Lite punch. En ekstra sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite punch. En ekstra sub?

Jeg har et slikt: Lite punch. En ekstra sub?-bilde-av-rom-png rom (rødt for sittegruppe og svart for subwoofer. Subwooferen er en DIY SVS tube replica med tuning på 20Hz eller noe slikt med 12.2 elementer. Den spiller veldig dypt, men jeg synes ikke det "slår" noe mot brystet. Vil en en subwoofer nr to med andre kvaliteter fikse dette, eller bør man helst ha subwoofere med like egenskaper?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å flytte den? Mye å hente der

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres egentligt ut som om det er midtbass du savner. Det er over (de fleste) sub'ers arbeidsområde.
    Skal du få deg skikkelig herlig "kickbass" må du enten skaffe deg større fronter, eller få deg dedikerte midtbasskasser med de utfordringer det vil by på mht integrering, plasering osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midbass var det rette ordet ja. Frontene mine er RF 62. Det er uaktuellt å kjøpe nye. Jeg blakket meg på de . Skal prøve å få flyttet rundt på subben. Men de lavere frekvenser er egentlig bra. Det er oppover i registeret at jeg har problemer.

Jeg har en forsterker som takler en subwoofer til så dersom det hadde gått med en ordning der jeg bygget en til som trykket mer, men rullet tidligere av, så kunne kanskje det gått?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være en god tanke ja!
    Da bør du jo helst bygge en utgave som beveger seg litt høyere opp i registeret, men vær samtidig oppmerksom på at dette kan by på visse problemer mtp integrasjon mot frontene dine!
    Plassering og fase er vel et par nøkkelord her. ;-)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterker har du på RF-62? Hvis du er blakk er det vanskelig å foreslå noe til prisen av RF-62 som kan konkurrere på midbass....

Ting jeg har erfart er viktig: Riktig plassering av fronter, forsterker med dynamisk karakter (stor strømstyrke, dempefaktor, aggressiv og stram i bassområdet).
    Hvis du kjører RF-62 i et litt vanskelig rom på en reciever skal det veldig mye til at du får skikkelig midbass dessverre. Bass generelt er vanskelig og selv i svindyre oppsett sliter mange med å få den riktige frekvensgangen og dynamikken de ønsker i bassen.

Skal du ha en sub til så kan du jo vurdere en PA sub da mange av de gir trykk opp til 2-300hz. Problemet er at denne bassen kan tydelig lokaliseres så du bør uansett ha en på hver side av frontene dine....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slår mot brystkassen, kommer som regel ikke fra suben. Suben driver og roter der nede i bassfundamentet. Lager litt jordskjelvlignende lyder og slikt - men her høres det ut som det trengs mer midbass, ja. Større og mer distinkte fronthøyttalere i kombinasjon med kraftigere elektronikk pleier å hjelpe. En ekstra sub vil muligens bare gjøre savnet av mellombass enda større.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avforum.no/forum/diy-do-y...b-s-s-d-y.html

Se litt her . Disse 2 midbass modulene hans er helt vanvittige . Her snakker vi brystkasse bass her .

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et minefelt du har begitt deg ut i nå Bomp:twisted:
    Kanskje du skal kjøpe CV? gir garantert brystbass i hvertfall

Spøk til side, liger et par tråder her på forumet om emnet som kan vær nyttige hvis du vurderer en ekstra sub som skal spille fra ca 60hz og opp til 250 f.eks? det lar seg jo gjøre:-D

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...punchbass.html
    og
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...se-onskes.html

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kunne prøvd disse?

Billebro Eventure AB Ljud Ljus DJ Elverk Karaoke Försäljning Uthyrning Internetbutik Importagenturer

Halv pris om man bestiller før kontainern med disse kommer i november.

Sett disse til å spille mellom 60-250hz og se hva du syntes, utrolig billig hvertfal med to aktive 15" for 4995,- 30 dager retur også så liker du det ikke sender du det tilbake. :P Bare en tanke...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FredrikC: Etter det jeg har funnet fra svenske nettsider skal Billebro visstnok ikke være så bra mtp service.

Jeg tenker på noe á la disse JBL 2226H subene som ble linket til.

Prosjektet er egentlig et lavbudsjettsprosjekt. Jeg har en Keiga KGND 52100 til å drive min 12.2 SVS-replica DIY sub og tenkte at jeg kunne bruke den samme på denne også. Men kan man koordinere det slik at 12" spiller de laveste frekvensene, og denne nye suben spiller høyre opp i registeret?

Jeg så litt på dynaBel AS som element. Kan det fungere greit?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering: Det var nok rommet sin feil. Da jeg flyttet på hybel trøkte det godt i både bryst og trommehinne både i rommet mitt og rommet til romkameratene :twisted:

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0