SVS PB12-NSD eller PC12-NSD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS PB12-NSD eller PC12-NSD?

Hei,

har nå brukt mye tid for å finne en perfekt subwoofer til hjemmekinoen. For å beskrive målet, ønsker jeg å sitere Frode Leffertstra fra Hjemmekino;
    I åpningsscenen til animasjonsfilmen Biler, befinner vi oss på et Nascar-løp. I det bilene feier forbi vil man, litt avhengig hvil- ken subwoofer man har, enten oppleve litt risting i sofaen, eller en massiv trykkbølge som kiler deg i hodebunnen og fillerister indre organer. At PCi 25-31 faller under sistnevnte kategori råder det ingen tvil om.
    Derfor havnet jeg på SVS, men valget av modell er fortsatt ikke lett. Hvis dere tar en titt på min hjemmekino får dere et overblikk over utstyr og plassering. Subwooferen er per dags dato plassert bak sofaen, og ønsker å beholde denne plassen til avtakeren. Jeg er heller ingen ekspert på lydkalibrering, og dette med å justere en subwoofer virker som et rent *******. PC12-NSD skal være meget plasseringsvennlig i forhold til broderen PB12-NSD - og jeg har forstått det slik at disse er meget like lydmessig? Da virker i så fal PC12 ut som et meget klokt valg.. men jeg er villig til å lære meg kalibrering om PB12-NSD er råere.

Hva sier SVS ekspertene?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 x PC12-NSD og de spiller veldig bra på både musikk og film. Har ikke prøvd PB, men det blir sagt at den har mer punch, men PC går dypere. Jeg synes ikke at PC mangler noe punch, men det avhenger sikkert av hvilken musikk du spiller.

Kalibrering av én sub er rimelig greit. Det viktige er at den og frontene er i fase så du ikke får et hull i frekvensgangen rundt X-over. Hvis du mulighet til å sette sub'en på bare ett sted er det veldig enkelt for da slipper du å eksperimentere med posisjon. Da setter du den der. Har du en kompis som kan være med så er det kjekt. Da setter du på en sinus tilsvarende X-over og kompisen skrur på fasen mens du sitter og lytter.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen råd angående SVS , annet enn at de skal låte mer eller mindre identisk, iflg Lsound sine sider - og at det er mer et plasserigsspørsmål som avgjør hva som her best.

Men angående kalibrering kan jeg komme med et par ord.
    Har selv to subber av et annet 3-bokstavers merke, som jeg inntill før helgen hadde plassert der jeg synest de låt mest (greit nok) og ikke minst justert på gefühlen slik jeg mente det måtte være. Bass ble det, men problemet var at det ble mye enkelte steder (i sofaen) og nesten ingenting rett ved siden av. I tillegg var det som om de ikke var helt i sync og ikke minst den ene var lett å plassere at den stod akkurat der den gjorde (overdøvde den andre). Når jeg spillte sinustone viste det seg at faktisk ble det dårligere lyd (mindre bass) når begge var på fremfor om bare ene subben var i bruk..

Kjøpte meg så en Radio Shack fra Lsound (de har nedsatt pris, slik at du får den for 4-5 hundringser).
    Fant også noen tråder på forumet her som omhandler temaet, bla.denne http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Og som du sier, det høres kanskje komplisert ut, men når en koker bort kålen dreier det seg om kun noen få enkle punkt som repeteres for hver sub man har.
    Blant annet måtte fasen på subben ved siden av frontene, til min overraskelse, justeres kraftifg i forhold til det jeg trodde. Når den stod på 0, slik det beskrives som best i manualen, ble bassen nesten fullstendig borte i sweetspot når den spillte sammen med frontene.

Når en er ferdig får man til gjengjeld et helt annet oppsett. Jeg klarer ikke lenger å plassere noen av subbene, når jeg slår av den ene synker lydnivået med 2-3dB konsekvent (dvs de spiller på lag). Ved musikklytting er de helt i sync og til film gir de akkurat det trykket jeg hadde håpet på 8)

Så kalibrering er ingenting å frykte. I alle fall ikke om en vil komme opp på første trinnet. Selvsagt er det sikkert mye mer en kan dille med for enda bedre bass, videre utover dette, men oppskriften som linket til over her - er i alle fall et stort skritt i rett retning..

Om jeg får stille et ja/nei spm til dere som har peiling, til slutt. Om jeg evt skal inn med en tredje subwoofer, kobler jeg bare på et Y-ledd på enden av en av de to sub-kabelene jeg har , og henger den nye greina på den?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en SVS PCi 25-31 sylindersub og byttet denne mot en PB10-NSD boks (av hensyn til naboen i etasjen under). Jeg var i grunnen mer fornøyd med sylinderen - den hadde bedre lyd og var mye mindre kresen på plasseringen. Jag har den også bak sofaen, og sylinderen egnet seg bedre for en slik plassering - med elementet pekende nedover og porten oppover gav den mye bedre og jevnere spredning av lyden. Med boksen synes jeg heller ikke at jeg kan spille like høyt som før uten at lyden oppleves som rumlete & bråkete.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av subwoofer kan bli en utfordring i romet ser det ut til.

Men det er da mulig og prøve... 45 dagers retur rett hos lsound...
    Om du ikke har dB måler så selger også lsound det.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og utfyllende svar! Foreløpig har jeg falt for PCi 25-31, men må nok vente på neste lønning før den blir bestilt - grunnet kjøp av BluRay spiller i dag.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Takk for gode og utfyllende svar! Foreløpig har jeg falt for PCi 25-31, men må nok vente på neste lønning før den blir bestilt - grunnet kjøp av BluRay spiller i dag.
    Hvor skal du bestille den? Er ikke dette en utgått modell?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    PC12 NSD kansje... ;-p

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg ble litt forvirret av Lsounds test av PC12 NSD. Mener selvfølgelig den nevnte subben..

og harmon/kardon: flashfilmen du linker til i signaturen er svært realistisk i forhold til min woofer situasjon atm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •