Rå center, men kun 50cm bred!? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er nok rimelig sikkert MDF ja!
    Om du flår av 2,5mm på hver ende, så vil jeg tro at dette går bra. Endeflatene har tross alt et relativt beskjedent areale, og vil høyst sannsynlig tåle en reduksjon i tykkelse.
    Meen, det er vel en smule "barbarisk" å ty til en slik løsning!?8)
    Du bør / må uansett sørge for å "mette" MDF-overflaten med maling / lakk, ettersom den etter en slik "overhøvling" (), bli svært ømfintlig for fuktighet!

Ja det er vel litt i overkant drastisk. Men da blir det jo også en "custom" høytaler;-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drastisk er det jo Men det er jo ikke så mye penger tapt dersom det ikke skulle fungere så bra. Tror det blir en bra center, med 8" element! Hadde lett betalt 10-12k dersom jeg hadde funnet en rå center med kompakte mål (Synd Adam Audio HM3 er en cm for høy, vil ikke ribbe den), men har lyst å prøve med en ribbet RB-81

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usher V-603. Riktignok 53,5cm bred, så muligens litt stor, men veldig bra og voksen senter.

USHER PRISLISTE NORGE

Morten

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Drastisk er det jo Men det er jo ikke så mye penger tapt dersom det ikke skulle fungere så bra. Tror det blir en bra center, med 8" element! Hadde lett betalt 10-12k dersom jeg hadde funnet en rå center med kompakte mål (Synd Adam Audio HM3 er en cm for høy, vil ikke ribbe den), men har lyst å prøve med en ribbet RB-81
    Vel om du har en DIY media benk burde du jo ha muligheten til å gjøre noen ørsmå tweeks uten å bygge helt om racket....
    Målte en av mine HM3 nå og kom til at den var 23,8 cm dvs 0.8 cm for høy for racket ditt, ingen mulighet for å få det til å gå altså?
    Løfte topplate evt lage en liten utsparing til center i enten under eller over plate.

Virker til at det er flere modeller (laangt bedre enn RB-81!) som kan være aktuelle dersom du er villig til å modde noen milimeter.

Eventuelt så kan du jo høre med noen her på forumet som er flinke og til dels proffesjonelle høytaler byggere om de kunne tenke seg å lage en kompakt men ekstrem senter for deg.
    Vet ikke om de ville tatt på seg noe slikt men de jeg kjenner best til som kanskje kunne gjort det er jo Liker hifi og snickers-is .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten fått tilbud på kun en høyttaler? Da jeg skulle handle tre like høyttalere til å ha front var både soundgarden og hifiklubben helt satt ut av ideen (men du må jo ha en senter!), men hifiklubben kunne selge en høyttalerer for pristillegg (Parpris/2+tillegg)

På tonart var jeg heldig og fikk tak i en ekstra RB81 da de på grunn av skade hadde en til overs. Men er ikke sikker på hvordan det hadde gått hvis de ikke hadde hatt denne.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Jøss da, JBL sentern min har 2 x 8" 8)
    Trodde ikke sentere fantes med mindre enn 12" jeg :twisted:

Men skal en være seriøs så mener jeg en tar feil tilnærming til problemet her, skal en ha best mulig resultat så må senter spille ilag med frontene og dermed bør en velge noe som spiller likt som de, dvs for deg JBL studio høytallere.

Du kan tydligvis snekre, så da ville jeg gått for en DIY løsning med JBL studio element som dermed blir like de du har i frontene dine, f.eks. kjøpe slike og lage et DIY kabinett til de

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Trodde ikke sentere fantes med mindre enn 12" jeg :twisted:

Men skal en være seriøs så mener jeg en tar feil tilnærming til problemet her, skal en ha best mulig resultat så må senter spille ilag med frontene og dermed bør en velge noe som spiller likt som de, dvs for deg JBL studio høytallere.

Du kan tydligvis snekre, så da ville jeg gått for en DIY løsning med JBL studio element som dermed blir like de du har i frontene dine, f.eks. kjøpe slike og lage et DIY kabinett til de
    Så sant så sant lydsignatur er viktig, jeg hadde vel også prøvd og få tak i noe i samme serie som frontene om ikke annet så fra samme produsent.

Hmmm... det holdt jeg på og glemme.... Baldrick mine to 8" flytter da mye mer luft en den slitne 12" din

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... det holdt jeg på og glemme.... Baldrick mine to 8" flytter da mye mer luft en den slitne 12" din
    Beklager OT, men har ikke du 2x10" i senter :wink: (Forøvrig så er selvsagt din senter i en helt annen klasse enn min gamle ) Men poenget mitt var bare at jeg ihvertfall synes det er viktigere med helhetlig lydbilde enn å ha en vanvittig rå center som kanskje ikke spiller ilag med resten i det hele tatt. Klipsch horn senter f.eks. ilag med TL260 høres for meg ut som fullstendig kræsj.... da vil en helt klart høre når lyden går fra fornt til senter og omvendt. Har en tilnæret identiske høytalere i front og senter hører en mye mindre overgangene!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT, men har ikke du 2x10" i senter :wink: (Forøvrig så er selvsagt din senter i en helt annen klasse enn min gamle ) Men poenget mitt var bare at jeg ihvertfall synes det er viktigere med helhetlig lydbilde enn å ha en vanvittig rå center som kanskje ikke spiller ilag med resten i det hele tatt. Klipsch horn senter f.eks. ilag med TL260 høres for meg ut som fullstendig kræsj.... da vil en helt klart høre når lyden går fra fornt til senter og omvendt. Har en tilnæret identiske høytalere i front og senter hører en mye mindre overgangene!

Er det 2 x 10" jeg har ?? Mulig det husker ikke og orker ikke og sjekke..

Men Baldrick har selvfølglig helt rett når det gjelder lydbilde, senteren burde være så lik som frontene uansett

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at du kan få en av disse ferdig innspilt(brukt) til en rimelig penge hos HIFI huset.

HI-FI Huset AS - Electra CC 1000 Be

eller

HI-FI Huset AS - CC1000S

Har BE versjonen selv og tror jeg aldri kommer til og bytte!!

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Så du kunne ha maks 50cm bredde først nå. Da blir den nok litt for bred ja

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En annen ting er jo at hvor store elementer en senter har ikke er noen målestokk for hvor mye lyd man får.
    Har hørt dobbel 5" senter med litt høy deling låte orntlig rått selv, og det er ikke snakkom at jeg orker å presse min HM3 senter med 100hz deling.

Men du er inne på noe viktig Baldrick burde nok undersøke litt på spillestil og hvordan den potensielle senteren spiller sammen med eksisterende høytalere.

Syns kanskje det er litt vel stor variasjon med tanke på pris på alternativene som har kommet opp, alt mellom 2 og 12k vurderes?

Hvis det var din tv benk det var vist bilde av så hadde du jo ikke noen helt konkret begrensning på 50cm bredde, ville vurdert JBL LS Center Senterhøyttaler | Soundgarden

Hadde hvertfall ikke tenkt på å legge en Klipsch 81 der da det på ingen måte er ideelt i dette tilfellet, poenget med at noen har gjort det er jo at de har tilsvarende høytalere som L og R ikke at den er så vannvittig god som senter. Er ikke sikker på hvordan det er med klipsch men det er langt ifra alle høytalere som kan legges på siden og fortsatt ha et normalt spredningsmønster.

Hvis du syns det høres ut som en veldig god ide å bruke en vanlig stativhøytaler som senter så syns jeg du skal vurdere JBL LS 40 Stativhøyttaler | Soundgarden som faktisk passer i racket ditt slik den er.
    Men tror kanskje du får et ganske feil spredningsmønster.

for min egen del har jeg hatt, B&W cm senter (eldre modell), Focal 800 senter og nå ADAM HM3 senter. Syns ingen av dem var direkte dårlige men ADAM havner på nr1, Focal nr2 og B&W var den som kanskje engasjerte minst og er nederst på min liste.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var min tv-benk som er avbildet. Grunnen til at jeg ikke kan ha så bred center er at jeg må ha plass til flere komponenter på siden av centeren. Jeg er heller ikke så gira på å ha center (eller andre komponenter) oppå stereobenken (selv om jeg da kunne hatt så stor center som jeg ville, og også ville fått lyden nærmere senter av bildet). Dersom jeg skulle ha senteren oppå benken vil jeg 1. måtte heve tv'en. Det er ikke så ønskelig pga jeg synes den er i perfekt høyde. 2. senteren ville skjule tapeten under tven og dermed skjule at kablene er skjulte

Når det gjelder Adam HM3 er det jo klart at jeg nok kan file av litt av stereobenken, og få den tredd inn bakfra slik at benken ikke ser synlig modifisert ut.

Ellers så ser jeg at du har vært borti Focal Chorus 800v, og ga den bedre skussmål enn B&W cmc. Hvor ligger Chorusen an i forhold til HM3 og CMC? Nærmest CMC?

DIY har jeg jo vurdert, og hadde nok vært kapabel til å lage kabinettet og skru fast ting. Men er nok dessverre på tynn is når det gjelder delefilter og det tekniske rundt elektriske komponenter. Men det er klart at en kompakt center med f.eks seas elementer hadde jo ikke vært å forakte.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hvis du syns det høres ut som en veldig god ide å bruke en vanlig stativhøytaler som senter så syns jeg du skal vurdere JBL LS 40 Stativhøyttaler | Soundgarden som faktisk passer i racket ditt slik den er. Men tror kanskje du får et ganske feil spredningsmønster.
    Denne har jo perfekte ytre mål! Men er litt skeptisk til mellomtonehornet. Det vil liksom stå på høykant i liggende posisjon, og vil nok gi bra lyd i et snevert sweetspot.. Bra tips da!

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Sorry. Så du kunne ha maks 50cm bredde først nå. Da blir den nok litt for bred ja
    Har siklet på disse ja, men dessverre... De forbaska 50cm:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne ??

JBL Home Audio

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    DIY har jeg jo vurdert, og hadde nok vært kapabel til å lage kabinettet og skru fast ting. Men er nok dessverre på tynn is når det gjelder delefilter og det tekniske rundt elektriske komponenter. Men det er klart at en kompakt center med f.eks seas elementer hadde jo ikke vært å forakte.
    Dersom du f.eks. kjøper JBLene jeg linket til (som jeg tror har identiske element som TL260) og bare lager nye kabinett så har du alt du trenger inkl delefilter! Får du plass til elementa fra begge høyttalerne så bør du og jo få relativt bra trøkk i senter

Er korrekt lydbilde ikke så viktig for deg så ville jeg nok vurdert XTZ 99.25/26

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du f.eks. kjøper JBLene jeg linket til (som jeg tror har identiske element som TL260) og bare lager nye kabinett så har du alt du trenger inkl delefilter! Får du plass til elementa fra begge høyttalerne så bør du og jo få relativt bra trøkk i senter
    Tempting! Men hvordan blir det med kassevolum osv? Det skal vel også stemme på et vis?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne ??

JBL Home Audio
    Har sett på den og. Men aner ikke om den er å få tak i. Noen som kjenner til denne, og om den leverer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke plass til 533mm? Isåfall er jo valget enkelt... JBL LC1, kjente ikke til den fra før Den har samme element som TL260 og L810 som jeg linket til lenger oppe.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •