Mine første høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mine første høytalere

Hei

Vel da var jeg begynt med innkjøp av mitt første hifi anlegg, hvor jeg skal kjøre en 2.1 løsning, pga jeg bor hjemme og har begrenset med plass. Pris er også et problem siden jeg studerer(eller tja... videregående skole).

Jeg har så langt investert i en forsterker, en Yamaha RX-V1900. Jeg skal bruke dette anlegget for musikk og film. Så jeg har kommet til punktet hvor jeg skal ha fronthøytalere, hvor jeg skal kjøpe inn et par stativhøytalere som skal henge opp på vegg, skulle gjerne hatt dem på stativ men her er det trangt om plassen.

har et budsjett på 9000 kr for høytalerparret, hvor det er viktig at de spiller høyt og gir god bass, jeg hører på slik "dunkemusikk". Men jeg kan ikke ha den alt for store subwooferen siden jeg bor hjemme og er dermed avhengig av at høytalerne gir fra seg mesteparten av bassen. Drømmen hadde jo selvfølgelig vært å slippe å bruke noen subwoofer.

Jeg har sett en del på B&W CM5 pga. dem ligger i riktig prisklasse i henhold til mitt budsjett er store og får inntrykk av at dem gir dem god bass, selvfølgelig ikke den aller dypeste bassen og mye slagkraft. Men et stort praktisk problem er at de er ikke særlig tilrettelagt for å henges på vegg slik jeg har forstått det. Jeg har også inntrykk av at Bowers & Wilkins er et ganske annerkjent merke.

B&W DM685 føler jeg også at er et bra alternativ med tanke på god omtale i Lyd & Bilde, og de er godt egnet for å henges på vegg, men er jo et ganske stort hopp ned i prisklasse og jeg fykter for at jeg ikke får helt samme lydkvalitet, eller kan jeg ta feil? At jeg bare får et mindre trykk fra dem?

Er jeg helt på bærtur nå eller et dette noen greie alternativer?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.25 er et meget godt valg til RX-V1900.

XTZ 99.25 Piano Små-høyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS SBS-01 til 2000kr og SVS SCS-01 til 3000kr kan henges rett på vegg uten ekstrautstyr. Også en SVS PB10-NSD sub til 5000kr. Sub'en er ikke direkte liten, men...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    SVS SBS-01 til 2000kr og SVS SCS-01 til 3000kr kan henges rett på vegg uten ekstrautstyr. Også en SVS PB10-NSD sub til 5000kr. Sub'en er ikke direkte liten, men...
    Hvilke nettbutikker forhandler SVS?

EDIT: Når jeg mener om de er lagt til rette for å henge på vegg er om de får i hvertall skruehull for eget feste. Jeg har verken lest eller hørt noe om SVS, XTZ er jeg skeptisk til pga jeg synes prisene gir meg inntrykk av at de plasseres i billigkategorien.

Budsjettet mitt går ut på 9000 kr til TO høytalere og 9000 kr til en subwoofer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cm5 vil spille bedre enn 685 uansett plassering, men ingen høytaller spiller veldig bra på vegg.trykkmessig blir nok ikke så stor forskjell, ville nok anbefalt en bra sub til.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    , XTZ er jeg skeptisk til pga jeg synes prisene gir meg inntrykk av at de plasseres i billigkategorien.
    Du har absolutt ingen grunn til å være skeptisk til XTZ. Maken til kvalitet og lyd i forhold til pris skal du lete lenge etter

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Du har absolutt ingen grunn til å være skeptisk til XTZ. Maken til kvalitet og lyd i forhold til pris skal du lete lenge etter
    Men hvorfor er det aldri noen nevner XTZ, og bare nevner merker som Dynaudio, B&W, Cerwin-Vega og co?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor er det aldri noen nevner XTZ, og bare nevner merker som Dynaudio, B&W, Cerwin-Vega og co?
    XTZ får mye omtale her på AVforum og har også fått mye god kritikk i fagpressen. :-D
    Du vil nok ikke finne mange som ikke er fornøyd med XTZ produktene sine.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke nettbutikker forhandler SVS?

EDIT: Når jeg mener om de er lagt til rette for å henge på vegg er om de får i hvertall skruehull for eget feste. Jeg har verken lest eller hørt noe om SVS, XTZ er jeg skeptisk til pga jeg synes prisene gir meg inntrykk av at de plasseres i billigkategorien.

Budsjettet mitt går ut på 9000 kr til TO høytalere og 9000 kr til en subwoofer.
    Feil oppstod

Ok. SVS MCS-01 til 8500kr har gjengede fester bak. De går for å være meget bra og har diskantelement i verdensklasse. Sammen med en av de større sub'ene har du ihvertfall meget bra lyd.

Ellers så er jo Klipsch et alternativ. De har ikke gjengede fester, men de kan jo settes så små veggstativ eller hyller. De veldig lettdrevne og trenger ikke rart til effekt for å spille.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel mine inntrykk så langt:

XTZ, ser de har gode omtaler, i tillegg taper de veldig mye på design og bruker mye import-deler. Og høytalerne var veldige store i forhold til pris.

SVS, 8500 kr PR. høytaler blir nok et godt stykke utenfor min prisklasse, men ser ellers bra ut.

Føler egentlig at B&W frister fortsatt mest. Spesielt DM685.

Men er fortsatt åpen for flere innspill, savner også litt begrunnelser for hvorfor dere anbefaler det dere anbefaler.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ, ser de har gode omtaler, i tillegg taper de veldig mye på design og bruker mye import-deler. Og høytalerne var veldige store i forhold til pris.

SVS, 8500 kr PR. høytaler blir nok et godt stykke utenfor min prisklasse, men ser ellers bra ut.

Men er fortsatt åpen for flere innspill, savner også litt begrunnelser for hvorfor dere anbefaler det dere anbefaler.
    Du kan ikke trå feil med 685:-) glimrende høyttalere til det meste.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke fulgt med i timen de siste årene ser jeg. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt noen time....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det 8500kr/par for MCS-01.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DM685 er dog ingen høytaler for veldig høy musikk og dunkebass alene.
    Da må du nok supplere med en sub. :-)

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En glimrende høyttaler for unge er Cerwin Vega ve-8f, spiller høyt og dunker.
    Dersom stativ-høyttaler er et "must", så kan Klipsch sine rb-81 kansje være noe.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som jeg ser det er der noen merker der alltid nevnes på AVForum, og så er der masse der nesten aldrig nevnes på tross av fantastisk lydkvalitet for pengene. Dette gjelder også brukte produkter.
    At du er mest stemt for B&W har du til felles med mange her på AVForum, hadde du sett litt på andre fora ville du se at andre merker, som du aldrig har hørt om, anbefales sterkt. Leter du litt på bruktmarkedet kan du finde high end produkter der er noen år gamle der er innenfor ditt budget.
    Du skriver du skal ha et 2.1 system, hvorfor kjøper du da en surround forsterker?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RB-81!
    Fyren er på jakt etter skikkelig bass og lydtrykk i små høyttalere og skal bruke det til film så vell som musikk som dunker og så er kandidatene B&W 685 og CM5? XTZ 99.36 har garantert heftigere bass enn de, men er tungdrevne, har bassreflex bak og mangler helt klart punchen i Klipschene.

RB-81 kan henges på vegg, har bassreflex forover som er viktig om det skal i det hele tatt være mulig. De er lettdrevne 97db@1watt, matcher Yamahaen din veldig godt og spiller veldig fint til prisen.

Mener ikke å virke som Klipsch fanboy her (Enig at Klipsch, B&W, XTZ er avforum i et nøtteskall), de andre høyttalerne er veldig gode høyttalere og jeg har faktisk hørt dem alle sammen. Jeg mener bare de er mye mer for pengene når kriteriene er de nevnte.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=54462&cat=all

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •