Lage Nye bassporter til CLS 215

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage Nye bassporter til CLS 215

Tenkte på muligheten på å lage to nye bassporter bak oppe,slik at det øverste elementet får "puste" mer. Hva kan gå gale evt.? Noen som har sett/gjort dette? Eller vil det ikke bli noen forskjell?
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    Tenkte på muligheten på å lage to nye bassporter bak oppe,slik at det øverste elementet får "puste" mer. Hva kan gå gale evt.? Noen som har sett/gjort dette? Eller vil det ikke bli noen forskjell?
    nå husker jeg ikke hvor mange porter det er bak på cls215 men skal du frese ut port oppe så må du tette port nede... dvs er det 4 porter nede så kan du tett 2 ved å bruke det stykket du freser ut oppe til å tette port nede med slik at port antallet totalt i kassen vil bli likt som før.

skal du gjøre det så gjør det skikkelig, med å lime inn det stykke en sager ut oppe å sparkle igjen og lakke\rulle baksida med ny matt svart lakk slik at det ser "orginalt" ut.

jeg tror du vil få et mye bedre resultat. men de øverste portene ville jeg ikke hatt helt øverst men et stykke nedpå bakplata... slik som 1515 har, de har 2 nede å to ca midt på bakplata.
    da lufta har lengre vei å gå til de øverste portene kan det kanskje oppstå fasefeil bak høyttaleren at lufta utjevner seg likt som at du kobler + og - på et høyttalerpar og bassen forsvinner

det koster ikke mer enn 5-600kr å kjøpe noen sponplater å lage en kasse med identiske mål å prøve det på den først om du ikke vil sage i orginalkassen prøvekassen trenger ikke å se fin ut eller å ha mellomtone å diskant å slikt skulle jeg tro.
    men da begynner det å bli et evighetsprosjekt, hehe

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    nå husker jeg ikke hvor mange porter det er bak på cls215 men skal du frese ut port oppe så må du tette port nede... dvs er det 4 porter nede så kan du tett 2 ved å bruke det stykket du freser ut oppe til å tette port nede med slik at port antallet totalt i kassen vil bli likt som før.

skal du gjøre det så gjør det skikkelig, med å lime inn det stykke en sager ut oppe å sparkle igjen og lakke\rulle baksida med ny matt svart lakk slik at det ser "orginalt" ut.

jeg tror du vil få et mye bedre resultat. men de øverste portene ville jeg ikke hatt helt øverst men et stykke nedpå bakplata... slik som 1515 har, de har 2 nede å to ca midt på bakplata.
    da lufta har lengre vei å gå til de øverste portene kan det kanskje oppstå fasefeil bak høyttaleren at lufta utjevner seg likt som at du kobler + og - på et høyttalerpar og bassen forsvinner

det koster ikke mer enn 5-600kr å kjøpe noen sponplater å lage en kasse med identiske mål å prøve det på den først om du ikke vil sage i orginalkassen prøvekassen trenger ikke å se fin ut eller å ha mellomtone å diskant å slikt skulle jeg tro.
    men da begynner det å bli et evighetsprosjekt, hehe
    Originalt er det bare to stk. porter på cls.. det som var planen var og lage to til, slik at det blir totalt 4 stk. (slik som 1515 har) De 2 nye vil selvsagt bli borret ut bak øverste basselement. Hvordan hadde det vært å laget de eksisterende større,i forhold til to extra?

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Originalt er det bare to stk. porter på cls.. det som var planen var og lage to til, slik at det blir totalt 4 stk. (slik som 1515 har) De 2 nye vil selvsagt bli borret ut bak øverste basselement. Hvordan hadde det vært å laget de eksisterende større,i forhold til to extra?
    Har drevet en del med kassebygging i bla. pa subber, og anbefaler ikke å gjøre store endringer uten å sjekke i data program først.

Blir det for mye luft ut, vil det bli som å spille i åpen luft, som igjen gir veldig dårlig trykk.

Vil tro cv har det antallet og størrelsen som er egnet best til disse bassene. Har hørt om disse klakkelydene i disse høyttalerne. Har du ikke dette i dine, ville jeg ikke eksperimenter med dette.

mvh Henning

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du skal gå fra 2 til 4 stk porter og du skal bruke samme port størrelse som orginalen så må alle 4 portene vere dobbelt så lange + litt til i forhold til orginalen:-D

Det beste hadde vell vert å la de vere som de er og helder sjå om det er noko annet som gjer at det ikkje spiller 100% som forsterker, tuning, rom osv.:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne klakkelyden jeg prøvde å eliminere med dette..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne klakkelyden jeg prøvde å eliminere med dette..
    Kommer denne klakkelyden kun når du spiller veldig høgt?
    Kommer det av at elementet bunner?:-D
    Prøv å plugg igjen dei portene som er det fra før, er klakkelyden der fortsatt så hjelper det ikkje med ekstra porter i alle fall.:-D

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sag opp hele kassene så de er helt åpene bak, da forsvinner klakkelyden
    Men fra spök til revolver, om du skulle finne på å lage 2 extra like store bassporter lengere opp så ödelegger du kassetuninga, kan godt väre du får mere bass aka club-bass og mere "dunk" höyere opp i bass registeret.
    Eller i verste fall miste mye god bass om ikke du dobbler rör lengden..
    Men som sakt, det er litt dumt om man sitter igjen med ödelakte kasser..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShyFx
    Sag opp hele kassene så de er helt åpene bak, da forsvinner klakkelyden
    Men fra spök til revolver, om du skulle finne på å lage 2 extra like store bassporter lengere opp så ödelegger du kassetuninga, kan godt väre du får mere bass aka club-bass og mere "dunk" höyere opp i bass registeret.
    Eller i verste fall miste mye god bass om ikke du dobbler rör lengden..
    Men som sakt, det er litt dumt om man sitter igjen med ödelakte kasser..
    Det er sant :/

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Kommer denne klakkelyden kun når du spiller veldig høgt?
    Kommer det av at elementet bunner?:-D
    Prøv å plugg igjen dei portene som er det fra før, er klakkelyden der fortsatt så hjelper det ikkje med ekstra porter i alle fall.:-D

lyden kommer ikke av at elementene bunner, snakka med en i fra hifiklubben som hadde testa en del løsninger på klakke problemet.

først å fremst vil jeg at han sa det skyltes et overtrykk i kassa som da får elementene (den øverste) til å lage en klakke lyd.

- de hadde prøvd ekstra porter alla slik det er løst på 1515 med 2 opp og 2 nede. det gjorde at det kunne øke lyden 20% før de begynte å klakke

- de andre det hadde prøvd var å monter inn et element fra clsc (det byttet de øverste) dette gjorde så det kunne øke lyden med 50% før de begynte å klakke.

dette er i alle fall det je husker fra min cv tid og slett med samme problem og fikk etter vert kontakt med en kar i fra hifi-klubben som sa det til mei.
    noe mer i dybden hvorfor det hjalp vet je ikke.

mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    lyden kommer ikke av at elementene bunner, snakka med en i fra hifiklubben som hadde testa en del løsninger på klakke problemet.

først å fremst vil jeg at han sa det skyltes et overtrykk i kassa som da får elementene (den øverste) til å lage en klakke lyd.

- de hadde prøvd ekstra porter alla slik det er løst på 1515 med 2 opp og 2 nede. det gjorde at det kunne øke lyden 20% før de begynte å klakke

- de andre det hadde prøvd var å monter inn et element fra clsc (det byttet de øverste) dette gjorde så det kunne øke lyden med 50% før de begynte å klakke.

dette er i alle fall det je husker fra min cv tid og slett med samme problem og fikk etter vert kontakt med en kar i fra hifi-klubben som sa det til mei.
    noe mer i dybden hvorfor det hjalp vet je ikke.

mvh

Ein ting eg har lært av erfaring er at du skal ta det hifiklubben sier med ein klype salt.:-D

Det med overtrykk i kassen høyres litt feil ut. Kva ville da ha sjedd vist du hadde såtte elementet i ein lukket kasse? då ville de bli enda meir trykk inne i sjølve kassen.

Dette er berre spekulasjoner fra min side men eg trur ikkje problemet ligger i portene men helder i elementet. Men som sakt prøv og tett de eksisterende portene med noko og høyr da. Er klakke lydene vekk så kan de hjelpe med ekstra porter vist ikkje så ligger problemet ein annen plass.

Ein annen ting er om han fra hifiklubben har konktrete data som kan bekrefte desse tala som han har gitt deg. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •