Men hvis jeg hadde brukt dette db-nivået på mitt gamle høyttaler-sett, ville lydnivået blitt alt for høyt. Kan det være så stor forskjell på følsomheten?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at så lenge du ikke klipper signalet, så vil Kef-satellittene håndtere det du mater dem med fra Marantz SR7200. Satellittene skal tåle 100W, og SR7200 gir ikke så mye er enn det per kanal. Maksimalt lydtrykk fra satellittene er oppgitt til 104dB, noe som ikke er vanvittig høyt, men nok for de aller fleste. Og ja, det kan være mye som skiller i nivåinnstilling mellom ulike høyttalersett.

Om voluminnstillingen er -25, -15 eller -5dB, det skal du ikke bekymre deg for. Husk at -3dB betyr en halvering av effekten, så hvis du spiller med 100W med nivåinnstillingen på 0dB, så betyr -3dB at du spiller med 50W, og -6dB at du spiller med 25W. Dette er uproblematisk. Men det betyr også at du skal passe deg for å spille høyere enn 0dB. For spiller du med +3dB på nivåinnstillingen med samme antakelse om 100W ved 0dB, så er +3dB 200W... Og da kan du være nesten garantert at det klipper ved kraftige passasjer, noe som igjen kan drepe diskanten i høyttalerne dine.

Rommet på 20 kvm er vel å regne som middels stort. Har du SEKS satellitter i dette settet?! Jeg trodde det var fem...

Jeg er usikker på hva "LARGE" betyr for innstillingen av subwooferen(?)
    Når det gjelder de andre innstillingene, så bruker du selvfølgelig det som høres best ut. Hvis 100Hz på subben fungerer best for deg, så bruker du det. Når det gjelder innstilling av lydnivåer, så vil jeg anbefale at du får lånt deg en lydtrykksmåler. Det er ofte bare en 2-3dB som skiller mellom balanse og ubalanse mellom fronthøyttalere og satellitter, for ikke å snakke om senterkanalen. Når du har gjort den innstillingen kan du evt. tune det etter smak (jeg foretrekker ofte å skru opp et par dB på senterkanalen).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin hjelp...

Har kjøpt en ekstra satelitt slik at jeg får 6.1. Det skulle gi mye høyere "romfølelse"... Sub'en i settet er faktisk veldig bra. Man føler liksom at sub'en er på riktig nivå mens satelittene "sover" litt...

Har funnet ut at det hjelper å sette senter opp et par DB. La oss si at jeg spiller med -5db. Hva tror du blir den maksimale innstillingen i forhold til db på nivåinnstillingene?

(fint at en haldenser kan yte så bra hjelp til sarping )

Kan man ødelegge diskanten permanent hvis man spiller med for høye nivåinnstillinger?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg ikke har vært helt konsekvent i begrepsbruken min. Jeg snakker om to ting, la oss ta dem etter tur:

1. Kalibrering
    Under konfigurering og kalibrering av oppsettet så stilles nivået, delefrekvenser avstand etc. inn for den enkelte høyttaler. Det vanlige her er vel at frontene (høyre/venstre høyttaler) ikke justeres (holdes på 0dB), mens de andre justeres relativt til dette. Her er en lydtrykksmåler nyttig, slik at man får en balansert gjengivelse.

2. Voluminnstilling
    Voluminnstillingen (Master volum) er volumkontrollen man benytter til daglig. Det er her jeg mener at man må utvise forsiktighet over 0dB. MEN vhis man i punkt 1 har justert enkelte høyttalere høyere enn frontene (f.eks. satt senter til +3dB), så bør man redusere maksinnstillingen på voluminnstillingen tilsvarende (altså bør man være svært forsiktig med å skru opp volumkontrollen høyere enn -3dB hvis man har +3dB på nivåkalibreringen for senterkanalen.

Dette er selvfølgelig tommelfingerregler. Det er ikke alle filmer eller CD-plater som utnytter dynamikkområdet fullt ut, slik at det blir forsvarlig å skru nivået noe høyere. Men for filmer/CD-plater som utnytter dynamikken maksimalt, så bør man være forsiktig.

Hovedregelen er uansett allmengyldig: Hvis det er hørbar forvrengning på høyt volum i forhold til lavt volum, så spiller man for høyt! Da tar det ikke lang tid før diskantene ryker...

PS. Jeg er innflyttet Haldenser, så jeg kjenner ikke til eventuell rivalisering mellom de to byene. Spesielt er jeg tolerant overfor de fleste av Østfoldbyene, siden jeg bor i Halden, kona er fra Sarpsborg og slekta hennes er stort sett bosatt i Fredrikstad.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører mine kht 2005.2 på en Sony STR-DA3000ES forsterker (6x150W s-master pro). Jeg vil si at jeg opplever kefene veldig åpne i toppen, og synes de gir et godt lydbilde. Mulig sonyen er lysere i toppen enn forsterkeren her.
    -15 db hørtes voldsomt ut synes jeg. Jeg ligger på -40 db når jeg ser på TV og -30 på film og cd...
    Mulig det ligger noe i den DVD spilleren din. Den kan ha et lavt utgangsnivå.
    Jeg bruker en Sony DVP-NS930QS dvd spiller som fungerer utmerket.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av torkelom
    Jeg kjører mine kht 2005.2 på en Sony STR-DA3000ES forsterker (6x150W s-master pro). Jeg vil si at jeg opplever kefene veldig åpne i toppen, og synes de gir et godt lydbilde. Mulig sonyen er lysere i toppen enn forsterkeren her.
    -15 db hørtes voldsomt ut synes jeg. Jeg ligger på -40 db når jeg ser på TV og -30 på film og cd...
    Mulig det ligger noe i den DVD spilleren din. Den kan ha et lavt utgangsnivå.
    Jeg bruker en Sony DVP-NS930QS dvd spiller som fungerer utmerket.

det er ofte kablene som ødelegger lydsignalet, at det gjør slik at du må skru opp ekstra på forsterkeren...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er tross alt snakk om 5 høyttalere og sub til 10k her...
    låter en høyttaler dårlig hvor andre låt bra, skulle man vel tro det er høyttaleren...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    det er ofte kablene som ødelegger lydsignalet, at det gjør slik at du må skru opp ekstra på forsterkeren...
    Neppe!!!! En god kabel kan ikke heve signalet med f.eks. 15 db i forhold til en mindre god, det sier seg vel selv...
    Hvis ikke, anbefaler jeg litt skole i signalbehandling e.l.

Jeg brukte Audio Quest forrest kabler på de forrige høyttalerne mine. Greie kabler egentlig, men de øker ikke signalet i forhold til de jeg har nå (Monster cables)...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme marantz forsterkeren på dali 102 høytalere før.Syntes igrunn at det låt litt innestengt. Vurderte å bytte ut høytalerne, men det ble til at jeg byttet ut forsterkeren til en grei kenwod hjemmekino receiver. Da var det som å komme i en annen verden.Dali høytalerne spilte åpent og luftig.Marantz,en var ikke dårlig, men lydsignaturen passet tydeligvis ikke sammen med dali høytalerne. Så det er ikke sikkert marantzen og kef settet passer så bra sammen. Jeg har prøvd det kef settet og synes det spilte bra så det gjelder å finne komponenter som passer sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar frem denne gamle tråden i stedet for å starte en ny...
    Helene1; Ble du fornøgd med lyden til slutt?

Spør da jeg holder på å kjøpe ny leilighet, og må bytte ut Suite-pakken min og PJ`en.... Vurderer dette settet, eventuelt JMlab sin satelitt pakke.
    Har tenkt å bruke 10.000-12.000,-, muligen noe mer om det krevest for å bli fornøgd. Skal uansett ha en SVS-10`er, så skal ikke ha sub i pakken.
    Har en pioneer vsx1014i, og en pioneer dvd-575. Dvd-spilleren vil bli byttet ut når plasmaen kommer i hus....

Men, faren er jo overhengende for at jeg ikke vil bli fornøgd, ville det bli bedre å få presset inn et par med skikkeli stativ-høyttalere og heller bruke satelitter som senter pg bak? noen meninger om det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •