XTZ vs. JBL, 5.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question XTZ vs. JBL, 5.1 oppsett

Planlegger nye hoyttalere til min Yamaha 1900. Valget staar for tiden mellom disse pakkene:

JBL ES90 Høyttalerpakke:
    JBL ES90 Høyttalerpakke | Soundgarden

eller:

XTZ 99 + 93-pakke 5.2:
    XTZ 99 + 93-pakke 5.2 Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Skal brukes i en kjellerstue, hovedsaklig film og PS3 spilling.

Skulle gjerne hatt noen innspill om hva dere tenker, og om det er noe andre oppsett jeg burde sjekke ut i samme prisklasse.

takker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Generellt sett skal JBLene være mer lettdrevne noe som er til fordel da du bruker receiver.

Du skriver ikke så mye om musikk, det er klart at her vil jo JBL i stereo gi en bedre opplevelse, men om musikk ikke er så viktig for deg så . . .

XTZ-settet har to subber som skal gi deg bedre trykk, de har litt svakere forsterkere, men så er de to.

12" subene i begge sett stopper ved 25Hz så slik sett skal de ikke være så ulik. Det eneste jeg virkelig misliker i XTZ-settet, med unntak av all støvtørkingen og fare for striper, er senteren, denne har de lagt for lite vekt på til tross for dens viktighet.

Jeg ville valgt JBL da det er billigere (men egentlig nokså dyrere), bedre senter, plassbesparende bakhøytalere, mer lettdrevne og har fronter som kan spille musikk uten sub i stereo nå og da selv om de ikke spiller så veldig dypt. Ikke minst får du en sub du kan plassere optimalt i rommet. Her er man mer låst i XTZ settet.

Test av JBL finner du her. Eneste er at dette er testet med ES80 fronter (6") og ikke ES90 (8") som er i settet på soundgarden.

Begge sett har gjort det bra i tester, men når man får JBLsettet til så lav pris er det klart at det er et meget godt kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, og link til testen, den hadde jeg ikke sett for. Heller litt mot JBL, spesiellt pga bakhoyttalerene som blir mye enklere aa montere paa veggen i kjellerstuen, og de tar mindre plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å satse på JBL sine
    De er et kupp til prisen.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde og gått for JBL, men så er jeg vel litt forelska i de:-D
    JBL lager dynamiske ht med masse trøkk!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Hei!
    Generellt sett skal JBLene være mer lettdrevne noe som er til fordel da du bruker receiver.
    Nå trenger du nok mindre effekt da du ikke har gulvstående høytalere i XTZ pakken...

Du skriver ikke så mye om musikk, det er klart at her vil jo JBL i stereo gi en bedre opplevelse, men om musikk ikke er så viktig for deg så . . .
    Nå er det kanskje spesielt på musikk XTZ får ros, bare å lese litt om hva Lyd&bilde sier om saken. : Test av XTZ 99 WMT, 99 WMT Center og 2 x W12 S Surroundhøyttalere - Tester - Lyd og Bilde

XTZ-settet har to subber som skal gi deg bedre trykk, de har litt svakere forsterkere, men så er de to.

12" subene i begge sett stopper ved 25Hz så slik sett skal de ikke være så ulik. Det eneste jeg virkelig misliker i XTZ-settet, med unntak av all støvtørkingen og fare for striper, er senteren, denne har de lagt for lite vekt på til tross for dens viktighet. .
    XTZ's subber er noe av det bedre jeg har hørt i den prisklassen og jeg hadde ikke vert i tvil selv om at jeg heller hadde gått for den fremmfor JBL om det var det jeg var på jakt etter.
    Mener da XTZ 12" subber også stakk av med "beste kjøp" i lyd&bilde.
    Forrøvrig veier XTZ modellen 10kg mer og har en vesentlig bedre finish.

Jeg ville valgt JBL da det er billigere (men egentlig nokså dyrere), bedre senter, plassbesparende bakhøytalere, mer lettdrevne og har fronter som kan spille musikk uten sub i stereo nå og da selv om de ikke spiller så veldig dypt. Ikke minst får du en sub du kan plassere optimalt i rommet. Her er man mer låst i XTZ settet.
    Bedre byggekvalitet, Bedre finish, mer for pengene og Bedre lyd.
    Hvordan får du det til å bli at JBL har bedre senter? er det basert på at den er noen kroner dyrere og at den har to 5" elementer i steden for et 6.5" ?
    Som nevnt vil nok XTZ kreve mindre av recieveren ettersom de har noe som må betraktes som en aktiv bassdel.
    To subber vil forrøvrig hjelpe på å få en jevn fordeling av bassen.
    JBL ES80 høytalerene alene spiller ned til hva 45hz og selvom jeg ikke husker spec's på XTZ men de går nok ned til omtrent det samme.

Test av JBL finner du her. Eneste er at dette er testet med ES80 fronter (6") og ikke ES90 (8") som er i settet på soundgarden.

Begge sett har gjort det bra i tester, men når man får JBLsettet til så lav pris er det klart at det er et meget godt kjøp.
    Med mindre det er noe helt spessielt man er begeistret for med lyden fra JBL kan jeg ikke skjønne annet enn at dette egentlig er litt rått parti i favør XTZ.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven_M
    Takk for svar, og link til testen, den hadde jeg ikke sett for. Heller litt mot JBL, spesiellt pga bakhoyttalerene som blir mye enklere aa montere paa veggen i kjellerstuen, og de tar mindre plass.
    Yamaha 1900 er en veldig god reciever, men jeg ville ikke valgt høytaler pakke utifra hvilke bakhøytalere som følger med.
    Ville egentlig ment at alle andre høytalere i pakken viktigere enn bakhøytalerene.

Har vert så heldig at jeg har fått hørt flere forskjellige JBL pakker og testet både XTZ og Dynavoice fra surround.no.
    Ingen tvil om hvilken jeg ville gått for i denne sammenheng

Om det er film det dreier seg om så ville jeg mye heller vurdert Klipsch pakke fremmfor den JBL pakken uansett.

Er dessuten ikke sån at du ikke får tilbud på en pakke selvom den ikke står oppført om "pakke" på hjemmesidene til selger.
    Ta kontakt med Stereofil.no og hør om du kan få en pris på en Klipsch pakke.

Ble også positivt overasket over Mordaunt Short som Midgard Audio fører, sikkert muligheter for tilbud der også: Aviano / Products / Mordaunt Short

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden