Høyttaler-valg til lydtransparent lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttaler-valg til lydtransparent lerret?

Jeg må gi tapt for oppgraderingsbasiller, og kommer etterhvert til å oppgradere kinoen.

Rommet mitt er kun 2.70m bredt, og litt over 5m langt. Jeg har i dag 100" lerret, men vurderer å gå ned til 92", som frigir litt plass på hver side, og kjøpe ny frontrekke.

Jeg vurderer også sterkt å gå for akustisk/lydtransparent lerret, slik at jeg får utnyttet bredden på rommet på en bedre måte.

Jeg har sett på muligheten for Klipsch KL-650 eller Dali Mentor LCR bak lerretet. Er det noen med erfaring med disse, eller andre gode alternativer?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Egentlig er det jo ikke noe mer å hensynta enn dine persolige preferanser når du skal velge høyttalere til å plassere bak et lydtransparent lerret, fargingen er lyden er nærmest fraværende... KL-650 har jeg senest i dag erfart - riktignok uinnspilt - og kinofeelen er jo virkelig til å ta på... Skal du lytte til litt musikk også kan det imidlertid hende at Dali er et bedre valg, men da taper du jo selvsagt horndynamikken og noe av kinoeffekten...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at det kan være greit å ha noe som ikke bygger for mye, og ser derfor etter høyttalere beregnet for vegg-oppheng/akustisk lerret. Litt av poenget med lydtransparent lerret forsvinner vel hvis man skal putte vanlige gulvstående ht og senter-ht bak!?

Hva legger du i kinofeel og kinoeffekt?

Jeg har skjønt at LCD-projektor ikke er førstevalg. Vet du/dere forresten hvilken 1080p-projektor i økonomiklassen som kan anbefales til lydtransparent lerret?

Det blir mange ting å ta hensyn til og planlegge, men er jo samtidig en del av moroa.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    BenQ W5000 er vel den rimeligste projekoren som gjør seg godt med et lydtransparent lerret... Dernest er jo Sonys HW10 en meget aktuell kandidat...

Når det gjelder høyttalervalg er jeg helt enig i dine vurderinger mht plass bak lerretet, og i så måte er definitivt Klipsch-høyttalerne er godt valg. Kinofeel / effekt vurderer jeg til som følger;

1. Krisphet og klarhet i diskantgjengivelse - selv på moderat til høyt volum. Klipsch-høyttalerne du vurderer er hornladet med en 1" titanium dome, og oppfyller derfor dette kravet med glans.

2. Evnen til å gjengi actionscener og scener med mye lyd på et nyansert, dynamisk og "separert" vis. Du skal høre alle "lagene" av filmen uten at det "grumser til". Dette krever hurtige, høyeffektive mellomtoner, en diskant som følger med på løpet og ikke minst en subløsning som er godt integrert.

Jeg har ikke nok erfaring med Klipsch-oppsettet (altså THX Ultra2) til å angi om dette oppfyller på overnevnte område... Dette er nok det som er mest krevende, og vel så viktig som høyttalerne er valget av effekt (jo mer jo bedre!).

3. Evnen til å gjengi filmmusikk på en underholdende måte. Her er gjerne kravet som på en hvilken som helst høyttaler mht musikk, og i så måte gjengir Klipsch-høyttalerne dette på et relativt godt vis, men en større kasse ville kunne gi deg noe mer "mat" i mellomtonen...

For å klare alle disse tre "kinokravene" samtidig vil trolig en ekte kinohøyttaler være det ultimate valget, da denne vil kunne gi både dybden i mellomtonen, toppen i diskanten og effekten som kreves for skikkelig separering av lydlagene i avanserte actionscener...

Jeg har derfor selv begynt å se litt på JBLs proffhøyttalere for småsaler:

JBL Professional 3678 THX Approved Screen Cinema Loudspeaker System

...MEN - ettersom denne løsningen krever ekstremt kraftige forsterkere og trolig også aktiv DSP for å yte skikkelig er det en relativt kostbar affære. Det er heller ikke sikkert det vil funke bra i små "saler" / rom heller...

DERFOR - Klipsch THX-serie (bestående av bl.a. KL-650) er nok et godt valg - og jeg vil få mer erfaring med dette settet i tiden som kommer...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye får høyttalerne lov til å bygge?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott svar, lygren.

Snickers-is: Jeg har ikke satt noen grense på hvor mye de får lov å bygge. Jeg har jo dog et lite rom (2,70x5), så det er greit hvis jeg ikke må bruke for mye av rommets lengde bak den ekstra veggen jeg skal bygge hvis jeg går for lydtransparent lerret. Det viktigste er at jeg finner noe jeg blir fornøyd med, samtidig som det ikke blir såpass dyrt at ungene må gå uten mat.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Symbiose
    Takk for flott svar, lygren.

Snickers-is: Jeg har ikke satt noen grense på hvor mye de får lov å bygge. Jeg har jo dog et lite rom (2,70x5), så det er greit hvis jeg ikke må bruke for mye av rommets lengde bak den ekstra veggen jeg skal bygge hvis jeg går for lydtransparent lerret. Det viktigste er at jeg finner noe jeg blir fornøyd med, samtidig som det ikke blir såpass dyrt at ungene må gå uten mat.
    Hehe, teller knekkebrød og havregryn som mat så kan det vel bli forrholdsvis dyrt

Har forrøvrig et rom på rundt 15kvm her og selvom jeg ikke lenger bruker Prosjektor så kjøpte jeg ny frontrekke som kan være aktuell for slik montering du snakker om.

ADAM audio HM3 heter de jeg falt for: ADAM Audio
    De kan man bruke både horisontalt og vertikalt.
    ADAM har med rette gjort det godt på tester og har en nydelig krisp og klar diskant, for meg som ser mye film men som alikevel ikke har glemt musikken er det en kjempe høytaler.

Ellers hadde vel JBL's LS serie vert en potensiell kandidat, og selvom de kanskje ikke er like frempå som de andre nevnt her så er jo Swans morro i surround.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan forstå er det mange høyttalere som da er aktuelle kandidater. En helt vanlig gulvstående skal kunne fungere fint som fronthøyttaler, ja til og med som senterhøyttaler. Det finnes også subwoofere som er beregnet til slik montering. Da må du i såfall omkring 40cm ut (381mm). De fleste lukkede subwoofere kan monteres slik men jeg tenker på bassrefleks sub der porten er vendt bort fra lerrettet.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    BenQ W5000 er vel den rimeligste projekoren som gjør seg godt med et lydtransparent lerret... Dernest er jo Sonys HW10 en meget aktuell kandidat...
    Er ikke W5000 utgått? Og erstattet av W6000? Vil den gjøre samme nytten?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har også muligheten for in-wall montering. Klipsch (http://www.klipsch.com/na-en/product...thx-overview/), B&W,etc har dette for eks.

Jeg har 3 stk KL650 og er veldig fornøyd med dem. Mulig at du kan klarer deg med 525 eller andre som er litt billigere (selv om KL650 er ikke dyre...).
    Se her:
    Home Theater System

Jeg anbefaler minst 50cm mellom frontveggen og lerret. Dette trenger du hvis du skal ha komponentene der også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mange god forslag her.

Jeg har vel tenkt at jeg bør ha vegg-høyttaler, men du har vel rett i at man like gjerne kan benytte ordinære høyttalere, Snickers-is. Bør man da bygge et "podium" for å løfte front-ht litt, eller er det i så fall bedre å ha dem på gulvet, med senter på midten bak lerretet? Jeg blir veldig i tvil, da man jo vanligvis anbefaler ht i ørehøyde, mens det kanskje er mer å anbefale ved akustisk lerret at lyden kommer fra midten av bildet?

Hvordan tenker dere f.eks. Klipsch KL-650 vil være jamført med eksempelvis RF82 og RC64 bak et lerret? Bør RF82 ha litt avstand fra bakvegg? Hvor mye plass anbefales fra ht til lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får tenke litt videre på dette. Ser jo at AVShop uansett (foreløpig?) kun selger akustisk lerret som løs duk, og at det krever innkjøp av V4-rammelerret først. Er jo en litt knølete måte å måtte kjøpe en dyr duk med rammen, som man siden må legge på loftet (eller selge med tap).

Får også tenke litt på om jeg skal gå for 2.35:1 eller 16:9. Er det noen som kjenner til om det foreligger planer for tv-sendinger i 2.35, eller vil dette bli forbeholdt film? Jeg har et eget kino-rom i kjelleren, som jeg kan velge å kun se filmer i, men kanskje greit å ta høyde for litt tv og konsoll-spilling!?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •