Merkelig lyd i høytalerelement

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Merkelig lyd i høytalerelement

Hei

Jeg innehar et par Proson HFC-366 gulvhøytalere. Hadde tidligere i uken problemer med rift i oppgehenget, men dette fikk jeg fikset på grunnlag av mange gode råd fra dere på forumet. TAKK! (referer til tråd: Hjelp! Rift i høytalerelement)

Problemet er likevel det at når jeg spiller over halvt volum kommer det en merkelig "klappe" lyd fra basselementet (denne forsvinner hvis jeg skrur bassen til 1/4). Virker ikke som det kommer fra der riften har vært. Noen som har idé på hva dette kan komme av? Har tenkt at det kanskje er noe som er løst, men det finnes vel ikke mange løse deler i og rundt elementet?

Ellers har jeg noen generelle spørsmål: Forsterkeren min er av typen "Harman Kardon HK670" (noen som har erfaring med denne?). Opp igjennom har jeg vært plaget av høytalere som ikke tåler belastningen høy lyd påfører. Når volumet øker over halvt har høytalerne en tendens til å "svikte" og redusere lydbilet. Har tro på at forsterkeren min kan sparke fra seg, men finnes det noen høytalere som tåler slikt?
    Jeg lurer også på hva som må til for at forsterkeren ryker. Kan den gå i stykker ved å spille for høyt? (hørt uttrykk som "brent forsterker etc.") Hva må til for at noe slikt kan inntreffe?

Håper på mange gode svar!
    (ellers er jeg ny her på AVforum og overrasket over hvor god responsen er. Bra jobbet )

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje elementet nærmer seg/har passert grensen for maks utslag? Hvis forsterkeren er for strømsvak så mister den grepet på elementet noe som gjør at den slår elementet ut, men klarer ikke å holde det igjen så elementet slår for langt.

Nå kjenner jeg hverkan forsterkeren eller høyttalerne, men er du sikker på at det er høyttalerne som gir seg? 2x75watt overskrider vel ikke grensen til så mange høyttalere, særlig ikke store gulvhøyttalere. Det er vel HK'en som på tross av bra kvalitet gir seg når den begynner å få for lite strøm.

Det som ødelegger en forsterker er helst for lav impedans på høyt volum over tid. Hvis forsterkeren ikke har beskyttelseskretsløp som kobler den ut når det blir for varmt, lav impedans etc så kan det gå galt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel to basser nederst på hver høytaler og det er bare en av dem som svikter. Burde ikke alle gitt seg dersom det var noe galt med strømforsyningen?
    Og hvordan kan jeg se til at forsterkeren får nok strøm, dersom dette er problemet når volumet blir for høyt?

Hva vil det si med for lav impedens over lengre tid? og hvordan kan jeg få visshet i om det finnes beskyttelseskretsløp i forsterkeren? er dette mulig å kjøpe?

mye spørsmål her nå, men har nettopp fattet interesse for audio-systemer så er ganske fersk på området (mulig jeg har fått meg en ny hobby )

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvordan delefilteret er bygget opp også. Det er ikke sikkert at begge elementene spiller nøyaktig samme frekvensområde.

Det trenger ikke være noe galt med strømforsyningen, men på et punkt så har den ikke mer å gi. Når forsterkeren har nådd makspunktet sitt så blir lyden dårlig, komprimert, forvrengt, skarp diskant, blaff blaff bass istedet for dunk dunk bass etc. Hvordan du hører forskjellen på om det er forsterkeren eller høyttaleren som gir seg det vet jeg ikke, men som sagt så er det som oftest forsterkeren som blir for liten med mindre du har en hinsides kraftig en. For best mulig utnyttelse av anlegget og best mulig lyd så anbefales gjerne en forsterker som kan gi endel mer effekt enn hva høyttalerne tåler maks. Da kan du spille opp mot grensen til høyttalerne uten at forsterkeren skaper problemer.

Impedans er motstand og måles i ohm. Mellom 4ohm og 8ohm er nokså vanlig impedans på høyttalere. En høyttaler har en impedanskurve som varierer alt etter hvilken frekvens som spilles. En høyttaler med nominell 8ohm kan godt være under 4ohm på det laveste. Noen høyttalere går under 1ohm også. Dette krever veldig mye av forsterkeren pga at jo lavere ohm jo mer må forsterkeren yte av effekt. En "perfekt" forsterker dobler effekten når impedansen halveres, men dette er som regel nokså dyrt utstyr. De fleste forsterkere takler oppgitt impedans på 4ohm så lenge den ikke går så mye lavere. Se for deg en vannslange. Jo større diameter (lavere ohm) slangen har jo mer trykk må til for å få skikkelig sprut. Litt søkt, men ikke helt på jordet.

Hvis høyttalerene dine har lav ohm i bassen og du kjører på med mye høy musikk med mye bass så vil etterhvert forsterkeren din kunne gå varm. Har den beskyttelseskretsløp så kobler den ut. Hvis ikke så kan det si *poff* og begynne å ryke. Om din har det står sikkert i manualen. Tviler på at det kan ettermonteres. Du kjenner det på forsterkeren om den blir veldig varm over tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg endel klokere! takk for svar

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hatt ute elementet og sjekket om det er noe som kan ligge i nærheten og bli truffet av høytaler membranet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •