En slaks svilukt fra høytaler på middels volume?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question En slaks svilukt fra høytaler på middels volume?

Hei!

Jeg kjøpe for ca. 2 måneder siden CV CLS12 og NAD C372 brukt.

Er ganske fornøyd med dette oppsettet. Men det er en liten ting jeg lurer på..

Vis jeg tar på forsterkeren og skal spille en sang på litt under halv ( Regner med de tåler mer da det ikke er forvrenginger eller skurrelyder i noen av elementene ) så kan det gå noen sekunder og så kommer den en slaks svilukt som kan ligge seg helt bak i rommet og når jeg går bort til høytaleren. Hva kan dette være?:? Jeg spiller med bassen på 1 prikk over halv. Lukter jeg helt inntil mellomtonen så er det samme lukten som kommer i rommet. Men kan ikke tenke meg det er den?
    Men hva kan dette være? Spiller ikke utrolig høyt,Har ikke bassen på fullt og den er ikke noe varmt på støvheten ide hele tatt. Så det kan ikke være noe svidde spoler eller noe.
    * Kan det være fordi høytaleren er ganske ny at det kan komme lukt av elemente når lydbølgene går ut i rommet ?*

( Jeg driver de med den NAD C372 )

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svidd lukt er aldri noe godt tegn.
    Det ligger et belegg på kobbertråden i kobberspolen og det er belegg på kretskortet i delefilteret. Hvis dette belegget blir for varmt så lukter det svidd.
    Når jeg hadde NAD 370 så var i hvertfall volumet på kl.12 bortimot max. av hva forsterkeren klarte å gi. Det er ikke alltid så lett å høre om det er forvrening.

Jeg ville holdt meg unna lydtrykk som genererer svidd lukt.
    I hvertfall frem til noen kommer med en god forklaring på hvorfor dette skjer og at det ikke gjør noe.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig jævla iriterrene! Det er ikke høyt volume jeg må skru opp for at den lukten kommer..Kan det hjelpe om jeg sitter på en C272 i tillegg?

Takker for svar

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har e svidd seg en gang så sitter lukten ganske godt igjen i høyttaleren... kan lukte svidd i lang tid :-?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Lukter jeg helt inntil Mellomtonen så kan jeg kjenne en slaks svilukt. vet ikke om den skal lukte sånn jeg? Men ikke noe spessielt på bassen..
    det som er så rart er at den svilukten kommer så og si med en gang jeg skrur opp:?
    Kan ikke være delfilteret vell? Kan ikke tenkt meg at lyden vrenger på det volumet den lukter kommer..

Takker for svar

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være fordi det er ganske nyskjørte elementer? Vis jeg skrur opp og lukter på luften som kommer ut bassrefleksrørene så er det nesten samme lukten. En spesiell sterk lukt. Kan det være den kan mon tro? :idea:

Pluss at basselementet blir ikke varmt heller. Helt kaldt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lyd i mellomtonen som det lukter svidd av da? Er lyden lik den andre mellomtonen?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada.. Fin lyd i mellomtonene. lik lyd.

Kan det være noe galt med høytalerene eller forsterkeren siden dette skjer?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å skru ut elementet og kikke på det. Er det brent så vil det vel synes.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Gidder ikke og skru ut elementet siden de fungerer 100 % som de skal.. Men kan det være at det klipper? Begynner det og lukte av et element vis forsterkeren klipper?
    Har kansje planer om og kjøpe en Cerwin Vega 2.6 effektforsterker. Vil tro den gir nok strøm til de.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Biffig skriver, kan det være lakken på kobbertråden i en av spolene. Tviler på at det er lakken på kretskortet.

Hvis det er en spole risikerer du at lakken blir dårlig der den har blitt varm. Det medfører økt strømstyrke (kortslutning) i spolen og igjen varmere spole. Dvs. at den smelter mer og mer og du har en sirkel du kun får rettet opp med ny spole.

Opplevde selv dette med et par Infinity-høyttalere jeg hadde. Det kom røyk ut av høyttaleren (ganske harry når det er fest). Etterhvert ble lyden i bassmellomtonen lavere og spolen på delefilteret var veldig varm da jeg tok meg bry til å skru opp og undersøke. Og det etter helt normal spilling.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som har forutsaket dette da!? Blir bare så irritert da jeg har spillt helt vanlig med de. Det er jo CV vi snakker om, Skal jo tåle litt.. Er det forsterkeren som har forutsaket dette? Klipping?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •