SVS Vs. XTZ i min kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS Vs. XTZ i min kino

Jeg har en Kino på snuppelige 10,5 m2.
    Jeg har i dag en SVS PB12 plus/2. Da denne er enorm må jeg legge den ned slik at elementene spiller inn i bakveggen i midten foran.
    Jeg vurdere av estetiske og praktiske årsaker å bytte ut denne med 2 XTZ 12"

Hvilken fordeler og ulemper vil jeg oppleve ved å gjøre dette byttet?

Jeg legger ved bilde av kinoen slik der i dag med SVSen, Og slik den evt kan bli med XTZ

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er jo ekstremt romavhengig. Kjenner du noen som har slike subber så kan jo du teste det lydmessig. Fordelen ved to subber fremfor én er jo flere stående lydbølger (korriger meg gjerne om jeg husker feil her) og skal slik sett ha utgangspunkt for bedre gjengivelse av de dypere frekvenser.

Du skriver ikke hvilke 12" fra Xtz, 99 W12.16, W12.18 eller W12 DSP, men i utgangspunktet har de vel ikke noe helt akkurat den SVSen sin gate heller, men det er klart at når du kjører to XTZ gjør nok de en formidabel jobb. Slik at selv om den enkelte sub er svakere så skal vel to i lag doble trykket og kan dermed stilles ned i receiver og de spiller vel da tryggere enn om en skulle spilt alene.

Nå er jo ikke 10,2kvm så stort å fylle heller så mangel på trykk tviler jeg på at du vil oppleve

Spørsmålet bir vel helelr hvor dypt de går kontra SVSen.

Det som er, er jo at subbene til XTZ muligens blir noe tregere enn den fra SVS da den har kraftigere forsterker skal den kunne spille mer kontrollert, ha bedre kontroll over elementet. Hvorvidt dette blir utelignet av XTZene da de er to og muligens dempes mer i receiver enn når en sub driver alt selv, skal jeg ikke si helt sikkert.

Men hvordan har du likt SVS sålangt da? SVS SB12 Plus er vel en god del mindre (35,5 x35,5 cm) en PB-modellen, også mindre enn XTZ (som er 50cm høy) og har også kraftigere forsterker.

Kanskje prøve å høre med Flagerborg, han er vel av de som virkelig kan sub

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er til film så er ikke jeg i tvil hva jeg ville ha gjort. Enda så bra XTZ er så mangler de såpass mye i bunnen at det til og med er merkbart på musikk. Dessuten så er lyden i SVS fetere. SVS PB10-NSD er lavere enn XTZ 99 W12.16 så to sånne hadde vært mitt valg hvis plassen var begrenset.

Jeg har sammenlignet PC12-NSD med XTZ 99W12s og selv om de ikke var blindtest så er forskjellen meget merkbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flesket til og kjøpte meg 2 XTZ 99 W12.16. Jeg hadde ikke solgt SVSen enda så jeg kunne trekke meg hvis det ble fiasko.
    I dag så er SVSen solgt, og jeg er strålende fornøyd med XTZ.
    Etter nøye kalibrering så har jeg nå en frekvenskurve som strekker seg ned til 18 HZ -3Db.
    Jeg målte på transformers pulse test i går og klokket inn på 122 Db. Akkurat det samme som SVSen.

På musikk med subbene i lukket modus så spiller de ikke noe dårligere enn SVSen gjorde, men til film så mangler de litt av den autoritære brutaliteten som SVS har.

Men alt i alt så angrer jeg ikke på byttet. Oppsettet ser MYE finere ut, samt at bassen i rommet er jevnere fordelt.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Dette var interresant.:-D Hva for utstyr bruker du til kalibreringen ?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg flesket til og kjøpte meg 2 XTZ 99 W12.16. Jeg hadde ikke solgt SVSen enda så jeg kunne trekke meg hvis det ble fiasko.
    I dag så er SVSen solgt, og jeg er strålende fornøyd med XTZ.
    Etter nøye kalibrering så har jeg nå en frekvenskurve som strekker seg ned til 18 HZ -3Db.
    Jeg målte på transformers pulse test i går og klokket inn på 122 Db. Akkurat det samme som SVSen.

På musikk med subbene i lukket modus så spiller de ikke noe dårligere enn SVSen gjorde, men til film så mangler de litt av den autoritære brutaliteten som SVS har.

Men alt i alt så angrer jeg ikke på byttet. Oppsettet ser MYE finere ut, samt at bassen i rommet er jevnere fordelt.
    Bra du er fornøyd

Er som regel alltid bedre med 2 stk SUB'er, å med tanke på at Pluss/2 lå midt på veggen, mens du nå har en SUB i hvert hjørne så skjønner jeg lettere hvorfor de tett på klarer å følge SVS'en

Har postet i Transformers dbdrag tråden også, men når jeg ser størrelsen på rommet ditt er tallene du kommer med litt lettere å leve med
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack Db-måler og REW.
    På subben så har jeg en Behringer FBQ 2496 for å kontrollere peaker og dipper.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Bra du er fornøyd

Er som regel alltid bedre med 2 stk SUB'er, å med tanke på at Pluss/2 lå midt på veggen, mens du nå har en SUB i hvert hjørne så skjønner jeg lettere hvorfor de tett på klarer å følge SVS'en

Har postet i Transformers dbdrag tråden også, men når jeg ser størrelsen på rommet ditt er tallene du kommer med litt lettere å leve med
    Størrelsen på rommet er også litt av grunnen til at jeg tok sjansen på og bytte. Det er relativt enkelt å få trykk i et så lite rom.
    Det er klart at subben får litt ekstra drahjelp når de kommer nærmere hjørnene.
    I min forrige leiligher hadde jeg en 40m2 stue som SVSen stod i. Da klarte jeg 123 Db med med den alene. Jeg er nok litt i tvil om XTZene hadde klart å levere tilsvarende trykk i et slik rom.

Når jeg en gang får meg eget hus så skal jeg nok ha SVS eller lignende, for de besitter litt mere av den groteske dypbassen på film som skaper store glis. Men jeg skal klare meg godt med XTZ frem til da.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis det er til film så er ikke jeg i tvil hva jeg ville ha gjort. Enda så bra XTZ er så mangler de såpass mye i bunnen at det til og med er merkbart på musikk. Dessuten så er lyden i SVS fetere. SVS PB10-NSD er lavere enn XTZ 99 W12.16 så to sånne hadde vært mitt valg hvis plassen var begrenset.

Jeg har sammenlignet PC12-NSD med XTZ 99W12s og selv om de ikke var blindtest så er forskjellen meget merkbar.
    xtz går mer enn dypt nok og er meget bra til musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    SVS går objektivt dypere enn XTZ både måle og lyttemessig. Å kommentere en faktaopplysning med at "XTZ går mer enn dypt nok" er subjektivt og useriøst. Det er ikke sikkert alle mener det samme som deg.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig ting å si når trådstarter selv sier at han har "like bra lyd nå" som med SVS'en, men mangler brutaliteten i bunnen han er vant med :-?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Merkelig ting å si når trådstarter selv sier at han har "like bra lyd nå" som med SVS'en, men mangler brutaliteten i bunnen han er vant med :-?
    Ja spesiellt når dette er nettopp dette SVS gjør :P Spill av en metalbreakdown med en SVS og kjenn det draget som kommer når gitarsliden kommer! XTZ har vel kanskje litt mer brøstbass (?), mens SVS derimot har den dype deilige bassen som fillerister deg! Jeg får aldri nok med min PB10 og drar på til den ikke vil høyere

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ går ikke mer enn dypt nok med mindre du synes 25hz er veldig dypt. Noe det IKKE er.

Men XTZ er bra på musikk, men mangler litt autoritet her også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •