Frekvensgang - Spesifikasjoner vs. lytteopplevelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensgang - Spesifikasjoner vs. lytteopplevelse

Hei,

Jeg lurer da rett og slett på hvordan man kan tolke spesifikasjonene for
    frekvensgang på høyttalere.

Har gått til innkjøp av NAD C315BEE til stua og fikk høre den på diverse
    høyttalere i butikken. Blandt annet Dali Concept 6 som jeg syns hørtes
    ganske bra ut.

Frekvensgangen på disse er oppgitt til (-3dB): 41-22.500 Hz.

Så ser jeg på System Audio SA1530 som har mye mindre elementer og har
    oppgitt (+/- 3 dB): 40 - 35.000 Hz.

Jeg har ikke hørt de enda, men har vanskelig for å tro at SA1530 kan spille
    like "dyp" bass som Concept 6 selv om oppgitt frekvens er litt lavere.

Kan noen forklare dette for meg? Er det målt på forskjellige måter?

På forhånd takk for alle svar.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1hz er vel rimelig liten forskjell, opplevd forskjell har mye med rommet de blir demonstrert i da romgain kan være veldig foskjellig.

Ikke heng det opp i elemtstr, når kvaliteten går opp kan elementene være mindre (med en viss begrensning selvsagt).

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40hz er uansett ikke spesielt dypt, de fleste høyttalere klarer dette selv med relativt små element.

Men det å kjøpe høyttalere utifra slike tall er uansett håpløst, både pga de måles veldig forskjellig fra høyttalere til høttaler og ikke minst svært ofte bare er tall tatt utifra fantasien og ikke har noe med virkeligheten å gjør

Stol på ørene dine og ikke talla som blir oppgitt...

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    1hz er vel rimelig liten forskjell, opplevd forskjell har mye med rommet de blir demonstrert i da romgain kan være veldig foskjellig.

Ikke heng det opp i elemtstr, når kvaliteten går opp kan elementene være mindre (med en viss begrensning selvsagt).
    Enig her, elementene har såpass mange faktorer som spiller inn på frekvensgang at størrelsen ikke nødvendigvis er alt. Kasseavstemning på bassreflekser har også mye å si, og helt til slutt - som nevnt - rommets akustikk kan gi endel forsterkning (eller demping) over hele frekvensspekteret.

Viktigste er nok å få prøvelytta høyttalerne først, gjerne flere par i samme rommet for å se hvordan de låter i forhold til hverandre og basere seg på det. Matching av komponenter er også et holdepkt man bør fokusere på. Sist, men ikke minst, hvordan ting låter i butikken og hvordan de låter hjemme hos deg selv er sjelden eller aldri det samme. Hjemlån av komponenter er nok et must hvis man skal finne ut hva som passer best, både i ditt eget lytterom og med ditt eget utstyr.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme tilbake til selve spesifikasjonene og hva tallene betyr, og hvordan dette er mulig:

Dali oppgir -3dB @ 41 hz, altså rent teoretisk; lydtrykket har ved 41hz falt 3dB ifht "resten".

System Audio derimot sier +/- 3 dB. Dette er jo en toleranse på 6dB og ikke 3dB! Så ved 40hz spiller de altså 6 dB lavere enn "et eller annet, annet sted" i frekvensregisteret.

Så nei, SA spiller IKKE dypere bass enn Dali, noe spec også understreker, og ikke bare noe ørene hører.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg litt på norcads svar her.
    En annen ting er også at daliene kan strekke seg til f.eks 30hz ved -6 db og sa kan ha en veldig bratt kurve under det opgitte. De kan f.eks spille ned til 30 hz med -24 db først.

Hør selv, tallene er ofte bare en liten del av sannheten.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har høyttalere oppgitt til 63hz ved +-3dB og jeg har ingen problemer med å spille musikk uten sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dali oppgir -3dB @ 41 hz, altså rent teoretisk; lydtrykket har ved 41hz falt 3dB ifht "resten".

System Audio derimot sier +/- 3 dB. Dette er jo en toleranse på 6dB og ikke 3dB! Så ved 40hz spiller de altså 6 dB lavere enn "et eller annet, annet sted" i frekvensregisteret.
    Dette må vel være litt feil tålking? +-3db er enten pluss 3db eller minus 3db, det vil si at SA kan mulignes spille opp mot 3db høyere eller 3db lavere i oppgitt frekvensområde. I tillegg så er vel dette kun beregninger/teoretiske tall, pga roomgain/demping så kan det være noe helt annet.

Edit: selv så har jeg ikke troen på at Daliene kun spiller -3db, isåfall +-1.5db. Da begynner å bli bra

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +/- 3db er et toleranseområdet på 6dB, sånn er det bare!
    Dette er vanligvis målt i et ekkofritt rom, nettopp fordi det (tildels) skal være mulig å sammenligne høyttalere fra forskjellige produsenter. Hva resultatet blir i et gitt rom er en annen historie.

Men et nytt forsøk på forklaring:
    +/- 3dB betyr at lydtrykket innenfor gitt frekvensområdet varierer innenfor +/- 3dB. Mao er -3dB "punktet" 6 dB lavere enn ved den frekvensen hvor høyttaleren spiller høyest.

-3dB betyr IKKE at toleransen er +/- 1,5dB. Det sier bare hvor -3dB er ifht til referansenivået. Hvis man da ikke trikser med tallene, vil det bety at for en gitt høyttaler med følsomhet f.eks 90dB 1w/1m, vil lydtrykket har synket med 3dB ved oppgitt(e) frekvens(er). Den kan fortsatt ha et området ellers hvor den spiller med +3dB eller mer, uten at spec er feil av den grunn. For det sier ikke dataene noen ting om.

-3dB sier LITT om hvor dypt den spiller i bassen og hvor langt den strekker seg opp i diskantområdet. Den sier ingenting om hvor linjært det er imellom disse punktene.

+/-3dB sier LITT om hvor frekvenslinjær den er og enda mindre om hvor dypt/høyt den spiller i frekvens.

Vær klar over at en oppgitt frekvensrespons på f.eks 40-20000hz +/-3dB sier svært lite om hvordan LYDEN faktisk er.

Selv de billigste Dynavoice og Cerwin Vega overholder en slik toleranse. Men låter de spesiellt likt en dyr Sonus Faber (e.l.) av den grunn? Nei!.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    -3dB betyr IKKE at toleransen er +/- 1,5dB. Det sier bare hvor -3dB er ifht til referansenivået. Hvis man da ikke trikser med tallene, vil det bety at for en gitt høyttaler med følsomhet f.eks 90dB 1w/1m, vil lydtrykket har synket med 3dB ved oppgitt(e) frekvens(er). Den kan fortsatt ha et området ellers hvor den spiller med +3dB eller mer, uten at spec er feil av den grunn. For det sier ikke dataene noen ting om.
    Joda, jeg er stort sett enig alt det du skriver. Men jeg forsto det slik på det første innlegget ditt at du mente at SA spiller med 6db mindre bass pga av at dem var oppgitt med +/-3db. Det er helt riktig at nivået svinger med 6db, men det er så fint som du skrev over her i forhold til referansenivået. Altså et maks avvik på 3db. Det kan godt hende at SAene spiller mindre bass, ikke vet jeg, men det kan du ikke se ut ifra ut fra om dem er oppgitt i +/- eller bare minus.

At Daliene bare oppgis kun i minus oppfatter jeg som negativt, når dem først oppgir en toleranse så bør dem komme med mer enn bare halve sannheten. Normalen er å oppgi med +/- så jeg vil nå nesten påstå det er feil i forhold til "spec", med mindre det er riktig at dem bare går minus i sitt frekvensområde.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info folkens. Gleder meg til å få meg en lytterunde. Fortsatt skeptisk, men på grunn av utseende så håper jeg System Audio overrasker meg positivt. :smile:

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er helt riktig at nivået svinger med 6db, men det er så fint som du skrev over her i forhold til referansenivået. Altså et maks avvik på 3db.
    Jeg ville også ha tolket toleransen slik at maks avvik er på 3db. Det er vel hvertfall det som er vanlig i mekanisk sammenheng.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig tolkning er at +/-3dB er en toleranse utfra et referansenivå. Selvfølgelig er det vanlig å tro at referansenivået er det samme som følsomheten med XdB 1w/1m, men når det ikke er oppgitt, kan det være rom for triksing med tallene.

-3dB derimot er ingen toleranse, men om noen misforstår og tenker +0/-3 eller +/- 1.5, er jo det fint for salget
    Vanlig tolkning er i dette tilfellet ikke en toleranse som sier noe om hele frekvensområdet, men snarere en måling på hvor høyttaleren ruller av i topp og bunn.

Eksempel:
    Frekvensgang - Spesifikasjoner vs. lytteopplevelse-frekvens-jpg

Spec 1:
    50-20000hz -3dB

Spec2:
    35-20000hz +/-3dB

Sant eller usant?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg