Tips til valg av utstyr trengs - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hva slags musikk skal dette i hovedsak låte bra på ?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olrev
    ehhh.. leste ikke det der rett tror jeg... en LYNGDORF TDA 2200 er kanskje alt i ett? så man kun trenger en CD spiller?
    TDA 2000 er en integrert forsterker med innebygd dac, digitale innganger osv. Det du trenger da er faktisk bare et cd-drivverk, og da klarer du deg med en rimelig spiller som kun må ha digitalutgang. Da hadde jeg gått for LYNGDORF TDAI 2200 RoomPerfect, dog 10k dyrere, men dette sparer du på cd-spilleren. Da får du også med romkorreksjon.

Forsterker/dac: LYNGDORF TDAI 2200 RoomPerfect: 32.000,-
    Cd-spiller: NAD, Denon eller Cambridge: 2000-2500,-
    Høytalere: B&W CM7: 15.000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør forsterker mange gode til rundt 20-25000,-
    Klipsch Rf 63 18500,-
    Marantz SA 7003 kr 6000,-eller SA 8003
    Kabler dealer du deg til i sjappa(det gjorde jeg)

Dette er mitt drømme stereo oppsett om jeg hadde 50 000,- til overs,sikkert ikke alle som er enige men!

ve.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kansje tittet litt på Vincent SV-234 forsterker 12995.
    Vincent CD-s3 Cd spiller 10000.
    Vienna Acoustics Mozart Grand 19950.
    Pluss gode HT og signalkabler for du en kjempe pakke til 50000.
    Dette spiller vannvittig bra og ser ut som en million..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Rør forsterker mange gode til rundt 20-25000,-
    Klipsch Rf 63 18500,-
    Marantz SA 7003 kr 6000,-eller SA 8003
    Kabler dealer du deg til i sjappa(det gjorde jeg)

Dette er mitt drømme stereo oppsett om jeg hadde 50 000,- til overs,sikkert ikke alle som er enige men!

ve.
    Har en kompis med Klipsch Rf 63 tror jeg de heter ja... Det låter bra altså!

Lurer litt faktisk på om det begynner å bli litt bestemt hvadet blir nå... En Lyngdorf TDAI 2200 RP. EN CD spiller som er god nok med digital utgang.
    Muligens klipsch er itngen her altså... Hmmmm...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    TDA 2000 er en integrert forsterker med innebygd dac, digitale innganger osv. Det du trenger da er faktisk bare et cd-drivverk, og da klarer du deg med en rimelig spiller som kun må ha digitalutgang. Da hadde jeg gått for LYNGDORF TDAI 2200 RoomPerfect, dog 10k dyrere, men dette sparer du på cd-spilleren. Da får du også med romkorreksjon.

Forsterker/dac: LYNGDORF TDAI 2200 RoomPerfect: 32.000,-
    Cd-spiller: NAD, Denon eller Cambridge: 2000-2500,-
    Høytalere: B&W CM7: 15.000,-

Jeg er litt grønn på dette. Med denne Lyngdorf TDAi 2200 RP så trenger jeg ingen effektforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg våger noen flere subjektive og amatørmessige meninger og råd:

Musikken du kommer til å spille låter i mine ører best med anlegg/høyttalere som har fylde og pondus i de lavere frekvenser. Dette utelukker, i mine ører, f.eks. ellers glimrende og svært tiltalende Epos.

Erfaringen jeg har, er at bånddiskanter gjør sweetspot romslig, og overgangen til området utenfor sweetspot lite markant. Dali Mentor 6, som jeg selv har, tegner opp et stort lydbilde og låter godt over store deler av stua. Ankepunktet mot denne høyttaleren er gjerne at den har for mye energi i toppen. Diskanten er oppløst, og den spiller silkemykt når musikken er silkemyk og rik på detaljer/nyanser, men kan oppleves som noe frampå, særlig ved dårlige innspillinger kan diskanten ha en tendens til å tiltrekke seg negativ oppmerksomhet. Risikoen er høy for at den uansett vil spille dårlig i harde rom med beskjeden demping. Har du muligheter for å ha tepper på gulvene og eventuelt dempe førsterefleksjoner om høyttalerne må plasseres nærme sidevegg, samt får inn en del hyller og andre ting/møbler som "bølgebrytere" så øker sjansene betraktelig for å få denne høytaleren til å spille glimrende med den type musikk du foretrekker. Flere melder at de er fornøyd med å pare med Parasound, men selv har jeg god erfaring med å pare med Marantz. Mentor 6 spiller for øvrig overraskende åpent og fyldig på lavt volum, men dette virker ikke å være så viktig for deg. Her skiller den seg fra de B&W jeg selv også har, og har hørt ellers, som er høyttalere jeg opplever trenger litt volum før de åpner seg. En annen side ved Mentor 6 som jeg setter pris på er at den kan spille svært høyt uten å virke presset, eller begynner å rote det til i bassen og nedre mellomtone. Funker bra til party. Dali bør være et trygt kjøp. Jeg har selv fått god service hos Hifiklubben. Jeg har aldri hatt behov for å skifte element, men må du, så er løse elementer fra Dali visstnok uforskammet kostbare.

Det viktigste spørsmålet du må ta stilling til er vel om du har, eller tror du kommer til å få, HiFi som hobby. Hvis du først og fremst er ute etter et greitt anlegg som kun skal spille musikk mest mulig bekymringsløst, så ville jeg valgt annerledes enn om jeg så for meg at jeg kom til å like å tweake, stadig teste ut nye komponenter, pusle og stelle, lese meg opp på teori, måle og stadig vurdere forbedringer m.m. Rør, f.eks., krever litt løpende vedlikehold og oppmerksomhet, og ulike rør har ulike signaturer. Dette gir spillerom for fintuning og eksperimentering. Harddisk/PC med f.eks. Audiolense og en DAC, gir et nærmest grenseløst spillerom for folk som går med en lydtekniker i magen.

Horn og rør har sin menighet, og passer godt til den type musikk du trekker fram.

Synergi og match er viktige stikkord. Naim er kjent for å ha velbalanserte systemer. Liker du først Naims signatur, blir du neppe skuffet ved senere oppgraderinger, om du holder fast ved Naim.
    Noen meninger om Klipsch RF83? vil de passe i et rom på ca 40kvm? vil de du foreslår passe der?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt grønn på dette. Med denne Lyngdorf TDAi 2200 RP så trenger jeg ingen effektforsterker?
    Nei da trenger du ikke effekt forsterker!,siden den har innebyggd dac trenger du bare en cd spiller som ikke koster skjorta!

Klipsch RF 63
    Lyngdorf TDAi 2200 RP
    Cambridge CD.Ser litt kjip ut men! Marantz SA 7003 ser ut som den koster 10 000,- +

Ove.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen meninger om Klipsch RF83? vil de passe i et rom på ca 40kvm? vil de du foreslår passe der?

Jeg vil påstå at RF 63 låter bedre på musikk enn 83 (har eid 83 også).
    RF 83 er konge på kino

Ove

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trur jeg ville styr unna Lyngdorf på Klipsch. Den har en veldig nøytral og detaljert lyd, men den blir litt for "klinisk". Klipsch trenger noe som har litt mere varme og fyll i lyden for å være i sitt ess.
    Hva med Emotiva xpa-2 og en ålreit rørforforsterker. En kjempegod CD-spiller er Xindak Muse Deluxe. Med dette oppsettet vil du få en varm og behagelig lyd på normalt lyttevolum samtidig som du har krefter nok til å "rive" huset hvis du har lyst til det .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm

Jeg vil påstå at RF 63 låter bedre på musikk enn 83 (har eid 83 også).
    RF 83 er konge på kino

Ove

OK... godt råd. ligger å vipper mellom klipsch RF 63 eller Dali Mentor 6 her inne i hodet nå... Noen formeninger om det?

Forsterker er herved bestemt, lyngdorf TDAI D/A 2200 RP.

Som nevnt, hovedsaklig musikk, kanskje noe radio, men mest CDs.
    Mye Jazz, rock, swing, blues... Vidar Busk, Jan Garbarek er noen av de tingene jeg hører en del på. Dave Weckl er jo artig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, en ting jeg har glemt å høre etter, Focal, kan de ha noe som linker godt med en slik Lyngdorf TDAI 2200??

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... godt råd. ligger å vipper mellom klipsch RF 63 eller Dali Mentor 6 her inne i hodet nå... Noen formeninger om det?

Mye Jazz, rock, swing, blues... Vidar Busk, Jan Garbarek er noen av de tingene jeg hører en del på. Dave Weckl er jo artig.
    Da ville jeg gått for Dali og ikke Klipsch til Lyngdorf,hvis ikke kan du se på Marantz sin premium serie,passer veldig bra til Klipsch! koster en 16-17000,- PM 15 S2 for forsterkeren og 9000,- for CD. Veldig mye for pengene og du kan legge mere penger i CD spiller uten og gå over budgetet. Se Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60

Ove.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er det jo greit.. Lyngdorf TDA 2200 og Dali Mentor 6 eller B&W CM9.. Da har du et fantastisk oppsett til den musikken. Kaaaanskje ørlite nøytralt dog. Alternativet kunne vært NAD M3 med en god cd-spiller for litt "varmere" lyd.

Kjøper du TDA 2200 trenger du dog tenke på utseendet på cd-spillere. Kjøpe cd-spiller til 10 tusen da er galskap! ;-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Dette er en integrert forsterker med innebygd dac og romkorreksjon.

Spesifikasjoner:
    LYNGDORF TDAI 2200 RoomPerfect

Kategori: Digital PWM forsterker
    Utgangseffekt 8 ohm: 2x200W
    Utgangseffekt 4 ohm: 2x350W
    Linjeinnganger: XLR, 3 x RCA
    Platespillerinngang: Nei
    iPod features: Nei
    Pre out: Ja, RCA
    Fjernkontroll: Ja
    Størrelse: 45 x 9,8 x 42 cm (B x H x D)
    Vekt: 19 kg
    Farge: Sølv, sort

Innebygget RoomPerfect aktiv romkorreksjon
    Oppsampling til 400 kHz
    Digital In: XLR, Toslink optisk, 3 x RCA
    Analog In: XLR, 3 x RCA
    Digital Out: RCA
    Analog Out: RCA
    Ringkjernetransformator med dual-mono viklinger
    Signal/støyforhold: 107 dB
    Dynamikkområde: 133 dB
    Forvrengning, 1W/8 ohm: 0,015%
    Forvrengning, 375W/4 ohm: 0,07%
    Digital oppløsning: 32-bit
    12 V trigger

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en formening om at Lyngdorf og B&W passer godt sammen. Klipsch tror jeg blir en dårlig match og Dali er litt for tilbakelent synes jeg.
    Men bestemmer du deg for Lyngdorf har du jo mulighet til å høre både B&W og Dali på forsterkeren.
    Når det kommer til cd-spiller trenger du kun et billig drivverk og digitalkabel da Lyngdorfen tar seg av resten.
    Avtal tid med HFK, ta med noen cder du kjenner og bruk god tid på å bestemme deg.
    :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Når det kommer til cd-spiller trenger du kun et billig drivverk og digitalkabel da Lyngdorfen tar seg av resten.
    Eeeeni.. MEN... Kan noen forklare meg hvorfor Lyngdorf CD-1 koster 14 lapper...? Hvis man sender videre det digitale signalet.. Ekke det litt bortkastet med CD-spiller til 14 lapper ?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Eeeeni.. MEN... Kan noen forklare meg hvorfor Lyngdorf CD-1 koster 14 lapper...? Hvis man sender videre det digitale signalet.. Ekke det litt bortkastet med CD-spiller til 14 lapper ?
    Man kan jo f.eks bruke Lyngdorf CD-1 på andre forsterkere...?

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha kikket på Nad M3, Hegel H200, Primare I31. Hva med System Audio Ranger? eller Dynaudio?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det HFK tur...
    CD-spiller, burde en hvilkensomhelst spiller fungere såfremt den har digital utgang? Vil denne fungere; NAD C515BEE? Jeg tar Lyngdorf med D/A konverter, så da kan vel i prinsippet CD-spilleren være så enkel som dette??

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •