Nye høytalere, men hva skal man velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høytalere, men hva skal man velge?

Heisann.

Jeg er for tiden på jakt etter å få byttet ut mitt nåværende stereoanlegg. Sitter for øyeblikket på Dali 8008 høytalere koblet til en Marantz SR6200 Surroundreciever. Planen var en gang i tiden å bygge ett surroundanlegg, men det prosjektet har jeg gitt opp da en skikkelig musikkopplevelse har blitt viktigere for meg enn full surround.

Så jeg er nå på utkikk etter ny forsterker og nye høytalere. Høytalere er forsåvidt det første jeg kikker på. Men jeg er litt usikker. Jeg er for tiden på utkikk etter leilighet, og da er det jo begrenset hvor enorm plass man kan få. Men satser på å finne en med en OK stor stue i alle fall.
    Høytalerene skal mest brukes til musikkavspilling fra platespiller, noe fra PC, FLAC selvfølgelig. Og jeg regner med at jeg kommer til å koble anlegget til TV/PC for filmavspilling også.

Foreløpig har jeg sett på litt forskjellig, stort sett B&W i grunn. Blandt annet DM683(Litt usikker på behovet utifra hvor stor stue jeg kommer til å få), CM1 og CM5. Men jeg er ingen ekspert på området, og er åpen for forslag.

Så da kommer jeg hit da, noen som har noen gode anbefalninger til mitt bruk, og med utgangspunkt i at jeg ikke kommer til å ha verdens største leilighet?

Mvh.
    xist

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xist
    Heisann.

Jeg er for tiden på jakt etter å få byttet ut mitt nåværende stereoanlegg. Sitter for øyeblikket på Dali 8008 høytalere koblet til en Marantz SR6200 Surroundreciever. Planen var en gang i tiden å bygge ett surroundanlegg, men det prosjektet har jeg gitt opp da en skikkelig musikkopplevelse har blitt viktigere for meg enn full surround.

Så jeg er nå på utkikk etter ny forsterker og nye høytalere. Høytalere er forsåvidt det første jeg kikker på. Men jeg er litt usikker. Jeg er for tiden på utkikk etter leilighet, og da er det jo begrenset hvor enorm plass man kan få. Men satser på å finne en med en OK stor stue i alle fall.
    Høytalerene skal mest brukes til musikkavspilling fra platespiller, noe fra PC, FLAC selvfølgelig. Og jeg regner med at jeg kommer til å koble anlegget til TV/PC for filmavspilling også.

Foreløpig har jeg sett på litt forskjellig, stort sett B&W i grunn. Blandt annet DM683(Litt usikker på behovet utifra hvor stor stue jeg kommer til å få), CM1 og CM5. Men jeg er ingen ekspert på området, og er åpen for forslag.

Så da kommer jeg hit da, noen som har noen gode anbefalninger til mitt bruk, og med utgangspunkt i at jeg ikke kommer til å ha verdens største leilighet?

Mvh.
    xist
    Høres ut som om du kan litt og vet omtrent hva du ønsker av systemet du ønsker deg.
    Kan du si litt om hvaslags størrelse det er på rommet, om du skal flytte så vet du vel sån noenlunde hva du ser etter etc.
    Har du tenkt å bruke reciever denne gangen også eller går du for ren stereo?
    Hvilken pris kan du tenke deg komplett system til og er det aktuelt med to mindre høytalere kombinert med subb eller er det kunn 2.0 som gjelder?

En annen ting som kan ha noe å si er litt hvaslags musikk som ligger ditt hjerte nært, en god høytaler skal ideelt sett spille alt like god, men veldig mange gjør noen kompromier.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på rom er litt vanskelig da jeg er på utkikk etter leilighet for tiden, dvs, jeg har ikke kjøpt enda. Men jeg vektlegger det å få en stue som har plass til lyden. Men fryktelig stort blir det jo ikke da jeg ikke er mangemillionær. Eiendomsmarkedet i oslo må vel være ett av de med høyest kunstig pris i verden.

For min del kan det godt være ren stereo. Hvilke fordeler ulemper gir en reciever kontra ren stereo?
    Prismessig kan jeg vel se for meg rundt 20 lapper, da gjerne med platespiller da den jeg har brukt så langt ikke er verdt å sette sammen med høytalere i den klassen.
    2.0 kontra med sub kan jeg ikke si så mye om i grunn. Fordeler/ulemper lydmessig og forsterkermessig?

Når det kommer til musikk, så er jeg ekstremt alsidig, alt fra klassisk via det glade 70 tall, Neil Young, Pink Floyd, Lou Reed, til reggae, til litt hardere rock ala A Perfect Circle, Tool, Deftones, til Rap f.eks Atmosphere, Mos Def, etc.
    Så, en salig blanding av alt. Men skulle jeg vektlegge noe, må det vel være 60-70 tallet og typisk A Perfect Circle/Tool som er det som går mest igjen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch kanskje?

Høyttalere som leverer godt med trøkk men samtidig har et godt detaljert lydbilde.

Men i 20k klassen skal det litt til å få dårlige høyttalere. Fins et hav av produsenter med gode høyttalere.

Noen veldig få :

Monitor Audio
    B&W
    Audio Vector
    Yamaha
    JM Lab
    Canton
    Infinity
    JBL
    Dali
    Dynaudio
    System Audio
    Sonus Faber
    PSB

etc etc etc

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Klipsch kanskje?

Høyttalere som leverer godt med trøkk men samtidig har et godt detaljert lydbilde.

Men i 20k klassen skal det litt til å få dårlige høyttalere. Fins et hav av produsenter med gode høyttalere.
    Missforsto jeg prisen, mente du 20k på forsterker, høytalere og muligens platespiller? Eller var det 20k på kunn høytalere...

Fordeler ulemper med surround reciever og et rent stereo system må veies opp mothverandre, men det kommer litt anm på bruken.
    Har hørt små høytalere med subb låte overbevisende godt på reciever, og problemet med en ren stereo er gjerne begrensede tilkoblingsmuligheter og justerings muligheter.
    Fordelen med litt enklere stereo er jo at man ofte får like god lyd for litt mindre penger, men for min del så er recieveren et viktig verktøy for å integrere subber, og for å få en litt jevnere frekvens respons så jeg er godt fornøyd med valget mitt.
    Bruker forrøvrig systemet mitt mye på samme måten som du, koblet til PC, (for spotify) PS3 for streaming av annet innhold fra PC og BluRay, TV og SB.
    Ingen platespiller hos meg desverre, men kommer CD spiller tenker jeg.

Revox nevner mange gode her, men som han også nevner så er det etc etc.
    Monitor Audio
    Adam Audio
    Dynaudio
    Tannoy og Mordaunt Short

Er merker jeg liker godt selv.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Missforsto jeg prisen, mente du 20k på forsterker, høytalere og muligens platespiller? Eller var det 20k på kunn høytalere...

Revox nevner mange gode her, men som han også nevner så er det etc etc.
    Monitor Audio
    Adam Audio
    Dynaudio
    Tannoy og Mordaunt Short

Er merker jeg liker godt selv.
    Mulig det var jeg som misforstod.

Skulle jeg trekt ut noen personlige favoritter blandt merkene ville det blitt

Monitor Audio
    Audio Vector
    Canton
    Muligens Klipsch uten at jeg har så mye erfaring med de dog.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh.
    xist
    Ikke dumme høyttalere du foreslår der.

Hva slags musikk skal de brukes mest til, og hva er det du vil de skal være gode til? Akustisk, jazz, rock, disco, pop, vise, nærlytting, detaljert, god bass, fest, all-round, lys/nøytral/mørk? Dette er ganske avgjørende for hva en skal anbefale! Rommet er også veldig viktig, men dette har du ikke helt klart enda skjønner jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom er ikke helt klart enda nei, musikkmessig vil jeg vel legge hovedvekten på LP-plater. Men av musikk hører jeg på meget mye, så allsidighet er vel en faktor som spiller inn. En dynamisk høytaler som spiller det meste av musikk bra.
    Jeg har sånn sett lest mye bra om 683'en, men jeg vet ikke helt om det er noe vits med en så stor høytaler i en leilighet?

Hvordan er CM1 og CM5 sånn sett til å spille de litt dypere basstonene?

Rom er ikke klart nei, dessverre. Jeg skulle gjerne hatt leilighet allerede så jeg kunne planlagt litt utifra romløsning.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    683 er jo en ganske allsidig høyttaler og er nok et ganske så trygt kjøp. CM-serien spiller enda penere, men har ikke nok pondus for litt større rom mener jeg (med mindre du går helt opp på CM9). I rom opp til ca.20 kvadratmeter vil kanskje stativhøyttalere være det beste, men i rom på over 25-30 kvadrat tror jeg man når målet lettere med et par gulvstående.

Nå fins det også andre alternativer enn B&W! Personlig ville jeg sjekket ut PSB Imagine T hvis jeg skulle hatt høyttalere i dette segmentet. Kompakt tøffing - Lyd og Bilde Min lille erfaring med dette merket er at du får bedre bass enn hos de engelske konkurrentene.

Kef IQ90 og Monitor Audio RS6 Test av Monitor Audio Silver RS6 Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde er også blant de hete kandidatene i klassen.

Så har du selvsagt Dali sin Ikon-serie. De spiller meget pent, men vær litt varsom dersom de skal inn i et rom der akustikken ikke er god. Hybrid-diskanten kan fort gi litt for mye av det gode!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    683 er jo en ganske allsidig høyttaler og er nok et ganske så trygt kjøp.
    Enig med det.

Har du vært på HFK og hørt på noen av de høytalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Enig med det.

Har du vært på HFK og hørt på noen av de høytalerne?

Jeg har ikke hatt anledning til det enda dessverre. Tenkte jeg skulle gjøre klar en liste over aktuelle kandidater først.

PSB høytaleren så forresten meget spennende. Hvordan er den på forsterkersiden, er den like krevende å drive som 683'en for eksempel?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse DM683'ene noe for en receiver da? Synes å ha lest mange steder at de er tungdrevne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er disse DM683'ene noe for en receiver da? Synes å ha lest mange steder at de er tungdrevne.

Skal kjøpe forsterker samtidig, så den recieveren jeg har skal ut.

Må si den testen av PSB høytalerene fikk det til å krible litt her. Noen steder i Oslo-området som selger disse der man kan stikke innom å ta en lytt?

Leser også at de passer fint sammen med NAD forsterkere, hvor tungdrevne er de? Må man opp på C375BEE eller holder en C355BEE ?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe forsterker samtidig, så den recieveren jeg har skal ut.

Må si den testen av PSB høytalerene fikk det til å krible litt her. Noen steder i Oslo-området som selger disse der man kan stikke innom å ta en lytt?

Leser også at de passer fint sammen med NAD forsterkere, hvor tungdrevne er de? Må man opp på C375BEE eller holder en C355BEE ?
    Stereofil: Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Interconnect: http://interconnect.no/
    Om de har de inne vet jeg ikke, men det kan jo være verd å sjekke.

Ikke noe fasit på hvor kraftig forsterker du må ha. Begge de du nevner vil jeg tro er gode alternativer. Størst er selvsagt best, men det spørs hvor mye du vil legge i det.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt ren stereo i mange år, og byttet nylig ut mine KEF referance model 4 til fordel for Amphion Xenon, et valg jeg ikke angrer på nå.
    Les mer her.
    Disse kan du få kjøpt brukt for 12-15k
    Les mer: amphion xenon loudspeaker

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal ha høytalere og forsterker til under 20k så er patos lyric 402 et veldig godt valg, jeg har disse selv og de spiller all musikk vannvittig bra, den har fått mye skryt får å være noe av det beste i den prisklassen. Hvis du ikke må ha nye høytalere så får du disse på finn til 6000-7000, og da er de rundt 2-3 år gamle.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    683 er jo en ganske allsidig høyttaler og er nok et ganske så trygt kjøp. CM-serien spiller enda penere, men har ikke nok pondus for litt større rom mener jeg (med mindre du går helt opp på CM9). I rom opp til ca.20 kvadratmeter vil kanskje stativhøyttalere være det beste, men i rom på over 25-30 kvadrat tror jeg man når målet lettere med et par gulvstående.

Nå fins det også andre alternativer enn B&W! Personlig ville jeg sjekket ut PSB Imagine T hvis jeg skulle hatt høyttalere i dette segmentet. Kompakt tøffing - Lyd og Bilde Min lille erfaring med dette merket er at du får bedre bass enn hos de engelske konkurrentene.

Kef IQ90 og Monitor Audio RS6 Test av Monitor Audio Silver RS6 Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde er også blant de hete kandidatene i klassen.

Så har du selvsagt Dali sin Ikon-serie. De spiller meget pent, men vær litt varsom dersom de skal inn i et rom der akustikken ikke er god. Hybrid-diskanten kan fort gi litt for mye av det gode!
    Har du hørt både PSB imagine T og Kef iQ90? Kan man sammeligne de to? Evt. hvilke ville du gått for? Vurderer også et par høytalere den den prisklasse.
    Noen andre som er verdt og merke seg?
    Mvh Jo

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •