Høytalere - XTZ vs. Jamo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer pritorian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere - XTZ vs. Jamo

Hei,

Etter utallige timer brukt for å undersøke meg fram til riktig valg av høyttalere for mitt bruk sitter jeg fremdeles igjen med indre uenigheter. Så jeg trygler derfor dere som har lengre erfaring enn meg innenfor den audiofile verden om hjelp.

Jeg er per i dag på utkikk etter nye front høyttalere som passer mine andre nylige innkjøpte komponenter.

Receiver: Onkyo TX-SR607EB
    Blu-Ray - Sony BDP-S350

Min hovedinteresse er helt klart i musikk, og det av til tider den litt tyngre sorten av rock/metal. Som feks. Korn, Sepultura osv, men jeg har også blitt mykere med årene, så jeg ønsker noe som også kan gjengi feks. Katie Melua og akustiske klimprende gitarer med litt entusiasme.

Lydtrykk er selvsagt viktig, men jeg er absolutt ikke interessert i noe blod ut av øra opplevelse ala Cerwin Vega, samt at jeg ønsker noe som har en nokså tåelig WAF-faktor, så jeg har funnet fram noen alternativ jeg håper dere kan komme med råd rundt.

XTZ 99.36 - Disse har jeg personlig hørt og ble positivt overrasket over. Men både for tyngre musikk og film synes jeg personlig at de trenger en sub for å oppnå sitt fulle potensial. Lydtrykk er ikke noe problem. Men jeg heller mer mot neste valg som er...

XTZ 99.26 - All presse og interne tester her tilsier at disse er virkelig gode høyttalere, og jeg må si utsende, størrelse og WAF-faktor tiltaler meg. Men disse har jeg på følelsen vil kreve en sub eller to for å virkelig komme til liv for filmbruk, og den tyngste musikken. Spørsmålene blir derfor om de først og fremst vil kunne drives godt nok av min forsterker og gi nok lydtrykk. Samt, hvilken(e) sub(er) burde jeg i så fall se meg ut. XTZ sine 10" virker lovende på dette område.

Jamo S606 - Sist ut er Jamo sine høyttalere. Disse er langt billigere og kanskje ikke fullt så kvalitetsmessig gode, men jeg har lest mye positivt og ønsker deres mening om dem. Surround pakken kan anskaffes for litt over fire tusen, noe som virker svært billig. Dog uten sub, men parret med en XTZ sub burde det vil kunne låte godt, eller hva mener dere om disse?

Jeg er svært takknemlig for alle svar!

Mvh
    Erik

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har mer enn 4000kr å bruke på 5.0 så kjøp heller bare fronter til 4000kr. Det er bedre med god lyd i stereo enn råtten lyd i surround.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Budsjett er greit å vite ja. Jeg er ganske variabel her da jeg ønsker å få best mulig lyd for pengene, så det får bare ta en mnd eller to ekstra for å få det jeg ønsker. Men ønsker ikke gå mye over 8000,- på fronter. Annet kan man spare seg fram til

Og helt enig, god lyd i to kanaler er mye viktigere enn dårlig lyd i alle fem.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er meget bra saker, men de trenger nok adskillig mer power enn det Onkyo receiveren din kan fore de med. Vel og merke for å komme skikkelig til sin rett. Plassering har også mye å si. Men når det er på plass, i alle fall noenlunde, bør det være lite i samme prisklasse som matcher. Bass er ikke mangelvare..

Nå får du heller ikke mulighet til å koble forsterker på receiveren din, så det er nok mulig at det er andre merker enn XTZ du bør vurdere.
    Hva med Dynavoice?
    Har forstått det slik at f.eks M-65 skal være mye for pengene
    Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Evt DF-6 om du går opp ett trinn på stigen
    Dynavoice Definition DF-6 Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Tipper dette er i stand til å spille like bra som XTZ med elektronikken du har.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget for svar.

Har faktisk sett endel på de nevnte Dynavoice høyttalerne også, og de ser aldeles ikke dårlig ut i forhold til pris. Mye god omtale som budsjett høyttaler.

Med tanke på kraft i forsterker, så var jeg vel litt redd for det ja. Var i grunn hele tiden klar over at det kunne bli i minste, men håpet vel at det ville fungere godt nok inntil jeg tar til "fornuft" og oppgraderer til bedre saker med tiden. Det er dog uaktuelt akkurat per i dag med tanke på budsjett mitt.

Har sett litt i etterkant på surround.no sitt XTZ sett bestående av XTZ 99 & 93
    XTZ 99 + 93-pakke 5.2 Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Slik jeg forstår det av Lyd og Bilde testene jeg har lest burde forsterker passe godt til dette settet, samt at lyden skal være god mtp pris.

Kanskje dette er en bedre vei å gå om jeg ønsker å oppgradere med bedre forsterker og satellitter etterhvert.

Takker igjen for all hjelp

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0