En 10 tommer og en 12 tommer??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En 10 tommer og en 12 tommer??

Heisann!
    Jeg har idag to stk XTZ 10.16 suber,og de er jeg forsåvidt godt fornøyd med,men jeg savner litt dypbass til film!
    Har nå en stående fremme ved frontene,og en står bak i hjørnet mellom to sofaer! Lurer på om det hadde vert en ide å bytte ut den som står bak til en 12 tommer?? Vil dette kunne kalibreres til å bli bra?? Har radioshack måler,og har en fin basskurve i rommet mitt nå,men den detter bratt under 28-30 hz!
    Tenkte i så fall å la den suben bak ta seg av kun den dypeste bassen (fra 30-40 hz og nedover!
    Vet at SVS er rå på dette,men de blir litt for store her hos meg!
    Er vel kansje lettest å få bra kalibrering av to av samme merke også??
    Lurer også på om det kansje hadde vert bedre med en sub der elementet "slår" nedover,siden den står mellom to sofaer ,eller spiller det mindre rolle??
    Tips til gode sånne suber i så fall? Ikke over ca 5000!

Innspill mottas med takk:lol:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har formeninger om dette??
    For å spørre på en litt annen måte da!!
    Noen her som har 12 tommeren til xtz,og kan si noe om hvor dypt de spiller??
    Er vel selsagt noe forskjell fra rom til rom også,men en pekepinn på hvor stor forskjell det er til 10 tommeren hadde vert fint og vite!!
    Er vel også en eq knapp som booster 7 db i 25hz området også på de nyeste variantene av w12.16??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Bare en liten ide. Før du går i gang å brenner av penger, har du prøvd å flytte på subbene og se om du får utlignet noen rom resonanser og dermed får rettet ut frekvensgangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen spisskompetanse innen sub-området, men jeg mener nå at når det er snakk om frekvenser under 30Hz så er det rommet som bestemmer en del.
    En 30Hz tone/bølge er jo ganske stor (nesten 12 meter), så her vil en normal stue bryte mye av denne. Da er det ikke så rart at frekvenskurven bøyer av når du kommer under disse frekvensene.
    Frekvenser på 20Hz (17,5 meter) vil du aldri få frem i en vanlig stue, med mindre du har gjort diverse tiltak og størrelsen på rommet er deretter.
    Jeg for min del har stadig brukt det gamle tipset om å plassere sub'en der hvor det er mest bass. Har funket bra, men det er kanskje ikke alltid der hvor det ser penest ut å ha en sub. (WAF og sånt :-D )

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått så er det lettere å få utfasing når sub'ene ikke står ved siden av frontene og hverandre. Prøv å flytte de og kalibrer på nytt.

Hos meg spiller det rimelig greit ned til 15hz, men jeg har SVS. Hvor dypt XTZ'ene går vet jeg ikke, men de mangler endel på SVS ihvertfall. Det vet jeg.

Jeg anbefaler deg å selge XTZ'ene og kjøpe en SVS eller to. Da får du det du trenger til både musikk og film.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Heisan.

Bare en liten ide. Før du går i gang å brenner av penger, har du prøvd å flytte på subbene og se om du får utlignet noen rom resonanser og dermed får rettet ut frekvensgangen?
    +1

Jeg prøvde å plassere min i hjørnet av rommet mellom to sofaer fordi det ville se litt bedre ut i stua, men der gjorde den bare "ugang" og ble tatt vekk med en gang. I min forrige leilighet som var mye mindre og med annen planløsning kunne jeg fint ha den i hjørnet.
    Sikkert lurt å prøve seg fram litt før man bruker penger på ny.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips!
    Saken er at jeg er ganske låst når det gjelder plassering dessverre! Jeg har grublet og tenkt mye på dette,men blir ikke fornøyd med andre løsninger enn sånn de står nå! Det er i en stue dette står,og ikke en "hjemmekino"
    Og jeg vet at SVS er råere på dypbass,men de er litt for store her hos meg syns jeg!
    Når det gjelder den som står i hjørnet mellom sofaene - blir den for "innestengt" med tanke på disse lange bølgene??
    Hadde det vert bedre med en sub som "slår" nedover mot gulvet??
    Og på musikk er jeg fornøyd,så jeg har fått kalibrert dem skikkelig - det er kun litt dypbass fra 28 hz og nedover jeg mangler
    Her ser dere bassgangen jeg har! Gul m fronter som small,og rosa med fronter som large!
    http://avforum.no/forum/attachments/...tm_693a89d.jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stonesvinyl
    Har ingen spisskompetanse innen sub-området, men jeg mener nå at når det er snakk om frekvenser under 30Hz så er det rommet som bestemmer en del.
    En 30Hz tone/bølge er jo ganske stor (nesten 12 meter), så her vil en normal stue bryte mye av denne. Da er det ikke så rart at frekvenskurven bøyer av når du kommer under disse frekvensene.
    Frekvenser på 20Hz (17,5 meter) vil du aldri få frem i en vanlig stue, med mindre du har gjort diverse tiltak og størrelsen på rommet er deretter.
    Jeg for min del har stadig brukt det gamle tipset om å plassere sub'en der hvor det er mest bass. Har funket bra, men det er kanskje ikke alltid der hvor det ser penest ut å ha en sub. (WAF og sånt :-D )
    Er nå dette heelt riktig da?
    Her i mitt lille kinorom på 3x4,5m, har jeg ingen problemer med å måle / føle frekvenser ned imot 13-14Hz. ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •