Bakhøttalere i 7.1 vs 5.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøttalere i 7.1 vs 5.1?

Bør man kjøre dipole sidehøyttalere selv om man har 2 stk bakhøyttalere i tillegg? Gjør dipole høyttalere samme nytte i et 7.1-oppsett som i et 5.1? Bør evnt bakhøyttalerne også være dipole?

Håper noen har kunnskapen og er villig til å dele på den - takker for alle svar!

mvh

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha diffus lyd bak så velger du bipol. Vil du ha direkte lyd så velger du direktestrålende. Det er egentlig ingen fasit på dette siden det er forskjell på hva folk ønsker av lyden. Selv foretrekker jeg at lyden bak er markert og har derfor direktestrålende på både siden og bak.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Vil du ha diffus lyd bak så velger du bipol. Vil du ha direkte lyd så velger du direktestrålende. Det er egentlig ingen fasit på dette siden det er forskjell på hva folk ønsker av lyden. Selv foretrekker jeg at lyden bak er markert og har derfor direktestrålende på både siden og bak.

helt enig i at dette er en smakssak, og man bør velge etter egne preferanser.

selv mener jeg dipole er bedre til surround, da man får bedre spredning av lyden, og regner med det blir samme i et 7.1 oppsett..

jeg hadde i 1 og et halv år RS62 surround(dipole) og når jeg prøve utet nytt oppsett for en stund siden, byttet jeg til "vanlige" høytalere til surround, det ble etter min mening absolutt ikke det samme, og veien tilbake til RS62 og dipole ble meget kort, og dipole blir nok værende en god stund hos meg!

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask respons. Ofte blir det vel skrevet at dipol og et noe mer diffust lydbilde gjør seg bedre til film, mens 'ordinære' høyttalere gjør seg bedre til flerkanals musikk, men jeg var usikker på 2 eller 4 bakhøyttalere endret noe på dette.

Jeg går for dipol side og vanlig bak!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •