Maks effekt ved bi-amping ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maks effekt ved bi-amping ?

Jeg har bi-wire (eller bi-amp??) muligheter på frontene (AE Aegis Three) hvor det er 2 sett terminaler på baksiden merket med LF og HF. Bak på høyttaleren står det også "Power Handling; 30w-150w"....

Jeg vurderer å koble den til 4 av kanalene på en 5x100w effektforsterker fra Rotel (RB-985). Er dette lurt?

Et annet spørsmål: Kan man bruke receiveren til å drive "HF" og i tillegg pre-out og effektforsterker til å drive "LF" ? Eller er det slik at pre-out og høyttalerterminaler på receiver ikke kan brukes samtidig?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Jeg har bi-wire (eller bi-amp??) muligheter på frontene (AE Aegis Three) hvor det er 2 sett terminaler på baksiden merket med LF og HF. Bak på høyttaleren står det også "Power Handling; 30w-150w"....

Jeg vurderer å koble den til 4 av kanalene på en 5x100w effektforsterker fra Rotel (RB-985). Er dette lurt?

Et annet spørsmål: Kan man bruke receiveren til å drive "HF" og i tillegg pre-out og effektforsterker til å drive "LF" ? Eller er det slik at pre-out og høyttalerterminaler på receiver ikke kan brukes samtidig?
    Det er helt kurant å bruke 4 av de 5 kanalene slik du foreslår til bi-amping. Bi-wiring er noe annet. NB!!! Det eneste du må huske på, er å fjerne de skinnene/kablene/pinnene (stryk det som ikke passer) som forbinder høytalerterminalene!

Pre-out og høyttalerterminalene på en receiver kan brukes samtidig. Har aldri vært borti verken forsterkere eller receivere hvor dette ikke har vært mulig. På enkelte dyrere forsterkere kan man deaktivere utganger som ikke brukes - men i så fall lar de seg også lett aktivere igjen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Yamaha 663 så står det at man ikke skal bruke høyttaler og pre-ut samtidig. Har ikke prøvd det siden jeg ikke har behov.

Om det er noe å hente på bi-amping må du nesten finne ut av selv. Hvis høyttalerne er tungdrevne og forsterkeren har begrenset kraft så kanskje det blir bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det er helt kurant å bruke 4 av de 5 kanalene slik du foreslår til bi-amping. .
    Så du tror ikke det kan bli for mye watt ? Det står max 150w...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, du må og tenke på at den nominelle impedansen til høytaleren dobbles når du biamper. (teoretiskt)

Så da halverer du uteffekten(teoretiskt)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tror ikke det kan bli for mye watt ? Det står max 150w...
    Du kan bruke en forsterker på 2x5000 watt på høyttalere som tåler max 20 watt. Du kan bare ikke skru opp max på forsterkeren. Det er faktisk bedre å ha en stor forsterker enn en liten en da det er mindre sjanse for å sprenge høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Nja, du må og tenke på at den nominelle impedansen til høytaleren dobbles når du biamper. (teoretiskt)

Var det positivt eller negativt ? Jeg tolket det som at det går bra med 2 x 100w på hver høyttaler....:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og samtidig kom svaret jeg håpet på !! Takker Gurba !

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har recivere som kan bi-ampe, er det aktivt delefilter i reciverne? hvis ikke så tør jeg påstå at det har null og niks for seg å bi-ampe.

Billigste analoge delefiltret med asymetrisk deling jeg fant kostet ca 1000usd(ser bort fra behringer nå).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har recivere som kan bi-ampe, er det aktivt delefilter i reciverne? hvis ikke så tør jeg påstå at det har null og niks for seg å bi-ampe.

Billigste analoge delefiltret med asymetrisk deling jeg fant kostet ca 1000usd(ser bort fra behringer nå).
    Her er det snakk om å bruke pre-out, for så å splitte RCA til 2 stk effektforsterkere. Vil dette ha noe for seg?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Que

Kan du forklare den?

De to effektforsterkerne opererer i hvert sitt frekvensområde, og det skjer ingenting med impedansen til høyttaleren om den skinna blir fjernet. Du vil få en liten forskjell rundt delefrekvensen til filteret det er alt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Que

Kan du forklare den?

De to effektforsterkerne opererer i hvert sitt frekvensområde, og det skjer ingenting med impedansen til høyttaleren om den skinna blir fjernet. Du vil få en liten forskjell rundt delefrekvensen til filteret det er alt.
    uten aktiv deling så sender hvær amp ut fult frekvensspekter.

Når det kommer til den broa som er bak på høytalerne så paralellkobler den LF og HF, derved halveres motstanden til høytaleren(det resulterer i den oppgitte nominelle impedansen). Når du fjærner broa så skal impedansen over HF/LF teoretiskt være dobbelt så stor som HF+LF i paralell.

Her er det snakk om å bruke pre-out, for så å splitte RCA til 2 stk effektforsterkere. Vil dette ha noe for seg?
    Egentlig ikke, under biamping uten aktiv deling så blir det ikke mer overhead på hvær amp, så 100w + 100w er ikke det samme som 200w når du "passivt" bi-amper. Da er det bedre å heller kjøpe en forsterker på 200w.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aegis Three er en ren 3-veis konstruksjon så terminalene er delt mellom bass - mellomtone/diskant. Mitt forslag er å bruke en P.A. forsterker til å drive bassenheten for å få basskontroll, mens du bruker en mere påkostet forsterker til HF?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det har noe for seg ved aktiv deling, men ellers så ville jeg brukt den dyrere forsterkeren til å drive alt sammen.

Men husk, detteer bare mine meninger ut fra det jeg leser, ikke fra IRL opplevelser.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten aktiv deling så sender hvær amp ut fult frekvensspekter.

Når det kommer til den broa som er bak på høytalerne så paralellkobler den LF og HF, derved halveres motstanden til høytaleren(det resulterer i den oppgitte nominelle impedansen). Når du fjærner broa så skal impedansen over HF/LF teoretiskt være dobbelt så stor som HF+LF i paralell.
    Hadde edet vært likespenning, så ja. Men her er det snakk om vekselspenning ohg forskjellige spenninger. Selv om en forsterker gir fra seg f.eks 100 Hz inn til diskantdelen så vil denne ha så stor impedans i dette frekvensområdet at det ikke er interessant. Om du måler strømmen i den høyttaleren vil du finne ut at lavfrekvensspenningen ikke ghar noen innvirkning på den.
    Den delen av spenningen som inneholder de høye frekvensene er også nokså liten i forhold tol de lave frekvensene så den forsterkeren som sørger for diskanten trenger ikke levere så mye effekt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hadde edet vært likespenning, så ja. Men her er det snakk om vekselspenning ohg forskjellige spenninger. Selv om en forsterker gir fra seg f.eks 100 Hz inn til diskantdelen så vil denne ha så stor impedans i dette frekvensområdet at det ikke er interessant. Om du måler strømmen i den høyttaleren vil du finne ut at lavfrekvensspenningen ikke ghar noen innvirkning på den.
    Den delen av spenningen som inneholder de høye frekvensene er også nokså liten i forhold tol de lave frekvensene så den forsterkeren som sørger for diskanten trenger ikke levere så mye effekt.
    Damn, tenkte ikke på det med vekselspenning. Nå tror jeg at jeg har lest en plass at skille 50/50 effekt er ved ca 350hz.

Men hva er da vitsen med aktiv deling i et oppsett med to terminaler og passive lavpass og høypass filtre?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg for eksempel hadde kjøpt meg ett effekttrinn og kobla effekttrinn til LF på mine rf62 og receiver til HF så vil jeg ikke få noe spesielt utbytte av dette? For så vidt jeg kan skjønne så avlaster jo det trafo i forsterker endel.

Edit: Blir kanskje ikke optimalt uansett med tanke på 2 forskjellige forsterker matchinger på 1 sett?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det har noe for seg ved aktiv deling, men ellers så ville jeg brukt den dyrere forsterkeren til å drive alt sammen.

Men husk, detteer bare mine meninger ut fra det jeg leser, ikke fra IRL opplevelser.
    Enig med aktiv deling, men for å få en god løsning her må det aktive delefilteret være bygd som det passive. Slike filtre er kostbare. Iallefall mtp hvis de skal dele fullfrekvens. De fleste forsterkere har evnen til å spille fullfrekvens, men ikke alle har evnen til å bistå med de kreftene som ett basselement krever.
    Ett basselement trenger mere krefter enn finesse for å spille bra, mens med en mellomtone er det motsatt. En kraftig forsterker er selvfølgelig det optimale, men min erfaring er at det er vanskeligere å få en kraftig forsterker til å spille pent enn å få en "liten" forsterker til å gjøre det samme.

Da må man iallefall over 20K.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å biamp'e med forskjellige forsterkere er bare rot å stress.... pga følsomheten ved høy å lav lydstyrke...

en kan være uheldig å ha så stor forskjell som meg, jeg har en marantz å 2 nad 216... når jeg bruker nad på LF å marantz på HF å justerer det slik at det høres bra ut i volumforskjellen mellom bass å diskant på høy lydstyrke så spiller det ingen bass ved lav lyd så da må en justere inn igjen...
    Er bedre å ha HF og LF på samme AMP hvis en ikke har to av samme type eller at de laget til hverandre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •