Frekvenskurve, hvordan flate ut? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Axelander
    har så dårlig erfaring med audysseyen på recieveren. høres jo jævlig ut
    Den største utfordringen med romkorreksjon - er brukerens evne til å "bruke" verktøyet best mulig.

Så langt har jeg aldri opplevd å utføre romkorreksjon med et "dårligere" resultat enn hva eieren har oppnådd "på egenhånd" - i forkant av kalibreringen.

Newcomer Axelander sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Den største utfordringen med romkorreksjon - er brukerens evne til å "bruke" verktøyet best mulig.

Så langt har jeg aldri opplevd å utføre romkorreksjon med et "dårligere" resultat enn hva eieren har oppnådd "på egenhånd" - i forkant av kalibreringen.
    Hva slags resultat snakker vi om da? en graf eller hvordan det høres ut? hvordan kan jeg bruke audyssey på en bedre måte slik at dialogen ikke blir hul og skjærende? eller er det ørene mine som må kalibreres?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Axelander
    ja, sjekke bruktmarkedet = god idê.
    har sett litt på svs as eq-1, men er skeptisk til ting som justerer seg selv. har så dårlig erfaring med audysseyen på recieveren. høres jo jævlig ut
    Vet ikke hvordan versjon av Audyssey du har men til film fungerer det som sagt bedre enn hva jeg forventet da med Dynvol(foruten på tv fungerer den flott siden reklame ofte har annet volum enn selve film osv) og DynEQ avstengt.
    Faktisk fungerte det så bra her at jeg bruker det til musikk også..

Et tips om du tenker på den eldre dsp-1124 er å se på ebay, gjerne den engelske eller den tyske for da får du jo 220-240v/50Hz. Faktisk endel som sender til skandinavia der.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumpys
    Vet ikke hvordan versjon av Audyssey du har men til film fungerer det som sagt bedre enn hva jeg forventet da med Dynvol(foruten på tv fungerer den flott siden reklame ofte har annet volum enn selve film osv) og DynEQ avstengt.
    Faktisk fungerte det så bra her at jeg bruker det til musikk også..

Et tips om du tenker på den eldre dsp-1124 er å se på ebay, gjerne den engelske eller den tyske for da får du jo 220-240v/50Hz. Faktisk endel som sender til skandinavia der.
    Audyssey er rare greier. har vært hos en kompis som får samme effekten som meg. og hos en annen som faktisk får god lyd av Audysseyen. må jo være noe med rommet som gjør at den gjør så drastiske endringer at det går på bekostning av noe annet? som .f.eks dialogen?

har sendt inn forsterkeren til oppgradering, så får se om jeg kommer til å merke noen forskjell på korrigeringa.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som synes lyden blir litt hul/tørr når man trekker frem ht fra bakvegg? har de ca 80 cm fra bakvegg, men ganske nært sidevegg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for min del aldri opplevd at et automatisk romkorreksjonssystem har gjort det bedre enn skikkelig gjennomført manuelt oppsett. Det kniper som regel på opplevelsen av naturlig rom og klang, samt at man ofte får en litt merkelig klangbalanse. Jeg er ikke overrasket over at en del opplever resultatene av slike automatiske oppsett som litt rare.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips på tiltak man kan prøve for å dempe den peaken alle høyttalerne får på 56hz her? Uten eq.
    Har samme problemet hos meg, på 40hz, så hadde vært kjekt å vite.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har for min del aldri opplevd at et automatisk romkorreksjonssystem har gjort det bedre enn skikkelig gjennomført manuelt oppsett. Det kniper som regel på opplevelsen av naturlig rom og klang, samt at man ofte får en litt merkelig klangbalanse. Jeg er ikke overrasket over at en del opplever resultatene av slike automatiske oppsett som litt rare.

Er heldig den som har plass og mulighet til og kalibrere høytalere til og ikke trenge og kjøre fult auto oppsett ja

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så moro jeg har det for tiden! kommer til å slite ut både db måler og høyttalererne snart. har kjørt snart 50 målinger! håper jeg aldri blir ferdig. hehe

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Noen tips på tiltak man kan prøve for å dempe den peaken alle høyttalerne får på 56hz her? Uten eq.
    Du trenger en eller flere Helmholtz resonatorer hvis du ikke skal bruke EQ. Svanå i Sverige lager slike og Acoustic Tuning er importør i Norge. De koster vel rundt 5000 kr og det er ikke sikkert det holder med en. Den/de må plasseres der du har høyest peak på tilsvarende frekvens.
    Basabsorbenter
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Hvis du ikke har planer om å fylle stua med store, stygge bassfeller så er EQ veien å gå.
    --
    Thorbjørn

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •