Sub delefilter tips??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Sub delefilter tips??

hei...

eg er ikkje sikker på om eg har lagt dette inn på rett tråd men sei i frå vist eg har gjort det

eg lurte på om dokke har nokre tips til delefilter for ein sub som er på 4 ohm og 400watt rms (det er ein JBL p1222) eg har byggd den inn i kasse og har tenkt å bruke vanleg høyttaler utgang på forsterkaren og som eg har forstått så kan ein ødlegge suben uten delefilter... så har dokke nokre tips

takk for tips og svar på forhand

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du lage et delefilter selv, eller tenker du på et ferdigbygd ett?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Vil du lage et delefilter selv, eller tenker du på et ferdigbygd ett?
    eg er ikkje sikker kva anbefaler du, eg har lodde bolt og lodde tin og kan litt om lodding men det er ikkje masse.:???:

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage et delefilter er ganske lett, man trenger bare motstand, spole og kondensator. Men om du ikke er helt sikker på hva du gjør vil jeg heller anbefale å kjøpe et ferdigmontert delefilter (å montere selv kan vær brannfarlig og kan i verste tilfelle ødelegge elementet).

Kanskje ta en titt på http://www.dynabel.no?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kvar finn du delefilter (eg finn berre delefilterkomponent)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage et delefilter er ganske lett, man trenger bare motstand, spole og kondensator. Men om du ikke er helt sikker på hva du gjør vil jeg heller anbefale å kjøpe et ferdigmontert delefilter (å montere selv kan vær brannfarlig og kan i verste tilfelle ødelegge elementet).

Kanskje ta en titt på http://www.dynabel.no?
    Å lage et delefilter SOM FUNGERER er IKKE lett!
    Men brannfarlig? Det var vel kanskje å ta i.

Dessverre er det slik at et passivt delefilter som skal dele ved lave frekvenser trenger STORE spole og kondensatorverdier, og hvis man i tillegg skal unngå alt for mye motstand begynner dette å koste en hel del penger.

Selv den billigste subampen (som har innebygget aktivt delefilter) vil gjøre en bedre jobb, og vil etter all sannsynlighet bli billigere totalt sett.
    Følg med på AVTorget o.l. eller legg inn en ønsket kjøpt annonse.

Men er budsjettet meget stramt har Ljudia et passivt delefilter til ca 300kr. Bare ikke ha altfor store forventninger til resultatet.

Legger du til en 1000-lapp får du en ny Zachry plateamp med aktivt delefilter, hvor muligheten til at du får forventet resultat er laaaangt høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

vist eg koblar ampen til forsterkaren med "hig level input" går det gjennom delefilteret på ampen då??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi snakket om en aktiv subwoofer i din andre tråd, nu er du langt på vei til å bruke penger for å få din passive til å virke, for de penger kunne du fått en XTZ aktiv subwoofer. Den har alt, fase bryter, forsterker, delefilter...jeg bare siger det....
    Rotel´en du skal bruke til subben, hvor kraftig er den? Bass krever utrolig mange watt...
    Du kobler fra Sub Out på Yamaha til Line Inn på Zachry om du kjøper en sånn.
    Da kobler du subben til denne og regulerer hvor dybt subben skal spille med "Crossover" kontrollen.
    Har Zachry Hi Level Inn og Speaker Out terminaler kobler du dine høyttaler kabler til High Level Inn, og fra Speaker Out høyttaler terminalene videre til dine høyttalere, og ja, delefiltret virker uansett hvordan du kobler.
    Der er sikkert en manual hvor du kan hvordan det gjøres.
    www.dynabel.no har et ferdigt delefilter beregnet til bilbruk, koster vel et par hundrede kroner, det deler ved 100 hz. Den er borte fra nettsiden men kanskje de har likevel.
    Ellers se http://www.mamut.net/dynabel/delefilterkomp-2008.pdf på forsiden, under Høyttaler komponenter og tilbehør, delefilter, der er en Delefilter brosjyre, pdf, til nedlasting, her kan du at du trenger en 10 mh spole og en 270 uf kondensator for deling/avskæring ved 100 hz.
    Her er også en sub forsterker : Proson SA-1200 Proson | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Du ødelegger da ikke subben ved å bruke den uten delefilter, hvem har sagt det? Den vil bare spille veldig langt opp i frekvens inntil den naturligt ruller av. Har du tekniske data på den vet du hvor høyt opp den spiller.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, vi snakket om en aktiv subwoofer i din andre tråd, nu er du langt på vei til å bruke penger for å få din passive til å virke, for de penger kunne du fått en XTZ aktiv subwoofer. Den har alt, fase bryter, forsterker, delefilter...jeg bare siger det....
    Rotel´en du skal bruke til subben, hvor kraftig er den? Bass krever utrolig mange watt...
    Du ødelegger da ikke subben ved å bruke den uten delefilter, hvem har sagt det? Den vil bare spille veldig langt opp i frekvens inntil den naturligt ruller av. Har du tekniske data på den vet du hvor høyt opp den spiller.
    Å si at en bass krever utrolig mange watt er å ta litt hardt i, når P1222 har en sensitivitet på 97dB trenger man ikke mange watt for å få lyd (i teorien vil man kunne få 97dB ved 1W). Men det er klart at når elementet har en nominell effekt (RMS) på 400W, burde man ha en forsterker som skal kunne gi 400W.

Nei bassen vil ikke ødelegges av å ikke ha et delefilter, men da vil man kanskje bare få brukt 10% av den tilgitte effekten over en gjennomsnitts-periode for det vil være et forbruk gjennom spolen, men kun under 500Hz vil det faktisk komme lyd. Spolen blir mer slitt og forsterkeren blir mer slitt. Skaff deg delefilter ; )

Og når det gjelder hvor mye du vil legge i et delefilter. Jeg tenker at du trenger ikke noe alt for bra, når du uansett bare skal koble det rett på forsterkeren. Ikke overvurder saken, hold heller prisklassen i forhold til resten av anlegget ditt!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at en bass krever utrolig mange watt er å ta litt hardt i, når P1222 har en sensitivitet på 97dB trenger man ikke mange watt for å få lyd (i teorien vil man kunne få 97dB ved 1W). Men det er klart at når elementet har en nominell effekt (RMS) på 400W, burde man ha en forsterker som skal kunne gi 400W.

Nei bassen vil ikke ødelegges av å ikke ha et delefilter, men da vil man kanskje bare få brukt 10% av den tilgitte effekten over en gjennomsnitts-periode for det vil være et forbruk gjennom spolen, men kun under 500Hz vil det faktisk komme lyd. Spolen blir mer slitt og forsterkeren blir mer slitt. Skaff deg delefilter ; )

Og når det gjelder hvor mye du vil legge i et delefilter. Jeg tenker at du trenger ikke noe alt for bra, når du uansett bare skal koble det rett på forsterkeren. Ikke overvurder saken, hold heller prisklassen i forhold til resten av anlegget ditt!
    1. avsnitt: Uenig! Med større forsterker følger større headroom, bedre transientrespons og mer kontroll. Alt i alt; bedre lyd, og som oftest forskjellen mellom grøt og bass.

2. avsnitt: Uenig! Fulltoner sliter ut forsterkerne altså Og bare 10% av effekten blir brukt til bass

3. avsnitt: Hvorfor tenker du at andre ikke trenger noe som er bra? Det dyreste er å havne i den situasjon at det man har brukt tid og penger på er ubrukelig, og derfor må kasseres/erstattes med noe bedre. Det er penger ut av vinduet. Alfa og omega med sub er god integrering mot rommet og anlegget forøvrig. Det er det svært få, om noen, som har klart med et analogt delefilter til noen hundrelapper. Derfor har heller ikke slike filtre noen andrehåndsverdi. En subforsterker med aktiv deling, eller et aktivt delefilter vil gjøre denne jobben langt enklere og med langt bedre resultat for bare noen hundrelapper ekstra. OG det er faktisk verdt noe den dagen trådstarter finner ut at han vil oppgradere.

Det som dessverre ofte skjer er at et passivt delefilter sluker effekt pga stor motstand, og selv om man deler ved 100hz er dette et slakt delefilter som gjør at bassen spiller langt oppover i frekvens (med litt uflaks kan den allikevel spille like høyt ved 200hz og kanskje 400hz som ved 50hz pga baffelstep) Det man oppnår i praksis er litt mer dypbass, og samtidig har man kanskje mistet en del i øvre bassområdet pga utfasing OG rotet til nedre mellomtone.
    Skjønner ikke vitsen! :-D
    Gjør det rett første gang er tid spart, penger spart, mye frustrasjon spart og ikke minst mye godlyd tjent! :-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte og funderte litt på hvordan du har tenkt å koble element til forsterkeren...
    Var planen å bare koble til på høyre eller venste port? Husk på at om du kobler i enten høyre eller venstre port vil du kun få bass som kommer ut av høyre eller venstre port. Altså, si at bassisten i et band har valgt å legge bassen sin til høyre, om du da har koblet elementet til venstre port vil ikke lyden fra bassisten nå elementet.
    Rød = spenning
    Svart = 0 spenning / jord
    Så om du da tenker å koble venstre rød og høyre svart vil du fremdeles bare ha venstre kanal, fordi svart er 0 spenning, så den har ikke noe å si hvor du kobler svart.
    Å koble høyre rød og venstre rød vil HELLER ikke fungere. Da det er en faseforskjell mellom de (på en vanlig stereo-forsterker er som oftest faseforskjellen 180°) som gjør at signalene utgjevner hverandre og du vil ikke få lyd (du vil kanskje høre en sinustone fordi det fremdeles går strøm gjennom spolen)

Om du har utgang på forsterkeren for sub så vil jeg helst anbefale deg å kjøpe en aktiv sub-forsterker, det er letter og jeg tenker at det vil til slutt spare deg både tid og penger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •