Hindre at bassen går i gulvet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hindre at bassen går i gulvet?

Jeg skal snart flytte inn i ny leilighet og i denne forindelse har jeg tenkt litt på hvordan jeg skal unngå i irritere beboerne under meg. Selge høytalerne og kjøpe stativhøytalere er ikke så aktuelt

Jeg tenkte på følgende kontruksjon: Høytaler - dempeputer (valhalla, som de selger på Hifi Klubben) - stor tung steinhelle - dempeputer - gulv. Hva tror dere om det? Vil det hjelpe? Gulvet er forresten betong med tregulv.

(håper ikke denne post'en er feilplassert)

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk laget noen steinheller i skifer som passet til høyttalerne, og kjøpte også 3 sitteunderlag fra biltema.

La sitteunderlaget på parketten, skiferhellene opp på dem igjen, og så høyttalere (med spikes) på hellene. Dette gjorde jeg både med sub og fronthøyttalere og naboen under sverget at han ikke merket noe risting i tak og vegger ved avspilling av Fast & Furious og Saving Private Ryan på "passelig volum":-) Pent ble det også!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må man egentlig ha steinheller som veier mangfoldige kilo, eller er det nok med skiferflis? Så spørsmålet er egentlig: Hva er det som demper bassen i gulvet; er det vekten eller er det stivheten i hellene / flisene?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at begge deler betyr noe, men tanken med tunge steinheller er den at disse er mye vanskeligere å sette i bevegelse etterom de har høyere masse. Enkel fysikk?

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Må man egentlig ha steinheller som veier mangfoldige kilo, eller er det nok med skiferflis? Så spørsmålet er egentlig: Hva er det som demper bassen i gulvet; er det vekten eller er det stivheten i hellene / flisene?
    Det er det myke underlaget som demper bassen i gulvet - det absorberer lave frekvenser ved å 'fjære' istedet for å sende bassen videre gjennom gulvet.
    Stivheten og tyngden til steinflisene skal hindre at høyttalerne 'vugger' frem tilbake ved et kraftig bass-slag, f.eks.

Basic fysikk sier at kraft=motkraft; for å kunne flytte et (tungt) bass-element så-så langt på så-så kort tid, må man bruke en del kraft (som kommer fra magnet/spole-systemet). Da vil det virke en like stor kraft i motsatt retning - basselementet tar 'spenntak' i høyttaleren, for å si det slik.
    Hvis da, som et hypotetisk ekstremt eksempel, høyttaleren henger fritt (uten 'spenntak' i gulv eller vegg) og høyttaleren forøvrig veier det samme som den bevegelige delen av bass-elementet, vil en gitt bass-impuls skyve høyttaler-kassa bakover like mye som bass-elementet blir skjøvet fremover, og bortimot halvere effekten av bass-slaget. (Hvilken effekt dette har på lyden er langt mer komplisert enn som så, men beskrivelsen er ok som arbeidshypotese.)

Et mykt underlag er nødvendig for å hindre bass i å forplante seg gjennom gulvet, men et mykt underlag gir også plass til mer 'fjæring' i høyttaleren. Dette høres gjerne som manglende 'presisjon' eller lignende.
    Steinplaten skal øke den totale massen til systemet, slik at det fjærer mindre totalt sett.

Kombinasjonen av økt vekt (steinplate) og mykt underlag (fjæring) prøver da å få det beste av begge verdener: God bass inne i rommet og lite bass utenfor. For steinplaten er tyngden er det viktigste. Men en skiferplate kan være bra nok, her er det bare å prøve seg frem.

Dette gjelder ikke bare bass, fysikken er det samme i mellomtone og diskant, men de bevegelige delene i en diskant veier typisk så lite i forhold til resten av høyttaleren at det har liten praktisk betydning.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LL og mephisto

Kjøper forklaringene. Så til det siste spørsmålet: Vil man som følge av å bruke steinheller og dempemateriale oppleve at man får negativt mindre bass i hjemmekinoen?

Selv om bassbevegelsene ikke lenger forplanter seg via gulvet til sofaen der man sitter, så håper jeg at det fortsatt "trøkker" i actionfilmer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tester selv for tiden ut Valhalla dempeputer på mine Helicon 400. Prinsippet ved å bruke disse putene er å gjøre om vibrasjonene fra høyttalerkabinettet til varme, og dermed skal ingen/mindre vibrasjoner overføres til gulvet.

Etter å ha testet disse en stund må jeg konstatere at jeg er skuffet over resultatet. Alt for mye av vibrasjonene forplanter seg i gulvet, og videre til naboens fortvilelse (sjelden jeg hører noe dunking ovenifra, men det har skjedd).

Tidligere har jeg med godt resultat brukt Soundcare på subwoofer. Dette fungerte mye bedre syntes jeg.

Det neste blir enten å teste med TUNGE steinunderlag ala skifer e.l. Ellers kommer jeg nok til å gå over til Soundcare på disse høyttalerene også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    LL og mephisto

Kjøper forklaringene. Så til det siste spørsmålet: Vil man som følge av å bruke steinheller og dempemateriale oppleve at man får negativt mindre bass i hjemmekinoen?

Selv om bassbevegelsene ikke lenger forplanter seg via gulvet til sofaen der man sitter, så håper jeg at det fortsatt "trøkker" i actionfilmer.
    Jeg vil ikke si mindre, men i hvert fall annerledes. Hele poenget er å hindre at bassen forplanter seg i gulvet og dette vil du merke og sannsynligvis oppleve som mindre trykk. Hva en personlig foretrekker er vel det som må avgjøre? I en god kinosal kjenner man ofte eksplosjoner og lignende både i gulvet og gjennom luften. Dette vil du kanskje unngå om du har naboer under deg?

Jeg hører mye på musikk og stram, kontant og rask bass er absolutt å foretrekke, synes jeg. Jeg merket veldig stor forskjell da jeg byttet fra Pulsar Points til Valhalla dempeføtter. Sistnevnte gav mye mer kontrollert bass, da en del av forplantningen opphørte.

Mye kommer selvfølgelig an på gulvet. Her jeg bor nå er det et mykt tregulv og nesten hele settes i bevegelse. Tidligere brukte jeg samme utstyr i en kjellerstue, med murgulv. Her var dette ikke noe problem og pulsar points fungerte utmerket.

En hører forresten også forkjell på mellomtone og diskant, men den største forandringen skjer i bassen. Det beste er vel å prøve seg fram med f. eks. et oppklippet liggeunderlag (som nevnt over).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere er inne på bass til gulv så lurer eg også på et par små ting.

1.Gulvet mitt er; betong underst, tarkett oppe på det og vegg til vegg øverst. Suben min har ganske mjuke gummi knotter som følgde med suben.....vill det være bedre for meg å bruke spikes på suben?

2.Frontene mine har noken veldig små hardplast knotter under seg, sikkert ikkje meir enn 5mm tjukke, vill det bedre lyden med spikes på de?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Når dere er inne på bass til gulv så lurer eg også på et par små ting.

1.Gulvet mitt er; betong underst, tarkett oppe på det og vegg til vegg øverst. Suben min har ganske mjuke gummi knotter som følgde med suben.....vill det være bedre for meg å bruke spikes på suben?

2.Frontene mine har noken veldig små hardplast knotter under seg, sikkert ikkje meir enn 5mm tjukke, vill det bedre lyden med spikes på de?
    Jeg tror du har noe å hente på å bruke spikes, men da uten beskyttelses "myntene" under. Disse vil ha liten hensikt oppå teppet da poenget med spikes er å "feste" høytaleren fast til gulvet. Jeg ville i hvert fall prøvd... Det følger vel med spikes på de fleste høytalere, så det koster deg vel ikke noe særlig? Eller ha de kun disse plastikk knottene?

Jeg ville prøvd både front og sub på spikes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følgde ikkje med spikes, berre desse hardeknottene som er faste under frontene. Mens subføttene er lause.

Får vurdere om eg skal tillate meg noken sett med spikes.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Det følgde ikkje med spikes, berre desse hardeknottene som er faste under frontene. Mens subføttene er lause.

Får vurdere om eg skal tillate meg noken sett med spikes.
    Jeg anbefaler deg å prøve Soundcare superspikes som jeg har sagt tidligere. Men det kan kanskje være en litt dyr fornøyelse å kjøpe et komplett sett med disse bare for å teste.
    Det beste vil kanskje være å kjøpe til bare subben først å teste.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har frontene (Store beist, 2x10" /stk, fine i hjemmekinoen) med spikes under. Spiksene står så på betongheller fra maxbo. Under betonghellene ligger det sitteunderlag (samme som liggeunderlag) fra clas'ern.

Jeg opplevde faktisk mer bass i sofaen enn før.. innbiller meg at bassen nå havner foran høytaleren og mot meg i steden for ned i gulvet. Liker det kjempegodt jeg vertfall..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har frontene (Store beist, 2x10" /stk, fine i hjemmekinoen) med spikes under. Spiksene står så på betongheller fra maxbo. Under betonghellene ligger det sitteunderlag (samme som liggeunderlag) fra clas'ern.
    Skikkelig hjemmemekk 8)
    Det trenger så klart ikke være negativt. Det er ofte man kan lage løsninger selv som fungerer mye bedre enn mye av det man får kjøpt i butikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •