Nytt hjemmekinoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hjemmekinoanlegg

Jeg er på utkikk etter et nytt hjemmekinoanlegg, da jeg ikke er fornøyd med mitt nåværende/gamle system (Receiver, Pioneer vsx-1015 og Yamaha NS 333,444 og 555). Siden jeg tidligere i år kjøpte et Pioneer Kuro Lx5090h, så trenger jeg også en receiver med hd-lyd.

Rommet som anlegget skal stå på er forholdsvis stort og åpent, siden kjøkkenet og et tredje rom er i samme planløsning uten dører. Tipper det totalt er ca. 60 kvadrat i alt.

Har sett meg ut en av følgende receivere: Yamaha Rx-3900, Pioneer Sc-LX81 (eller 82 siden den blir lansert snart) eller Onkyo TX-NR906. Tror jeg ikke kommer til å gjøre et feil valg uansett hvem av disse jeg velger, men er mer usikker på valg av høyttalere. Jeg kommer til å benytte anlegget mest til film, men selvsagt også til musikk. Jeg er mer opptatt av god lyd enn at det skal spilles høyest mulig. Vil også ha en klar og dyp bass.

De jeg har satt på blokka så langt er Dali Ikon 8/ Mentor 6, Klipsch RF 63/83 og Monitor Audio GS 20 eller 60 med følgende center og bakhøyttalere. Bass er jeg usikker på. Bør man velge en bass hos samme leverandør/serie som de andre høyttalerene i systemet? Lurer også på om man det er greit å velge dyre fronthøyttalere, som f.eks Dali mentor 6 og så benytte Ikon serien til center og bakhøyttalere. Har ikke bestemt meg for budsjett enda, men jeg kan strekke meg til dyre fronthøyttalere men heller spare litt på spesielt bakhøyttalere.

Jeg er helt ny på dette forumet, selv om jeg har lest en del av trådene. Har også fått med meg at det er egne tråder med hyllest til Dali og Klipsch...

Ser frem i mot kommentarer og råd!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke spar penger på senter hvis du kommer til å se endel film. Det kommer du til å angre på. Eventuelt så kan du kutte ut senter i starten og kjøre phantom-senter. Enkelte foretrekker det, særlig hvis alternativet er en (for) liten senterhøyttaler.

Bakhøyttalerne kan godt være rimelige.

Hvis du ser for deg å spille musikk uten sub så er det greit å kjøpe fronter som takler det bassnivået du er ute etter. Kommer du til å bruke sub uansett så er litt mindre gulvhøyttalere eller stativhøyttalere like kjekt.

Sub'en trenger ikke å være av samme merke. Har selv SVS og synes de fungerer bra på både film og musikk, men jeg trenger ikke å ta særlig hensyn når jeg drar på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •