Bytte høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte høytalere

Som topic sier vurderer jeg å bytte høytalerne mine. I hovedsak kunne jeg tenkt meg å bytte likt med noen eventuelt med litt mellomlegg, men det kan vel bli vanskelig.

Jeg er ute etter mer midbass/bass med litt mer punch. Etter diverse demoer på hifiklubben og hjemme hos kompiser har jeg sett at mindre høytalere av B&W/Dali gjorde jobben veldig bra. Likte spessielt godt et par Dali høytalere med bånd-diskant da jeg synst denne ble detaljert og fin i toppen med den "punchen" jeg leter etter lenger nede også. Noen som har forslag til hva jeg burde se etter?

Egentlig synst jeg at det er rart jeg ikke finner det jeg leter etter i de høytalerne jeg har nå, men det kan jo ha noe med oppsettet mitt også eller at jeg burde satt opp en EQ. Siden Oberon blokkene går for å være transparente så burde det at de blir referert til som "kalde" i diverse tester kunne la seg løse med EQ eller rett og slett forforsterker som har en varm signatur (som EC), men jeg har desverre altfor lite greie på slikt.

Oppsettet mitt nå er Midgard oberon 6.1, Electrocompaniet EC4.7 og Cerwin Vega AL1002

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og låne en annen pre. EC er vel litt slappe i bassen så vidt jeg har forstått. Mulig dette gjelder bare effektene, men det er verd å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Prøv og låne en annen pre. EC er vel litt slappe i bassen så vidt jeg har forstått. Mulig dette gjelder bare effektene, men det er verd å prøve.
    Så du utelukker at det er høytalerne som ikke gjør jobben sin? Er det noen muligheter for å sette opp en EQ på pc'n som kan komme rundt dette bare for å teste litt? Pr. i dag bruker jeg bare Mac'n+Airfoil+Airtunes som lydkilde når jeg hører på musikk.

Er det noen på Lillehammer som tilfeldigvis har en pra preamp. de kan låne ut en times tid for litt testing?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høytallerne dine har jo ikke spesielt mye midbass og det hjelper vell heller ikke med forsterkern du har til de høytallerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    høytallerne dine har jo ikke spesielt mye midbass og det hjelper vell heller ikke med forsterkern du har til de høytallerne.
    Hvilken høytalere i samme prisklasse (brukt, 4-6000kr ca.) vil kunne gjøre omtrent samme jobben om du skulle anbefalt noen spesifikt? Trenger ikke spille så fælt høyt, men det bør være litt trøkk i dem. Burde jo hatt noen som kunne matche forforsterker/forsterkerene jeg allerede har egentlig så jeg slapp å skifte det også, men det er jo mulig at det er her problemet ligger

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type musikk spiller du da? Jeg har SVS STS-01 til 6000kr nye og jeg synes at de spiller med bra trykk på all mulig musikk. Til og med Infected Mushroom, men de blir sikkert små i forhold til AL1002. Jeg har ikke så stor forsterker som du har heller.

Ellers så har jo Dali som du nevner rimelig bra bass/trykk. Et par gamle 850'er bør du kunne få tak i for et par laken og de trykker vanvittig.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok ikke for og forsterkeren er problemet, tja skulle gjerne hatt ett høyere budsjett men, kankje dali ikon 7 event eldre dali 470 / 870.
    monitor audio har en del bra feks rs6 eller audiovector m3, liker du b&w har du jo dm604.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvilken type musikk spiller du da? Jeg har SVS STS-01 til 6000kr nye og jeg synes at de spiller med bra trykk på all mulig musikk. Til og med Infected Mushroom, men de blir sikkert små i forhold til AL1002. Jeg har ikke så stor forsterker som du har heller.

Ellers så har jo Dali som du nevner rimelig bra bass/trykk. Et par gamle 850'er bør du kunne få tak i for et par laken og de trykker vanvittig.
    Infected mushroom er jo noe som kommer på her i blant. Ellers er det ganske spredd. Det kan være metallica, michal jackson, Armin Van Buuren, Kaizers, ugress osv.. Volumet/nivået til AL'ene skal det vel litt til å matche om jeg tenker å gå ned i størrelse til fordel for bedre lyd og det er faktisk høyere prioritert. Spiller mest på moderat nivå uansett, men jeg må kunne høre på med litt innlevelse også så det aller minste utelukkes.

Får se litt på finn etter eldre dali da, men de eldre ble vel ikke levert med bånd-diskanten? Var meget imponert over denne.

Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    tror nok ikke for og forsterkeren er problemet, tja skulle gjerne hatt ett høyere budsjett men, kankje dali ikon 7 event eldre dali 470 / 870.
    monitor audio har en del bra feks rs6 eller audiovector m3, liker du b&w har du jo dm604.
    Budsjett er vel et evig problem uansett hva man driver med Når jeg sammenlignet B&W CM7 og en eller annen Dali (Mentor 5??) i omtrent samme prisklasse som hadde bånddiskant så ble jeg litt skuffet over B&W. Lyden ble litt "grautete" i forhold til Dali (ble kjørt på samme NADC372 forsterker), men den skarpe diskanten som dali har er det ikke alle som foretrekker så det er muligens litt smak og behag ute å går. Er min oppfatning av Dali vs B&W en generel sak eller er det spesifikt for kun de høytalerne jeg tilfeldigvis prøvde? Jeg ser jo uansett på høytalere i en lavere prisklasse så det er derfor jeg spør om det er en generel sak.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun har lyst til å bytte høytalere så dra å få en demo på hifihuset av Monitor Audio RS6

De ligger nå på brukten her:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/54705/cat/12

De er ganske sammenlignbar til B&W i samme prisklasse. De koster ny ca det samme som RX6.

Jeg har selv Monitor Audio, og er absolutt fornøyd, men jeg har ikke langt nær de forsterkerne som du har.(jeg har GS20, som sies å være litt tammer i bassregionen iforhold til RX6)

B&W er til å anbefale hvis de finnes brukt, samme med Dali. Kan kun råde deg å prøvelytte, da finner du fort ut hva du leter etter.=)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Hvis du kun har lyst til å bytte høytalere så dra å få en demo på hifihuset av Monitor Audio RS6

De ligger nå på brukten her:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/54705/cat/12

De er ganske sammenlignbar til B&W i samme prisklasse. De koster ny ca det samme som RX6.

Jeg har selv Monitor Audio, og er absolutt fornøyd, men jeg har ikke langt nær de forsterkerne som du har.(jeg har GS20, som sies å være litt tammer i bassregionen iforhold til RX6)

B&W er til å anbefale hvis de finnes brukt, samme med Dali. Kan kun råde deg å prøvelytte, da finner du fort ut hva du leter etter.=)
    Da skal jeg ta meg en tur innom hifihuset neste gang jeg er i staden. Når jeg leser testen i lydogbilde så kan det jo se ut som om dette er noe for meg "ørlite svulstig mellombass" er der trekt frem som et minus.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Da skal jeg ta meg en tur innom hifihuset neste gang jeg er i staden. Når jeg leser testen i lydogbilde så kan det jo se ut som om dette er noe for meg "ørlite svulstig mellombass" er der trekt frem som et minus.
    Nå har jeg studert vel å lenge og har notert meg et par høytalere jeg kunne tenkt meg å sett/hørt mer av og gjerne fått noen innspill på fra de som kjenner dem.

Et spørsmål når jeg går ned til en så mye mindre høytaler er, hvor mye punch og lydnivå vil jeg miste? Hva er max spl på f.eks de jeg har i listen under her? Vil jeg savne det å kunne dra på litt for å "føle" en låt som Infected Mushroom - Becoming Insane eller vil jeg bare miste muligheten til å dra på til kroppen, øra og naboen sier nei?

En annen ting jeg også har tenkt litt på når jeg har kikket rundt her er hvordan vil forsterker-oppsettet mitt fungere på forskjellige konstruksjoner? Er dette noe jeg bare må prøve meg frem til eller er det noe jeg kan klare å finne ut i fra spec. på høytalerne? Regner med at jeg kankje ikke trenger å tenke på om jeg har nok effekt (?), men om de vil spille "for flatt" som jeg har oppfattet at man kan støte på som et problem med kl.D forsterkere.

Monitor Audio RS6:
    -Nydelig design og ser ut som noe fruen (og jeg) kan trivst med i stuen ut i fra utseende.
    -Gode kritikker i både stereophile og lyd&bilde.
    -Vil man oppleve mangel av dyp-bass og må gå til investering av en sub?

Klipsch RF62/82:
    -Hvor er det mulig å få en demo av noe slikt?
    -På bilder så gir de meg en "plastikk-følelse". Hvordan dette oppleves fysisk vet jeg ikke, men hva sier de som har hatt eller har slike stående? De ser jo nydelige ut ellers!
    -Hvordan vil en horn-diskant være i forhold til en bånd-diskant? Vil den på noen måte være mindre detaljert?

Dali Ikon 6:
    -Noen synspunkter?

B&W DM683/4
    -Høytalerne jeg elsker designet på, men som skuffet meg under en sammenligning med et par fra Dali på hifi-klubben. Kan det ha vært snakk om matching med forsterker (ble kjørt på en NAD372)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon 6:
    -Noen synspunkter?

B&W DM683/4
    -Høytalerne jeg elsker designet på, men som skuffet meg under en sammenligning med et par fra Dali på hifi-klubben. Kan det ha vært snakk om matching med forsterker (ble kjørt på en NAD372)?
    Hvis begge disse ble kjørt på NAD C372 så ser man hva rom og andres ører har å si. Jeg syns generelt Ikon-serien ble for lys med NAD der jeg hørte på det. Dvs at jeg sikkert kunne hatt et helt annet synspunkt i et annet rom.

Jeg har Parasound på mine DM683. Hadde CV før som sikkert spilte høyere.. Men Guuud hvor fantatisk dette presterer. På ALL musikk..
    Bare elsker mellomtone-området (Hvor som kjent mye gitar og vokaler ligger), samt snerten i bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Hvis begge disse ble kjørt på NAD C372 så ser man hva rom og andres ører har å si. Jeg syns generelt Ikon-serien ble for lys med NAD der jeg hørte på det. Dvs at jeg sikkert kunne hatt et helt annet synspunkt i et annet rom.

Jeg har Parasound på mine DM683. Hadde CV før som sikkert spilte høyere.. Men Guuud hvor fantatisk dette presterer. På ALL musikk..
    Bare elsker mellomtone-området (Hvor som kjent mye gitar og vokaler ligger), samt snerten i bassen.
    Begge ble kjørt på NAD C372, men de var nok litt annerledes plassert i rommet. Jeg synst det var diskanten som på en måte "manglet" litt på B&W, men det kan jo likegodt være en smakssak. Må en tur på hifiklubben igjen å prøve dem på nytt igjen i morgen på noen skiver jeg tar med selv tror jeg.

Det er jo ingen tvil om at en kvalitetsoppgradring lydmessig blir dette selv om jeg ikke skal så høyt i pris, men det er også helt klart at det vil gå på bekostning av volum/høyde. Akkurat det at jeg ikke kan spille så det gjør vondt i øra er ikke min største bekymring, men håper ikke at jeg mister muligheten til å sette favoritt albummene mine å skru opp så det høres litt. Har liksom aldri følt at det er passende å skru opp for å teste når dem vrenger når man står i butikken, men jeg kan vel muligens høre om en av de ansatte kan gi meg en demo på det som vil være nært max.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge ble kjørt på NAD C372, men de var nok litt annerledes plassert i rommet. Jeg synst det var diskanten som på en måte "manglet" litt på B&W, men det kan jo likegodt være en smakssak. Må en tur på hifiklubben igjen å prøve dem på nytt igjen i morgen på noen skiver jeg tar med selv tror jeg.

Det er jo ingen tvil om at en kvalitetsoppgradring lydmessig blir dette selv om jeg ikke skal så høyt i pris, men det er også helt klart at det vil gå på bekostning av volum/høyde. Akkurat det at jeg ikke kan spille så det gjør vondt i øra er ikke min største bekymring, men håper ikke at jeg mister muligheten til å sette favoritt albummene mine å skru opp så det høres litt. Har liksom aldri følt at det er passende å skru opp for å teste når dem vrenger når man står i butikken, men jeg kan vel muligens høre om en av de ansatte kan gi meg en demo på det som vil være nært max.
    Hvis det var i sammenligning med Dali Ikon du syns diskanten til B&W skuffet, så er ikke det så rart. Dali pøser jo på med overtoner og detaljer. Spørsmålet er bare om du får det til å låte like bra hjemme hvor kanskje ikke akustikken i rommet er like bra? Min erfaring er at B&W er tryggere der.

Du skriver i starten av tråden at du gjerne vil ha litt pondus i bassen også. Hva med å teste ut PSB Imagine T? Kompakt tøffing - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hvis det var i sammenligning med Dali Ikon du syns diskanten til B&W skuffet, så er ikke det så rart. Dali pøser jo på med overtoner og detaljer. Spørsmålet er bare om du får det til å låte like bra hjemme hvor kanskje ikke akustikken i rommet er like bra? Min erfaring er at B&W er tryggere der.

Du skriver i starten av tråden at du gjerne vil ha litt pondus i bassen også. Hva med å teste ut PSB Imagine T? Kompakt tøffing - Lyd og Bilde
    Det var en treffende beskrivelse av forskjellene jeg hørte. Er det vanskelig å gjenskape dette hjemme i stuen altså?

PSB så jo unektelig intressang ut, men det var ingen av Imagine T på bruktmarkedet akkurat nå. Jeg skal holde øynene åpne for denne også. Ser ut til at det må bli en oslo-tur for å få tatt demo på noe annet en Dali og B&W.

Jeg faller hardt for designet til B&W, men som nevnt tidligere var det dette med at den ikke var like "klar" som den dalien i samme prisklasse da . I morgen MÅ det bli en tur på hifiklubben for å få avklarert hva mine ører sier om forskjellene på de to da jeg aldri blir klok på disse testene =)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg tror han mener, er at mange opplever NAD og Ikon som veeeldig lyse i toppen.. altså ikke positivt.. og at dette i feil rom vil være ren og skjær tortur.. :-)

hvertfall slik jeg har opplevd Ikon.. :-)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg tror han mener, er at mange opplever NAD og Ikon som veeeldig lyse i toppen.. altså ikke positivt.. og at dette i feil rom vil være ren og skjær tortur.. :-)

Nad har jeg ingen erfaring med, men Ikon krever etter min mening rom med god akustikk og riktig elektronikk. Selv valgte jeg Ikon 6 fremfor CM 7 i butikken, men vel hjemme i kombinasjon med min daværende forsterker ble det feil for meg. Etter en uke byttet jeg med B&W, og det var ingen tvil om at den diskanten fungerte bedre hos meg.

Men ulikt rom, ulik elektronikk og ulik smak vil nok gi ulik konklusjon også... Vil derfor være forsiktig med å dømme noe som helst av utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synst det var utrolig klart og pent. Selgern på hifiklubben nevnte det også husker jeg at det var mange som synst bånd-diskanten ble for fremtredende og slitsom. Jeg er vel litt spessiell jeg da :P

Eneste måten å få det bekreftet på blir vel å ta turen på hifiklubben å prøve litt tenker jeg. Regner med at jeg uansett ikke blir skuffet over å gå i fra Cerwin Vega AL-1002 til et av de merkene/typene som har blitt omtalt i tråden her mtp. lydkvalitet, men det skader jo ikke å treffe den lydsignaturen som passer meg mest.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ey :-) Jeg er Gjøvik'enser å kan hjelpe deg litt på hvor du får hørt Klipsch. Euronics på Raufoss har jo Klipsch i lytterommet sitt. Sist jeg var der, hadde de både RF-63 og 82 kobla opp med Vincent og H/K. Er ikke lange svippen fra Lillehammer og til Raufoss egentlig heller ;-)

Så anbefaler deg turen dit, for de har litt mer rocka spillestil enn for eks. Dali. Ikon er nok en del mindre "brutal" på alle mulige måter. Iallefall på film, men i ditt tilfelle, gjelder det musikk, og da hadde jeg kikket litt på Klipsch. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Ey :-) Jeg er Gjøvik'enser å kan hjelpe deg litt på hvor du får hørt Klipsch. Euronics på Raufoss har jo Klipsch i lytterommet sitt. Sist jeg var der, hadde de både RF-63 og 82 kobla opp med Vincent og H/K. Er ikke lange svippen fra Lillehammer og til Raufoss egentlig heller ;-)

Så anbefaler deg turen dit, for de har litt mer rocka spillestil enn for eks. Dali. Ikon er nok en del mindre "brutal" på alle mulige måter. Iallefall på film, men i ditt tilfelle, gjelder det musikk, og da hadde jeg kikket litt på Klipsch. :-)
    Et kjempe "stalltips". Da får jeg se om jeg ikke svinger innom der til helgen. Godt mulig det blir tur til larvik lørdag så da kan jeg jo få med meg både Klipsch, Monitor Audio, B&W og Dali om jeg planlegger godt nok =)

Har glemt å nevne at høytalerne blir brukt til film/musikk ca. 50/50 så det skader ikke at det fungerer bra til det heller.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •