KEF IQ90 eller Dali Ikon 6?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KEF IQ90 eller Dali Ikon 6?

Holder på å sette sammen min nye hjemmekino løsning. En Onkyo TX NR 807 ble kjøpt inn før helgen og nå er tiden kommet til et nytt sett med høytalere. Mitt gamle oppsett med KEF KHT 2005 holder dessverre ikke lenger mål

Etter litt surfing på nettet har jeg kommet frem til 2 alternativer og trenger nå litt tips om hva jeg bør legge vekt på og om noe har erfaring med disse alternetivene?

KEF IQ90 med IQ60 senter eller Dali Ikon 6 med Dali Ikon Vokal 2 som senter?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde definitivt gått for IQ90 settet der. Føler IQ90 er en bedre og vellspillende høyttaler, og sett i forhold til prisen mener jeg du får mer igjen.

Såklart, sikkert delte meninger om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville faktisk vurdere å prøve senter serien fra ovenfor XQ sammen med IQ90 da sentern har utrolig mye å si i film. Ville selv gått for IQ90 som er en kanon høytlaer.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IQ90 er jo også på tilbud frem til midnatt (i utførelse W, antakelig walnut), dog ikke like mye avslag som forrige gang. Senteren er ikke satt ned denne gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått høre så mye på KEF høytalerne som det jeg fikk på Dali høytalerne hos Hifi klubben. Det jeg likte med Dali Ikon serien er at de har et ganske bredt lydbilde (liten retningsorientering) som kan være en fordel i stuen der høytalerne skal brukes (klassisk L-form).
    Har dere noe erfaring med dette når det gjelder KEF IQ serien?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef har "normal" spreding som blir bestemt utfra vinkelen på ellementet på diskanten. Kommer en uten for dette så "faller" lydbilde ihop er min erfaring. Har ikke hørdt på Dali ang sprednings mønster.

Hvis du vil ha maks spredning så er høytalere ala Mirage(som jeg selv har) tingen. Lyden blir bra i hele rommet pga at diskanten og mellom tonen spiller ut og opp og fram i rommet. Ikke bare "fram og til siden" som vanlige høytalere. Jeg digger det men smak å behag.
    Du har fremdeles definert sweet spot.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjoekr
    Har ikke fått høre så mye på KEF høytalerne som det jeg fikk på Dali høytalerne hos Hifi klubben. Det jeg likte med Dali Ikon serien er at de har et ganske bredt lydbilde (liten retningsorientering) som kan være en fordel i stuen der høytalerne skal brukes (klassisk L-form).
    Har dere noe erfaring med dette når det gjelder KEF IQ serien?
    En selger fortalte meg at KEF har en fordel hvis høyttalerne skal stå nær sidevegg, fordi de ikke sprer så mye til sidene pga. teknologien med diskanten midt i mellomtoneelementet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    En selger fortalte meg at KEF har en fordel hvis høyttalerne skal stå nær sidevegg, fordi de ikke sprer så mye til sidene pga. teknologien med diskanten midt i mellomtoneelementet.
    Noe som betyr liten spredning... Ikon 6 har bånddiskant. Pen spredning der ihvertfall. Jeg elsker mine ikon 6 ihvertfall. Veldig gode høyttalere på akustiske låter.

Du burde vel strengt tatt lytte på begge sett med samme musikk før du tar et valg. Valget mitt falt på Ikon 6 da klarheten falt veldig i smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange fine tilbakemeldinger, selv om de ikke gir noe klart svar på hvilke høytaler løsning jeg bør gå for. Primærbehovet som skal dekkes er Hjemmekino, men musikk kvalitet er jo også en viktig bit.

Skal følge rådet om å ta med meg en cd-plate med favoritt musikken til butikken å lytte på høytalerne en siste gang før jeg bestemmer meg.

Ser for meg å bruke 20-25.000 på et komplett høytalersett for hjemmekino. Dersom noen har noen andre anbefalinger så mottas disse med takk?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det måtte vel komme før eller siden, men du burde kanskje ta en lytt til klipsch siden du skal se endel film. Er litt "spesiell" lyd, men om det faller i smak blir det som regel innertier.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt i samme setting, men skal da bli enig med meg selv om xtz 99.26/99.25 eller ikon 6/vokal 2. Har 99.26 fra før av i stereo-romet. Prøvekjørte de i front på hjemmekino, men var ikke helt fornøyd sammen med dali suite c0.8 - senter, det var mye mer "futt" i dali en i xtz. Jeg kompanserte med volum, men fikk det ikke helt til (det er velderfor man skal prøve å ha samme lydsignatur i anlegget). Broderen har ikon6 5.0 med vokal 2 / W 2 og det låter knall bra. Skal stikke bort en dag å teste ikon6 mot 99.26 og se hva det har av forskjeller i lydbildet, kansje det hjelper på besluttningesprosessen.

Anyway, lykke til med dit valg.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange fine tilbakemeldinger, selv om de ikke gir noe klart svar på hvilke høytaler løsning jeg bør gå for. Primærbehovet som skal dekkes er Hjemmekino, men musikk kvalitet er jo også en viktig bit.

Skal følge rådet om å ta med meg en cd-plate med favoritt musikken til butikken å lytte på høytalerne en siste gang før jeg bestemmer meg.

Ser for meg å bruke 20-25.000 på et komplett høytalersett for hjemmekino. Dersom noen har noen andre anbefalinger så mottas disse med takk?
    Som jeg har sagt i en del andre tråder, jeg har KEF iQ serien i et
    hjemmekinoopplegg, og er meget godt fornøyd!

Men ta deg tid og lytt litt rundt, i den prisklassen er nesten ingen fabrikat
    dårlige, de spiller forskjellig, så det blir smaken som teller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye lytting på forskjellig alternativer og en runde med smaboeren ift størrelse, utseende og farge falt valget på ..........
    - Dali IKON 6
    - Dali IKON Vokal 2

Subjektivt syns jeg at detaljrikdommen i mellomtone/diskant registeret skilte seg positiv ut på disse sammenlignet mot tilsvarende høytalere fra KEF, B&W og SA. På dypere register var nok B&W det beste alternativet for meg, men denne forskjellen tror jeg at det er mulig å utligne med en god sub.

Objektivt tror jeg nok alle alternativene hadde vært tilfredsstillende, men et valg må man jo ta til slutt.

PS Takk for alle de gode tipsene:-)

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye lytting på forskjellig alternativer og en runde med smaboeren ift størrelse, utseende og farge falt valget på ..........
    - Dali IKON 6
    - Dali IKON Vokal 2

Subjektivt syns jeg at detaljrikdommen i mellomtone/diskant registeret skilte seg positiv ut på disse sammenlignet mot tilsvarende høytalere fra KEF, B&W og SA. På dypere register var nok B&W det beste alternativet for meg, men denne forskjellen tror jeg at det er mulig å utligne med en god sub.

Objektivt tror jeg nok alle alternativene hadde vært tilfredsstillende, men et valg må man jo ta til slutt.

PS Takk for alle de gode tipsene:-)

Kan virkelig anbefale deg å kjøpe Ikon Suben til dette her. Samme signatur, serie og utseende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •