Tips til valg av utstyr trengs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til valg av utstyr trengs

Hei;
    Jeg har nå straks fått fikset musikkrommet i kjellern. I den forbindelse trenger jeg noen anbefalinger på hva jeg bør velge av høytalere og receiver/forforsterker/effektforsterker.

Det er utallige merker og velge i som alle sikkert kan gjøre jobben, men hva vil noen objektive eksperter her inne mene???

Skal ha kun stereo, rommet er oppunder 30 kvm, betong/trevegger, gips i tak, granittgulv.
    Tror jeg vil ha to høytalere som spiller rent, detaljert og fint. Eller det vet jeg....

Kun CD spiller skal kobles til dette, kanskje TV som sekundær TV-kilde i huset, men hovedsaklig er dette et musikkrom. Har kino, så det blir ikke nødvendig med tips om å lage en kino til....

Budsjett: ca 50 000,-
    kan sikkert kjøpe pent brukt av noen som har peiling på dette, ikke interessert i russebussleftovers.....

Noen meninger?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til det budsjettet du har er det utrolig mye å velge i. Det jeg foreslår at du tar med deg noen av favoritt cd-ene dine til noen hifi-sjapper. Få de til å sette opp flere forslag til anlegg som du kan lytte til. Gjerne avtal med butikken på forhånd, slik at du har god tid til rådighet. Gå for et anlegg du liker, ikke det som selgeren er mest opptat av å selge til deg. Det er viktig at anlegget du velger spiller bra på musikken du hører på, ikke bare en godt produsert demo-cd hifisjappa har. :-D

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av Oslo ville jeg tatt turen til Hifihuset og hørt på MA PL100.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Holmestrand, så Oslo er innen rekkevidde.
    Tenkte dra litt rundt å teste, men det er liksom så vanskelig å se for seg om den lyden man hører i et greit "musikkrom" i butikken, vil bli fin hjemme.
    Selvfølgelig bør det se greit ut også, men har på følelsen av at man kan finne mer ukjente ting der lyd er mer i fokus enn lakken på utsiden av høytalerkassa...

Hva bør man typisk legge i en høytaler hvis budsjettet er slik det er? Fordelingen på høytaler/forsterker(e) CD spiller osv?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er vel ganske delte meninger om hvor man bør legge mest og minst penger i anlegget. Jeg selv mener at en god og ikke minst kraftig forsterker er alfa og omega. Matching er også et viktig stikkord. Produktene må passe isammen lydmessig. Hvis en forsterker har lys klang, kan det kanskje være lurt å gå for høytalere med noe mørkere klang.
    Rommet spiller også stor rolle. Leg gjerne av noen kroner til akustiske tiltak og demping av rommet. Tepper, gardiner osv...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag hvis budsjettet er ca 50k

Forskterker 20.000,-
    CD-spiller 10.000,-
    Høytalere 15.000,-
    Kabler og tilbehør 5.000,-

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio Ranger er jo på tilbud til 15000kr nå, og det samme er Electrocompaniet sine høytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olrev
    Hei;
    Jeg har nå straks fått fikset musikkrommet i kjellern. I den forbindelse trenger jeg noen anbefalinger på hva jeg bør velge av høytalere og receiver/forforsterker/effektforsterker.

Det er utallige merker og velge i som alle sikkert kan gjøre jobben, men hva vil noen objektive eksperter her inne mene???

Skal ha kun stereo, rommet er oppunder 30 kvm, betong/trevegger, gips i tak, granittgulv.
    Tror jeg vil ha to høytalere som spiller rent, detaljert og fint. Eller det vet jeg....

Kun CD spiller skal kobles til dette, kanskje TV som sekundær TV-kilde i huset, men hovedsaklig er dette et musikkrom. Har kino, så det blir ikke nødvendig med tips om å lage en kino til....
    Noen meninger?
    Med forbehold om at jeg hverken er ekspert eller objektiv, så vil jeg våge noen meninger.

Hvis rommet er ferdig slik du beskriver, så kan det av beskrivelsen høres ut som det har i overkant mye harde, reflekterende flater. Dette kan i så fall legge begrensninger for valg av utstyr. Hvis du har gode muligheter for ytterligere demping, så står du friere.

Siden du allerede har utstyr til kino, så kan det kanskje være en idé å prøve deler av dette (fronter, forsterker, kilde) i det nye rommet, for å lære det nye rommet å kjenne. Låter dette tydelig annerledes i det nye rommet, så kan dette gi en pekepinn om hvilken vei du bør gå.

Det er en mengde variabler å ta hensyn til, så det er umulig å gi gode råd om noe spesifikt utstyr. En del spørsmål kan det allikevel lønne seg å tenke igjennom før du handler. Her er bare noen få: Liker du å spille høyt? Spiller du både dårlige og gode innspillinger, eller kan du nøye deg med audiofile utgaver? Betyr utstyrets utseende mye? Betyr god service mye? Driftssikkerhet/funksjonalitet? Kan du leve godt med et snevert sweetspot, eller bør det være god lyd også for besøkende, og i andre lytteposisjoner enn sweetspot? Skal du kun lytte til musikk, eller skal det også kunne danses til musikk? Hva med party/harry/moro-faktor i tillegg til at det skal spille rent og detaljert? Spiller du nærmest utelukkende klassisk musikk? Kunne du tenke deg rør? Horn?

Selv ville jeg ha prioritert en god, integrert forsterker, og så forsøkt å finne gode høyttalere og kilde som matcher rom og forsterker. Kabler og tilleggsutstyr ville jeg ha nedprioritert kraftig.

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine

Forskterker 20.000,-
    CD-spiller 10.000,-
    Høytalere 15.000,-

Det er vel en del uenighet rundt det der også

For det første, jeg hadde kjøpt brukt.
    For det andre ville jeg ikke brukt 5k på kabler. Men det er det som kjent STOR uenighet om.

Jeg ville dessuten ha investert i en god DAC i steden for CD-spiller.
    Evt. kjøpt en forsterker all av Lyngdorf TDA 2200 med en god innebygget DAC.

Så for 50K ville jeg fordelt slik:

Forsterker: 20K
    Høyttaler: 20K
    DAC: 10K

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine

Forskterker 20.000,-
    CD-spiller 10.000,-
    Høytalere 15.000,-

Ikke så dumt det der.

Mitt forslag:

Forsterker 20.000,-
    CD-spiller 8.000,-
    Høyttalere 20.000,-
    Kabler og tilbehør 2.000,-

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad M3 - 20000kr
    B&W CM9 - 20000kr
    Marantz SA7003 6000kr
    Høytalerkabler 2000kr
    Signal kabler 1000kr
    Dempeføtter til cdspiller og forsterker 400kr

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike så utrolig mange gode tips på en gang.. Dette gikk raskt, kjør på med mer meninger, så har jeg et godt grunnlag til å midle over til slutt.

Rommet er rimelig ferdig, men vegger har malt strietapet aktig oppå betong etc. Det vil bli bokhyller (bibliotek)... Noen instrumenter vil stå der og en del kunst på veggene... Samt teppe.

God ide å teste ut anlegget til kinoen slik at jeg har noe å gå ut i fra!!

Tror jeg går for brukt dersom det er det jeg vil ha, samt at det er en vettug person som selger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Det er en mengde variabler å ta hensyn til, så det er umulig å gi gode råd om noe spesifikt utstyr. En del spørsmål kan det allikevel lønne seg å tenke igjennom før du handler. Her er bare noen få: Liker du å spille høyt? Spiller du både dårlige og gode innspillinger, eller kan du nøye deg med audiofile utgaver? Betyr utstyrets utseende mye? Betyr god service mye? Driftssikkerhet/funksjonalitet? Kan du leve godt med et snevert sweetspot, eller bør det være god lyd også for besøkende, og i andre lytteposisjoner enn sweetspot? Skal du kun lytte til musikk, eller skal det også kunne danses til musikk? Hva med party/harry/moro-faktor i tillegg til at det skal spille rent og detaljert? Spiller du nærmest utelukkende klassisk musikk? Kunne du tenke deg rør? Horn?
    Shit! Dette skal jeg forsøke å svare på:
    Liker å spille behagelig høyt. når lyden akkurat overdøver forstyrrende lyder... Spiller mest standard CDs, blir vel en spotify inngang der kanskje? Men hovedsakelig greie CDs (ikke hjemmebrent). Utstyrets utseende betyr litt, men ikke mer enn kvaliteten på utstyret/den totale lydkvaliteten. Service betyr noe i kjøpssekundet, men etter det skal utstyret være såpas robust og pålitelig at det holder noen år... Driftsikkerhet - viktig! Snevert sweetpoint er ikke så bra, liker å kunne bevege meg litt rundt. kan nok hende det kan bli litt swing på innvielsesfesten av rommet/anlegget:-D Partyfaktoren er ikke så viktig, harryfaktoren er jo litt kul hvis det ser bra ut og har noen gode finesser som gjør opplevelsen komplett, morrofaktoren er vesentlig på den måten at god og detaljert lyd er morro. Gøy å høre at fingeren ligger på strengen på gitaren... Spiller rock, jazz, blues, soul, noe chillhouse/hardtrance men det er kun når humøret er i bånn... litt standard pop blir det jo, men der er det jo begrenset hvor detaljert lydbildet er, slik at pop er vel ikke noe jeg spesifiserer etter...:twisted: Horn eller rør har jeg ikke tatt stilling til i grunn... dette kan kanskje noen anbefale noe rundt?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig å teste ut rommet med de komponentene du allerede har. mtp akustikk og romklang. Betong er vel noe av det værste man kan ha i et lyd/musikk rom.
    Det kan også være lurt som du sier å sjekke ut bruktmarkedet. Når vi snakker om brukte hifi-produkter litt opp i prisklasse er det også større sjans for at produktene er blitt bedre tatt vare på.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du vel kanskje få tak i noe snadder

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shit! Dette skal jeg forsøke å svare på:
    Liker å spille behagelig høyt. når lyden akkurat overdøver forstyrrende lyder... Spiller mest standard CDs, blir vel en spotify inngang der kanskje? Men hovedsakelig greie CDs (ikke hjemmebrent). Utstyrets utseende betyr litt, men ikke mer enn kvaliteten på utstyret/den totale lydkvaliteten. Service betyr noe i kjøpssekundet, men etter det skal utstyret være såpas robust og pålitelig at det holder noen år... Driftsikkerhet - viktig! Snevert sweetpoint er ikke så bra, liker å kunne bevege meg litt rundt. kan nok hende det kan bli litt swing på innvielsesfesten av rommet/anlegget:-D Partyfaktoren er ikke så viktig, harryfaktoren er jo litt kul hvis det ser bra ut og har noen gode finesser som gjør opplevelsen komplett, morrofaktoren er vesentlig på den måten at god og detaljert lyd er morro. Gøy å høre at fingeren ligger på strengen på gitaren... Spiller rock, jazz, blues, soul, noe chillhouse/hardtrance men det er kun når humøret er i bånn... litt standard pop blir det jo, men der er det jo begrenset hvor detaljert lydbildet er, slik at pop er vel ikke noe jeg spesifiserer etter...:twisted: Horn eller rør har jeg ikke tatt stilling til i grunn... dette kan kanskje noen anbefale noe rundt?
    Jeg våger noen flere subjektive og amatørmessige meninger og råd:

Musikken du kommer til å spille låter i mine ører best med anlegg/høyttalere som har fylde og pondus i de lavere frekvenser. Dette utelukker, i mine ører, f.eks. ellers glimrende og svært tiltalende Epos.

Erfaringen jeg har, er at bånddiskanter gjør sweetspot romslig, og overgangen til området utenfor sweetspot lite markant. Dali Mentor 6, som jeg selv har, tegner opp et stort lydbilde og låter godt over store deler av stua. Ankepunktet mot denne høyttaleren er gjerne at den har for mye energi i toppen. Diskanten er oppløst, og den spiller silkemykt når musikken er silkemyk og rik på detaljer/nyanser, men kan oppleves som noe frampå, særlig ved dårlige innspillinger kan diskanten ha en tendens til å tiltrekke seg negativ oppmerksomhet. Risikoen er høy for at den uansett vil spille dårlig i harde rom med beskjeden demping. Har du muligheter for å ha tepper på gulvene og eventuelt dempe førsterefleksjoner om høyttalerne må plasseres nærme sidevegg, samt får inn en del hyller og andre ting/møbler som "bølgebrytere" så øker sjansene betraktelig for å få denne høytaleren til å spille glimrende med den type musikk du foretrekker. Flere melder at de er fornøyd med å pare med Parasound, men selv har jeg god erfaring med å pare med Marantz. Mentor 6 spiller for øvrig overraskende åpent og fyldig på lavt volum, men dette virker ikke å være så viktig for deg. Her skiller den seg fra de B&W jeg selv også har, og har hørt ellers, som er høyttalere jeg opplever trenger litt volum før de åpner seg. En annen side ved Mentor 6 som jeg setter pris på er at den kan spille svært høyt uten å virke presset, eller begynner å rote det til i bassen og nedre mellomtone. Funker bra til party. Dali bør være et trygt kjøp. Jeg har selv fått god service hos Hifiklubben. Jeg har aldri hatt behov for å skifte element, men må du, så er løse elementer fra Dali visstnok uforskammet kostbare.

Det viktigste spørsmålet du må ta stilling til er vel om du har, eller tror du kommer til å få, HiFi som hobby. Hvis du først og fremst er ute etter et greitt anlegg som kun skal spille musikk mest mulig bekymringsløst, så ville jeg valgt annerledes enn om jeg så for meg at jeg kom til å like å tweake, stadig teste ut nye komponenter, pusle og stelle, lese meg opp på teori, måle og stadig vurdere forbedringer m.m. Rør, f.eks., krever litt løpende vedlikehold og oppmerksomhet, og ulike rør har ulike signaturer. Dette gir spillerom for fintuning og eksperimentering. Harddisk/PC med f.eks. Audiolense og en DAC, gir et nærmest grenseløst spillerom for folk som går med en lydtekniker i magen.

Horn og rør har sin menighet, og passer godt til den type musikk du trekker fram.

Synergi og match er viktige stikkord. Naim er kjent for å ha velbalanserte systemer. Liker du først Naims signatur, blir du neppe skuffet ved senere oppgraderinger, om du holder fast ved Naim.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nex
    Det er vel en del uenighet rundt det der også

For det første, jeg hadde kjøpt brukt.
    For det andre ville jeg ikke brukt 5k på kabler. Men det er det som kjent STOR uenighet om.

Jeg ville dessuten ha investert i en god DAC i steden for CD-spiller.
    Evt. kjøpt en forsterker all av Lyngdorf TDA 2200 med en god innebygget DAC.

Så for 50K ville jeg fordelt slik:

Forsterker: 20K
    Høyttaler: 20K
    DAC: 10K
    Hvor får man en LYNGDORF TDA 2200 for 10k?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg våger noen flere subjektive og amatørmessige meninger og råd:

Musikken du kommer til å spille låter i mine ører best med anlegg/høyttalere som har fylde og pondus i de lavere frekvenser. Dette utelukker, i mine ører, f.eks. ellers glimrende og svært tiltalende Epos.

Erfaringen jeg har, er at bånddiskanter gjør sweetspot romslig, og overgangen til området utenfor sweetspot lite markant. Dali Mentor 6, som jeg selv har, tegner opp et stort lydbilde og låter godt over store deler av stua. Ankepunktet mot denne høyttaleren er gjerne at den har for mye energi i toppen. Diskanten er oppløst, og den spiller silkemykt når musikken er silkemyk og rik på detaljer/nyanser, men kan oppleves som noe frampå, særlig ved dårlige innspillinger kan diskanten ha en tendens til å tiltrekke seg negativ oppmerksomhet. Risikoen er høy for at den uansett vil spille dårlig i harde rom med beskjeden demping. Har du muligheter for å ha tepper på gulvene og eventuelt dempe førsterefleksjoner om høyttalerne må plasseres nærme sidevegg, samt får inn en del hyller og andre ting/møbler som "bølgebrytere" så øker sjansene betraktelig for å få denne høytaleren til å spille glimrende med den type musikk du foretrekker. Flere melder at de er fornøyd med å pare med Parasound, men selv har jeg god erfaring med å pare med Marantz. Mentor 6 spiller for øvrig overraskende åpent og fyldig på lavt volum, men dette virker ikke å være så viktig for deg. Her skiller den seg fra de B&W jeg selv også har, og har hørt ellers, som er høyttalere jeg opplever trenger litt volum før de åpner seg. En annen side ved Mentor 6 som jeg setter pris på er at den kan spille svært høyt uten å virke presset, eller begynner å rote det til i bassen og nedre mellomtone. Funker bra til party. Dali bør være et trygt kjøp. Jeg har selv fått god service hos Hifiklubben. Jeg har aldri hatt behov for å skifte element, men må du, så er løse elementer fra Dali visstnok uforskammet kostbare.

Det viktigste spørsmålet du må ta stilling til er vel om du har, eller tror du kommer til å få, HiFi som hobby. Hvis du først og fremst er ute etter et greitt anlegg som kun skal spille musikk mest mulig bekymringsløst, så ville jeg valgt annerledes enn om jeg så for meg at jeg kom til å like å tweake, stadig teste ut nye komponenter, pusle og stelle, lese meg opp på teori, måle og stadig vurdere forbedringer m.m. Rør, f.eks., krever litt løpende vedlikehold og oppmerksomhet, og ulike rør har ulike signaturer. Dette gir spillerom for fintuning og eksperimentering. Harddisk/PC med f.eks. Audiolense og en DAC, gir et nærmest grenseløst spillerom for folk som går med en lydtekniker i magen.

Horn og rør har sin menighet, og passer godt til den type musikk du trekker fram.

Synergi og match er viktige stikkord. Naim er kjent for å ha velbalanserte systemer. Liker du først Naims signatur, blir du neppe skuffet ved senere oppgraderinger, om du holder fast ved Naim.
    Her er det masse gode inputs... Jeg er nok HiFi interessert, men orker ikke å teste ut mengder, kjøper jeg noe vil jeg ha det til det er spilt inn og nyte den kveliteten i en del år... tror ikke jeg kommer til å ønske å gruble hodet av meg på innstillinger for å finne det alleraller beste punktet osv, men skal ikke se bort i fra det heller.. hehe...

Faktisk så har rommet nå kanskje endret seg litt. jeg har begynt å leke med tanken om å flytte hele kinoen ned i dette rommet, slik at anlegget som skal kjøpes inn skal i stua som er på litt over 40 kvm. Huntonitt veggplater på veggene (paneletterligning) standard tak-ess, Valnøttparkett. noen tepper, peisovn, sofa, tepper, bilder som bryter veggene.

Ettersom jeg har forstått så vil nå flere anlegg/kombinasjoner kunne låte bra? Slik at man kanskje lettere oppnår det man hører i butikken hjemme?

Hvis jeg hopper i det og faktisk går for en slik DAC (LYNGDORF TDA 2200) vil jeg da måtte stille på parametere i flere uker for å få tilfredsstillende lyd, eller vil den gi meg det jeg vil ha på en enkel og lettfattelig måte? Jeg er en plug & play person foreløpig, og liker ting som forklarer seg selv...

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm... ikke det at jeg vet noe om musikksmaken din... men jeg digger Yamaha:

Yamaha AS2000 intergrert forsterker
    Yamaha CDS2000 sacd spiller
    Yamaha soavo1 PF gulvstående høytaler

det spiller helt utrolig! og da ender du opp mellom 50 - 55 lapper.
    vet ikke om det er så mange steder som har alt utstilt da, det er ulempen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man en LYNGDORF TDA 2200 for 10k?
    ehhh.. leste ikke det der rett tror jeg... en LYNGDORF TDA 2200 er kanskje alt i ett? så man kun trenger en CD spiller?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •