Sub spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub spørsmål

Hei

Er nå den lykkelig eier av Yamah v465 reciver, 2 stk Patos Basic 110 og en Patos Basic 210mkII center, pluss noen eldre bakhøytalere. Har nå funnet frem en passiv sub, som spiller glimrende. Spørsmålet er bare hvordan kobble dette sammen mot reciveren.

Jeg har en rotel stero forsterker som jeg tenkte skulle dra den passive subben, men hvordan kobbler jeg Rotel forsterkeren sammen med Yamahaen ? Sist jeg gjorde dette mener jeg at jeg kjørte en phono kabel ut fra tape out på rotelen og inn i recivern. Men hvor i reciveren ? Jeg har jo en sub utgang men der må jeg jo bruke en sub kabel, det finnes vel ingen overgang fra phono til en slik signal kabel ? Jeg har jo en pre out på recivere, men den er ment for aktive bakhøytalere i et 7.1 oppsett ? Noen som har noen formening om hva jeg kan gjøre ?

Håper på noen svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke koble Rotel´en til Yamahaen, men omvendt.
    Du trenger effektforsterker til din passive sub, ergo må du bruke Sub Pre Out (eller LFE Out om du kan regulere volumet på denne i receiverens meny) fra Yamaha TIL din Rotel og da koble subben til Rotel´ens høyttaler terminaler.
    Har du Pre Out/Main inn på Rotel´er det veldig enkelt, bare koble en kabel fra Sub Out på Yamaha til Main Inn på Rotel og du er ferdig. Rotel´en vil nå fungere som effektforsterker, men sett subwoofer nivået i receiveren veldig lavt første gang du setter dette opp, før du slår på Rotel´en, ellers får din sub kanskje veldig mye volumen.....
    Vet ikke hva du mener med overgang fra sub kabel til rca kabel, rca kabel og sub kabel er samme ting, det er markedsføringsavdelingene der vil ha deg til å tro en sub kabel er noe du må ha....du trenger bare en helt vanlig rca kabel fra din sub pre out eller sub out på Yamahaen til Rotel.
    Har din Rotel ikke pre out/main Inn blir det litt kronglete kanskje, da må du tilslutte kablen fra sub out til en linje inngang på Rotel, en cd inngang f.eks., og da bruke Rotel sin volum kontroll til å sette nivået.
    Hvorfor ikke kjøpe en aktiv subwoofer? Det er mye lettere å jobbe med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker og bukker Har ikke råd til det nå, og jeg er jævlig fornøyd med lyden i den gammle passive subben. da blir det inn på linjeingang på rottelen. Så må jeg regulere lyden på rotel forsterkeren. Men sub utgangen på yamahen har jo består jo bare av en svart merket utgan, ikke rød og hvit Mens inngangen på rottelen er det jo vanlig rød og hvit. Hvordan kabel skal jeg ha da ?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av foxyroxy
    takker og bukker Har ikke råd til det nå, og jeg er jævlig fornøyd med lyden i den gammle passive subben. da blir det inn på linjeingang på rottelen. Så må jeg regulere lyden på rotel forsterkeren. Men sub utgangen på yamahen har jo består jo bare av en svart merket utgan, ikke rød og hvit Mens inngangen på rottelen er det jo vanlig rød og hvit. Hvordan kabel skal jeg ha da ?
    Som det sies her - du bruker en vanlig rca/phono kabel,fra sub out til den ene linjeinngangen på rotelen! Du behøver ikke bruke to,siden det er et monosignal!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke begge kanalene så må du bruke en Y-splitt.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SUB forsterker

Her har du link til en rimelig sub-forsterker som jeg regner med skulle greie seg!

Zachry DSW-150 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •