Subwoofer instillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer instillinger

har en JBL es250 subwoofer.

Hvordan stilles denne inn riktig ?
    hvilken Hz ? 50- 150
    Phase 0 eller 180 ?
    LFE eller normal ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du ellers av utstyr?

Vanligvis så skal du sette den som LFE, og Hz som du sier på 150.
    Volum ca. kl. 10-11.
    Phase/fase må du selv prøve hva som fungerer best hos deg.

Resten av kalibreringen vil receiveren din ta seg av om du har en med muligheter for autokalibrering. Har du ikke det så må du jobbe noe mer.

Som du sikkert skjønner var dette kortversjonen ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp med Onkyo 876

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kobler du fra sub out (kan hende det heter pre-out subwoofer el.l. også). Sett volumet til ca. kl. 11, og sett den som LFE, crossover på max.
    Kjør så autooppsett, og sjekk etterpå at høyttalerne dine står som small. Prøv så med fase både i 0 og i 180 og bruk den innstillingen som gir mest bass.

Om du ikke har lydmåler er dette den enkleste/beste måten å gjøre det på. Har du lydmåler kan du gjøre det nokså mye grundigere, og du kan da finne frekvensrespons i hele bassområdet osv ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor sette høytalerne til small ? da de i realiteten ikke er så små...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi frontene dine ikke kan spille like dypt som suben, og at du "sparer" receiveren din slik at den får bedre kontroll oppover i frekvens.
    Det kommer litt an på hvilke fronter du har selvsagt, men det skal spille bra dypt for at det ikke vil høres best ut. Uansett kan det jo være lurt å prøve seg litt fram, men for det meste er det best om alt står som small.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Fordi frontene dine ikke kan spille like dypt som suben, og at du "sparer" receiveren din slik at den får bedre kontroll oppover i frekvens.
    Det kommer litt an på hvilke fronter du har selvsagt, men det skal spille bra dypt for at det ikke vil høres best ut. Uansett kan det jo være lurt å prøve seg litt fram, men for det meste er det best om alt står som small.
    det med fronter satt på large eller small er absolutt en smaksak. I mitt oppsett har jeg satt fronter og senter til large og valgt at sub kun spiller lfe. Jeg liker det bedre fordi jeg syns det kan bli litt voldsomt når suben tar seg av bassen fra ht satt til small. Mye dunk og rumling fra for eksempel musikk sporet på filmen og sånt. Når frontene er satt til large, spiller de fullfrekvent, men de spiller ikke lfe sporet, så derfor trenger ikke Frontene gå like dypt som suben, fordi nesten alt av skikkelig dypbass er i lfe kanalen alikevel, så jeg vil tro at så lenge frontene klarer seg bra ned til rundt 30hz så går det fint.

Nesten alle anbefaler å sette crossover på 80 og alle ht til small, men jeg liker som sagt ikke det best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    det med fronter satt på large eller small er absolutt en smaksak. I mitt oppsett har jeg satt fronter og senter til large og valgt at sub kun spiller lfe. Jeg liker det bedre fordi jeg syns det kan bli litt voldsomt når suben tar seg av bassen fra ht satt til small. Mye dunk og rumling fra for eksempel musikk sporet på filmen og sånt. Når frontene er satt til large, spiller de fullfrekvent, men de spiller ikke lfe sporet, så derfor trenger ikke Frontene gå like dypt som suben, fordi nesten alt av skikkelig dypbass er i lfe kanalen alikevel, så jeg vil tro at så lenge frontene klarer seg bra ned til rundt 30hz så går det fint.

Nesten alle anbefaler å sette crossover på 80 og alle ht til small, men jeg liker som sagt ikke det best.
    Crossover til 80Hz anbefaler man ofte da det fungerer som oftest helt ok for de fleste, da frekvensen ikke er så høy at man hører retningen av lydkilden(suben), og man avlaster fronthøytalerne og forsterker.

At avvikelser fra dette forkommer er ikke så merkelig da det er vanskelig å vite hvordan akkustikk, kvalitet på sub + front høyttalere er hos personen som spør, ei heller vet man noe om kunnskapsnivået/forståelsen til personen.

At THX anbefaler 80Hz er jo heller ikke noe som gjør det mere unaturlig å anbefale nettopp 80Hz.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz

Frontene mine spiller ned til 25Hz, litt mer usikker på senteren (45Hz?) men de står som small.
    Men som du sier, det er en smakssak, og en bør finne ut hva som passer for seg og sitt anlegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •