Anbefalte høyttalere i prisklassen opp til 30 000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalte høyttalere i prisklassen opp til 30 000

Dette spørsmålet går igjen hele tiden på forumet, så jeg tenkte jeg skulle lage en samletråd, slik at vi kan ha endel informasjon i første post, og samle litt info for nye på forumet. Kjedelig å måtte stille samme spørsmålet som har blitt spurt 100 000 ganger før, og bruke 2 uker på å finne ut av jungelen. Vet at i alle fall jeg kunne tenkt meg en slik guide når jeg begynte å undersøke på forumet.

Det som er "Mainstream" inne på forumet her er absolutt bedre en mainstream ute på gata. Det er mye bedre å anbefale ut fra hva man faktisk har hørt og hva som er populært her på forumet en at folk skal blir föret med halvløgner fra selgere. Det er og mye lettere for en person å føle seg trygg på valget hvis svarene personen får er i enighet med hverandre.

For å gjøre en lang historie kort. Er du på jakt etter det mest anbefalte kinoppsettet: Klipsch RF83 fronter, RC64 Center og RF bakhøyttalere, så har du bankers. Det koster noen kroner, og det er ikke alle som vil ha så store høyttalere i hus, men mange her er innom dem, når de får råd, før de gjerne prøver andre merker. Bare så du vet det, det er noe som heter oppgraderingsspøkelset, og det hjemsøker ALLE som leser for mye her inne. Når det er sagt, så er det ikke noe gale med å gå på hifi klubben og kjøpe Denon reciever og B&W høyttalere. Men vær obs på at man ikke alltid får komponenter som matcher hverandre alle steder.

Skal du ha en kul hjemmekino, så sjekk http://avforum.no/minhjemmekino/, og i alle fall denne profilen: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/phatbull

Lytt selv
    For det første: lytt og prøv. Ta deg en runde i de forskjellige butikkene og lytt. Ta med egen musikk og prøv deg fram til det du liker.
    Når det er sagt, så er det likevel enkelte merker og komponenter som går igjen, og det er vanskelig å gå feil med. Så om du ikke har muligheten for å lytte, eller ikke vil dette av andre grunner, så kan du kjøpe en av de mest anbefalte merkene fra forumet, og du vil få bra saker. Skulle du være misfornøyd, så er dette lettsolgte produkter der du ikke vil tape så mye.

Du kan få ekstremt mye til pengene ved å kjøpe brukt, og det er anbefalt. Det krever gjerne at du hvet hva du skal se etter, men her er det også mulig å gå for de mest anbefalte og kjente merkene om du ikke har helt peiling.

Jeg vil anbefale å ha med en ledsager når man drar å lytter, en kompis med litt interesse for lyd for eksempel. Ta med variert musikk og helst med god opptakskvalitet. Er du alene så blir du fort et bytte fra selgere som er ute etter salg. Og man blir ofte litt for ukritisk til de høytalerne man på forhånd bestemte seg for å lytte til. Selv har jeg stilt spørsmål på forumet for å komme på demo hos dem som har utstyr jeg vurderer. De fleste her inne er hyggelige mennesker og tar gjerne imot besøk, og byr på kunnskap og kaffe. Vil du helst høre på råd fra brukere, som gjerne har brukt mange år på å komme fram til oppsettet de har, eller en selger på provisjon? Og spør du de samme personene du er blitt kjent med her inne om å være med på lytterunde i butikkene, så har ikke jeg fått nei enda. Når du har bestemt deg for høyttalere, kan det være lurt å lese i den "offisielle" tråden på forumet som hører til merket ditt. Du bør også stille spørsmål om hvilke recievere som "matcher" det du skal kjøpe. Men igjen, lytt selv om du har mulighet. De fleste steder gir deg lov til å låne med produkter hjem, av og til mot depositum. Elkjøp er jo genial på slikt.

Reciever
    Du trenger også Reciever. Recievere blir fort utdaterte på grunn av nye standarder hele tiden. Eksempler på dette er HD lyd, HDMI, nye lydsystemer med 9 og 11 høyttalere. Det kan lønne seg å kjøpe et kjent merke fra forumet. Kjøp billigste du finner med pre-out, så har du noe du kan oppgradere. Om du vil bruke mye penger her, så er det fritt fram, for det er mye snacks. Sikre merker er Yamaha, Denon, Onkyo, Pioneer med andre. Stort sett det du finner i de fleste butikkene. Det betyr ikke at eks Sony er dårlig, men de mangler gjerne enkelte ting, eller har ikke blitt "godtatt" av Guruene her inne.

Det viktigste er at du kjøper en Reciever med pre-out, slik at du kan bygge ut med mer effekt. Det er bra å ha pre-out for muligheten til å få mer kraft og allsidighet i anlegget. Det er anbefalt å ha en effektforsterker, men det kan du kjøpe senere. Jeg selv skjønte ikke dette med effektforsterker før etter noen år her inne, så ikke fortvil om du ikke ser vitsen med dette. Det jeg trodde en effektforsterker gjorde, var å tilføre effekt slik at du kan spille høyere, noe jeg aldri har følt behov for, da det meste av bruk foregår på normalt nivå. Men det er bare en del av sannheten. Det en effektforsterker gjør er å gi gromlyd i lyden på alle nivåer. Du får mere krefter, noe som fører til bedre kontroll på elementene. Dette kan nok andre beskrive bedre enn meg, men dette må egentlig høres selv for å skjønne dette. Min aha opplevelse på dette var JBL Array på Mcintosh forsterker, med helikopter sangen til Pink Floyd. Gudbedre for en lyd. Den dagen skjønte jeg hva dynamikk var. Dette emnet fortjener forøvrig en egen tråd. Det holder å si at om du holder deg til Emotiva (rimelig) eller Parasound, så har du igjen bankers forumfavoritter, som er lettomsettelige, og som du får igjen mesteparten av pengene om du selger dem igjen. Dette er forøvrig produkter av typen, kjøp en gang og ha livet ut. Skal du kjøpe andre merker enn dette, så må du lære mer om dette.

Sub
    Skal du bruke dette i filmsammenheng, så er Sub et must. Alt etter pris og smak, så er det XTZ som er det billigste, deretter SVS(store) som er forumgjengangere når det gjelder sub. Har aldri hørt om en som angret på å ha brukt for mye penger på sub, så kjøp så dyr du har råd til. Kjøp gjerne to subber, da det blir mye bedre effekt. Det er mange gode merker, men beveger du deg utover de to som er nevn, da bør du ha peiling selv. Holder du deg til de merkene som er nevnt, så er dette lettomsettelige saker som du får mesteparten av pengene igjen for, om du selger dem. Jeg vet i alle fall at om jeg hadde kjøpt B&W som min første(dyre) sub, så hadde jeg angret noe vanvittig etter å ha lest litt på dette forumet. Jeg liker å få valuta for pengene.

Kabler, Bi-wire og Bi-amping
    Kjøp tykke gode kabler, gjerne fra biltema. Kabler er noe man aldri enes om her inne, ref alle kabeldiskusjonene. Igjen er det ikke noe i veien med å kjøpe kabler til 2000 kr om du vil det. Men om resten koster 10 000kr, så er det ikke nødvendigvis på kabler du skal bruke pengene. Bi-wire er bare to kabler som gjør samme funksjon. Det blir som om du hadde en lampe med to stikkontakter. Men om du vil gjøre dette, kjør på. Bi-amp derimot, var oppsiktsvekkende for meg å oppleve hos en kompis, som hadde toppmodellen av Denon recievere og en grei B&W høyttaler. Det gav virkelig forskjell. Men igjen, her kan det være MYE bedre å heller kjøpe en effektforsterker.

Kriterier
    Tanken er at Frontene skal koste ikke så mye mer enn 30k, og være egnet til film og musikk. Bør også være mulig å bygge ut til full surround.

Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Hva med å liste opp valg i klassen 5000,- 10 000,- 20 000,- og 30 000,-

å i hvær klasse kan man kåre en kandidat i hvært segment, en morsom høytaler(fest, rock og litt ungdomslig), en med høy WAF og god lytteglede(stilren, liten og altspillende) og en til hjemmekino(mer spredning og mer egnet til samkjøring med sub).

Bare ideer
    God ide.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det enkleste ville kanskje være å liste opp hva som finnes i de ulike prisklassene. Sånn sett er kanskje tittelen litt misvisende også.
    Ja, her har du et poeng. Men jeg vil ikke liste opp alt i hver prisklasse, men det mest populære her inne. Det bør ikke forhindre noen fra å lytte på andre ting. Puh, blir endel arbeid dette.

Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    På generelt grunnlag kan jeg si at XTZ er relativt tungdrevne høytalere. Særlig stativhøytalerene. Gulvmodellene har noe høyere følsomhet og er dermed lettere å drive.
    Godt tips. Vi trenger flere slike. Løsninger bør også beskrives. Løsningen på dette er å ha effektforsterker i tillegg. Da ble det plutselig ikke så billig lenger, men fy så gøy!
    Kan legge til at det samme er tilfellet for flere gulvstående fra B&W av egen erfaring, og Klipch har jo det samme ryktet.

Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    SVS M-Series 5.0.......er det jeg ville kjøpt. Pluss en Emotiva XPA-5 kanskje.
    Så en reciever eller prosessor som hadde best mulig DAC. Har ikke alt enda, men er på vei. 8)
    Godt tips.

Jeg kommer tilbake med mer info etterhvert, og tar gjerne imot innspill. Posten vil i begynnelsen være litt rotete og uoversiktelig, men skal nok få stell på dette etterhvert, når vi har kandidatene. Kom med forslag. Tilslutt vil jeg si at om du vet om et produkt som er bedre enn alt som er nevnt her, så kom med det. Men om det selges 3 stk i året i norge og 1 på forumet har det, så kommer det ikke med på listen her. Når det gjelder avsnittet om recievere, sub og kabler, så må andre gjerne lage egne tråder der de lager en grei innføring for nye brukere, istedet for å begynne evinnelige kabeldiskusjoner i denne tråden.

Hva er etter DIN mening bankers topp 5 for en nybegynner i denne prisklassen?

Om noen trodde at jeg er en diktator som selv bestemmer hva som er mest populært, så tar de feil. Jeg kommer til å legge ut en poll over hva som er mest populært, når jeg har fått kandidatene. Vær snill å bidra med hva som skal stemmes på.

Det ser for meg ut som om favorittene her inne er som følger:

Dali
    Xtz
    Klipsch
    B&W
    Focal
    Swans
    Kef

Work in progress

Jeg kommer til å stjele masse info fra andre tråder. Det blir mange utsagn som kommer til å stå som om det er jeg som sier det, men vær obs på at jeg kan ha klippet andre sine utsagn inn i denne tråden. Jeg limer ikke det inn om jeg ikke er enig, eller de fleste her inne mener det samme.

Kred for info: Alle som svarer i denne tråden, men også: Truls, Hybris, Ambings, mteinum

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er "Mainstream" inne på forumet her er abselutt bedre en mainstream ute på gata. Det er mye bedre å anbefale ut fra hva man faktisk har hørt og hva som er populært her på forumet en at folk skal blir föret med halvløgner fra selgere. Det er og mye lettere for en person å føle seg trygg på valget hvis svarene personen får er i enighet med hværandre. Personen som eventuelt skal kjøpe blir fornøyd om h*n kjøper Elac eller XTZ, men er svaret fra forumet mer uniformt så vil trygghetsfølelsen hjelpe på. Å ha ro i sinnet med trygghet av at man gjorde et godt kjøp er verdifult. Jeg bestemte meg for Monitor Audio etter en lang tråd med uenigheter, er fremdeles ikke sikker, har en "hva om" følelse som er litt ekkel. Det er ingen problem å lage en retledende liste over gode kjøp i hvær prisklasse, og til hvilket bruksområde innen hvær prisklasse. Her er en kjapt summert anbefalingsliste laget av meg med begrunnelse av tester og omtaler jeg har lest. Ta denne som et eksempel bare.

Opp til 5000,-
    1. XTZ 93 WMT - Beste kjøp i "Lyd og Bilde". Meget god allroundhøytaler med høy kvalitetsfølelse.
    2. Proson R63 MKII - God og anbefalt for de som ønsker en litt større høytalere. Kåret til årets beste ifølge L&B.
    3. Monitor Audio RS1 - Vakker og velspillende stativhøytaler, kommetr godt ut i flere tester.

10 000,-
    1. Monitor Audio RS6 - Vakker og velspillende gulvhøytaler fra MA's godt omtalte Silver serie.
    2. XTZ 99.26 - Spesielt anbefalt ifølge L&B, oppløst og detaljerik lyd.
    3. B&W DM684 - Meget god allround gulvhøytaler fra anerkjente B&W.

så er det bare å føye på i prisklassene nedover. En slik anbefalingsliste over subber og surroundsett er lett å lage med utgangsponkt i tester og erfaringer fra folk som eier dem. Og om ønskelig så kan jeg lage en slik en dag jeg er mer opplagt. Som sagt, ingen ting av dette er av personlige erfaringer, kun fra omtaler som er offentliggjort på nettet.
    Godt bidrag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forumfavoritter topp 5?? (ikke i rekkefølge):

Klipsch RF 83 - (Fordel: Stoor senter og Bipol surround) (ulempe: kan være litt skarp, store beist)

B&W 803s og 804s.

Swans F2.2 (Mye trøkk)

XTZ 99.36 Piano Gulvhøyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Dali Helicon 400

JBL hvilke?

Kandidater:
    Dali Mentor 6
    Monitor Audio GS60. 28 000kr
    B&W CM9. 19 996kr
    Swans 5.2F. 10 990kr
    B&W DM683. 10 996kr
    Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. 37 995kr
    B&W 804s
    Brukte B&W 803N
    System Audio Explorer
    Vienna Acoustic Vienna Acoustics Beethoven
    Klipsch RF-63/83 avhengig av størrelse på stue
    B&W 803N, Focal Electra 1027 og Mirage OMD-28.
    Mirage
    B]Monitor Audio PL100[/B] (30.000) HI-FI Huset AS - PL100

Hva med Yamaha Soavo 1 i pianolakk, finnes ikke finere høyttalere enn det siden du synes design er viktig. http://www.nakupni-centrum-praha.cz/...ck_soavo_1.jpg[/QUOTE]

1. Swans F2.2
    2. Klipsch RF83
    3. Yamaha Soavo 1
    4. Elac FS-248/PSB Synchrony One
    5. ADAM Pencil MK3 (aktiv FTW )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt for spesielle til å være mainstream, men likevel knallgode?:

JMLab Chorus 836V. 17 9995kr
    PSB Synchrony One. 29 995kr
    Anthony Gallo Reference 3.1. 33 990kr
    Elac FS-248. 26 995kr
    Usher cp6371 fronter og x616 senter
    Sjekk ut Triangle Quartet - 25 prosent rabattert nå - flotte høyttalere som spiller åpent og friskt.

Hva er etter DIN mening bankers topp 5 for en nybegynner i denne prisklassen?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du inkluderer brukte: B&W 803s og 804s.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart vi skal inkludere brukte. Her handler det om å få mest mulig for pengene for en nybegynner, eller en som ikke ønsker å sette seg for mye inn i dette, samt alle oss andre.

Har merket meg at mange er skeptisk til brukt, men det er ikke til å stikke under en stol at man får mye for pengene.

Hva er bankers topp 5 for en nybegynner i denne prisklassen?

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, her er det jo mye å velge i

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

å i hvær klasse kan man kåre en kandidat i hvært segment, en morsom høytaler(fest, rock og litt ungdomslig), en med høy WAF og god lytteglede(stilren, liten og altspillende) og en til hjemmekino(mer spredning og mer egnet til samkjøring med sub).

Bare ideer

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare ideer
    Hva med meg da, som vil ha fest, rock, høy WAF og altspillende? Hehe;-)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange høyttalere har vi opp til 30.000? dette kan fort bli en laaang tråd :-D

Noen flere tips:

Harbeth Compact 7ES-3 (25-27000)

Harbeth UK

Monopulse 42A/72A (€1495 + moms + begyr)

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers

Klipsch Cornwall III (30.000)

Seriøs Klipsch

TonArt • Klipsch Cornwall III

Monitor Audio PL100 (30.000)

HI-FI Huset AS - PL100

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare ideer
    God ide, men det er begrenset hva jeg har kapasitet til. Du må gjerne ta på deg den jobben.

Jeg har allerede laget en tråd til 10 000 og under, og føler at det er to naturlige prispunkter for nybegynnere. Skal man over de prisene, så bør man ha peiling selv.

Man kunne hatt en på 20 k også, men jeg tror vi skal klare å dekke det meste med de to trådene. Poenget er å få fram hva som blir anbefalt gang på gang. Jeg kommer til å ta bort/flytte ned i tråden mange forslag.

Når det er sagt, så er det jo et svært godt forslag du kommer med, så mulig jeg kan gjøre litt med det etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hvor mange høyttalere har vi opp til 30.000? dette kan fort bli en laaang tråd :-D
    Noen flere tips:
    Harbeth Compact 7ES-3 (25-27000)
    Harbeth UK
    Monopulse 42A/72A (€1495 + moms + begyr)
    MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers
    Klipsch Cornwall III (30.000)
    Seriøs Klipsch
    TonArt • Klipsch Cornwall III
    Monitor Audio PL100 (30.000)
    HI-FI Huset AS - PL100
    Jeg ønsker å gi en liste med greie og trygge kandidater for dem som er litt nye eller ikke kan for mye om dette. Da blir flere av dine forslag, som sikkert er kjempebra, for spesielle. På en måte er jeg ute etter det som stadig vekk blir anbefalt og faktisk kjøpt av forumbrukerne. Altså de de "fleste" anbefaler. Det råder ingen tvil om at mer eller mindre ukjente merker og det de ikke har på de kjente kjedene, kan være fantastiske produkter.

Men jeg er altså på jakt etter en BMW 325, eller Golf GTI om du skjønner, bra saker som er bankers. Ikke Alfa Romeo, Porche Boxter eller Kit cars, selv om de kan være knall de også.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en måte er jeg ute etter det som stadig vekk blir anbefalt og faktisk kjøpt av forumbrukerne
    I såfall så er det enkelt. Klipsch RF serien, Cervin Vega, grandis og lettmelk fra Tine.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 6 bør vel helt klart med på denne oversikten...?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å være skeptisk til brukt hifiutstyr er bare dumt. Stort sett alt av hifiutstyr i holder i flere titalls år og allerede når det er noen måneder gammelt er det masse penger å spare.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente da å ha disse anbefalingene i samme tråden, men det blir vanskelig for meg å komme med anbefalinger og forslag siden jeg er den (mest sansynlig) eneste som ikke har hørt noen høytalere personlig.

Men det blir da to helt forskjellige ting å anbefale en surroundhøytaler, siden de ofte trneger å kunne matches lett eller burde ha likestemte "søsken".

Men som ren stereo så er det lettere å anbefale mye mer eksotiske løsninger. Var foresten i dag å hørte på et par Proson V-series og en Paradgim sub som ble drevet av en gammel Onkyo integrert forsterker og kilden var en nyydelig DAC i 5k klassen. Låt kanon bra. Utrolig for noen detaljer det gamle anlegget klarte å få frem.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    I såfall så er det enkelt. Klipsch RF serien, Cervin Vega, grandis og lettmelk fra Tine.
    Hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det blir da to helt forskjellige ting å anbefale en surroundhøytaler, siden de ofte trneger å kunne matches lett eller burde ha likestemte "søsken".

Men som ren stereo så er det lettere å anbefale mye mer eksotiske løsninger.

Jeg henger med. Men tror for min del ikke at nybegynnere er på jakt etter stereo i like stor grad. Tror det er hjemmekino som er "mainstream".

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er en ganske meningsløs tråd å anbefale produkter basert på hva de fleste har. Blir litt som å anbefale musikk ut i fra VG lista. Vi burde heller anbefale å ikke alltid gå etter saueflokken da det finnes masse bra som får mindre oppmerksomhet enn de store merkene. Og ikke glemme at det finnes mange gode butikker utenfor de store kjedene.

Litt for de spesielle? Er man spesiell om man ikke velger Klipsch eller B&W?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •