Nettopp fått svs pb12-NSD i hus! Men.... - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 355
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du mulighet til å låne en annen for å sammenligne? Byttelån med en kompiss for en dag. Flytter problemet seg sammen med reciveren så ser du lett hvor problemet er. Det er og mulig å låne en utstillingsmodell på den lokale elektronikksjappa.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Du har kanskje rett, men noe var tydelig feil! Selv om jeg hadde gain på max, klarte den ikke å lage noe særlig med trøkk. Kan umulig være bra for selve subben?
    For subben spiller det ingen rolle, den spiller bare etter innsignalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V765 og HK 3490

Jeg har også en Yamaha V765, Dynavoice M-65 og XTZ W10.16. Suben har jeg nettopp kjøpt, så denne tråden har mye positiv info, som jeg må prøve ut. Sleit også litt med lyden, og fant ut at etter jeg kjørte automatisk lydoppsett, så hadde "Level" på alle høytalerne blitt justert ned. Inne i setupmenyen justerte jeg dette opp til max, og da ble det mye bedre. Finjustering av volumet på subnen kan en jo gjøre på selve subben. M-65 høytalerne er bi-ampet, og jeg kjører kun 2.1 stereo.

Men så kom dette tilbudet Harman/kardon HK 3490 - AV mottaker - Stereomottaker med 2x120 Watt uteffekt - Produktinformasjon Kunne ikke dy meg, så jeg la inn en bestilling i kveld. Med bare 99 kroner i porto, så kom HK 3490 på nkr 3380 inkl. mva. Og det er ikke dårlig pris. Så hvorfor kjøper jeg så denne? Må nok innrømme at når en har dette som en liten hobby, så er trangen til å sammenligne lyd stor.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette allerede er prøvd, (har ikke finlest tråden), men det du også kan gjør er å ha frontene på large, så kobler du suben til frontutgang på forsterker istedet for subutgangen og deretter bruke delefilter i suben istedet for i forsterker. Får du da trøkk uten for høy gain så tyder det enten at det er noe med innstillinga på forsterker eller noe galt med subutgangen.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Nei, Suben vil ikke gi særlig lyd fra seg under dette.

Nei, receiveren vil ikke oppdage sub'en når den er koblet til på denne måten. Den tror at all lyden den registrerer under YPAO kommer fra fronthøyttalerne.

Nei, ikke gjør det. for da vil all bass og LFE bli omdirigert til subutgangen, hvor det altså ikke er tilkoblet noe. Sett Bass/LFE tilbake til Front, så kommer de dype frekvensene ut sammen med resten av signalet i frontkanalene. Det som skjer videre da er at Crossover i sub'en deler signalet i to; en del som subwooferen selv spiller av og en del som blir sendt videre via High Level Output utgangene til fronthøyttalerne.

Som sagt en eller annen gang tidligere, det er ikke noe ikon på displayet som viser om sub er tilkoblet eller ikke. Det er evt. et ikon som viser om det kommer et x.1 signal inn.

Det var bra at det ble lyd i høyttalerne, da har du iallefall koblet disse riktig. Jeg tipper det blir enda mer lyd i suben når du også setter frontene til Large og LFE/Bass til Front. Kjør evt også opp Gain på sub'en til ca. kl 12 el. noe mer og se hvordan det låter.
    Problemet nå er at jeg ikke får justert opp level på sub i reciever. Må justere Front L, R for å øke bass, men da går også volumet opp på frontene.
    Noen måte jeg kan justere subben på recievern alene?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, når du har koblet sub'en på denne måten, så kan du ikke justere level på denne separat i receiveren. Eneste måten å få den til å spille høyere relativt til fronthøyttalerne er å ytterligere justere opp Gain på sub'en.

Prøv deg litt frem, men jeg forstår godt at du er drittlei etter en slik helg. Personlig ville jeg nok kanskje fått sjekket/byttet receiveren.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, når du har koblet sub'en på denne måten, så kan du ikke justere level på denne separat i receiveren. Eneste måten å få den til å spille høyere relativt til fronthøyttalerne er å ytterligere justere opp Gain på sub'en.

Prøv deg litt frem, men jeg forstår godt at du er drittlei etter en slik helg. Personlig ville jeg nok kanskje fått sjekket/byttet receiveren.
    Ja, får satse på å få byttet. Men er det normalt at man ønsker mer bass på en slik type sub, selv om man har gain på kl. 12?

Når jeg prøvde fra pc og rett inn i sub ble bassen vanvittig kraftig ved kl. 10! Skal recievere klare dette på samme måte, egentlig?
    Er jo tross alt en stor klump med 12" element, føles mer som jeg har en 8".
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Mulig dette allerede er prøvd, (har ikke finlest tråden), men det du også kan gjør er å ha frontene på large, så kobler du suben til frontutgang på forsterker istedet for subutgangen og deretter bruke delefilter i suben istedet for i forsterker. Får du da trøkk uten for høy gain så tyder det enten at det er noe med innstillinga på forsterker eller noe galt med subutgangen.
    Mener du da gjennom vanlig subkabel i pre-out front på reciever?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får satse på å få byttet. Men er det normalt at man ønsker mer bass på en slik type sub, selv om man har gain på kl. 12? Når jeg prøvde fra pc og rett inn i sub ble bassen vanvittig kraftig ved kl. 10! Skal recievere klare dette på samme måte, egentlig?

Både min forrige og min nåværende SVS sub spiller veldig høyt med Gain satt på ca. kl. 11-12, og jeg ville tro en korrekt fungerende og kalibrert receiver skulle kunne gi deg rikelig lydtrykk uten at du må gå for max gain på sub'en. Men, for all del, Loffen har rett i at det ikke skader å sette gain på mer enn kl. 12 hvis det er det som skal til for å få opp basstrykket.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det er nevnt i så mange andre tråder... SVS trenger og kalibreres/plasseres riktig for og gi deg det de kan ;-)

Plassere suben i et hjørne med yttervegger er et tips til en start for og få mest mulig ytelse av suben.

Om ikke det funker så plasseres den i front.
    Forsøk da langs hele frontveggen.

Så er det metoden og plassere subwoofer der du sitter og selv krype rundt på golvet langs veggen for og lytte etter hvor bassen høres best ut.
    (det er jo fin underholdning til sjefen i huset som får seg en god latter mens dette pågår) hehe

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både min forrige og min nåværende SVS sub spiller veldig høyt med Gain satt på ca. kl. 11-12, og jeg ville tro en korrekt fungerende og kalibrert receiver skulle kunne gi deg rikelig lydtrykk uten at du må gå for max gain på sub'en. Men, for all del, Loffen har rett i at det ikke skader å sette gain på mer enn kl. 12 hvis det er det som skal til for å få opp basstrykket.
    Jeg bare nappa ut kablene som gikk fra sub til front. Da ble bassen HEFTIG ved kl. 10!!! Hva er grunnen til dette?

Jeg har altså koblet det slik:

HT. kabler fra reciever (Front L og R) til input High level (R og L).
    Videre HT. kabler ut igjen fra High level (R og L) til 2x Front HT.

Hvorfor funker suben så bra så fort jeg har kobla ut kabelen fra sub til fronter? Når det kun er HT. kablene fra reciever og inn sub fungerer det konge, mens med kablene videre fra sub til frontene blir bassen i suben elendig.

Noen som hvet hvorfor, dvs. hvordan jeg kan få lyd i frontene samtidig som suben fungerer? Blir enten eller her atm.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du da gjennom vanlig subkabel i pre-out front på reciever?
    Pre-out front på receiver, du mister da muligheten å justere nivå på forsterker men det spiller liten rolle da det kun var ment som test.

Hvor høyt suben spiller går på to ting: nivå på signal og gain på suben. Siden gain står høyt er det egentlig kun en forklaring, lavt nivå på signal. Grunnen til lavt signal kan derimot være mange f.eks. defekt ledning, defekt subutgang, feil innstilling på forsterker mm.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå derimot kobla jeg subkabel fra pre-out front i reciever til sub.... Nå blei det heftig bass ved kl. 10!!! Turte ikke opp til kl. 12 Hva kan dette tyde på? At sub-out utgangen er gåen Viker sånn..
    Tja, det virker sånn, gett.

Tror jeg foreslo akkurat dette for deg i post 31 i denne tråden... :sad:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skrur opp volumet på sub'en for høyt så bruker du opp reservene. Les alle trådene som omhandler sub'er og kalibrering av disse så ser du at det anbefales max kl 12 alle steder.

Jeg har PC12-NSD og med gain på sub'en på ca 10-11 og på receiver (Yamaha 663) -5. Nå har jeg riktignok 2 stk, men selv da jeg hadde bare én så spilte den så det rista i huset.

Det ser ikke ute til at rådene du får her løser problemet ditt så derfor anbefaler jeg dette for å eliminere feilkilder:

- prøv en annen sub på receiveren din. Ta receiveren med til en kompis med sub, eller en butikk som har sub'er.
    - prøv en annen receiver på sub'en din. Samme som over.

En av disse bør gi en pekepinn på hvor problemet ligger. Prøv dette og kom med tilbakemelding.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det virker sånn, gett.

Tror jeg foreslo akkurat dette for deg i post 31 i denne tråden... :sad:
    På den der bomma jeg. Var ikke subkabel, skreiv det fordi jeg trodde det, men oppdaga nettopp at jeg hadde glemt å plugge den i på suben så det var ht. kablene som fikk til bassen!

Det var dette jeg gjorde, basert på hva du sa jeg skulle prøve:

Jeg bare nappa ut kablene som gikk fra sub til front. Da ble bassen HEFTIG ved kl. 10!!! Hva er grunnen til dette?

Hvorfor funker suben så bra så fort jeg har kobla ut kabelen fra sub til fronter? Når det kun er HT. kablene fra reciever og inn sub fungerer det konge, mens med kablene videre fra sub til frontene blir bassen i suben elendig.

Noen som hvet hvorfor, dvs. hvordan jeg kan få lyd i frontene samtidig som suben fungerer? Blir enten lyd i sub, eller i ht.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, etter 2 døgn og mer enn 30 innlegg i denne tråden er jeg tom for flere innspill. Hør på Gurba. Lykke til videre.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som hvet hvorfor, dvs. hvordan jeg kan få lyd i frontene samtidig som suben fungerer? Blir enten eller her atm.
    1. Høytalerkabler innom suben... kast de og kjør høytalerkabler til front og surround rett fra reciver. Reciver har delefilter...

2. Du går da inn i reciverens meny og setter valget for Bass Out til Both.
    Du vil da få sendt mere bass til frontene.
    PS... det er da større fare for at fronthøytalerne tar kvelden når det spilles høyt da de får bass (LFE) som er beregnet for subwooferen !!!

3. Du trenger kun en singel RCA <-> RCA mellom reciver og subwoofer.

4. Du kan eksprimentere med om foreksempel en X-over setting på 40 eller 60hz mellom høytalere og subwoofer virker bedre en 80hz.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    1. Høytalerkabler innom suben... kast de og kjør høytalerkabler til front og surround rett fra reciver. Reciver har delefilter...

2. Du går da inn i reciverens meny og setter valget for Bass Out til Both.
    Du vil da få sendt mere bass til frontene.
    PS... det er da større fare for at fronthøytalerne tar kvelden når det spilles høyt da de får bass (LFE) som er beregnet for subwooferen !!!

3. Du trenger kun en singel RCA <-> RCA mellom reciver og subwoofer.

4. Du kan eksprimentere med om foreksempel en X-over setting på 40 eller 60hz mellom høytalere og subwoofer virker bedre en 80hz.
    Takk for svar, men det er nøyaktig slik jeg hadde det da jeg slet med bass fra sub. Så om jeg kobler det tilbake slik sitter jeg igjen i samme bås som for 2 timer siden.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde nå med en annen reciever. Pioneer vsx 2016. Kobla subkabel fra pre-out subwoofer utgang og inn i sub. I begynnelsen var bass veldig, veldig lav i sub, men nå finner ikke recieveren subwooferen i det hele tatt. Kjørt auto kalibrering og gjort alt det generelle, men er det noen som har peiling på pioneer recivere her som kan fortelle meg hvordan jeg aktiverer subw. inne på reciever, eller noe man man må gjøre for at sub skal funke? Har hatt denne recieveren lenge, men aldri prøvd med subw. på den så ble veldig usikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med på denne tråden og sett på det som god underholdning :grin: Og nå ser det ut som det er på`n igjen, denne gang med Pioneer. Dette må være kødd....

Side 12 av 18 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •