Høyttalere med varm/mørk og myk klangbalanse? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De første jeg tenker på som heller mot det varme er Chario og Spendor. Det finnes flere også, men jeg vil ikke karakterisere nevnte Usher og Dynaudio i den leiren. Med B&W varierer det. Det nye CM serien har en betydelig snillere topp enn en del andre B&W modeller, men jeg synes ikke bassen er bra i CM serien. Chario ville jeg spesielt ha sjekket opp.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Kan se for meg at disse kunne passet godt, eventuelt disse
    Leser at Swanse`n har en nøytral klangkarakter. Bare den ikke er for lys for min smak da Unektelig en flott høyttaler Men 133 cm høy?:-?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    De første jeg tenker på som heller mot det varme er Chario og Spendor. Det finnes flere også, men jeg vil ikke karakterisere nevnte Usher og Dynaudio i den leiren. Med B&W varierer det. Det nye CM serien har en betydelig snillere topp enn en del andre B&W modeller, men jeg synes ikke bassen er bra i CM serien. Chario ville jeg spesielt ha sjekket opp.
    Skal inn å høre litt B&W på klubben etterhvert. Tenker jeg starter på klubben å tester ut CM9 og Dali Mentor 6 som jeg har vært litt nysgjerrig på

Mye skryt av Mentor 6, men spørsmålet er hvordan den er i toppen.

Spendor og Chario, hvem er det som markedsfører dem?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på Chario! De spiller virkelig behagelig. Kjøpte et par små chario til mor og matchet med marantz...nesten misunnelig på henne nå

Du må selvsagt opp i de mer potente klassene til chario, men anbefaler deg å ta en lytt til merket.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Hiver meg på Chario! De spiller virkelig behagelig. Kjøpte et par små chario til mor og matchet med marantz...nesten misunnelig på henne nå

Du må selvsagt opp i de mer potente klassene til chario, men anbefaler deg å ta en lytt til merket.
    Uansett hva det blir til slutt skal det matches med Yamaha hos meg Den er rimelig ny, og jeg har ikke lyst til å bytte den ut

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    du kan teste KEF og TANNOY de spiller varmt og er snille i diskanten.
    Nja, både og. Dette gjelder, som skrevet tidligere ikke som en fellesbetegnelse for Kef ville jeg sagt.

XQ40 eksempelvis, er ikke en mørk klangbalanse. Etter min mening er dette en lysere høyttaler, med utrolig deilig diskant. Suppleres dette med en god forsterker er dette virkelig bra. Eksempelvis noe fra Hegel fungerte bra sist jeg hørte XQ40 sammen med H200.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chario importeres av Maxwell. De har butikker forhandlere flere steder i landet. Se nederst på siden:
    Maxwell Import
    Tror det finnes flere butikker som selger Chario enn de som er nevnt der.
    Artig at en nevnte at han hadde kjøpt Chario til sin mor. Det har nemlig jeg også planer om. Dette er høyttalere som aldri låter hardt.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale JBL TL260 på det varmeste! De har sikkelig fet lyd, og er samtidig behagelige og oppløste i diskanten! Nypris nå 15.000 (Opprinnelig 25.000).

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at chario+yamaha blir feil det heller
    Nevnte bare at jeg matchet det med marantz(som er litt lyst i klangen). Stativene manglet en del i bunnen, men nå har gamlemor b&w sub'n min på lån

Jeg kjøpte picolo classic som er den rimeligste serien til chario.
    Chario - Products

Premium/hiper(?) serien har jeg også fått demo av på maxwell, den var noe mørkere og fyldigere i lyden, så den tror jeg kan være noe for deg. Men husker ikke prisen i farten...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt Mentor 6? Har ikke fått hørt den ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å bli en stund siden.. Men jeg husker at jeg syns Mentor 6 var helt konge.. Vurderte nok lenge å selge alt jeg hadde nå, for å oppgradere til Mentor 6...

Men så klarte jeg heldigvis å innse at jeg har brukt altfor mye penger allerede... :-p

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Nå begynner det å bli en stund siden.. Men jeg husker at jeg syns Mentor 6 var helt konge.. Vurderte nok lenge å selge alt jeg hadde nå, for å oppgradere til Mentor 6...

Men så klarte jeg heldigvis å innse at jeg har brukt altfor mye penger allerede... :-p
    Hehe, ja ingen billig hobby.

Men så var det det om den er mørk nok i klangen da?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hehe, ja ingen billig hobby.

Men så var det det om den er mørk nok i klangen da?
    Etter det lille jeg har hørt av Mentor 6 på HFK vil jeg ikke si at de er spesielt mørk i klangen. Hørte de på noe Classéelektronikk. Jeg synes personlig Vienna BCG låter bedre, men det er som kjent hver sin smak.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt Mentor 6? Har ikke fått hørt den ennå.
    Hybrid-diskanten til Dali sprer jo lyden i rommet fint slik at du slipper å sitte midt i sweetspot for å få en god opplevelse av lyden. Låter mer detaljert enn B&W, bedre bass også, men kanskje ikke like god mellomtone.

Utfordringen med Mentor 6 for meg var at jeg har et rom med ganske hard akkustikk (mange harde overflater og vinduer). Selv med Thule ia252b som er en forsterker som er spesielt kjent for en varm og mørk klang ble det for mye diskant i mitt rom og etter min smak. En nydelig høyttaler for et rom med god akustikk, men hvis målet ditt er en mørk klang, så vet jeg ikke helt... Anbefaler deg i alle fall å prøve det hjemme i ditt eget rom først!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal inn å høre litt B&W på klubben etterhvert. Tenker jeg starter på klubben å tester ut CM9 og Dali Mentor 6 som jeg har vært litt nysgjerrig på

Mye skryt av Mentor 6, men spørsmålet er hvordan den er i toppen.

Spendor og Chario, hvem er det som markedsfører dem?
    AKKURAT hørt på begge disse, var på hifi klubben i bergen og hørte på dem for 30min siden, så da kan jeg bare oppsummere litt:

CM9
    +
    Detaljert og åpen
    Meget bra mellomtone
    Kjapp
    -
    Meget beskjeden bass
    Litt uengasjerende spillestil

Mentor 6
    +
    Nydelig diskant
    Kraftfull, dyp bass
    Engasjerende spillestil
    -
    Ikke så åpen i mellomtonen som B&W

Konklusjon:
    Hørte på disse med forskjellige sanger, byttet høyttaler og hørte sangen omigjen.
    Hver gang Dali trødde te så merket jeg umiddelbart at dansefoten begynnte å få spasmer, Mentor 6 har en varm , dyp og samtidig oppløst spillestil som er helt umulig å ikke like.
    Da jeg hørte samme sangene med B&W så slo det meg at de er forbausende nøytral, og litt tilbakeholden i bassen. Dette resulterte i et bra oppløst og rimelig bra holografisk lydbilde, men uten bassen og den engasjerende spillestilen endte jeg med å like Dali'ene best.

EDIT:
    Vil forresten si at Dali Mentor 6 låter vesentlig mørkere i klangen enn CM9. Dali er mer rødvin, mens B&W blir hvitvin

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokkedokke

EDIT:
    Vil forresten si at Dali Mentor 6 låter vesentlig mørkere i klangen enn CM9. Dali er mer rødvin, mens B&W blir hvitvin
    Enig i det meste av det du sier, men ikke den siste linja...
    Min erfaring etter å ha eid henholdsvis CM7 og Mentor 6 de siste par årene er at B&W låter vesentlig mørkere enn Dali.

En meget luftig diskant på Dali. Supert hvis du liker et detaljert lydbilde og har et rom som passer for det!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokkedokke
    AKKURAT hørt på begge disse, var på hifi klubben i bergen og hørte på dem for 30min siden, så da kan jeg bare oppsummere litt:

CM9
    +
    Detaljert og åpen
    Meget bra mellomtone
    Kjapp
    -
    Meget beskjeden bass
    Litt uengasjerende spillestil

Mentor 6
    +
    Nydelig diskant
    Kraftfull, dyp bass
    Engasjerende spillestil
    -
    Ikke så åpen i mellomtonen som B&W

Konklusjon:
    Hørte på disse med forskjellige sanger, byttet høyttaler og hørte sangen omigjen.
    Hver gang Dali trødde te så merket jeg umiddelbart at dansefoten begynnte å få spasmer, Mentor 6 har en varm , dyp og samtidig oppløst spillestil som er helt umulig å ikke like.
    Da jeg hørte samme sangene med B&W så slo det meg at de er forbausende nøytral, og litt tilbakeholden i bassen. Dette resulterte i et bra oppløst og rimelig bra holografisk lydbilde, men uten bassen og den engasjerende spillestilen endte jeg med å like Dali'ene best.

EDIT:

Jøsses Tusen takk for en meget bra rapport

Eneste bekymringen jeg har angående Mentor 6 er at jeg har ett fryktelig dårlig lytterom hva akustikk angår.

Diskanten var ikke skrikete i den på noen måte eller?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten var ikke skrikete i den på noen måte eller?
    Nei, det er i alle fall ikke mitt inntrykk. Høyttaleren spiller pent over hele linja den, men overtonene er mer fremtredende enn hos en hos noen av konkurrentene.

Fins nok ikke noe fasitsvar på hvs som er best av CM9 eller Mentor 6. Noe liker mora og noen dattera. Kan ikke råde deg til annet enn å lytte selv!

Husk at det fins andre alternativer også da:
    - System Audio Ranger som selges billig nå, er jo en høyttaler litt i samme gata som Mentor 6. Kanskje enda bedre i overgangen mellom mellomtone/diskant, men mindre dybde i bunn?
    - Monitor Audio GS20 får jo utrolig mye skryt. Har ikke hørt den, men skulle svært gjerne gjort det hvis jeg hadde sjansen.
    - PSB Synchrony Two. Mitt valg

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Nei, det er i alle fall ikke mitt inntrykk. Høyttaleren spiller pent over hele linja den, men overtonene er mer fremtredende enn hos en hos noen av konkurrentene.

Fins nok ikke noe fasitsvar på hvs som er best av CM9 eller Mentor 6. Noe liker mora og noen dattera. Kan ikke råde deg til annet enn å lytte selv!

Husk at det fins andre alternativer også da:
    - System Audio Ranger som selges billig nå, er jo en høyttaler litt i samme gata som Mentor 6. Kanskje enda bedre i overgangen mellom mellomtone/diskant, men mindre dybde i bunn?
    - Monitor Audio GS20 får jo utrolig mye skryt. Har ikke hørt den, men skulle svært gjerne gjort det hvis jeg hadde sjansen.
    - PSB Synchrony Two. Mitt valg
    Men hvordan takler Mentor 6 pop, elektronisk, rock da?

Er det en høyttaler som kan rocke litt?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min våte drøm er dali's hybriddiskant, med B&W's FST mellomtone de må da bli en killer :-D Tenk hvis man fikk til en bra overgang mellom de to, da begynner det å bli skikkelig gøy

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •