Høyttalere med varm/mørk og myk klangbalanse? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Soft og Klipsch hører ikke hjemme i samme setning.

Hørte både VA Mozart Grand ( og Beethoven Concert Grand) og CM 9 her om dagen, selvfølgelig på forskjellig elektronikk. Jeg har også lyst til å gå over til noe mykere/varmere som deg, og jeg sitter igjen med en litt uhåndterlig lyst til å kjøpe Vienna, selv om jeg har hatt veldig sansen for B&W tidligere.

Hvilken modell VA man bør velge, er mest avhengig av størrelsen på lytterom ( og lommebok..). Mozart er sagt å spille bra i rom opp til 30-35 kvm, og det bør jo holde. Tror ikke CM9 går noe særlig dypere i bassen.

Litt mer om Vienna her:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/9...acoustics.html

Vienna Acoustics

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hei. Trenger noen tips på høyttalere som har en varm og myk klangbalanse som heller litt over mot det mørke. Gjerne med litt slagkraft i og en fin og dyp bass.

Diskanten må være rolig og ikke skrike. Hører en del pop, elektronisk og rock og trenger en høyttaler som ikke blir masete på denne type musikk.
    Prisklasse tenker jeg max 20 for fronterne.
    Jeg har en kompis som har Chario Constallation Pegasus. Jeg ville beskrevet dem akkurat slik du beskriver dine ønsker. I norge forhandles disse av maxwell. hjemmesiden til produsent er Chario - Products

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTM funger bra den! Var selv litt skeptisk til denne da jeg leste at flere var skuffet over den, men jeg syns som sagt at den gjør jobben bra.
    Har selv 683 i front nå, og det fungerer alldeles utmerket. Har hatt b&w i mange år, før jeg plutselig fikk neller og kjøpte et komplett Klipsch-oppsett med RF82 i front... fantastisk til hjemmekino, men i mine ører helt håpløst til 2.0 musikk! Har prøvd en og annen forsterker på 683 og, blant annet en eldre Parasound-effekt, men det ødela hele lydbildet til 683 syns jeg da... bassen ble bare grøt(har dog aldri prøvd Halo), men nå liker jeg lydbildet veldig "korrekt" hvis du skjønner hva jeg mener, så beste matchen så langt er Lyngdorf. Det er faktisk så bra at jeg snart vil prøve en annen forsterker igjen (syk hobby dette 8) )
    Vienna er nok også en sterk kandidat for meg om jeg skulle oppgradere en gang. Har aldri hørt de, men lest mye positivt, og estetisk er de jo fantastiske! Vet ikke om du har lest denne testen av Mozart Grand.

EDIT: med HTM så mener jeg selvsagt HTM 61

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med ProAc?

ProAc er fantastiske høyttalere, med nøytral lyd og overraskende bra og fyldig bassgjengivelse fra små elementer. Særlig WhatHiFi kårer disse høyttalerne til årets beste gang på gang (110, 140). Prisene fra Lyric HiFi i Norge er utrolige, samt valutajusterte. Med tanke på dagens pundkurs vil du kunne gjøre et realt kupp, og få mer for pengene enn andre steder. Jeg har selv D28, og er meget fornøyd. De lar seg lett drive av Electrocompaniet ECI-3.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Dessverre tror jeg at jeg måtte vært oppe på Baby Grand for å vært fornøyd...
    Hvorfor?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Anfield:
    Hvordan syns du Mozart er å plassere... mitt rom er kun 3,1 m bredt, tror du disse kan få nok luft og spille optimalt på en slik bredde? Og hvilken type amp/signatur passer til disse syns du? (Har ikke hørt Roksan selv)

(Beklager til trådstarter om jeg stjeler tråden litt)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever ikke høyttaleren som vanskelig å plassere. Burde ikke være noe problem med tanke på bredden. Avstand til bakveggen (på grunn av bassresponsen) er vel av litt større betydning vil jeg tro. Men selv her har du valgmuligheter på grunn av tuning av bassrefleksporten på baksiden.

Det du skal tenke på er førsterefleksjonspunktet på sidevegger. Står de for nærme sidevegger så kan jo dette bli et tema. Dette kan igjen unngåes ved å plassere noe dempeplater på sideveggen i refleksjonspunktet, da kan du unngå de verste problemene.

Når det gjelder forsterker, så opplever jeg ikke Vienna sine høyttalere "vanskeligere" å matche enn de fleste andre. Som jeg har sagt tidligere i tråden bør en kanskje være oppmerksom på å matche VA med elektronikk med litt laidback og avrundet lydsignatur kan bli litt for mye av det gode. Men her spiller igjen smak og behag sterkt inn, og lyd er som kjent meget subjektivt.

Roksan Kandy K2 er hverken spesielt lys eller mørk, og som britisk elektronikk flest er det opptatt av rytme, driv, engasjement, tempo og musikalsk glede. Matchen med Mozart er brilliant, i hvertfall om en tar prisen i betraktning. Det finnes jo selvfølgelig utstyr som kan yte enda bedre, men jeg vil anta at prisen vil gå endel opp. Selv sikler jeg veldig på å ta opp tråden med å teste ut den nye XS-serien til Naim på disse, da jeg har fått til et meget godt resultet med det merket tidligere. Men det kommer jo til å koste endel mer, så jeg får se hva fremtiden bringer. Jeg får som kjent et nytt lytterom på vårparten, så jeg kvier meg for å legge for mye i utstyret før jeg har kommet på plass i det rommet rent fysisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer HTM 61 centeren?
    til forskjell fra "alle" andre syns jeg personlig den er veldig bra... :-)

men kanskje en skulle hørt på CM-senterne sammen med DM683.. ikke umulig det er bedre, men har ikke prøvd dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvorfor?

godt spørsmål... men etter å ha hørt DM683 vs CM7, samt andre høytalere med ett kontra to basselement, så sitter jeg igjen med en overbevisning om at ett basselement (eller er kanskje Mozart 2,5veis ?) er for lite for meg...??

eller er dette utelukkende et lytterom-dilemma ?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt spørsmål... men etter å ha hørt DM683 vs CM7, samt andre høytalere med ett kontra to basselement, så sitter jeg igjen med en overbevisning om at ett basselement (eller er kanskje Mozart 2,5veis ?) er for lite for meg...??

Antall basselementer kan selvsagt være en indikasjon, og jeg er jo enig i at 683 er bedre enn 684 og at CM9 er bedre enn CM7, i alle fall i rom med en viss størrelse. Men jeg er ikke helt sikker på om erfaringene der er helt overførbar til et helt annet høyttalermerke.

B&W 801 har jo forresten bare ett basselement de også...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å velge høyttaler ut fra antall elementer/elementbestykning må jo være som å velge dame basert på hva slags sko hun går i. Komplett utilstrekkelig informasjon. Når det så er sagt: Når du hører hva som bor av bassgjengivelse (og ren lydkvalitet i det hele) i Mozart, tror jeg flere hadde gått rundt høyttaleren og lurt på hvor en hadde gjemt en liten subwoofer.

Jeg vet ikke hvor stort lytterom du har, men har du mindre enn 20 kvm så rapporteres det i flere Vienna-tråder (både i Norge og i utlandet) om at Beethoven Baby Grand kan bli vel basstung i slike rom.

Hver sin smak. Jeg ville uansett testet dette ut, for teorien din holder i utgangspunktet ikke mål.... IMHO ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ingen teori.. Snarere en overbevisning... ;-)

Kanskje jeg burde tatt en lytt på VA en dag...
    Hvor ???

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ingen teori.. Snarere en overbevisning... ;-)

Kanskje jeg burde tatt en lytt på VA en dag...
    Hvor ???
    kommer an på hvor du bor! I Stavanger er det resonans som forhandler disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser jeg ikke har "Sted" spesifisert...

Jeg holder til i Lunner... dvs 6.mil nord for Oslo..
    Vil vel tro at Oslo og/omegn er stedet da...

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle anbefalinger så langt

Kan jo også skyte inn at jeg etterhvert er på jakt etter en god cd spiller som passer sammen med Yamaha-receiveren min. Som er litt mørk i klangen.

Noen forslag her?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle anbefalinger så langt

Kan jo også skyte inn at jeg etterhvert er på jakt etter en god cd spiller som passer sammen med Yamaha-receiveren min. Som er litt mørk i klangen.

Noen forslag her?
    Litt lite spesifikt, kanskje? Brukt eller nytt? Pris? Se signaturen min...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hørte både VA Mozart Grand ( og Beethoven Concert Grand) og CM 9 her om dagen, selvfølgelig på forskjellig elektronikk. Jeg har også lyst til å gå over til noe mykere/varmere som deg, og jeg sitter igjen med en litt uhåndterlig lyst til å kjøpe Vienna, selv om jeg har hatt veldig sansen for B&W tidligere.
    Jeg er i akkurat samme båt. Hadde sett meg ut CM9 (på bekostning av blandt annet dali mentor), men hørte på Mozart i helgen og uten at jeg klarer helt å beskrive det fikk jeg en veldig god følelse når jeg hørte dem...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Litt lite spesifikt, kanskje? Brukt eller nytt? Pris? Se signaturen min...
    Helst nytt. Rundt 6 000.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tips her?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tips her?
    Jeg ville testet ut Cambridge audio sine modeller i dette prisleiet. For øvrig ville jeg tatt er ærlig test hjemme for å se om du faktisk merker noen vesentlig forskjell. Jeg tipper du får god "value for money" i ditt anlegg med cd spillere omkring 3 lapper.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •