Oppsett av stativhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett av stativhøytalere

Som førsteårs student har jeg nylig inntatt en leilighet sammen med en kamerat. I den sammenheng måtte høytalerne settes opp på ny, med en plassering som gjør det lett å dulte bort i. På grunn av den nevnte studenttilværelsen følger det også med en god del festing - som selvsagt ikke gjør situasjonen spesielt mye bedre (senest i går måtte jeg redde høytalerne da de var centimeter fra å skli av stativet).

Oppsettet består av Audiovector M1 Signature høytalere og Empire RC-24 stativer. Stativene er plassert på medfølgende spikes som igjen står på steinheller med møbelknotter. Problemet er for det første at høytalerne ikke på noen måte er festet til stativene og for det andre så synes jeg heller ikke stativene står spesielt stødig. Jeg er altså interessert i løsninger som kan gjøre at jeg slipper å være ved de fulle fem hele festen og i hverdagslivet forøvrig...

Er ikke nevneverdig praktisk av meg så tar i mot tips med stor takk!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange (gjerne dyrere dessverre) stativhøyttalere har egne skrufester på undersiden som er tilpasset høyttalerprodusentens egne stativer. Vet ikke hvordan dette er på dine.

På mine B&W 805S er det i hvertfall skikkelige skrufester på undersiden så originalstativene sitter helt fastskrudd i høyttaleren. I tillegg har jeg sandfylt stativene, først og fremst på grunn av det lydmessige, noe som gjør stativene svært stødige. Legg til spikesene under stativene og høyttalerne står fjellstøtt, også stødigere enn de fleste normale gulvstående.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte gummiknotter mellom stativene mine og høyttalerne, det var aldri noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Mange (gjerne dyrere dessverre) stativhøyttalere har egne skrufester på undersiden som er tilpasset høyttalerprodusentens egne stativer. Vet ikke hvordan dette er på dine.

På mine B&W 805S er det i hvertfall skikkelige skrufester på undersiden så originalstativene sitter helt fastskrudd i høyttaleren. I tillegg har jeg sandfylt stativene, først og fremst på grunn av det lydmessige, noe som gjør stativene svært stødige. Legg til spikesene under stativene og høyttalerne står fjellstøtt, også stødigere enn de fleste normale gulvstående.
    Høyttalerne har (i motsetning til mine forrige billigere høyttalere) dessverre ikke skruefester. Høyttalerstativene er av god kvalitet og står forsåvidt rimelig støtt. Det største problemet er som sagt å få festet høyttalerne til stativet.

Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Jeg brukte gummiknotter mellom stativene mine og høyttalerne, det var aldri noe problem.
    Takk for tips. Skal sjekke ut dette når jeg får tak i knotter. Hvor anbefales det å kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 4 st gummiknotter som jeg har festet til stativene med en gjennomgående skru + mutter. Høyttalerne står bare løst oppe på dette.

Gummiknottene jeg har brukt er vanlige 'små' som man kan montere opp for å beskytte vegg/lister mot at dører/håndtak skal lage merker.

Er vel ca 12-15mm høy eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en pakke tac-it på en bokhandel og festet under både stativ og høyttaler. Gi det noen minutter og det sitter som f.... Jeg har for øvrig en kliiin gærn schaeffer innendørs uten at det har vært noe problem. Han har løpt på stativet noen ganger nå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som det jeg er på jakt etter, Kjetil200. Du sier det sitter som f... Betyr dette at det er tilsvarende vanskelig å fjerne dem igjen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ikke vanskelig. Den tac-iten jeg kjøpte (ganske standard tror jeg) har den egenskapen at den er seig. Dvs at ved vedvarende balstning så strekker den seg ut som en tyggegummi, og da kan du rulle den av gulvet eller høyttaleren. Setter ikke merker i mine ht med pianolakk ihvertfall.

Følgende scenario skjer hjemme hos meg fra tid til annen. Bikkja, en 10 mnd gammel Schaeffer får raptus og springer bananas rundt meg før g-kreftene tar han ut av bane og han krasjlander i ht-stativet. Det står forstatt på stedet hvil. Dersom jeg går bort og dytter stativet til siden med økende belastning, så løsner det litt om litt og til slutt kan jeg bikke det til siden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •