Utfordringer; 2 stk senterhøyttaler ? Bi-wire front ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfordringer; 2 stk senterhøyttaler ? Bi-wire front ?

Jeg har en utfordring jeg ønsker eksperter’s synspunkter på;

Jeg har et par fronthøyttalere jeg er godt fornøyd med (AE Aegis Three). Jeg har ikke senterhøyttaler, men jeg bruker i stedet 2 stk bokhyllehøyttalere (AE Aegis One) for å beholde samme lydsignatur da jeg ikke får tak i senter som tilhører denne høyttalerserien. Dette kjøres per i dag med en 5x100w Rotel (RMB et eller annet tror jeg..) på denne måten. Pre-out front til Rotel og ut til høyttalere. Pre-out center splittes (RCA) og kjøres inn i 2 stk kanaler på Rotel’en og videre ut til høyttaler. Mao. 100w på hver høyttaler (2x100w til senter).

Problemet mitt er at jeg synes lydsignaturen på senteren(e) blir så annerledes enn frontene. Når jeg sitter i sweetspot og hører på DVD, blir dialogen rett og slett mye bedre når jeg setter senter til ”none”, og kjører dialogen ut til frontene. Noen som ser et problem i oppsettet mitt?

Når jeg prøver kun 1 stk senterhøyttaler blir det bedre, men det blir for puslete.

Jeg vurderer å prøve følgende, men vet ikke om det kan skade høyttalerene;
    Pre-out senter til en inngang på Rotel, og koble på 2 stk høyttalerkabel på utgangen fra Rotel’en. På denne måten blir det mindre (og riktigere ?) effekt per høyttaler, samtidig som jeg frigjør kanaler til bi-wiring av frontene.

Her kommer neste spørsmål ; hvordan bi-wire’er jeg? Splitter jeg RCA fra pre-out front og kjører inn på 2 kanaler og videre til de 4 terinalene som er på høyttalerne slik at det blir 2x100w på hver høyttaler? Tåler disse høyttalerne så mye?

Har lagt ved noen bilder for lettere forståelse av problemet og håper noen gidder å lese dette etterhvert lange innlegget...:neutral:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også spurt om 2 senterhøyttalere og fikk lite svar, men det ble antydet at to stk kan forårsake utfasinger. Prøv å justér litt på plasseringen av de for å unngå dette.

Bi-wiring:
    Hvis forsterkeren ikke har innebygget link så splitter du signalet fra receiver så du får to rca-kabler fra hver kanal. Det er vel greit å bruke venstre foran og bak til venstre og tilsvarende på høyre. Fjern "blekket" mellom terminalene på høyttalerne. Du tar deretter ett par høyttalerkabler fra front på Rotel'en til den ene terminalen og fra bak til den andre på hver av høyttalerne. Hvilke du bruker hvor spiller nok ingen rolle. Senter kobles naturligvis på senterutgangen. Regner med at Rotel'en takler 4ohm så du kan parallell-koble de. Resultatet er uvisst siden Rotel'en mest sannsynlig ikke dobler effekten fra 8 til 4ohm. Du får bare prøve.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det hende at du sliter med et faseproblem? Når diskantene ligger så nært hverandre skaper det nok noen problemer med overlapping og utfasing. Prøv å trekke centerene lengre fra hverandre og se om det hjelper. Du kan også se om det hjelper å legge mellomtonene mot hverandre i stedet for diskantene.
    PS: Det hjelper nok hvis du ikke vinkler kassene mot hverandre.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Senter kobles naturligvis på senterutgangen. Regner med at Rotel'en takler 4ohm så du kan parallell-koble de. Resultatet er uvisst siden Rotel'en mest sannsynlig ikke dobler effekten fra 8 til 4ohm. Du får bare prøve.
    Takker for svar så langt.
    Her snakker du om å koble 2 stk høyttalere på samme høyttalerutgang (parallellkoble?)? Er ikke helt fortrolig med sjargongen her skjønner du8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Kan det hende at du sliter med et faseproblem? Når diskantene ligger så nært hverandre skaper det nok noen problemer med overlapping og utfasing. Prøv å trekke centerene lengre fra hverandre og se om det hjelper. Du kan også se om det hjelper å legge mellomtonene mot hverandre i stedet for diskantene.
    PS: Det hjelper nok hvis du ikke vinkler kassene mot hverandre.
    Jeg har prøvd alt du sier, og det eneste som hjelper er å trekke de fra hverandre, og jo lengre fra, jo bedre.... til jeg til slutt endte med at de stod ved siden av frontene:-D :-D Har ikke brukt senter før (disse ble brukt som bak-høyttalere i mitt forrige oppsett), men er ikke poenget med senter at den skal sentreres i bildet?

En tanke jeg hadde i hodet var at en bokhylle-høyttaler rett og slett ikke egnet seg som senter? Er det noen vesentlige tekniske forskjeller på en dedikert senterhøytaler og en bokhylle-høyttaler (spredning, frekvens, e.l.) ? Her er jeg, som man sikkert forstår, på en skikkelig sykkeltur, men det er irriterende når lyden blir best ved å slå av hele senteren....:cry:

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å koble fra diskanten på den ene?
    Eventuelt bare kjøre en av dem som senter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Hva med å koble fra diskanten på den ene?
    Eventuelt bare kjøre en av dem som senter?
    Det med å koble fra den ene diskanten tenkte jeg faktisk på når jeg så svarene som kom.... Kan man gjøre det? Og hvordan? (Via forsterkeren eller fysisk inni høyttaleren?)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Jeg har prøvd alt du sier, og det eneste som hjelper er å trekke de fra hverandre, og jo lengre fra, jo bedre.... til jeg til slutt endte med at de stod ved siden av frontene:-D :-D Har ikke brukt senter før (disse ble brukt som bak-høyttalere i mitt forrige oppsett), men er ikke poenget med senter at den skal sentreres i bildet?

En tanke jeg hadde i hodet var at en bokhylle-høyttaler rett og slett ikke egnet seg som senter? Er det noen vesentlige tekniske forskjeller på en dedikert senterhøytaler og en bokhylle-høyttaler (spredning, frekvens, e.l.) ? Her er jeg, som man sikkert forstår, på en skikkelig sykkeltur, men det er irriterende når lyden blir best ved å slå av hele senteren....:cry:
    Jeg tror problemet ditt er at bokhyllehøyttalerne er for små og derfor ikke gir nok trøkk. Designmessig behøver det ikke å være store forskjellen på en center- og en bokhyllehøyttaler. Har du prøv å sette de på høykant? Centeren står for rundt 70% av lyden i en film, så at den/de spiller ordentlig er veldig viktig. Jeg forstår godt at du er frustrert.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å koble fra den ene diskanten tenkte jeg faktisk på når jeg så svarene som kom.... Kan man gjøre det? Og hvordan? (Via forsterkeren eller fysisk inni høyttaleren?)
    Det må du gjøre fysisk inni høyttaleren. Skru ut diskanten og løsne kablene. Husk å bruke godt med elektrikertape rundt de løse kabelstumpene så de ikke kortslutter.
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har dobble sett med terminaler på "centerhøytalerene" dine, så ta du bare av skinnene på den ene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Hvis du har dobble sett med terminaler på "centerhøytalerene" dine, så ta du bare av skinnene på den ene.
    +1
    Ser nå at du har doble terminaler så dette er den enkleste løsninga. Fjern skinnene og koble kabelen til "lf"
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror problemet ditt er at bokhyllehøyttalerne er for små og derfor ikke gir nok trøkk. Designmessig behøver det ikke å være store forskjellen på en center- og en bokhyllehøyttaler. Har du prøv å sette de på høykant? Centeren står for rundt 70% av lyden i en film, så at den/de spiller ordentlig er veldig viktig. Jeg forstår godt at du er frustrert.
    70% ????? Trodde senteren kun hadde litt av dialogen samt noe annet småstæsj, og at frontene tok seg av mesteparten.... Da er det kanskje ikke så lurt å la en kanal (100w) drive 2 stk høyttalere ?

Men at de er for små skjønner jeg ikke helt. 2 stk sammen vil jo bli en bra størrelse. 2 stk basselementer på 130mm skulle vel være ok, eller er skikkelige sentere enda større ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    De doble settene er på frontene (Aegis Three). Mine "sentre" har kun enkle terminaler.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Ser nå at du har doble terminaler så dette er den enkleste løsninga. Fjern skinnene og koble kabelen til "lf"
    Beklager, så heller ikke at det var bi-wire muligheter på de.
    Da kan du seff bare ta av skinnen på den ene istedefor å skru den opp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Beklager, så heller ikke at det var bi-wire muligheter på de.
    Da kan du seff bare ta av skinnen på den ene istedefor å skru den opp
    Det er som sagt på frontene det er bi-wire muligheter. Men når dere først er inne på det; tror dere det vil fungere med 2x100w til hver front-høyttaler? Vil da 100w gå til basselementet (LF) og 100w til mellomtone og diskant (HF) ? Bak på høyttaleren står det "Power Handling; 30w-150w"....

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som sagt på frontene det er bi-wire muligheter.
    DOH!
    Må lære meg å lese ALLE postene nedover

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    70% ????? Trodde senteren kun hadde litt av dialogen samt noe annet småstæsj, og at frontene tok seg av mesteparten.... Da er det kanskje ikke så lurt å la en kanal (100w) drive 2 stk høyttalere ?

Men at de er for små skjønner jeg ikke helt. 2 stk sammen vil jo bli en bra størrelse. 2 stk basselementer på 130mm skulle vel være ok, eller er skikkelige sentere enda større ?
    Det burde holde med de to hvis du blir kvitt faseproblemene. Prøv å koble ut den ene diskanten og se om det hjelper.
    :-)
    SB Touch

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar så langt.
    Her snakker du om å koble 2 stk høyttalere på samme høyttalerutgang (parallellkoble?)? Er ikke helt fortrolig med sjargongen her skjønner du8)
    Parallellkoble er å koble to høyttalere på samme utgang med plussene på ene utgangen og minusene på den andre. Da halveres impedansen. Hvis du seriekobler, dvs kobler sammen pluss på høyttaler 1 og minus på høyttaler 2 og så kobler minus på høyttaler 1 på minus på forsterker og pluss på høyttaler 2 på pluss på forsterker så dobler du impedansen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Parallellkoble er å koble to høyttalere på samme utgang med plussene på ene utgangen og minusene på den andre. Da halveres impedansen. Hvis du seriekobler, dvs kobler sammen pluss på høyttaler 1 og minus på høyttaler 2 og så kobler minus på høyttaler 1 på minus på forsterker og pluss på høyttaler 2 på pluss på forsterker så dobler du impedansen.
    OK, hva er å anbefale i mitt tilfelle (eller på generelt grunnlag); parallellkoble eller seriekoble?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høyttalerne er 8ohm så parallellkoble, hvis de er 4ohm så seriekoble.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •