Hjelp! hvordan fungerer Subwooferen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! hvordan fungerer Subwooferen?

Hei! har nettopp fått meg ny sub. XTZ10.16. på denne subben er det 2 brytere. EQ1 og EQ2. hva betyr dette? hva er best å se film til? og hva skal eg spille inn subben med?EQ1 eller EQ2 eller ingenting?

og hva bruker eg high pass til. og det der med frekvens vet eg heller ikke hva er?

eg beklager for helt sikkert mange dumme spørsmål.

er ganske ny i dette med annlegg og sånt, så håper å få litt hjelp?

Takk på forhånd

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt greit om du sier hva du har av utstyr ellers også slik at det er enklere å hjelpe
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

subwoofer

Du kan spille inn subben på hvilken innstilling som helst, det som er viktig er at du ikke spiller veldig høyt.
    Når det gjelder delefrekvens så bør vel den kunne settes på ca 80hz, noe som fungerer i de fleste oppsett med mindre du har veldig små sidehøyttalere.
    Da bør du kanskje sette den på 100-110hz

Når det gjelder eq1 og eq2 så er det bare å prøve seg frem når subben er innspillt, det er jo du som skal høre på dette så da bør jo du selv avgjøre hva som fungerer best for deg og din bruk.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da min bror kjøpte inn to av disse fulgte det med bruksanvisning på begge som forklarte dine spørsmål ganske greit. Husker ikke så mye av den, men kanskje hvis du leser igjennom bruksanvisningen din så dukker det opp noen svar der også? Eller har du allerede prøvd det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Litt greit om du sier hva du har av utstyr ellers også slik at det er enklere å hjelpe
    eg har XTZ.10.16 subbwoofer
    onkyo sr 607 forsterker
    dynavoice m-65 i front
    og resten av m-65 pakken(c5, s5 osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Da min bror kjøpte inn to av disse fulgte det med bruksanvisning på begge som forklarte dine spørsmål ganske greit. Husker ikke så mye av den, men kanskje hvis du leser igjennom bruksanvisningen din så dukker det opp noen svar der også? Eller har du allerede prøvd det?
    har lest igjennom bruksanvisningen, men der står det bare hvordan det virker, men eg vet ikke heilt hva eg skal bruke. ke er best til musikk, film. og hva er det egentlig?

Takker for all hjelp

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas92
    har lest igjennom bruksanvisningen, men der står det bare hvordan det virker, men eg vet ikke heilt hva eg skal bruke. ke er best til musikk, film. og hva er det egentlig?

Takker for all hjelp
    Sett eq knappene på sub til off! Ha i begge skumportene,sett fase på null,x-over på sub på max(dette styres i reciver) og volum på sub ca kl 10-11!
    Kjør så romkorreksjon på reciver!
    Dette er et greit utgangspunkt - blir du fornøyd er det i orden,hvis ikke på må du kansje inn å justere opp litt på lfe kanalen på reciver kansje?
    Du får prøve deg frem litt!
    Selv bruker jeg å ha sub 3-4 db høyere på film enn på musikk!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ öker 50Hz med 7dB, noe man i de fleste tilfeller ikke har bruk for. Jeg tipper den passer best på OFF hos deg.
    High Pass kutter de laveste frekvensene, så den vil jeg også tippe at passer best på OFF hos deg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for all hjelp og konkluderer med at eg skal prøve meg litt frem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •