The infamous XTZ99.36 - Noe for meg? Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

The infamous XTZ99.36 - Noe for meg? Tips?

Hei folkens. Jeg er ny her, heter Bjørn og er en smule hifi-interessert.

Først og fremst må jeg bare få tatt meg tiden til å dypt beklage at jeg nå lager enda en ny tråd om dette da det sikkert finnes 300 tråder som har svar på mine spørsmål. Jeg lager en ny topic fordi jeg har eg par spørsmål jeg ikke finner svar på i eksisterende tråder, og fordi eksisterende tråder rundt mine tema rett og slett begynner å bli så uhamslige og uoversiktelige at jeg ikke får stort fornuftig utav dem. Og, fordi jeg gjerne vil ha nye/ferske innspill fra flere eiere. Ha meg unnskyldt.

Så til min situasjon:

Jeg ble nylig singel. Etter dette sitter jeg igjen med:
    - Ingen sexpartner
    - Ingen til å lage mat for meg
    - Ingen å høre god musikk sammen med
    - Ingen behov for å måtte ta hensyn til WAF (Wife Acceptance Factor)
    - Mye mer plass i stua
    - Mye mer penger igjen pr mnd etter alt er betalt (Kvinnfolk er dyre greier)

Det er altså de tre siste punktene her som er relevante i sammenheng med mine egentlige spørsmål:

Jeg vil ha nye fronthøyttalere. Jeg har over lengre tid siklet på et par XTZ 99.36 Svart Matt.

Hvorfor 99.36?
    Fordi de har fått uhorvelig mye bra kritikk overalt, fordi jeg liker looken på dem, og fordi jeg allerede har et par XTZ subber jeg er meget fornøyd med.

Hvorfor svart matt og ikke pianolakk?
    Fordi jeg liker matte farger, og har også litt sansen for den avrundede baken på matt/trefarget-versjonene av 99.36. Den er også billigere. Og ikke minst: den er på lager hos surround.no!

Jeg var faktisk så nær at jeg holdt på å trykke bekreft-knappen her for en liten time siden. Men så slo det meg: Kanskje jeg burde høre med folk med peiling først.

Jeg har litt info som kanskje kan være relevant:
    - Stua mi er ganske stor, men den er L-formet og det er kun den "ene enden" som skal fylles. Eksakte mål har jeg ikke her og nå.
    - Min musikkstil er meget varierende, fra Prog/Power metal (Kamelot, Masterplan), til House/Trance/Breaks/DnB, til f.eks filmmusikk/Klassisk (Hans Zimmer f.eks)
    - Forsterkeren som vil drive disse helt i starten er en H/K AVR255, men tanken er etterhvert at de skal drives av en separat effektforsterker, sannsynligvis en 2-kanals Rotel eller en Music Angel XD800MKIII.

Ut i fra denne informasjonen sitter jeg med følgende spørsmål:
    - Er 99.36 fortsatt regnet som "Best value for money" under 10.000 generelt sett, om man ser bort fra "øret som hører" osv?
    - Dere som har eid 99.36 en stund nå, er dere fortsatt like fornøyde med kjøpet?
    - Hva anbefales av forsterkertrinn til disse?
    - Finnes det andre høyttalerpar jeg heller burde vurdere (maks 10.000,-), som kanskje vil passe bedre til mitt bruk/rom?
    - Finnes det noen *lydmessige* forskjeller mellom de "Avrundede" matt/tre-versjonene og pianolakk-versjonen? Er kassevolumet like stort, osv?
    - Andre tips/erfaringer?

Takk "for alt" på forhånd!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har subber kan du prove XTZ 99.26 som ligger paa torget naa til 5000.
    Vil annbefale deg en Emotiva XPA-2 som forsterker. (Emotiva Audio: Audiophile Quality Multi Channel Amplifiers, Stereo Preamplifiers, Audio/Video Processors, and Award Winning Speaker Systems At Direct Prices)
    XTZ har ingen utrpeget svake sider, saa du blir nok ikke veldig skuffet. Det finnes dog mange alternativer i klassen fra f.eks Monitor Audio, B&W, Dali, Klipsch osv.
    De beste kjopene gjor du brukt fra entusiaster her paa torget.

MITT TIPS
    Det ligger et par Patos Lyric 502 paa torget som jeg tror du kan faa ned til 6500kr, det er utrolig mye hoyttaler for prisen. Selgeren er et kjent navn her paa forumet. Ny pris: 17.000 (Patos Lyric 502 - FINN Torget)

OG: Velkommen til avforum!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Siden du har subber kan du prove XTZ 99.26 som ligger paa torget naa til 5000.
    Vil annbefale deg en Emotiva XPA-2 som forsterker. (Emotiva Audio: Audiophile Quality Multi Channel Amplifiers, Stereo Preamplifiers, Audio/Video Processors, and Award Winning Speaker Systems At Direct Prices)
    XTZ har ingen utrpeget svake sider, saa du blir nok ikke veldig skuffet. Det finnes dog mange alternativer i klassen fra f.eks Monitor Audio, B&W, Dali, Klipsch osv.
    De beste kjopene gjor du brukt fra entusiaster her paa torget.

MITT TIPS
    Det ligger et par Patos Lyric 502 paa torget som jeg tror du kan faa ned til 6500kr, det er utrolig mye hoyttaler for prisen. Selgeren er et kjent navn her paa forumet. Ny pris: 17.000 (Patos Lyric 502 - FINN Torget)

OG: Velkommen til avforum!
    Takk for raskt svar. Jeg har kikket på andre høyttalere også. Spesielt Dali Ikon 6, og B&W DM684/683 er aktuelle kandidater. Det var litt derfor jeg ville høre fra dere - for å få tips om hva som finnes der ute for tiden.

Jeg vil helst ha fullrange-høyttalere, da jeg ikke er meget komfortabel med å ha subber i bruk til musikkavspilling.

Når Patos først er på bordet, så kan det nevnes at jeg har et par Patos Basic 410 "MKIII" (med SEAS-diskant) i dag. Slett ingen dum høyttaler, prisen tatt i betraktning. (Paret + nye diskanter kom vel totalt på 2600kr..)
    Så et par lyric hadde kanskje ikke vært så dumt.

Denne Emotiva XPA-2-saken så meget interessant ut. Emotiva har jeg faktisk ikke hørt om før nå, men pris/omtalemessig så det jo meget aktuelt ut. Jeg får grave litt mer og se, tusen takk igjen for respons!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er mer enn fargen som er forskjellen på matt og piano av denne høytteleren med mindre pianolakken veier 8,5kg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farge, beleggning, men selve formen på kassa er jo også anderledes. Vil anta stabilisering av kassa også er anderledes inni. Men etter hva jeg leser har de likevel ca samme interne volum. XTZ bruker også nøyaktig samme dokumentasjon/grafer på de to, så ut fra det er det vel greit å anta at de er ytelsesmessig like.

Hvor har du vektdataene fra btw?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Regner med at det er mer enn fargen som er forskjellen på matt og piano av denne høytteleren med mindre pianolakken veier 8,5kg.

Forskjellen er utforming av kabinett og tykkelse på MDF.

En firkantig konstruksjon behøver en tykkere MDF for å være like stabil i konstruksjonen.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornhamra
    Takk for raskt svar. Jeg har kikket på andre høyttalere også. Spesielt Dali Ikon 6, og B&W DM684/683 er aktuelle kandidater. Det var litt derfor jeg ville høre fra dere - for å få tips om hva som finnes der ute for tiden.

Jeg vil helst ha fullrange-høyttalere, da jeg ikke er meget komfortabel med å ha subber i bruk til musikkavspilling.

Når Patos først er på bordet, så kan det nevnes at jeg har et par Patos Basic 410 "MKIII" (med SEAS-diskant) i dag. Slett ingen dum høyttaler, prisen tatt i betraktning. (Paret + nye diskanter kom vel totalt på 2600kr..)
    Så et par lyric hadde kanskje ikke vært så dumt.

Denne Emotiva XPA-2-saken så meget interessant ut. Emotiva har jeg faktisk ikke hørt om før nå, men pris/omtalemessig så det jo meget aktuelt ut. Jeg får grave litt mer og se, tusen takk igjen for respons!
    Jeg tror Patos Lyric serien er mange hakk opp i kvalitet fra den nyere Patos Basic serien. Har selv hatt Basic.
    Skjonner at du onnsker deg fullrange, jeg syntes selv at det er problematisk aa faa subber til aa fungere skikkelig paa musikk. Patosene spiller svaert dypt saa det er ingen problem, det gjor XTZ ogsaa.
    Mellomtonen i B&W er nok bedre en noe annet til prisen. Men jeg syntes personlig at de totalt sett er for kjedelige. XTZ tror jeg laater bedre paa din type musikk.

Var jeg deg ville jeg ogsaa provd aa faa hore Klipsch hoyttalere. Det er super engasjerende hoyttalere med raa dynamikk. Kjempe bra i mine ore til slik musikk. Det er ikke saa "korekte" hoyttalere som de andre nevnt her, men de kan bade spille bade brutalt og vakkert parret med riktig elektronikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte *nesten* (som nå, bare ikke fullt så nære) et par RF-62 for noen måneder siden. Så gikk jeg på en økonomisk smell, og det ble lite og ingenting av det. Etter det har jeg egentlig glemt klipsch litt ut. Burde kanskje vurdere det igjen, ja.

Kjenner vi til forhandlere av Klipsch i Sandnes/Stavanger-regionen?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumpys
    Forskjellen er utforming av kabinett og tykkelse på MDF.

En firkantig konstruksjon behøver en tykkere MDF for å være like stabil i konstruksjonen.
    Er ikke matt utgaven firkantet?

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte *nesten* (som nå, bare ikke fullt så nære) et par RF-62 for noen måneder siden. Så gikk jeg på en økonomisk smell, og det ble lite og ingenting av det. Etter det har jeg egentlig glemt klipsch litt ut. Burde kanskje vurdere det igjen, ja.

Kjenner vi til forhandlere av Klipsch i Sandnes/Stavanger-regionen?
    Resonans og Apis bl.a.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er ikke matt utgaven firkantet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fornuftige tilbakemeldinger.

grumpys nevner noe om erfaring med unøyaktig/"boom-aktig" bass - er dette noe flere har merket seg eller er det bare et akustikkspørsmål?

Jeg har funnet ut at rommet her resonerer noe helt forjævlig på 40/80Hz - og jeg kommer ikke unna det uansett hva jeg gjør, så jeg har egentlig lært å leve med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å lese XTZ 99.36: A Review: UK First! - AVForums.com da testeren 'Russel' gir en bra pekepinn på hva du har å forvente, en annen test som også er av en annerkjent person på et engelsk forum er The XTZ 99.36 Loudspeaker - Review [English] .

Kan fort nevne at review en er veldig positiv og nr 2 er tvert motsatt... så har du litt å gå på...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv disse høytalerene i en nydelig hvit farge. Meget sexy!
    Er kjempefornøyd, men så brukte jeg også en god del tid og krefter når det gjaldt valg av komponenter.

Boomy/buldrete bass kan til en viss grad stemme,- visst man ikke har justert høytalerene riktig. 99.36 kan gi mye bass, og de har også mange tilpassnings muligheter, så man er pent nødt til å bruke litt tid på justering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Har selv disse høytalerene i en nydelig hvit farge. Meget sexy!
    Er kjempefornøyd, men så brukte jeg også en god del tid og krefter når det gjaldt valg av komponenter.

Boomy/buldrete bass kan til en viss grad stemme,- visst man ikke har justert høytalerene riktig. 99.36 kan gi mye bass, og de har også mange tilpassnings muligheter, så man er pent nødt til å bruke litt tid på justering.
    Siden stua her er såpass liten har jeg endel begrensninger i hvor mye jeg egentlig kan møblere om osv.. men hos meg forsvant den buldrete bassen etter at jeg kjørte crossover på 60Hz, og lot sub(som har en helt annen fysisk plassering) ta over der, og jeg som alltid har vært skeptisk til å la sub overta for frontene's bass i musikk..utrulig hvor lettintegrert sub'er av bedre kvalitet er.
    Som det er nå er jeg godt fornøyd da alt fra Dire Straits til System of a Down til klassisk musikk låter riktig bra og detaljert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også fornøyd eier av et par 99.36 i pianosvart (den firkanta kassa). Har sett at de har fått en del kritikk for tilbakelent mellomtone, og opplevde også dette selv. Etter at jeg kastet metallskinnene mellom terminalene og lagde meg noen enkle jumpere ble dette problemet mye mindre (også jeg som egentlig ikke tror på voodoo;-)
    Hvis jeg har fått forstått riktig er det flere justeringsmuligheter på pianoutgaven enn de andre. Har ikke hatt problemer med å tune vekk boomy bass i hvertfall. Men de trenger å komme litt ut fra bakvegg.
    Det eneste jeg sliter litt med er at raske basstrommer ikke har helt den snerten jeg ønsker, men jeg tror det har minst like mye med gulvet mitt å gjøre.
    Vil absolutt anbefale disse som gode all-round høyttalere:-)
    Lykke til med jakten

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, you guys just made my day. Da bestiller man, og går og legger seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 99.36'ene på plass gitt. Har allerede fått testa de både på endel forskjellig musikk, og på en god film med potensiell ny kjerring (Nå har jeg jo kjøpt meg årets gave til meg selv, så da er det trygt å tenke på kjerring igjen).

Disse låter NYDELIG. Allerede nå, etter noen timers spilling merker jeg at disse ligger 500 klasser over de gamle. Jeg fryder meg med tanken på hvordan de da kommer til å låte med et kurrant antall innspillingstimer på baken. Dette er praktfullt.

Jeg merker dog at jeg virkelig kommer til å trenge en ny forsterker til disse. De er vesentlig tyngre enn mine gamle basics. Det får bli neste lønning!

Takk for alle råd og meninger. Jeg angrer foreløpig ikke et sekund på kjøpet.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre. Velkommen i klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 99.36'ene på plass gitt. Har allerede fått testa de både på endel forskjellig musikk, og på en god film med potensiell ny kjerring (Nå har jeg jo kjøpt meg årets gave til meg selv, så da er det trygt å tenke på kjerring igjen).

Disse låter NYDELIG. Allerede nå, etter noen timers spilling merker jeg at disse ligger 500 klasser over de gamle. Jeg fryder meg med tanken på hvordan de da kommer til å låte med et kurrant antall innspillingstimer på baken. Dette er praktfullt.

Jeg merker dog at jeg virkelig kommer til å trenge en ny forsterker til disse. De er vesentlig tyngre enn mine gamle basics. Det får bli neste lønning!

Takk for alle råd og meninger. Jeg angrer foreløpig ikke et sekund på kjøpet.

Om du synes dem låter bra nå..(jeg syntes dem låt på grensen til ille i begynnelsen..) vent til det har gått over 100 timer innspilling

Kjøp bare en riktig strømsterk forsterker da, det gjør underverker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •