Mangel på bass i lite rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mangel på bass i lite rom

Som trådtittel antyder mangler jeg bass i min lille lyttehule. Rommet er kun 11 -12 kvm stort, ca 2,5m bredt og 4,5m langt.
    Av utstyr har jeg B&W 803N med en Dynamic Precision blokk på 2 x 250w av god gammel årgang. Brukte tidligere en SVS sub på oppsettet, men bestemte meg for å gå for en mer audiofil løsning med Rhytmik Audio sub. I ventetiden før jeg får RA suben kjører jeg uten sub og merker nå at B&W'ene omtrent ikke spiller bass.

Har prøvd alt av plasseringer, "snudd" rommet og stilt inn pre(Rotel RSP-1098) etter beste evne. Det er ikke feil innstllinger på utstyret som er problemet her,men som sagt rommet nekter å spille bass i ørehøyde.. Om jeg reiser meg opp i sweetspot spilles det stram og fin bass, men om jeg setter meg ned forsvinner hele responsen
    Rommet har grei bassrespons helt ved bakvegg og ved ca 1m avstand fra frontene, men dette er jo IKKE optimale lytteforhold.
    Rommet har gjennomgått flere akustiske tiltak, bla bassfeller i hjørner samt plater i førsterefleksjon.Diskant og mellomtone føler jeg derfor "sitter" ganske godt.

Er det noen som sitter med løsningen, eller i det minste har noen gode råd for hva jeg kan gjøre med dette? Bør jeg vurdere nye høyttalere??

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med nøyaktig samme problem.
    Har du også høytalerne på en av de korte veggene?

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Fronzel, har ikke mulighet til annet om jeg skal ha prosjektor med i kjeden..

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smør deg med tålmodighet å se hvordan det blir når subben er i hus.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Smør deg med tålmodighet å se hvordan det blir når subben er i hus.

Ikke et dumt råd Truls, men jeg vil jo uansett vite at et eller annet ikke er på stell. Skal jo i utgangspunktet være unødvendig med sub med de høyttalerne i et så lite rom og. I andre rom (stue på 40kvm) har de fylt opp med deilige bassrytmer, men i det lille på 12 sliter jeg voldsomt. Surt

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det også slik at om jeg reiser meg så blir bassen fin. Og bak i hjørnene blir det nesten litt for mye av det gode.
    Har lurt på om jeg skal eksperimentere litt med høyden på høyttalerne. Sette dem på gulvet, eller få dem mer opp i høyden.
    Slik det er nå står de omtrent i øre-høyde når jeg sitter.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det ideelle(for et ord) er vel at høytalerne er ca mitt mellom gulv og tak, eller 1/3 av takhøyde.

men som du sier selv så har du bassfeller og ellers ordning på rommet. Har du bassfeller i alle 12 hjørner av rommet?

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Tja, det ideelle(for et ord) er vel at høytalerne er ca mitt mellom gulv og tak, eller 1/3 av takhøyde.

men som du sier selv så har du bassfeller og ellers ordning på rommet. Har du bassfeller i alle 12 hjørner av rommet?
    Har kun bassfeller i hjørner på gulv. Dvs 4 feller på 1meter høyde. De fellene har vel uansett lite å gjøre med at bassresponsen går altfor høyt i rommet?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det må jeg si meg usikker på, men jeg kan tenke meg at lydbølger vil utfase forskjellig på forskjellige plasser i rommet. Å mest der første og andre refleksjonene motsettes.

Sofa demper, bassfeller demper. Prøv å fjern bassfellene, eller plasere dem høyt oppe. Eller legg den langs sidene å hør hvordan det blir da.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det der med at sofa demper/absorberer bassen merker jeg meget godt her hjemme hos meg. Min sofa sluker bass slik at det blir veldig lite (hørbar) bass i lytteposisjon, prøv å hiv ut sofaen å bruk en vanlig kjøkkenstol i sweetspot så ser du fort om du trenger å bytte sofa

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Når jeg hadde 803(dine) i leiligheten min på Ila var rommet
    ca samme størrelse som ditt
    Jeg brukte dem jo også sammen med 1098.
    Hos meg spilte dem med bra bass.
    Har jo også vært hjemme hos deg,å sett rommet ditt.
    Ser ikke helt hvorfor det ikke skulle spille bra.
    Nye suber blir bra,en kompis fikk to RA på fredag,virket lovende.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående møblement så har jeg kun to reclinere stående i rommet. Disse blir nok stående, men kan jo alltids eksperimentere litt da.. Skal prøve å fjerne bassfellene, men har nesten mer tro på julenissen enn at det kommer til å gjøre noen forskjell
    Nei gpt33, det skal ikke være enkelt dette. Ser heller ingen åpenbare grunner til at det ikke skal spille bra, men sånn er det bare. Skal ta å hive ut alt jeg kan og teste det i morra. Har forøvrig bare bestilt en sub da plassen er ganske begrenset som du sikkert vet.
    Har du forresten mulighet til å låne bort den db-måleren din en dag

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli intressangt å følge med videre her! Har omtrent akkurat samme målene på mitt kinorom i kjelleren og hadde egentlig litt av det samme problemet i starten.
    Hadde store forventninger i og med at rommet var såpass lite, men syntes faktisk de 5 xtz'ne spillte bedre i ei stue på 35m2

Tror hovedproblemet var en enorm peak på rundt 35hz ved bakveggen.
    Har nå fått mye bedre respons etter ganske heftige bassfelle tiltak.

Mitt beste råd må være å gå rundt med en radioshack og måle så mange punkter du bare gidder, for så og lage bassfeller der det er mest db.
    Og min erfaring er at tunge markplater fra feks. rockwool demper utrolig godt de dype tonene!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Db måler kan du få låne ja.
    Jobber du i byen?
    Titt forresten innom tråden min.
    Har skjedd et par små ting der siste uka

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...k-dac-5-a.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter faktisk med litt av samme problemet. Et rom på 3,5m x 4,5m ca. Høyttalerene står på langsiden, grunnet estetiske årsaker og en dør.

Det er nok bass selv uten subwoofer, men det virker som det er en peak på 40hz. Forslag til hvordan dette kan utbedres? Har ikke kalibrert subben med dB måler enda.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nikita
    Jeg sitter faktisk med litt av samme problemet. Et rom på 3,5m x 4,5m ca. Høyttalerene står på langsiden, grunnet estetiske årsaker og en dør.

Det er nok bass selv uten subwoofer, men det virker som det er en peak på 40hz. Forslag til hvordan dette kan utbedres? Har ikke kalibrert subben med dB måler enda.
    Har ett rom som er nokså likt som ditt.( 4.5 x 3.9 m) Har/hadde en særdeles høy "peak" på 38 Hz. Fikk utbedret dette en del med å kalibrere sub`en med Radioshack-måler.

http://avforum.no/forum/kalibrering-...pill-lost.html

mvh
    CookieMonzta

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste ut litt forskjellige romløsninger senere i dag. Har ingen Db måler, så finner ikke ut hvor det peaker i rommet. Ut ifra egne ører så er det en bassboost ved bakvegg, men dette er vel vanlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem som deg i mitt 10,5 m2 rom.
    Jeg er helt nødt til å sitte veldig nære bakveggen for å få bra bass. Hvis jeg lener huet 1 meter i fra bakvegg forsvinner bassen totalt.
    For at jeg skulle få en vettug bass, så måtte jeg koble til subben og bruke EQ på den. Etter det ble bassen helt perfekt
    Små rom byr ofte på slike utfordringer.
    Hvorfor er det så fryktelig å sitte nære bakveggen?
    Jeg har veldig god erfaring med det mtp. både dybde og bredde i lydbildet. ( I et så lite rom tatt i betrakning)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RimJob
    Skal teste ut litt forskjellige romløsninger senere i dag. Har ingen Db måler, så finner ikke ut hvor det peaker i rommet. Ut ifra egne ører så er det en bassboost ved bakvegg, men dette er vel vanlig?
    Ved bakveggen fikk jeg en peak på 12 Db ved 50 Hz. Dette skaper en grusom rummlebass. Det er ikke til å unngå å få slike peaker i et så lite rom. I hvertfall ikke med så store høytalere som du har. Men med kalibrering av en sub i tillegg så er det utrolig hvor bra lyd man kan få til.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå flyttet litt om på sakene og tømt rommet for unødvendig krims krams. Satte bassfellene kun i bakre hjørner, samt justerte inn den perfekte "trekanten" på frontene. Fikk på den måten senket bassen, slik at ikke alt går høyt opp i rommet, men er fortsatt ikke 100% fornøyd med responsen. Ligger fortsatt litt høyt..
    Nå har suben min gått igjennom tollprossessen og er på tur opp til trøndelag så nå venter jeg til den kommer. Må vel sikkert bare innfinne seg med at rommet ikke er ideelt for stor stereo.. Tror uansett det kan bli skitbra med en Rhytmik Audio i kjeden da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •