Høyttalere med varm/mørk og myk klangbalanse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere med varm/mørk og myk klangbalanse?

Hei. Trenger noen tips på høyttalere som har en varm og myk klangbalanse som heller litt over mot det mørke. Gjerne med litt slagkraft i og en fin og dyp bass.

Diskanten må være rolig og ikke skrike. Hører en del pop, elektronisk og rock og trenger en høyttaler som ikke blir masete på denne type musikk.

Jeg bygger anlegg hovedsakelig til film så høyttalerne må jo definitivt være en kinohøyttaler også.

Håper på en del tips her fremover da jeg kommer til å gå inn i en utskiftningsfase fra mine Dali høyttalere. Om Dali er veien å gå for meg videre vet jeg ikke, men setter i hvert fall pris på alle tips jeg kan få fremover.

P.S: Oppsettet vil bli drevet av min Yamaha 3900.

Prisklasse tenker jeg max 20 for fronterne.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føre jeg så prisen, så tenkte jeg med en gang på SWANS F2.2. Disse spiller etter dine ønsker, og rocker i kinoen også, men trenger litt krefter for å spille bra. Disse ligger dog nesten 20K over budsjettet ditt også..

Usher i 20K klassen er jo noe å ta en titt på. Husker ikke modell navn, for det er så ufattelig mange av dem. Usher hadde kanskje vært noe for deg :-)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker litt på denne jeg da...
    Dynaudio Focus 220 GulvstÃ¥ende høyttaler | Soundgarden helt klart verdt å høre på

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan teste KEF og TANNOY de spiller varmt og er snille i diskanten.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hei. Trenger noen tips på høyttalere som har en varm og myk klangbalanse som heller litt over mot det mørke. Gjerne med litt slagkraft i og en fin og dyp bass.

Diskanten må være rolig og ikke skrike. Hører en del pop, elektronisk og rock og trenger en høyttaler som ikke blir masete på denne type musikk.

Jeg bygger anlegg hovedsakelig til film så høyttalerne må jo definitivt være en kinohøyttaler også.

Håper på en del tips her fremover da jeg kommer til å gå inn i en utskiftningsfase fra mine Dali høyttalere. Om Dali er veien å gå for meg videre vet jeg ikke, men setter i hvert fall pris på alle tips jeg kan få fremover.

P.S: Oppsettet vil bli drevet av min Yamaha 3900.

Prisklasse tenker jeg max 20 for fronterne.
    Når jeg leste dette innlegget ble jeg mer og mer overbevist om at Vienna Acoustics Mozart Grand burde være midt i smørøyet for herren. Spesielt når det gjelder de uthevede punktene. Og nei, jeg anbefaler det ikke kun fordi jeg har det selv... ;-)

Er et par forslag her som jeg ikke umiddelbart vil si faller like heldig ut på de uthevede punktene. Har vel aldri vært av den oppfatningen at hverken Dynaudio eller Usher har soleklare egenskaper den veien...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    du kan teste KEF og TANNOY de spiller varmt og er snille i diskanten.
    Er vel en sannhet med modifikasjoner? Både KEF og Tannoy (du nevner heller ikke en konkret høyttaler, kan være store forskjeller internt i familien) kan lett tippe over til å bli for pågående i toppregisteret dersom matchingen med både rommet og elektronikken blir feilslått. For meg fremstår de begge som meget oppløste og detaljerte høyttalere som du for alt i verden ikke bør ha for lystklingende elektronikk på....

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha 3900 som deg, og har B&W CM9 som fronthøyttalere. Nå har jeg ingen erfaring med andre oppsett i samme prisklasse, men CM9 er utrolig gode høyttalere. De har masse bass, fantastisk mellomtone og selv når jeg spiller på 0 - +5db på Yamahaen (da vet du hvor lydnivået ligger) så er ikke musikk ubehagelig å høre på - bare nytelse. Jeg har testet mest Muse (The Resistance) på så høyt nivå, med andre Muse-fans som medlyttere.

Torstein

Endre: De er selvfølgelig også knallgode på film. Alt fra Chronicles of Riddick (fikk klager fra de i etasjen under..) til Transformers til Equilibrium til The Dark Knight, de leverer varene.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W har jo utvilsomt en mye mørkere klang enn Dali, og der får du også en suveren mellomtone! Spørsmålet er vel om de innfrir kravene dine til dyp bass og slagkraft?

Selv har jeg den siste tiden vært ute etter noe av det samme som du beskriver, og jeg har tatt sjansen på å bestille meg et par PSB Synchrony Two: PSB Speakers - TAS-Synchrony Review

Om de vil innfri forventningene gjenstår å se. Kan komme med mer tilbakemelding når de er på plass i midten av måneden. Uansett et tips som kanskje kan være verd å vurdere?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle tips og svar så langt. Setter pris på det

Nivve: CM9 er en høyttaler jeg er svært nysgjerrig på å få hørt, men en B&W høyttaler krever vel effekt for å spille bra? De går jo helt ned i 3 ohm så.

Er det noe punch i den, slik at den kan rocke litt?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    B&W har jo utvilsomt en mye mørkere klang enn Dali, og der får du også en suveren mellomtone! Spørsmålet er vel om de innfrir kravene dine til dyp bass og slagkraft?

Selv har jeg den siste tiden vært ute etter noe av det samme som du beskriver, og jeg har tatt sjansen på å bestille meg et par PSB Synchrony Two: PSB Speakers - TAS-Synchrony Review

Om de vil innfri forventningene gjenstår å se. Kan komme med mer tilbakemelding når de er på plass i midten av måneden. Uansett et tips som kanskje kan være verd å vurdere?
    Absolutt alt vurderes fremover så gi gjerne tilbakemelding på hvordan de spiller

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Når jeg leste dette innlegget ble jeg mer og mer overbevist om at Vienna Acoustics Mozart Grand burde være midt i smørøyet for herren. Spesielt når det gjelder de uthevede punktene. Og nei, jeg anbefaler det ikke kun fordi jeg har det selv... ;-)

Er et par forslag her som jeg ikke umiddelbart vil si faller like heldig ut på de uthevede punktene. Har vel aldri vært av den oppfatningen at hverken Dynaudio eller Usher har soleklare egenskaper den veien...

Hvor på nettet kan jeg lese om denne? Finnes det center og bak i serien også?

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle tips og svar så langt. Setter pris på det

Nivve: CM9 er en høyttaler jeg er svært nysgjerrig på å få hørt, men en B&W høyttaler krever vel effekt for å spille bra? De går jo helt ned i 3 ohm så.

Er det noe punch i den, slik at den kan rocke litt?
    På HFK sa de at CM9 er slightly lettere å drive enn DM683. En NAD M25 el.l. vil helt sikkert få fram alt de har av trøkk og _punch_, foreløpig er jeg godt fornøyd med Yamahaen - men jeg er ingen lytteekspert, perhaps I'm missing out!

HFK Trondheim burde vel snart ha inn CM9 igjen, siden jeg kjøpte demo-settet de hadde fremme. :wink: Ellers kan du bare komme innom om du er i Trondheim

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    På HFK sa de at CM9 er slightly lettere å drive enn DM683. En NAD M25 el.l. vil helt sikkert få fram alt de har av trøkk og _punch_, foreløpig er jeg godt fornøyd med Yamahaen - men jeg er ingen lytteekspert, perhaps I'm missing out!

HFK Trondheim burde vel snart ha inn CM9 igjen, siden jeg kjøpte demo-settet de hadde fremme. :wink: Ellers kan du bare komme innom om du er i Trondheim
    Tenker det blir en 5 kanals Parasound med tiden. Passer ikke de bra med B&W?

Hehe, nå bor jeg i Oppland så langt unna.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    tenker litt på denne jeg da...
    Dynaudio Focus 220 GulvstÃ¥ende høyttaler | Soundgarden helt klart verdt å høre på
    Satt ned 8 000 kr også Men 4 ohms impedanse. Det takler vel ikke Yamahaen tror jeg

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor på nettet kan jeg lese om denne? Finnes det center og bak i serien også?
    Glitrende forslag fra Anfield
    Centerhøyttaleren heter Maestro Grand og som bakhøyttalere kan du bruke enten Haydn Grand eller Waltz Grand hvis du vil holde deg innenfor samme serie. Det ligger forøvrig et par Vienna Baby Beethoven Grand på finn til 20k. Det er storebroren til Mozart og gir mer punch og moro hvis rommet ditt ikke er for lite.

Her er link til hjemmesiden

Her er link til test av Mozart Grand i L&B

Her er link til test av storebroren til Beethoven Baby Grand i L&B

Her er linken til annonsen på finn.no
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Phonar Akustik P40

Helt seriøst, de treffer midt i blink på de du er ute etter, og du har spart rundt 14k som du kan bruke på fete kabler:twisted: eller lytte pils

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Glitrende forslag fra Anfield
    Centerhøyttaleren heter Maestro Grand og som bakhøyttalere kan du bruke enten Haydn Grand eller Waltz Grand hvis du vil holde deg innenfor samme serie. Det ligger forøvrig et par Vienna Baby Beethoven Grand på finn til 20k. Det er storebroren til Mozart og gir mer punch og moro hvis rommet ditt ikke er for lite.

Her er link til hjemmesiden

Her er link til test av Mozart Grand i L&B

Her er link til test av storebroren til Beethoven Baby Grand i L&B

Her er linken til annonsen på finn.no

Tusen takk for at du la ut alle linkene

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Mine Phonar Akustik P40

Helt seriøst, de treffer midt i blink på de du er ute etter, og du har spart rundt 14k som du kan bruke på fete kabler:twisted: eller lytte pils

Har du link til disse?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se for meg at disse kunne passet godt, eventuelt disse

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du link til disse?
    Phonar P40 Høytalere - Nypris 22'000, - / Min pris 6'700, - -

Jeg har kledd de med matt-sort vinyl i front, kan fjernes på ett minutt hvis man øsnker kirsebærfineren som på bildene.

Har fått bud på 5k men syns det er litt lite. Skal ut av hus pga. helomvending i høytaler oppsett. Skal gå bort fra gulvstående og prøve vegghøytalere både i front og senter. Frigjøre noen kvadratmeter i stuen er øvelsen.

Høytalerne er hele og fine og spiller akkurat sån som du vil ha det (som du beskriver du vil ha)

De har ligget her på forumet for salg tidligere, men er fortsatt i min stue og venter på neste heldige eier. Veldig gøy hvis det blir deg

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •