Hva innebærer at en høyttaler "bunner"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva innebærer at en høyttaler "bunner"?

bunner va er det vis en høytaler bunner???

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sier seg vell litt selv, høytalere er laget av elementer som beveger seg ut og inn for å lage lyd, og alle ellementer har en hvis slaglengde, dvs en lengde som de maks kan bevege ut og inn, og jo større element, jo lengre slaglengde. hvis du kjører på med så mye effekt at elementet beveger seg så langt inn som mulig, så bunner du elementet, noe du hører veldig fort. litt det samme som om du har for lite effekt på høytalerene, så de kommer ut av kontroll

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde elementene bevegde seg mindre jo mer effekt de fikk jeg?...mer effekt=mer kontroll på elementene=mindre bevegelse...tar jeg feil?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    trodde elementene bevegde seg mindre jo mer effekt de fikk jeg?...mer effekt=mer kontroll på elementene=mindre bevegelse...tar jeg feil?
    Større forsterker og/eller høyere dempingsfaktor gir: Mindre tilfeldig bevegelse, men mer kontrollert bevegelse. Pøser du på med nok krefter må det bli mere bevegelse av det!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar skal prøv ut høytalerne jeg har byggd

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegar1712
    takk for svar skal prøv ut høytalerne jeg har byggd
    Kan ikke anbefale å prøve å bunne....8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neitror ikke jeg heller skal prøve ut noe jeg har hørt jeg skal koble + i - og minus i + går det bra tror dere???

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint, men det er ingen grunn til å fasevende høyttalerne. Det låter kjipt.
    Her kan du lese hvorfor.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    reconet 2cv dc15bass elementer for litt siden, og det var lett å se at disse var bunnet siden bakre del av spolen hadde blitt presset sammen litt som laget ulyd..hva hadde skjedd om jeg bare hadde spilte bort denne slitasjen? ville elementet blir bra igjen da?

en annen ting jeg også ikke skjønner er hvorfor de ikke lager en liten nedfelling i magneten, slik at det er umulig å bunne selve spolen.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ville nok ikke greid å spille den vekk.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    reconet 2cv dc15bass elementer for litt siden, og det var lett å se at disse var bunnet siden bakre del av spolen hadde blitt presset sammen litt som laget ulyd..hva hadde skjedd om jeg bare hadde spilte bort denne slitasjen? ville elementet blir bra igjen da?

en annen ting jeg også ikke skjønner er hvorfor de ikke lager en liten nedfelling i magneten, slik at det er umulig å bunne selve spolen.
    de lager nedfelling i bakplata men det er bedre å bunne det enn å klippe spoletråden av..
    se bakpå dcw elementet ditt

men det er fullt mulig å spille vekk... en må bare spille høyt veldig lenge..

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    jo større element, jo lengre slaglengde.
    Dette stemmer vel ikke? Jo større element, jo mer membranareal og dvs mer luft flyttes. Slaglengde og membranareal er forskjellig.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    De fleste høyttaler-produsentene legger inn meget store marginer før du bunner.

Rett før du bunner vil du være langt utenfor det lineære området til høyttaleren og garantet ha langt over 10% forvrengning.

Hvis du bunner, eller er i nærheten, er det et meget sterkt signal om at du må iverksettet tiltak. Det første er å skru ned. Det andre vil være å oppgradere.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Dette stemmer vel ikke? Jo større element, jo mer membranareal og dvs mer luft flyttes. Slaglengde og membranareal er forskjellig.
    er klar over at også membran areal blir større på større elementer, men stort sett med svært få untak vil jeg tro, øker slaglengden med størrelsen på elementet. dette er klippet ut i fra Lyd og bilde sin side fra en artikkel som omhandler hvordan en høytaler virker:
    "Grunnen til at ulike elementer brukes til ulike frekvensområder, er at bassfrekvensene trenger større svingninger enn diskantfrekvensene for å høres. Dette krever en større membran med en lengre slaglengde. I diskantområdet er derimot svingingene mye kortere, altså raskere. For at diskantmembranen skal henge med i svingene, må det være mye lettere og nesten ikke ha slaglengde."
    sier seg selv at en 8-12" element beregnet på bass, nødvendigvis må ha lengre slaglengde en det ett 1" diskantelement har. men er absolutt ingen ekspert på område, så ønsker gjerne velkommen en guru med mer kunskaper om emnet, som kan gi en bedre og mer forståelig forklaring enn meg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •