Nettopp fått svs pb12-NSD i hus! Men.... - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 355
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Jeg har samme reciever som deg american ford,og hos meg setter recieveren sub volumet etter YPAO mye lavere enn hva som er korrekt.
    Har hørt om mange flere her på forumet som også sier at YPAO setter suben ca.-6db lavere enn frontene.

Jeg har Decibel måler og etter YPAO er suben stilt tror det var ca.4-6db lavere enn fronthøytalerne mine.

Prøv å stille på level/volum i recieveren og ikke på suben din,la volumet på suben din stå på klokka 12/midt på.
    Etter YPAO prøv å sette Level på sub (i recievern) manuelt til akkurat midt på,får du mer bass da?
    Har gainet på sub på kl. 12 ja, og satte level på sub manuelt til akkurat midt på. Merker knapt at det vibrerer litt her. Hører ikke bass. Må skru opp level på max på reciever for å høre litt bass.

Dette er rare greier.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumpys
    Der er det mye som kan avgjøre hvorfor nivået er så mye større, dette er veldig avhengi av hvilket lydkort du har. Flere teorier er: Du har koblet til headphone out, du har xonar eller x-fi prelude som har ekstra forsterkning på utgangen(og dermed kan fungere som headphone out) o.l.

Det er nå som du har fått lyd i suben at setter deg ned med bruksanvisningen til receiveren..

Jeg kom til å tenke på og først vil jeg si at jeg kjenner ikke din sub og vet ikke hva den har for innganger etc, men det er ikke så at du har klart å koble til feil input på suben dvs. high level istedenfor low level?
    Har garantert koblet inn i rett inngang. Low level In..
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Måler ved crossover som er 80hz så da viser db målern korrekt da den måler flatt ned til rundt 31hz.

Ok, måtte bare sjekke, min spl har stor feilvisning som begynner ved 125Hz og øker jo lengre ned den går.

Men så koster den ikke mange kroner

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Kanskje komisk at jeg nevner det, men testa minjack fra pc til rca i sub. Jesus! KL. 10 holdt i massevis jo!
    Det var gode nyheter. Da virker i alle fall sub'en som den skal.

Hvorfor du ikke får samme volum ved tilkobling til receiveren er fortsatt uvisst.

Hvis du i receiveren setter Level for suben opp endel, til midtpunktet eller mer, og samtidig setter ALLE høyttalerne til Small, Crossover til 80, Phase til Normal, LFE/Bass til Subwoofer eller Both, Adaptive DRC og DSP begge til Off, LFE Level til 0, og Dynamic Range til Max - så er det ikke stort mer du kan gjøre i receiveren. På suben skal du altså disable crossover og sette Gain på et eller annet passende nivå (vanligvis mindre enn ca. kl. 12) samt Phase på 0. Da er det ikke stort mer du får gjort der heller (uten å begynne med finkalibrering med lydtrykksmåler, etc.).

Hvis du utfra dette ikke får nok bass ut, så kan det være at sub-utgangen på receiveren er defekt. Tror jeg ville hørt med Yamaha om dette er en kjent problemstilling, evt. sendt inn receiveren for sjekk og evt. utbedring/bytte.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens

Hvorfor du ikke får samme volum ved tilkobling til receiveren er fortsatt uvisst.

Hvis du i receiveren setter Level for suben opp endel, til midtpunktet eller mer, og samtidig setter ALLE høyttalerne til Small, Crossover til 80, Phase til Normal, LFE/Bass til Subwoofer eller Both, Adaptive DRC og DSP begge til Off, LFE Level til 0, og Dynamic Range til Max - så er det ikke stort mer du kan gjøre i receiveren. På suben skal du altså disable crossover og sette Gain på et eller annet passende nivå (vanligvis mindre enn ca. kl. 12) samt Phase på 0. Da er det ikke stort mer du får gjort der heller (uten å begynne med finkalibrering med lydtrykksmåler, etc.).

Hvis du utfra dette ikke får nok bass ut, så kan det være at sub-utgangen på receiveren er defekt. Tror jeg ville hørt med Yamaha om dette er en kjent problemstilling, evt. sendt inn receiveren for sjekk og evt. utbedring/bytte.
    Igjen kommer du med svar som får meg til å føle meg mindre dum. Takk!
    For har gjort/innstillt/valgt alt dette, så da er det vel bare å sende den til sjekk. Siden både kabel og sub fungerer.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LFE settes kun til sub. Ingen poeng å sette til both når du likevel setter front til small og deler på 80.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppfølgning til: hvis det nå er slik at sub-utgangen på receiveren din er gåen, så hadde det kanskje vært lurt å prøve å koble til med high-level inngangen på sub'en i stedet. Da må du hente signalet fra fronthøyttalerne istedet, slik som jeg beskrev det tidligere i post 43. Hvis du har noen meter ekstra høyttalerledning, så er det enkelt å prøve ut.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor setter jeg LFE Level til 0? Og ja, kan prøve ut det om jeg finner mer høyt. kabler.
    Men virker jo litt rart om den er gåen. Det blir jo litt lyd både på film og musikk på gain mellom kl.12 og max (noe som er alt fro mye). Men utgangen kan kanskje forårsake dårlig, men litt lyd?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor setter jeg LFE Level til 0?
    Om du ikke har rørt LFE så står den på 0

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er delefilter det samme som crossover?
    ja

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor setter jeg LFE Level til 0?
    Dette setter du i: Menu - Manual Setup -Sound Menu - LFE Level - Speaker

(hvor 0 er default verdien men som kan justeres fra -20dB og opp til 0dB).

Men virker jo litt rart om den er gåen. Det blir jo litt lyd både på film og musikk på gain mellom kl.12 og max (noe som er alt fro mye). Men utgangen kan kanskje forårsake dårlig, men litt lyd?
    Det kan jo være at utgangen har for lav spenning, som gir for lav lyd. Mao. ikke helt død, men fortsatt defekt.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du, "fungerer ikke her". Ta deg litt tid nå, les manualen nøye, og følg oppskriften punkt for punkt. Og, ja, dette er den eneste måten å resette receiveren på.

Det virker som om du trenger assistanse. Hvis du kjøpte receiveren lokalt så kan kanskje forhandleren hjelpe deg.

Det er også en Plan B for å koble til subwooferen:

Dropp signalkabelen mellom receiver og sub. Dra istedet høyttalerledninger fra Front Right og Left høyttalerutganer på receiveren og koble disse til High Level Input Right og Left på sub'en. Koble deretter høyre og venstre fronthøyttaler inn på sub'en der hvor det står High Level Output. Vær nøye med at alle Pluss og Minus blir riktig. Enable crossover på sub'en og sett denne på 80Hz. Sett fase på 0, Gain på ca. kl. 10. Kjør YPAO igjen, og sett etterpå Front høyttalerne til Large og LFE/Bass til Front.
    Gjorde nå dette og var nøye med alt. Kjørte YPAO, men det ble ikke lyd i sub under dette. Suben ble heller ikke registrert etterpå, så jeg måtte sette sub out på swfr. Hva gjorde jeg galt? Eller skal ikke subw. ikonet være displayet når man kjører signalene på denne måten? Blir lyd i frontene gjennom suben, og det ble også lyd i sub når jeg satte sub out på swfr som sagt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde nå dette og var nøye med alt. Kjørte YPAO, men det ble ikke lyd i sub under dette.
    Nei, Suben vil ikke gi særlig lyd fra seg under dette.

Suben ble heller ikke registrert etterpå,
    Nei, receiveren vil ikke oppdage sub'en når den er koblet til på denne måten. Den tror at all lyden den registrerer under YPAO kommer fra fronthøyttalerne.

.... så jeg måtte sette sub out på swfr.
    Nei, ikke gjør det. for da vil all bass og LFE bli omdirigert til subutgangen, hvor det altså ikke er tilkoblet noe. Sett Bass/LFE tilbake til Front, så kommer de dype frekvensene ut sammen med resten av signalet i frontkanalene. Det som skjer videre da er at Crossover i sub'en deler signalet i to; en del som subwooferen selv spiller av og en del som blir sendt videre via High Level Output utgangene til fronthøyttalerne.

Hva gjorde jeg galt? Eller skal ikke subw. ikonet være displayet når man kjører signalene på denne måten?
    Som sagt en eller annen gang tidligere, det er ikke noe ikon på displayet som viser om sub er tilkoblet eller ikke. Det er evt. et ikon som viser om det kommer et x.1 signal inn.

Blir lyd i frontene gjennom suben, og det ble også lyd i sub når jeg satte sub out på swfr som sagt.
    Det var bra at det ble lyd i høyttalerne, da har du iallefall koblet disse riktig. Jeg tipper det blir enda mer lyd i suben når du også setter frontene til Large og LFE/Bass til Front. Kjør evt også opp Gain på sub'en til ca. kl 12 el. noe mer og se hvordan det låter.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    americanFord: Jeg nekter å tro at du er så dum at det er din skyld at oppsettet ikke funker. Du har vært mer en tålmodig og villig til å teste/feilsøke. Har du enda garanti på reciveren så dra å bytt den, det er tydelig at den ikke funker.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sub out er gåen fordi gain på subben ikke står på kl 11.00 ??????????

Dette er latterlig, mannen hadde sub og ting virket, så kommer alle som angivelig forstårsegpådet og roter til hele greia ????

Kunne dere ikke bare latt dette ligge en stund ? det er ikke noe feil her, det er ingen som vet hvilket lydtrykk han har, MEN han hadde en sub som virket.

Åhhh.... men GAIN på subben står ALT for høyt, makan til tull skal dere lete lenge etter.

Dette er og forblir så alt alt for dumt...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    americanFord: Jeg nekter å tro at du er så dum at det er din skyld at oppsettet ikke funker. Du har vært mer en tålmodig og villig til å teste/feilsøke. Har du enda garanti på reciveren så dra å bytt den, det er tydelig at den ikke funker.
    Det håper jeg du har rett i! Har fanken meg sitti med å "klundret" med dette hele helga. Sett en film ellers så har sitti klistra inntil sub vs. reciever vs. manual vs. AVforum. Nå er det nok! Jeg sender inn recievern!

Men må jeg erstatte frakt selv om det viser seg at det ikke er noe feil med den? :???:

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Loffen68, Ekspert, Sted: Langt unna folkeskikken."

Stemmer visst det... :wink:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må jeg erstatte frakt selv om det viser seg at det ikke er noe feil med den? :???:
    Ja det må du.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Så sub out er gåen fordi gain på subben ikke står på kl 11.00 ??????????

Dette er latterlig, mannen hadde sub og ting virket, så kommer alle som angivelig forstårsegpådet og roter til hele greia ????

Kunne dere ikke bare latt dette ligge en stund ? det er ikke noe feil her, det er ingen som vet hvilket lydtrykk han har, MEN han hadde en sub som virket.

Åhhh.... men GAIN på subben står ALT for høyt, makan til tull skal dere lete lenge etter.

Dette er og forblir så alt alt for dumt...
    Du har kanskje rett, men noe var tydelig feil! Selv om jeg hadde gain på max, klarte den ikke å lage noe særlig med trøkk. Kan umulig være bra for selve subben?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mest sansynlig for tiden det tar og sjekke den også