Biwiring - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53

Tråd: Biwiring

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Men med tanke på at kablene går inn på samme terminal på forsterkeren så er man like langt. Derfor gir biwiring null fordeler utover det økt tversnitt eventuelt gir.
    Nei, den induserte spenningen som forstyrrer dem andre elementene vil bli dempet igjennom høyttalerkablene (inn det ene settet + ut det andre settet). Uten biwiring så vil den induserte støyen kun gå igjennom dem interne kablene og termineringen på høyttaleren.

Edit: Om det er hørbart er en annen diskusjon.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nei, den induserte spenningen som forstyrrer dem andre elementene vil bli dempet igjennom høyttalerkablene (inn det ene settet + ut det andre settet). Uten biwiring så vil den induserte støyen kun gå igjennom dem interne kablene og termineringen på høyttaleren.

Edit: Om det er hørbart er en annen diskusjon.....
    Nettopp. :-D Hvis det kun er en teoretisk mulighet for at det er en forskjell, som i beste fall er målbar, så må jeg få lov til å si at det gir null fordeler for et menneske.
    Du kan like gjerne si at hvis man har 0,001 watt mer, så får man høyere lyd. Men det er selvfølgelig ingen som hører disse mikroskopiske forskjellene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det foreligger et par grunner for at biwiring skal være bedre. Blant annet det at høyttaler-elemtene (spesielt "store") produserer en motspenning pga magnet og spolen, det kan sees som støy for dem andre elemtene. Derfor er det ønskelig å skille elementene mest mulig med høyest mulig motstand, så ved å biwiring vil du dempe denne effekten.
    Da er det altså snakk om motstanden i kablane tilbake til terminalen på forsterkaren, og så tilbake til høgtalaren via den andre kabelen. 40 meter tynn antennekabel burde dermed gjere susen. Du er vel litt langt ute på viddene nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. :-D Hvis det kun er en teoretisk mulighet for at det er en forskjell, som i beste fall er målbar, så må jeg få lov til å si at det gir null fordeler for et menneske.
    Du kan like gjerne si at hvis man har 0,001 watt mer, så får man høyere lyd. Men det er selvfølgelig ingen som hører disse mikroskopiske forskjellene.
    Ja, det er små forskjeller, som alt annet angående kabler. Jeg argumenter ikke for at det er hørbar forskjell, det får noen andre gjøre. Men det er et faktum at det er slik, hørbart eller ikke. Du blander inn effekt her og det har i utganspunktet ingenting med saken og gjøre, her snakker vi om støy produsert fra dem "andre" elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tskjaerpe
    Da er det altså snakk om motstanden i kablane tilbake til terminalen på forsterkaren, og så tilbake til høgtalaren via den andre kabelen. 40 meter tynn antennekabel burde dermed gjere susen. Du er vel litt langt ute på viddene nå?
    På viddene er jeg ikke ;-) å bruke en tynn lang kabel vil totalt sett ikke være en løsning, du må kun se det i forhold til biwring kontra ikke biwiring. Om du klarer å høre om støyen blir mindre (bedre lyd) blir opp til deg å vurdere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blander inn effekt her og det har i utganspunktet ingenting med saken og gjøre, her snakker vi om støy produsert fra dem "andre" elementene.
    Du misforstår, jeg blander ikke inn effekt i denne saken. Det var et eksempel for å illustrere et poeng.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere er best:
    a) bi-wire kabler koblet til i alle 4 plugger UTEN bruk av bridge
    b) single-wire kabler koblet til de 2 nedre og med bruk av bridge som fulgte med høyttalerne

Har dere noen gang sett nøyere på de bridgene som sitter på?
    Enkelte av dem er rett og slett noe billig "skrapmetall"

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Hadde slike på de forrige høyttalerne. Metallet så for så vidt greit ut, men jeg likte ikke at det var flatt og hardt metall. De "fjærer" ikke og løsner veldig lett. Vil tro det blir mer solid kontakt ved bruk av kabel som "bridge".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere er best:
    a) bi-wire kabler koblet til i alle 4 plugger UTEN bruk av bridge
    b) single-wire kabler koblet til de 2 nedre og med bruk av bridge som fulgte med høyttalerne

Hvis du stiller det samme spørsmålet, men bruker gode kabler som bridge i alternativ b, tror du at noen hører forskjell?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du stiller det samme spørsmålet, men bruker gode kabler som bridge i alternativ b, tror du at noen hører forskjell?
    Taktikk: ikke svar, men still nytt spørsmål

Til ditt spørsmål: nei!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taktikk: ikke svar, men still nytt spørsmål
    Det er en god taktikk hvis man ikke har et godt svar ja. :-D

Men jeg svarer gjerne på spørsmålet ditt. Jeg tror ikke jeg hadde hørt forskjell på det du mener er "skrapmetall" eller noen andre broer på fem centimeter, for å være ærlig.

Edit: Når jeg tenker meg om så er det jo mye humbug som kommer fra bortvekkistan, hvor det kanskje blir brukt metaller med tvilsom ledeevne. Jeg vet for lite om det til å si noe mer om det egentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På viddene er jeg ikke ;-) å bruke en tynn lang kabel vil totalt sett ikke være en løsning, du må kun se det i forhold til biwring kontra ikke biwiring. Om du klarer å høre om støyen blir mindre (bedre lyd) blir opp til deg å vurdere.
    Ta ein sjekk på det du sjøl har skrive.
    Sitat 1: "Derfor er det ønskelig å skille elementene mest mulig med høyest mulig motstand, så ved å biwiring vil du dempe denne effekten"
    Sitat 2: "-- den induserte spenningen som forstyrrer dem andre elementene vil bli dempet igjennom høyttalerkablene (inn det ene settet + ut det andre settet). Uten biwiring så vil den induserte støyen kun gå igjennom dem interne kablene og termineringen på høyttaleren"
    Eg kan ikkje forstå dette på annan måte enn at du vil ha høg motstand i kablane, og tynne kablar gjev høgare motstand. Det einaste du gjer med bi-wiring er å flytte samankoplinga mellom høgpass- og lågpassfilteret frå bak på høgtalaren til forsterkaren. Er det auka motstand du ønsker, kan du like godt lodde på ein liten motstand på dei korte ledningane inne i høgtalaren i staden for å oppnå det same med lange ledningar utanfor høgtalaren. Er det nokon som trur det vil gjere lyden betre?
    Heile poenget med biwiring er at ein del liker å fikle med anlegget. Det er heilt parallelt til dei som maler flammemønster på sidene av den gamle Forden for å få den til å gå fortare.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det auka motstand du ønsker, kan du like godt lodde på ein liten motstand på dei korte ledningane inne i høgtalaren i staden for å oppnå det same med lange ledningar utanfor høgtalaren. Er det nokon som trur det vil gjere lyden betre?
    Du missforstår, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det noe bedre. I utganspunktet så er det ønskelig med minst mulig/ingen motstand mellom forsterker til høyttaler. Samtidig er det ønskelig med mest mulig motstand mellom elementene, og det er ikke så lett å få til, og svaret er absolutt ikke putte på noen tynne lange kabler eller en motstand. Sånn sett så er biamping den beste løsningen (helt avskilt med høy motstand), også med tanke på at du får mer effekt, men nå er det biwiring vi prater om her.

Om den motspenningen (støyen) som elemtene induserer blir høy nok til å påvirke dem andre elemtene (også med tanke på at den skal igjennom ett filter) at det kan høres er en annen diskusjon. Selv vil jeg tro at folk flest ikke hører noe forskjell, men hørbart eller ikke så er det et argument for at det er en teknisk-fordel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du missforstår, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det noe bedre. I utganspunktet så er det ønskelig med minst mulig/ingen motstand mellom forsterker til høyttaler. Samtidig er det ønskelig med mest mulig motstand mellom elementene, og det er ikke så lett å få til, og svaret er absolutt ikke putte på noen tynne lange kabler eller en motstand. Sånn sett så er biamping den beste løsningen (helt avskilt med høy motstand), også med tanke på at du får mer effekt, men nå er det biwiring vi prater om her.

Om den motspenningen (støyen) som elemtene induserer blir høy nok til å påvirke dem andre elemtene (også med tanke på at den skal igjennom ett filter) at det kan høres er en annen diskusjon. Selv vil jeg tro at folk flest ikke hører noe forskjell, men hørbart eller ikke så er det et argument for at det er en teknisk-fordel.
    Dette er enklare enn det du trur. Sidan høgpass- og lågpassdelane i eit passivt filter er kopla i paralell, er det frå kontaktpunkta på kabinettet til dei ulike delene av filteret praktisk tala alltid biwiring. Det ein gjer med den type biwiring vi snakker om her, er å flytte dette felles kontaktpunktet til forsterkaren. Motstanden i ledningar auker med lengden, uansett om dei er tjukke eller tynne. Det blir likevel større motstand med tynne ledningar, og det var stor motstand du ønska. Med rimeleg tjukke kablar trur eg vi kan vere samde om at dette ikkje er høyrbart. Det er faktisk utenkeleg at det skulle gjere nokon skilnad. Kvifor høyrer da mange tydeleg skilnad? Jo, det er på grunn av at det, som Linkwitz formulerer det, er nesten umulig ikkje å høyre det ein forventer å høyre. Det er det same fenomenet som gjer at flammemønsteret får Forden til å gå fortare. Rein fantasi, med andre ord.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ein gjer med den type biwiring vi snakker om her, er å flytte dette felles kontaktpunktet til forsterkaren. Motstanden i ledningar auker med lengden, uansett om dei er tjukke eller tynne.
    Ja riktig, dermed øker resistansen mellom elementene. En forutsettning er selvfølgelig at lavpass- og høypassfilter ikke er koblet sammen i selve høyttaleren.

Det er faktisk utenkeleg at det skulle gjere nokon skilnad. Kvifor høyrer da mange tydeleg skilnad?
    Det kan måles og beregnes, om det er hørbart vet jeg ikke. kapasitans, induktans og resistansen i kablene kan også måles, dette er faktorer som normalt sett påvirker lyden, men som antaes å være for små til at det kan oppfattes med øret. Så hvis du mener at du ikke hører forskjell så har du helt sikkert rett:wink:

Det lakkerte motivet på en bil gjør ikke at den går fortere verken i teorien eller i prakisis :lol: :lol: At det er forskjell på kabler og dette her med biwiring er fakta iallefall i teorien, men er det det i praksis??

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sammenligne det med å polere bilen før du skal teste toppfart. Den blir glattere, men har det noe å si?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Kan sammenligne det med å polere bilen før du skal teste toppfart. Den blir glattere, men har det noe å si?
    Det er jo vanvittig mange faktorer som spiller inn i samspill mellom komponenter i utstyr tydeligvis, mange av dem vanskelig å forstå. Og det samme gjelder eksemplet ditt.

Håper folket godtar litt OT: Jeg overhørte en diskusjon mellom 2 personer med hver sin lik Yamaha R1. Den ene hadde kjørt fra den andre (rett frem) og det smertet tydeligvis. Nå hadde vedkommende investert 30-40K i carbondeler og lettet sykkelen MINST 10kg. Han ville ha en ny duell og utfordret på nytt. Jeg strevet med å holde meg fra å gapskratte. Jeg vil anslå korbonmannen til 90-100kg og motstanderen til rundt 60kg. :-)

Om det kan overføres til Hi-Fi? Tja, måtte være f.eks. ørevoks, stress, nylig støypåvirkning eller promille.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Kan det måles ? Ja, luftmotstand har noe for seg, men jeg tror ingen førere av "denne" bilen klarer å merke forskjellen og jeg tror heller ingen av dem vil komme til å påstå at dem merker forskjell.... angående kabler (og biwiring) så jeg litt mer usikkert, selv om ikke "jeg" hører forskjell så kan kansje noen andre gjøre det.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sluttet å tro på biwiring. Testet litt (for siste gang), og var ikke i stand til å høre forskjell biwire/single, så nå kjører jeg bare med ett sett kabler, Kimber Monocle X. Men jeg kan kjøpe den om at biwiring kan gi bedre lyd om eksisterende kabel i utgangspunktet er underdimensjonert, og man legger til en ny kabel i parallell for å øke tverrsnittet. Det kjekkeste er selvfølgelig å kjøpe EN kabel som er stor nok og bruke den. Det ser mye penere ut i stua med bare en kabel også.

PS: Da jeg nylig fikk ny stereobenk på plass, kunne det et øyblikk virke som det var bedre lyd på grunn av det. "Bløff" sa jeg til meg selv, og fortsatte å nyte musikken uten å tenke noe mer på teknikken.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja riktig, dermed øker resistansen mellom elementene. En forutsettning er selvfølgelig at lavpass- og høypassfilter ikke er koblet sammen i selve høyttaleren.

Det lakkerte motivet på en bil gjør ikke at den går fortere verken i teorien eller i prakisis :lol: :lol: At det er forskjell på kabler og dette her med biwiring er fakta iallefall i teorien, men er det det i praksis??
    Biwiring-biwiring-jpg

Eit forsøk til (trur eg skal love dette blir det siste).
    Så figuren. Øverst singlewiring, nederst biwiring. For skjellen er at ein flytter samankoplingspunktet C frå høgtalar til forsterkar. I tillegg forkortar ein singlewire E til E’, og forlenger biwires A og B til A’ og B’. Det ein endrer elektrisk er at det går dobbelt sett kablar mellom forsterkar og høgtalar, Tverrsnittsarealet auker, og motstanden blir mindre. Akkurat det same kan ein oppnå med singlewire ved å auke tjukkelsen på kablane. Evt. støystraum frå basselement til diskantelement må øverst gjennom A og B, nederst gjennom A’ og B’. Det blir lenger veg, og motstanden auker litt. Ved å kople ein liten motstand i serie med A og B (øverst). får ein same effekten. Med desse modifikasjonane blir single- og biwiring identisk reint elektrisk, og det er ingen forskjell, ikkje heller målbare. Sjøl utan modifikasjonane vil forskjellen (med rimeleg tjukke kablar) vere så liten at det ikkje er høyrbart. Kva med induktant og kapasistans? Effekten av dei veit vi er så små i slike tilfelle at dei ligg langt utanom det høyrbare området. Men skal du ha det 100% identisk, så kan du drive å lodde på spolar og kondenstaroer av eigna storleik.
    Dersom ein, som du skriv, ønsker høgast mulig motstand for støystraum, så er mulighetene å enten lodde motstand på A og B, eller å bruke tynne kablar for A’ og B’. Det er ingen andre muligheter.
    Poenget er: Singlewiring og biwiring er for alle praktisk formål identiske. Dei svært små målbare forskjellane svarer til effekten av å male ein gamal Ford med sliten og matt lakk (høg motstand) med flammemønster i høgglans lakk. Det blir ein liten (målbar!!) reduksjon i friksjon (kan evt. polere bilen som foreslått av andre), men endringa er sjølsagt heilt irrelevant. Kulhetsfaktoren er derimot tilstades, og for mange er det stas med fleire sett ledningar, gjerne at eit statusmerke, mellom forsterkar og høgtalar. Berre ikkje bland lydkvalitet bort i dette.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •