Kappa 9.2i - Aktiv deling eller nytt delefilter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kappa 9.2i - Aktiv deling eller nytt delefilter?

Så.. Er en kjent sak at Kappa 9.2i er rimelig krevende ift forsterker. Mye kan skyldes delefilteret etter hva jeg ser andre har erfart/målt..

Sitter å vurderer å enten smelle inn et nytt delefilter, evt vurderes aktiv deling.

Er det noen som sitter med erfaringer på enten nytt delefilter eller aktiv deling på kappa 9.2i?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke vurdere en forsterker som takler lasten i stedet?
    Nytt passivt delefilter kan du i utgangspunktet glemme, det er veldig langt fra så enkelt som det høres ut for. Du må i tilfelle få tatt gode målinger av hvert element (noe som er vanskelig i seg selv, spes i bassområdet). deretter må nye filtere simuleres (og her trengs det erdaring før man vet hvordan dette vil låte ifht hvordan målingene ser ut), deretter må han handler delefilterkomponenter for en del kroner, så må man forvente en god tids tweaking med ørene som måleinstrument før lyden blir slik man vil (om den i det hele tatt blir det).

Etter all sannsynlighet ender man med et av to resultater:
    - En like vanskelig last, eller
    - Dårligere lyd.

Alle høyttalerkonstruksjoner er avveininger og kompromisser, konstruktørene av Kappa 9.2 visste nok hva de drev med. Det var nok ganske enkelt deres avgjørelse å godta en vanskelig last mot å få den ønskede lyden utfra de elementene som er brukt.

Aktiv deling er selvfølgelig et alternativ. Dyrt idet man trenger en haug med forsterkere, kabler og selvel filteret. Fortsatt ikke mulig uten målinger, og vil nok en gang gi nye valg og kompromisser.

Dette er ikke for å være negativ, men utfra min egen erfaring både i konstruksjon av analoge delefiltere (hvor jeg fortsatt er i lærestadiet) og bruk av digitalt aktivt delefilter (Behringer DCX 2496.)

Du kan f.eks høre med Snickers-is her på forumet om tips og hjelp, han kan antagelig måle opp høyttalerne og konstruere delefiltere til deg, hvis han har tid, og du er villig til å betale :-D

Eller vurder nye høyttalere eller en ny strømsterk forsterker som takler lasten.
    Et annet tips er å kontakte Dag Johnsen her på forumet, som har testet det meste av forsterkeri på disse høyttalerne, og vet antagelig hva som skal til. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Den enkle utveien ville vært å bytte høyttalere.. Men har litt lyst til å teste ift nytt delefilter eller aktiv deling.
    De drives i dag av vincent 991 plus, som er relativt strømsterke.
    Derimot sitter jeg med et brennende ønske om å temme disse høyttalerne med mer enn bare krefter

At man må sitte å tweake en del må man bare ta som en del av moroa =)

Men seff, interessert i om det er noen som har erfaring med dette på kappa før man setter i gang selv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse går vel ned til 0.8ohm på det værste? Har lest at med en modifisering av delefiltere, du må bytte en "dings", så går den opp til 1.2ohm. Det er litt bedre ihvertfall.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Disse går vel ned til 0.8ohm på det værste? Har lest at med en modifisering av delefiltere, du må bytte en "dings", så går den opp til 1.2ohm. Det er litt bedre ihvertfall.

0.8 ohm??jøss, høres ut som en jobb for en kraftig elektrocompaniet forsterker

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mener å huske at Dales Elektronikkservice gjør dette.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster sikkert ikke rart heller. Mener det var bare én spole eller noe sånt som må byttes.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThorM
    Så.. Er en kjent sak at Kappa 9.2i er rimelig krevende ift forsterker. Mye kan skyldes delefilteret etter hva jeg ser andre har erfart/målt..

Sitter å vurderer å enten smelle inn et nytt delefilter, evt vurderes aktiv deling.

Er det noen som sitter med erfaringer på enten nytt delefilter eller aktiv deling på kappa 9.2i?
    Aktiv deling betyr vel (slik jeg tolker det) at man ikke bare setter inn et aktivt delefilter, men at man også splitter opp dele frekvensene og fordeler via flere effekt forsterkere som da driver hvert sitt høytaler element.

På kappa 9.2i blir vel det fort ganske mange effekt forsterkere....

Det burde jo være en god løsning på en såpass krevende høytaler konstruksjon, men vil tro at det fort vil koste like mye å gjennpmføre som å finne en bedre effekt frosterker som kan drive høytalerene bedre.....

Ellers hvis jeg husker riktig er var det vel den de første Kappa 9 høytalerene som gikk ned rundt 0.8 ohm på det laveste, ikke 9.2i

Man det er klart det å sette en stereo effekt forsterker til å drive 4x 12", det krever vel sitt det også....

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    0.8 ohm??jøss, høres ut som en jobb for en kraftig elektrocompaniet forsterker
    AW250 klarer ikke kappa 9.2, den blir for svak. må nok opp på McIntosh eller lignede effektforsterkere... de er noen harde j**ler å drive.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ellers hvis jeg husker riktig er var det vel den de første Kappa 9 høytalerene som gikk ned rundt 0.8 ohm på det laveste, ikke 9.2i
    Stemmer det, mener at de går ned i 1.2Ohm i extended mode, og rundt 2 i vanlig..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skal man med måleutstyr når man har internett? trolig har noen gjort noe med dette før

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jeg selv har rotet med vintage high end høyttalere, satt inn nytt delefilter med samme verdier osv., men, når det er sagt var dette en 100% reversibel prosess, de originale filtre blev ikke rørt. Min erfaring er at selv om noen modeller kan ha godt av et nytt filter hører man overhodet ikke forskjell på andre modeller simpelthen fordi disse høyttalere ikke passer til rommet i utgangspunktet.....det lyder rart, men sånn er det.
    Dernest, jeg oppfordrer deg veldig inntrengende om IKKE å rote med hverken høyttalere eller delefilter.
    Verdien av dine høyttalere vil kraftig forringes, de er ikke lengere originale og du har ikke noen anelse om hvilken lyd du vil få.
    Når man kjøper et sett høyttalere er det vel for å spille på de, i alle tråder om disse høyttalere har der blitt gitt advarsler i hytt og pine, forslag til forsterkere der driver disse osv osv så alle vet hva de kjøper.
    Det trenger ikke være så dyrt, Nakamichi er nevnt mange ganger, Plinius også, disse kan fås ganske rimeligt brukte.
    Mine høyttalere går også ned til 1,2 ohm (men ved 20K), det er egentlig 4 ohms høyttalere, men min Bryston spiller så klinkende klart og dynamisk at jeg helt har mistet interessen for hifi (les: kjøpe og selge,kjøpe og selge,kjøpe og selge osv).
    Har du lyst til å oppleve høyttalere uten delefilter bør du kanskje se på noen av disse.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktiv deling er ett konsept jeg har god tro på.. Iallefall gjort rett! Gjort feil.. Ja da kan det bli skikkelig feil! Det trenger ikke å bli så veldig dyrt hvis man tenker på å bruke feks. en PA i bassen og feks. klasse-A i mellomtone og diskant?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gizmosis
    AW250 klarer ikke kappa 9.2, den blir for svak. må nok opp på McIntosh eller lignede effektforsterkere... de er noen harde j**ler å drive.

hva med oberon 6.1 da?? hadde så smått tenkt meg et par sånne på sikt, 9.2i altså

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke klasse D videre glad for så lave impedanser. Har lest at klasse D er bygget som brokoblet, men dette er andrehåndsinfo så jeg garanterer ikke at det er riktig.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med oberon 6.1 da?? hadde så smått tenkt meg et par sånne på sikt, 9.2i altså
    Tviler på det da de ikke er så glade så lave imperdanser, men har en god venn som har hatt Kappa 9.2 siden 1995(tror jeg) , han har brukt mye forskjellig av forsterker utstyr , men kjører nå på 2stk 800XE forsterkere fra lcaudio.
    Så vidt jeg vet gir ikke lcaudio mondulene seg så lett, han har ikke hatt problem enda hvertfall... Tror det ligger på 11000 for 2 byggesett derfra...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du noen adresse å gi meg

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du noen adresse å gi meg
    L C Audio Technology / Forside

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leker med tanken på aktiv deling burde du ta en titt på denne tråden.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-selvbygg.html

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0