Biwiring - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53

Tråd: Biwiring

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tskjaerpe
    Det ein endrer elektrisk er at det går dobbelt sett kablar mellom forsterkar og høgtalar, Tverrsnittsarealet auker, og motstanden blir mindre. Akkurat det same kan ein oppnå med singlewire ved å auke tjukkelsen på kablane.
    Nei, ved biwiring så ser ikke høyttaleren lavere tversnitt eller lavere motstand i kablen, den blir lik, dvs at signalet blir dempet like mye. Du må se HP-delen og LP-delen som to separate uniter og regne ut resistansen deretter. Det jeg tror du tenker på er hva forsterkeren ser, den ser ikke to deler, men totalen.

Ved å kople ein liten motstand i serie med A og B (øverst). får ein same effekten. Med desse modifikasjonane blir single- og biwiring identisk reint elektrisk, og det er ingen forskjell, ikkje heller målbare.
    Hmmm tja, men det blir ikke identisk og det er målbart. Hvis du gjør som du sier så vil dette tilsvare det samme som å dobble lengden på kablene. Det gjør mer skade enn å forbedre, så det vil jeg absolutt ikke anbefale.

Berre ikkje bland lydkvalitet bort i dette.
    Jeg har ikke nevnt noe om lydkvalitet det er det du som gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nei, ved biwiring så ser ikke høyttaleren lavere tversnitt eller lavere motstand i kablen, den blir lik, dvs at signalet blir dempet like mye. Du må se HP-delen og LP-delen som to separate uniter og regne ut resistansen deretter. Det jeg tror du tenker på er hva forsterkeren ser, den ser ikke to deler, men totalen.

Hmmm tja, men det blir ikke identisk og det er målbart. Hvis du gjør som du sier så vil dette tilsvare det samme som å dobble lengden på kablene. Det gjør mer skade enn å forbedre, så det vil jeg absolutt ikke anbefale.

Hadde bestemt meg for å avslutte da eg etterkvart forstår at eg ikkje kjem lenger. Men eg er blitt forferdelig nysjerring kor du ville ha denne motstanden (som i følge deg skal vere så stor som mulig) som skal redusere støyspenning, og kvifor du ikkje kan lodde på ein motstand eller bruke tynnare ledningar for å oppnå denne motstanden. Vær så snill, forklar det! Eg held på å døy av nysjerrighet
    Og dessutan, kan du gjev oss ein referanse på prøblemet støyspenning (støy produsert av høgtalaelement)?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS
    Ville berre seie at kommentaren om ikkje å blande inn lydkvalitet, var mynta på gjengen med "believers" og dei som kopler opp så mange kablar som mulig av rein fikleglede - ikkje på deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på en ting. Ta et eksempel hvor man har en forsterker som står rett ved høyttaleren. La oss si kablen fra forsterker til høyttalerteminal er på 10cm. Ved bi-wiring flyttes tilkoblingspunktet fra høyttaleren til forsterkeren. Det er i dette eksemplet et strekk på kun 10cm. Er det noen som seriøst mener at vi mennesker skal høre forskjell på det?
    Eller er det trygt å si at å flytte tilkoblingspunktet kun noen få cm er for kort avstand til at det kan gi noe merkbar forbedring? Hvor går da eventuelt grensen for hvor lange kablene minst må være for at det skal være noe vits med bi-wiring? Noen som kan svare på det?

Det er nok som med flammelakken på Forden. Det er kanskje målbart at bilen går fortere med glatt, nypolert lakk. Men det spiller da ingen rolle for det menneske som kjører bilen, for det er selvfølgelig ikke noe man merker.

Akkurat det samme gjelder med kabler i de fleste tilfeller. Det er en teoretisk mulighet for at det er bedre lyd. Men hva så, vi hører det jo ikke likevel. Kunne like godt startet en debatt om at man kan se havet stige når man pisser i det. Noen mener sikkert at de kan se det også.

En annen ting som er verdt å nevne er at blant andre Focal - JMlabs, lager høyttalere uten bi-wire terminaler. F.eks Focal Utopia Be, som er en fra toppserien, og regnes som en av verdens beste høyttalere med en prislapp på godt over 100K. Det må være en grunn til at de ikke bryr seg om det. Jeg tror det er fordi det kun er på papiret det er bedre med bi-wire (kanskje også bi-amp), men i virkeligheten så har det ingenting å si for oss mennesker. Med unntak av de som har selvutnevnte gullører selvfølgelig.

Jeg syns forøvrig at det er litt morsomt med så mye liv i en 6 år gammel tråd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg lurer på en ting. Ta et eksempel hvor man har en forsterker som står rett ved høyttaleren. La oss si kablen fra forsterker til høyttalerteminal er på 10cm. Ved bi-wiring flyttes tilkoblingspunktet fra høyttaleren til forsterkeren. Det er i dette eksemplet et strekk på kun 10cm.
    Ved 10cm biwiringskabler har jeg ingen tro på at noen klarer å høre forskjell, jeg vet ikke om folk klarer å høre forskjell på 3m heller. Men som du er litt inne på så er det en teoretisk fordel som kan beregens uansett lengde, men om det kan det oppfattes av et menneske aner ikke jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men eg er blitt forferdelig nysjerring kor du ville ha denne motstanden (som i følge deg skal vere så stor som mulig) som skal redusere støyspenning, og kvifor du ikkje kan lodde på ein motstand eller bruke tynnare ledningar for å oppnå denne motstanden. Vær så snill, forklar det! Eg held på å døy av nysjerrighet
    Som nevnt flere ganger du skal ikke putte inn noen motstand, det er ikke ønskelig å dempe signalet mellom forsterker og høyttaler(elementer). Ja, resistansen mellom elementene ønskes til å være så stor som mulig, men ikke på bekostning av dempingen mellom elementene og forsterker. Når du biwirer så øker resistansen mellom elementene, men den er fremdeles lav, fordelen er at resistansen(dempingen) mellom forsterker og elementer forblir uendret. Ønsker du å skille elementene mer, med høy resistanse, så er biamping løsning.

Jeg også gir meg her, jeg tror jeg har forklart det så godt jeg kan, eventuelt resten kan vi ta på en PM. Ellers så anbefaler jeg deg å lese litt om spole og magnet(induksjon), og om spenningsfall i kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt flere ganger du skal ikke putte inn noen motstand, det er ikke ønskelig å dempe signalet mellom forsterker og høyttaler(elementer). Ja, resistansen mellom elementene ønskes til å være så stor som mulig, men ikke på bekostning av dempingen mellom elementene og forsterker. Når du biwirer så øker resistansen mellom elementene, men den er fremdeles lav, fordelen er at resistansen(dempingen) mellom forsterker og elementer forblir uendret. Ønsker du å skille elementene mer, med høy resistanse, så er biamping løsning.

Jeg også gir meg her, jeg tror jeg har forklart det så godt jeg kan, eventuelt resten kan vi ta på en PM. Ellers så anbefaler jeg deg å lese litt om spole og magnet(induksjon), og om spenningsfall i kabler.
    He-he, du hadde oss (meg) nesten her. Barnebarnet mitt spurde meg her ein dag spurde om eg sa "hvit" eller "kvit" eggeplomme. Som nynorskmann sa eg "kvit". Svaret skulle vere "gul". Dette saman med at du ikkje forklarer noko som helst, fekk meg til å skjøne det.
    Denne "støystraumen" eksisterer ikkje. Straum til høgtalaren går frå den positive utgangen på forsterkaren og kjem tilbake til den negative som er direkte kopla til jord. Den kan ikkje hoppe over på på den positive utgangen igjen og dra tilbake til høgtalaren. I så fall må utgangen vere kortslutta, og da er det ikkje mykje vits i å kople til nokon høgtalar i det heile.
    Ypperlig practical joke (kanskje meir "theoretical" enn "practical", men likevel)!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne "støystraumen" eksisterer ikkje. Straum til høgtalaren går frå den positive utgangen på forsterkaren og kjem tilbake til den negative som er direkte kopla til jord. Den kan ikkje hoppe over på på den positive utgangen igjen og dra tilbake til høgtalaren. I så fall må utgangen vere kortslutta, og da er det ikkje mykje vits i å kople til nokon høgtalar i det heile.
    Ypperlig practical joke!
    Ok, så indusert støy(spenning) eksisterer ikke men siden du snakker om strømretting så snakker iallefall om AC spenning ;-) ?

Av all beskjedenhet kan jeg spørre om hvilken bakgrunn du har i forhold til elektro/elektronikk?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så indusert støy(spenning) eksisterer ikke men siden du snakker om strømretting så snakker iallefall om AC spenning ;-) ?

Av all beskjedenhet kan jeg spørre om hvilken bakgrunn du har i forhold til elektro/elektronikk?
    Vi er vel begge enige om at vi bør nærme oss slutten på denne diskusjonen. Du spør om kvalifikasjonane mine. Problemet med det blir at dersom eg seier eg er profesjonell innan bransjen, så vil folk seie at da er vel ting slik eg seier. Til det er det å kommentere at alt for mange ”profesjonelle” seier for mange dumme ting som dei i neste omgang ikkje kan underbygge. Seier eg at eg er ein reinhekla amatør, vil folk gjerne forkaste alt eg seier.
    Difor er det betre trekke inn profesjonelle som underbygger påstandane. Sjekk denne linken: Bi-Wiring and a Modulation Muddle . Jim Lesurf
    University of St. Andrews, Scotland, begrunner detaljert sitt sysnpunkt matematisk. Lesverdig. Hans generelle diskusjon om biwiring er også interessant: Bi Wiring to Loudspeakers . Ei anna matematisk grunngjeving er her: Why Bi-wiring Makes No Sense. - Page 44 - Audioholics Home Theater Forums.
    Linkwitz (som i Linkwitz-Riley) (Linkwitz Lab - Loudspeaker Design) har vel den mest detaljerte websida på høgtalardesign på nettet. Han er antakeleg også den fremste i verda på delefiltedesign. Han diskuterer grundig forvrenging i høgtalarar, men nemner, så langt eg har funne, intermodulasjonsdistorsjon mellom elementa ikkje med eit ord. Han er likevel ein sterk talsman for aktive filter og multi-amping, men ikkje pga denne distorjonen. Eg er ein lykkeleg eigar av hans Orion-system og veit at teoriane hans fungerer glitrande.
    Ein annan av verdas fremste eksperatar på høgtaladesign, Floyd Toole, synest heller ikkje å nemne intermodulasjonsdistorsjon, men eg har ikkje lest så mykje av han at eg kan vere definitiv. Han er i alle fall lite opphengt i kablar (utilsikta ordspel). Og så er det Peter Aczel i The Audio Critic (sjå link tidl. i tråden) som meiner at biwiring ikkje gjev nokon påvisbar elektronisk forskjell.
    Men det er usemje: Bi-wire, not only an advantage. Dei som skriv denne sida meiner likevel at biwiring kan ha klare ulemper.
    Alt i alt meiner eg at den mest overbevisande dokumentasjonen taler for at intermodulasjonsdistorsjon mellom høgtalarelement ikkje finst. Skal vi vere samde om å vere ferdige nå (eg medgjer at det ligg føre (litt) usemje om spørsmålet)?

PS 1: Eg trur ikkje eg har diskutert ”strømretting”.
    PS 2: Eg er amatør - som siste innlegget mitt før dette indikerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er usemje: Bi-wire, not only an advantage. Dei som skriv denne sida meiner likevel at biwiring kan ha klare ulemper.
    Joda, vi sier oss ferdig nå. Jeg har skummelst disse linkene dine og jeg er mer eller mindre fullstendig enig alt som sies. Jeg har igjen fått bekreftet at elementer (spesielt store) induserer en motspenningen, men som dem sier at den er så liten at og i med at resistansen er så lav at dette ikke skulle gjøre noe fra eller til, iallefall ikke med et godt delefilter så burde ikke dette være noe tema. Dette har jeg selv har hevdet, og jeg personlig har ingen formening om det i praksis har noen betydning eller ikke.

Det vil alltid være diskusjon om det er hørbart eller ikke, generelt på kabler også, mange som hevder at det ikke er forskjeller på kabler. Det jeg argumenterte for var at det er tekniske forskjeller, og så kan man diskutere om det er hørbart i praksis.......(forøverig en diskusjon jeg ikke er med på).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Option 1

Bi-Wire: ( 4 plugs at amplifier, 4 at speaker )

Option 2

Bi-Wire: ( 2 plugs at amplifier, 4 at speaker )

3M Canare Star Quad 4S11 Audiophile Speaker Cables - eBay (item 260508330252 end time Jan-16-10 07:13:42 PST)

kva forskjell ligg i dei to alternativa?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kabler tilpasset forskjellige forsterkeres terminaler, noen effektforsterkere har doble terminaler bak og da kan man bruke 4 kabler om man vil.
    Har du 4 utgange på din forsterker?
    Jeg ville ikke biwire medmindre jeg skulle biampe, single wire er billigere for samme kabel og du hører ikke forskjell.
    Som en test kan du jo biwire den ene høyttaler og ha den andre med single wire, hører du forskjell?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden tråden har fått litt nytt liv så tar vi sjansenog deler litt erfaringer.
    Jeg har lekt med biwire i mange forskjellige settinger, og med samme kabel får jeg ikke noe mer eller bedre resultat en at det ser tøfft ut. Etter mitt skjønn så blir det ikke det uten at du separerer effektforsterkerne og biamper i tillegg.

Men, og nå kommer det, jeg har brukt samme forsterker men forskjellige kabler på bass/mid og diskant. Det gir en effekt.

Jeg kjørte Kimberkabler på bass/mid og Dali silverwave på diskanten. Det ga en flott oppløst diskant og fin rund og tight bass. Jeg har nå droppet det og kjører singlewire med Dali, men har benyttet damme kabel som jumpere bak på høytaleren. Dette er hårfint, men litt forskjelige fra det andre oppsettet.

My 3 cents

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •