Fence Audio NFD6 i hus.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fence Audio NFD6 i hus.

Hola Compadres.

Da er mine Fence Audio NFD6 kommet inn døra. Mottok de i går kveld etter at posten hadde sendt de på noen rundturer i Vestfold (to turer mellom Horten og Stokke bl.a.). Tullepost. :?

Førsteinntrykket er moderat skarp diskant, fremhevet mellomtone og dårlig punch i bassen grunnet dyp port-avstemming, ikke ulik mine ProAc-lookalikes. Høyttalerne spiller relativt dypt, etter et par sweeps med Audiolens skrangla tenna mine. Regner med litt innspilling løser problemene med både bass og diskant. I forhold til Dynavoice F6 jeg har lånt når de ikke helt opp enda, håper virkelig det har med innspillinga å gjøre, men kan også ha noe med at bassrefleksene er forovervendt her, mens på F6 er det to bakover. Ikkeno hjelp fra bakvegg på NFD6 mao...

Rent utseendemessig er de midt på treet, standard sortlakkert eikefinish og veldig smakogbehag. Tydelig at de er laget på lavbudsjett da elementene ikke var skrudd skikkelig fast (kvart til halv tørn med umbraco måtte til for å stramme samtlige skruer på både bass og diskant). I tillegg er det et par små, ubetydelige skjønnhetsfeil, et merke på diskant og dårlig festet stoff på ene stofframma foran på venstre høyttaler.

Eskene var relativt store (se bilder) og høyttalerne godt innpakka med isopor-avstivere både i topp, bunn og på midten. Øverst i eskene lå ei lita treplate med Fence Audio-logoen på. Aner ikke hva de er ment til, annet enn reklame, men foreløbig går de som føtter/"spikes" til høyttalerne vha små gummiføtter - bedre enn ikkeno. 8)

Til prisen er de så langt svinbra, og jeg tenker at med en bedre forsterker og signalkilde hadde de spilt fantastisk. Tatt i betraktning at jeg betalte 360 kroner pluss porto for paret er jeg iallefall storfornøyd.

Kan absolutt anbefale disse for en lavbudsjett stereo eller kanskje 2 par og senter for hjemmekino. Sub kan være nødvendig da høyttalerne ikke har alt for mye trøkk i bånn, men jeg skal ikke si dette for sikkert da de ikke er innspilte enda.

Kommer tilbake med mer, inntil da; BILDER som dere er så glad i, beklager de skitne gulva mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sånne på data rommet mitt (har er kirsebær da)og de er ferdig innspilt da(stått på i en uke her da) og vil si at de er fin lyd i til og vere så billig da og små høytallere da.
    Men der er noe som mangler der da, virker som der er litt lite diskent i de, men fin bass er der da(men er ikke som mine Dali Concept 8 da hihi....)
    Og der er og ikke dempings mattrial i de som jeg ser da, når jeg ser inn i bassporten da.
    Men vil si det er fine og se på litt lette da, men grei nok lyd for meg her på data rommet mitt da:-D

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denty
    Har sånne på data rommet mitt (har er kirsebær da)og de er ferdig innspilt da(stått på i en uke her da) og vil si at de er fin lyd i til og vere så billig da og små høytallere da.
    Men der er noe som mangler der da, virker som der er litt lite diskent i de, men fin bass er der da(men er ikke som mine Dali Concept 8 da hihi....)
    Og der er og ikke dempings mattrial i de som jeg ser da, når jeg ser inn i bassporten da.
    Men vil si det er fine og se på litt lette da, men grei nok lyd for meg her på data rommet mitt da:-D
    Jess, som jeg nevner, tydelig at det er lavbudsjett...

Ang. det med dempemateriale; jeg har lest på endel DIY-forum at man IKKE skal ha dempemateriale rundt bassrefleksport pga demping av ressonanser. Hele poenget med en bassrefleksport er å ta kasseressonansene og bruke de til noe fornuftig, i dette tilfellet bass-svingninger. Når man klarer å luke ut et visst område av lyden (bassen) og forsterke det akustisk for å øke frekvensgjengivelsen er det egentlig positivt så lenge man har det under kontroll. En av grunnene til at bassrefleks ble oppdaga og enda er aktivt i bruk.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner høyttalerne å nærme seg innspilling og så langt liker jeg det jeg hører. Bassen har blitt betydelig strammere, og hadde jeg hatt spikes eller skikkelige føtter tror jeg dette hadde blitt enda tydeligere.

Diskanten har myknet opp litt og høres ikke så skarp og hard ut, men jeg sliter litt med refleksjoner pga betongvegger uten noe som helst diffusjon.

Skal slenge opp noen diffusorer i nær fremtid, og få tak i spikes så får vi se om det blir noe bedre. I tillegg planlegger jeg å mate to gainclone-kanaler i høyttalerne, regner med det hjelper enda litt mer mtp strøm og store glattekondensatorer, da Sony Receivern min er ei pingle uten like.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering her bare. Har fått spikes på høyttalerne (biltema spesial!) og det hjalp noe på bassen. Gainclone-forsterkerne jeg bygde har også litt innvirkning, bassen er litt mer punchy men jeg synes klangen heller for mye mot det lyse, høyttalerne blir litt flisete og slitsomme å høre på i lengda.

Mikrodynamikken og detaljoppløsninga er relativt bra, prisen tatt i betraktning, og blir enda bedre med LM3886'ene, nesten for bra. Kan ikke høre på feks mp3'er med lav bitrate, da hører man lett jitter og skurring over 8-10kHz.

Demonterte høyttalerne litt nå også for å glane innvendig, virker faktisk meget bra konstruert med MDF og avstivere, veldig mye dempestoff innvendig er det også. Diskanten ser ut til å være av lignende type som er i Dynavoice M65 og trenger nok å bli bytta ut ja.

Tilslutt: bilder.

Vedlegg 57021Vedlegg 57022

Vedlegg 57023Vedlegg 57024Vedlegg 57025

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der var vist demping material da, og har nå fått prøvd de mye mere da(hatt fest i huset) og da fikk de prøvd seg og vill si de bestod testen da og kunne faktisk spille med volumkontrollen på klokka 12-01 uten at der var noe form for forvrengning og ulyder da(men er vell ikke noe og stole på med xxxx antall øller innabords da hihi..).
    Men til den prisen så spiller de bra da og vill si meg enig med deg da Tacritan at bør vell bytte ut diskanten med noe bedre da og som jeg nevte tidligere i posten her så er det noen som mangler da.
    Må vell få noen spikes på de jeg og da, og hvilkene brukte du på de da Tacritan???

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte biltema-spikes, koster 149,- for fire justèrbare spikes med limputer og gulvmansjetter for å unngå riper. De har en litt gyselig gull-farge men er ellers rimelig bra synes jeg.

Ser også det er et par tråder ute her om hvordan man bytter til ny diskant på f.eks QLN høyttalere og Dynavoice, tydelig at jeg bør vurdere det da dette virker å være samma diskanten.

dynaBel AS

Titta litt på denne, virker å passe veldig bra, både i form av fysisk størrelse og elektriske egenskaper. Mulig man må modifisere delefilteret litt, og sage ut større hull til magneten, men det er småtterier.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Flott at du tar slike bilder. Har litt lyst å prøve et par fencer til pc bruk. Begynner å bli lei av lyden fra det "phillips" hjemmekino anlegget som står der nå...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Hei. Flott at du tar slike bilder. Har litt lyst å prøve et par fencer til pc bruk. Begynner å bli lei av lyden fra det "phillips" hjemmekino anlegget som står der nå...
    Hvis du får de like billig som meg (359,- vinnerbud) så kan jeg absolutt anbefale dem. De er litt store dog, 86cm høy. Kanskje litt vrient å bruke som pc-høyttalere? Ser for meg et par bokhyllehøyttalere ala Patos Basic 110 er mer egna muligens?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •