buttshacker, Buttkicker eller romperister

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Slettas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

buttshacker, Buttkicker eller romperister

Kom over en rumperister her om dagen.. Har ikke såå veldig greie på dette her.. Men lurer nå på om denne er bra nok?

Bass shaker BR-25 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Hvor dypt vil det si med 30 hz egentlig? Bokstavelig talt tenker jeg :?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bokstavelig beskrivelse av hertz(hz)

Hertz - Wikipedia

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig bilde, Freddie!

Den lagrer vi!

Trådstarter: 30Hz er ikke VELDIG dypt, men vil tro det er dypt nok til litt ekstra kinofølelse hvis du bare kjøper et par rumperistere og får skrudd de skikkelig fast i sofaen eller stolen(e) du skal bruke. En ting som er verdt å huske på er at BR-25'ene fra ljudia ikke tåler allverden av effekt så jeg ville ikke mata de med 100W over lengre tid. Til prisen er de sikkert veldig okei.

Har lenge lurt på å kjøpe to slike selv, men det viser seg at jeg ikke har noen mulighet til å få de festa i sofaen uten å måtte kutte opp stoffet under og gjøre noen seriøse inngrep på ramma.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Men for å spørre dumt, går det ann å bruke basselement, sånn i teorien? Hvilken virkning har det i forhold til romperister?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere her, deriblant jeg ;-) , som har montert basselementer i sofa. Dette fungerer helt utmerket... :-)

Det du bør tenke på er å drive det med en forsterker med eget delefilter, da det er gunstig å dele lavere enn en sub.
    Om du deler sub/front på 80 Hz er det egentlig greit at sofaelementene ikke kommer inn før under 50 Hz etter min erfaring.
    http://avforum.no/forum/1208622-post105.html

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort slik. 4 stk. 15" fra Proson 215, fungerer bra det. Har en effektforsterker på rund 2x100W i 8ohm til å dra det. Har seriekoblet to og to elementer slik at forsterkeren har en last på16ohm i hver kanal, så det trengs ikke mye krefter.
    Sofaen ser forjævlig ut under, men det har vært sølt noen liter cola og øl i den opp gjennom årene, og den er nok moden for tskifting, men da ryker nok elementene også ...

Dette virker bra synes jeg, men jeg har ikke prøvd noen av bass sakerne eller buttkickere el.l. Vet at de har noen rimelige MGR element påljudia som mange har brukt til romperister.

Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jo flott ut det Hvor mye måtte du ut med for dette da?
    Tenker ikke å gi så veldig mye for dette (enda) :P

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x15" ja, det var da litt pinglete syns du ikke?

Morsomt opplegg, men vil ikke dette i teorien spille som åpen baffel eller tilsvarende og drepe mye av de laveste frekvensene? Hvordan takler elementene å spille uten noen form for kassedemping?

Edit: Vet også folk som lager egne rumperistere ved å erstatte elementkona med en liten treplate eller plexi-plate for å kun få det mekaniske utsvinget fra elementet og ikke så alt for mye luft/lyd. Er visstnok en litt komplisert prosess siden man må finne en måte å feste dette til opphenget rundt kurven (eller lage nytt oppheng) slik at ikke talespola skyter ut som et prosjektil i det man fyrer opp løsninga.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slettas
    Så jo flott ut det Hvor mye måtte du ut med for dette da?
    Tenker ikke å gi så veldig mye for dette (enda) :P
    Forsterkeren (Kenwood etellerannet med THX Ultra lapp på) ga jeg i sin tid rundt 1500-2000 for. Elementene betalte jeg en tusenlapp for og kryssfineren hadde jeg fra før.

Så det trenger ikke koste all verden.

Ang. åpen baffel osv. så er det slik de fleste gjør det med denne typen konstruksjoner. Pga. åpen baffel så er det heller ikke nødvendig med mye krefter.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Morsomt opplegg, men vil ikke dette i teorien spille som åpen baffel eller tilsvarende og drepe mye av de laveste frekvensene? Hvordan takler elementene å spille uten noen form for kassedemping?
    Jeg har brukt 2 stk av disse:
    MGR A-1715 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    som drives av en logitech z-5500 sub forsterker.

Dette fungerer utmerket. Merket ikke mye forskjell fra Logitech sub forsteker og en ALTO Mac 2.3 - det sier litt om hvor lite strøm disse egentlig trenger.

Åpen baffel er perfekt. De skal ikke lage lyd, men flytte mest mulig luft opp i sitteplassen på sofaen.

Jeg bruker sub signal som ikke går over 80Hz og så bruker jeg en Behringer 2496 til å dempe de øverste frekvensene mer slik at det kommer gradivis mer trykk ved dypere frekvenser.

Med "bare" 2 stk PB10 så hadde jeg greit trykk, men med disse i sofaen så rister/trykker det helt hinsides. Det føles som at romperisterene går dypere enn PB10'ene og PB10'ene de begynner å rulle av ved 18Hz i mitt rom...

Kan absolutt anbefale elementer som romperistere og snart så skal jeg ha i 2 stk 15" til i sofaen. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk Earthquake Miniquake. Disse blir drevet av en gammel NAD 2700.
    Disse er skrudd rett i rammen på sofaen, og fungerer utmerket.

buttshacker, Buttkicker eller romperister-romperistere-10-1000-web-jpg

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstalerte Bassshaker br25 fra ljudia i en Colorado Recliner fra jysk, og dæven så mye den rister! Annbefalers !

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Innstalerte Bassshaker br25 fra ljudia i en Colorado Recliner fra jysk, og dæven så mye den rister! Annbefalers !
    Avslør hvor du jobber 8)

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe 8)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å stjele tråden, selv om jeg gjør det. Vil det gå greit å koble 2 stk direkte i en denon 2808, eller bør jeg ha en egen forsterker?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ha en egen forsterker koblet til subutgangen på Denonen din.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjeler da vel ikke tråden? Det er jo høyst relevant.

Det går forsåvidt fint å koble rumperistere til vanlige høyttalerutganger på en denonsak så lenge du ikke skrur opp volumet på maks (de BR-25 tinga tåler vel bare 50W), men da bør du ikke koble noe annet på forsterkeren.

Min anbefaling er å finne en billig, gammel integrert forsterker med AUX-inngang og koble sub-out på receiveren din på AUX-inn på den gamle forsterkeren og koble rumperisterne på denne. Da har du også mulighet til enkel volumjustering.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, tenkte det samme. men problemet er at jeg like godt kan kjøpe noe nytt. Det blir 500-1000 for noe gammelt, mens den nye jeg har funnet koster 1400, og da er jo garanti osv med. pluss den ser bra ut. Proson RV 2050/B - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning. Den skal jo klare å kjøre 4 bassristere, eller har dere et bedre alternativ. Svart finish er å foretrekke, med mindre jeg vil skjule hele saken. Noen ideer?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere ville jeg heller investert i en subforsterker. Denne monteres skjult, og du får da både justering av volum og delefrekvens.
    Ljudia har jo nå også tilbud på disse...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •