Hvor mye betyr kvaliteten på bakhøyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye betyr kvaliteten på bakhøyttalerne?

Jeg har et 5.1-oppsett med Dali Ikon 6 og Ikon Vokal 2 i front, og Concept 1 bak. Jeg er godt fornøyd med dette oppsettet, og det er referansen i forhold til det spørsmålet som kommer:

Siden dette er en stuekino, har jeg lekt med tanken på å bytte til noen litt mere diskrete bakhøyttalere. Noe i retning av Dali Elegance Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Elegance Høyttalere Concept 1 er 1"/5" basskrefleks, mens Elegance er 1"/3" lukket kabinett. Vil dette bli veldig merkbart, tro? Jeg er altså ikke ute etter å få bedre lyd, men å unngå at lyden blir dårligere.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror de dali høytalerne vil gjøre en minst like bra jobb som bakhøytalere hvis du har en sub som kan ta de laveste frekvensene

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo bra ut. Jeg har en aktiv sub som fungerer svært bra. Hva legger du egentlig i "minst like bra"? Mener du at Elegance er en bedre høyttaler enn Concept 1?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er at dem har like lydsignatur som resten, sub er ikke det store tema så lenge du har en. Av høyttalere i et surroundanlegg så er bakhøttalerene dem minst viktige høyttaleren, og man kan ha en større avvik på lydsignatur. Selv mener jeg jo likere lydsignatur jo bedre omkringlyd.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forskjellige høyttalere bak i forhold til foran og de fungerer utmerket. Så lenge frontrekka er lik så gjør det mindre hva du har bak. De skal ikke gi direkte lyd uansett og å høre forskjell på lydsignaturen foran og bak er lite sannsynlig mener ihvertfall jeg. Prøv å finne høyttalere som er kraftige nok til å henge med resten så de ikke holder igjen frontrekka ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har før hatt små bakhøytalere men har nå store pga at jeg ikke har sub. Dette funker meget bra imine ører. Lyden blir veldig homogen med 4 like høytalere. Er litt mere fart i bakkanlene enn jeg trodde på noen filmer.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt er jeg vel egentlig enig med de fleste her. Det er absolutt viktig med lik lydsignatur i frontrekka, og ideelt sett skulle den vært lik bak også. Samtidig er det ikke ofte at lyden panorerer fra foran til bak. Jeg merker at det kommer en del lyd bakfra, men det er mest "bulder og brak".

Det jeg da kommer frem til, er at for meg er størrelsen viktigere enn lydsignaturen. Altså at bakhøyttalerne ikke må være for små. Men jeg velger gjerne noe fra Dali, i håp om at lyddsignaturen i det minste ligner litt. Dessverre virker det som om kombinasjonen Ikon/Elegance er uvanlig, så jeg har ikke greid å finne noen med direkte erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musashi
    Det jeg da kommer frem til, er at for meg er størrelsen viktigere enn lydsignaturen. Altså at bakhøyttalerne ikke må være for små. Men jeg velger gjerne noe fra Dali, i håp om at lyddsignaturen i det minste ligner litt. Dessverre virker det som om kombinasjonen Ikon/Elegance er uvanlig, så jeg har ikke greid å finne noen med direkte erfaring.

Hjemme hos meg er mye av lyden i mellom høyttalerene, også mellom front og bak. Ved å kjøre en veldig annen signatur i høyttalerene bak så kan lyden oppleves som den enten kommer i fra front eller fra bak, og ikke i mellom som den skal. Vil du ha best mulig omkringlyd vil jeg ha godt for lik signatur.... men det er helt avgjørende på interessen, ofte kostere det mer enn det smaker.

Størrelsen kan være viktig hvis du spiller veldig høyt, og ofte som i ditt tilfelle så går bak-høyttalerene på kompremi og budsjett. Så det blir vel til det du prioriterer høyest?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon W2 bak må være de perfekte høyttalerne her med oppsettet ditt. Samme serie og signatur som frontene og centeren din.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon W2 er meget bra som bakhøyttalere.

De leverer dynamikk og detaljert lydbilde.
    Ta scenen i Transformers når scorpionroboten kommer opp av sanden og lager ørkenkrig. Det er noen saftige skudd bakfra som kommer susende over hodet på deg.

Kan si æ liår det!:-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en bra diskusjon! Det med at lyden skal komme fra et sted mellom høyttalerne er et veldig godt poeng. Faren med slike diskusjoner er selvsagt at jeg gjerne ender opp med en dyrere løsning enn det jeg opprinnelig hadde tenkt.

Den egentlige tanken var å bytte til noen mindre, og mer diskrete høyttalere. Dette har jeg nok slått fra meg nå, for etter litt testing skjønner jeg at det er ganske mye lyd baki der. Men nå er jeg helt opphengt i at de høyttalerne jeg har (Concept 1) er helt feil!

Så da peker flasketuten plutselig på Ikon 1. Jeg får ikke små og diskrete høyttalere, men til gjengjeld får jeg sjansen til å bruke nesten dobbelt så mye penger som jeg hadde tenkt. Typisk.

På grunn av rommets fasong, er nok ikke Ikon W2 noe alternativ, ellers hadde den vært svært interessant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •