XTZ 99.25 Center Usymmetrisk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99.25 Center Usymmetrisk?

Centerhøyttaleren vil en jo ha i senter av bildet, men dersom en da går for XTZ 99.25 vil jo mellomtone/bass være usymmetrisk i forhold til fronthøyttalerne. Det samme med diskant. Er dette kun et teoretisk problem, og har liten praktisk betydning? Jeg tror jo det, men ville bare høre om det var noen meninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er heldigvis ikke så ekstremt rettningsbestemt, så det har fint lite å si, men en liten negativ virkning vil det jo ha...

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Lyd er heldigvis ikke så ekstremt rettningsbestemt, så det har fint lite å si, men en liten negativ virkning vil det jo ha...
    Ikke så retningsbestemt? Rett foran oss på øreøyd kan man jo merke retnignsforskjeller ned i en grad

Når det er sagt så virker en sånn design mye mer fornuftig enn den klassiske "2 mellomtone-designet", hva er vitsen med å ha to like elmenter på rekke horisontalt på en senter? Det vil jo føre til at høyttaleren er mer direktiv i horisontalplanet, noe jeg vanseklig kan se for meg er en fordel for en center, i særdelshet ikke om man har flere folk som hører på. Jeg har aldri forstått hvorfor den "normale" designen er slik den er.

AtW

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette liker jeg

Noen andre som har meninger om dette?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil kanskje tro at den perfekte center har kun ett mellomtone-element, med diskant mest mulig nær mellomtonen. Også gjerne et par bass-element på hver side...

Men kanskje XTZ med kun en mellomtone/bass er genialt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Når det er sagt så virker en sånn design mye mer fornuftig enn den klassiske "2 mellomtone-designet", hva er vitsen med å ha to like elmenter på rekke horisontalt på en senter? Det vil jo føre til at høyttaleren er mer direktiv i horisontalplanet, noe jeg vanseklig kan se for meg er en fordel for en center, i særdelshet ikke om man har flere folk som hører på. Jeg har aldri forstått hvorfor den "normale" designen er slik den er.

AtW
    Ja, det er det folk med stor faglig tyngde som er helt enig med deg i (f.eks. Floyd E Toole).

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler vell om det at man skal kunne ha center liggende istedet for stående..
    Og for å få mer balanse i lyden så har man 2 mellomtone-elementer på hver side av diskanten. Har man mellomtone på venstre side, så vil centerlyden være litt mer venstrestilt enn høyrestilt.

Hadde man hatt center stående, så hadde man kun trengt ett element.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det ikke som et problem, synes derimot xtz sine høytalere med banddiskant som spesiellt vellykket til hjemmekino, da man virkelig får fram alle detaljer(innenfor en ganske lav prisgruppe) i lyden.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    hva er vitsen med å ha to like elmenter på rekke horisontalt på en senter?.
    Mange av de populære senterkanalene er 2,5veis høytalere og må ha 2 elementer i tillegg til diskant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •