Anbefalte høyttalere i prisklassen opp til 30 000 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes det er lettere å lage slike lister på elektronikk. Då kan jo en legge mange ting til grunn. F eks utstyrsnivå.....
    Ht blir rødvin. Skal passe til en type mat osv.... Så jeg står over mine topp 5.. Fordi jeg vet faktisk ikke hva mine topp 5 er. Forhåpenligvis har jeg ikke hørt dem ennå:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    I denne jungelen av høytalere og ulike preferanser,så blir dette en nokså umulig oppgave å skulle rangere hvilke som er best i sin prisklasse.
    Det er heller ikke meningen med denne tråden. Hva som er best, blir vanskelig å svare på. Men målet er å gi gode generelle anbefalinger.

Ett par høytalere som spiller bra her hjemme hos meg,trenger ikke å spille like bra hos deg osv.Mye avhenger av hvilket rom de skal stå i og hva de kobles opp imot med.
    Enig. Men likevel er det mulig å komme med generelle anbefalinger.

Det er vel kanskje en grunn til at det ikke blir laget slike tråder da
    all denne rangeringen blir bare subjektiv synsing i mine øyne. [/QUOTE]
    Selvfølgelig.

Man kan ikke lese seg til hvor bra akkurat den eller den høytaleren fungerer best for deg. Ut å lytt!
    Er jo en av de første tingene som står i tråden. Men det er likevel mulig å lese seg litt opp på forhånd.

Byttelån mellom venner hvis man har mulighet.Erfaring får man ved å lytte til ulike oppsett over lengre tid.
    Godt forslag.

At selgere på de ulike butikkene blir ansett som "sløve" og har mangel av kunnskap med det de driver med,har jeg selv erfart i max 2 av 30 tilfeller.De aller fleste ganger har jeg snakket med meget kunnskapsrike "selgere" som virkelig har vært til stor hjelp. De har lyttet til mine ønsker uten at det har vært noe kjøpepress eller mumbojumbo-snakk ifra deres side.
    Akkurat her er jeg uenig med deg, men det får nå bare være slik. Vi har alle forskjellige krav og oppfatninger. Det er så klart en del som er flinke. Men du kan jo spørre selv, hvor lang erfraring i bransjen de har. Fartstiden er ikke så lang i snitt tør jeg påstå. Salg er et yrke med stor gjennomtrekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er mange som spør om råd, og mange gir konkrete tips uten å vite noe om personens preferanser og rom. Men selv synes jeg det blir nesten umulig å gi et optimalt tips uten å vite endel essensielle ting på forhånd. Mine favoritter trenger ikke å være en annens favoritt.
    Ja, enig. Men denne tråden er en guide i jungelen, ikke noen endelig fasit. Før jeg anbefaler en eneste høyttaler, så oppfordrer jeg til å lytte selv, og prøve produkter med hjem. Jeg oppfordrer også til å lese litt i tråden til det merket man ønsker å kjøpe. Det er vel så optimalt som det bare kan få blitt i en slik guide.

Når jeg kom på dette forum for første gang lagde jeg meg en egen tråd og postet all fremgang. Dvs alle butikkdemoer og tester hjemme. Det var en veldig morsom tid. Mye bedre å finne ut av egne preferanser på egen hånd, gjerne med andre tips basert på lytteintrykkene synes jeg. Men selvfølgelig verre for dem som bor langt inne i en dal. Etter etter litt om og men og et bomkjøp (Focal Cobalt), kom jeg frem til ProAc D15 sammen med Creek Classic. Dette synes jeg fremdeles er gode kjøp i sine prisklasser. Men det er selvsagt ikke rette par for alle og kan ikke anbefale det på et generelt grunnlag. Det meste, for ikke å si alt, har sine styrker og svakheter. HiFi dreier seg mye om kompromisser. Og hvor vi legger lista blir individuelt.
    Ja, den var grei. Kan ikke se hvordan en slik guide som dette skulle ødelagt de opplevelsene du hadde her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Synes det er lettere å lage slike lister på elektronikk. Då kan jo en legge mange ting til grunn. F eks utstyrsnivå.....
    Ht blir rødvin. Skal passe til en type mat osv.... Så jeg står over mine topp 5.. Fordi jeg vet faktisk ikke hva mine topp 5 er. Forhåpenligvis har jeg ikke hørt dem ennå:-)
    Ja, jeg er enig i at dette er vanskelig. Du trenger ikke komme med dine topp 5, men du kan gjerne liste opp noen høyttalere du har hørt, som du synes var bra.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er etter DIN mening bankers topp 5 for en nybegynner i denne prisklassen?
    JBL Array 1400
    Dynaudio Contour 3.4
    Von Schweikert VR-4JR
    Audio Physic Virgo-III
    Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand

Alle disse har jeg sett brukt til under 30 000, og anbefaler herved "nybegynnere" på det sterkeste å kjøpe brukt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro alle høyttalere som har livets rett på ett eller annet tidspunkt blir anbefalt av en eller annen. Det enkleste ville kanskje være å liste opp hva som finnes i de ulike prisklassene. Sånn sett er kanskje tittelen litt misvisende også. Vi har til nå sett høyttalere opp til 80k som anbefalt i prisklassen "ca 30k".

Jeg tror også det blir feil å komme med anbefalinger basert på hva man en gang har sett på bruktbørsen. En slik tråd bør ideelt sett kunne vare en stund, noe enkeltannonser på bruktbørsen normalt ikke gjør. Selvsagt får man i de fleste tilfeller mer for pengene på bruktmarkedet men det gjelder jo alle høyttalere på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle ha laget en guide, ville jeg først ha laget en liste over hvordan man kan gå frem for å finne det rette anlegg for seg selv. Og så kunne man lage en liste over populære og noen litt mer ukjente produkter. Men i tillegg beskrive deres lydkarakter, styrker, svakheter, lydspredning og hvilke eventuelle krav de vil ha til forsterkere.

Det tror jeg hadde vært nyttig for nybegynnere. Men så er det å bli enig da. Det hadde sikkert vært endel protester uansett hva man skrev. Og hvem har testet alle mot hverandre? Det er ikke lett å vite eksakt hvordan de spiller i forhold til hverandre når man lytter på ulik tid i ulike rom og kanskje også med ulik elektronikk. Testere i HiFi magasiner er vel de mest kvalifiserte, men de tør neppe å være ærlige nok. For dem er jo alt tilsynelatende bedre enn gjennomsnittet og i allefall meget god til prisen . Ellers kunne endel erfarne samles og hatt en avtale med de fleste forhandlere for å teste de fleste mot hverandre til en offisiell guide. Hadde de gått med på det? Neppe alle i allefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle ha laget en guide, ville jeg først ha laget en liste over hvordan man kan gå frem for å finne det rette anlegg for seg selv.
    Og så kunne man lage en liste over populære og noen litt mer ukjente produkter. Men i tillegg beskrive deres lydkarakter, styrker, svakheter, lydspredning og hvilke eventuelle krav de vil ha til forsterkere.
    Gjør det da vel. Du trenger ikke kunne alt selv, du får nok mye drahjelp fra andre her inne. Ikke vær redd for kritiske røster, de biter ikke.

Det tror jeg hadde vært nyttig for nybegynnere. Men så er det å bli enig da. Det hadde sikkert vært endel protester uansett hva man skrev. Og hvem har testet alle mot hverandre? Det er ikke lett å vite eksakt hvordan de spiller i forhold til hverandre når man lytter på ulik tid i ulike rom og kanskje også med ulik elektronikk. Testere i HiFi magasiner er vel de mest kvalifiserte, men de tør neppe å være ærlige nok. For dem er jo alt tilsynelatende bedre enn gjennomsnittet og i allefall meget god til prisen . Ellers kunne endel erfarne samles og hatt en avtale med de fleste forhandlere for å teste de fleste mot hverandre til en offisiell guide. Hadde de gått med på det? Neppe alle i allefall.
    Her synes jeg du legger listen litt vel høyt. Skal man måtte finne 10 "eksperter" som må godkjenne alt og høre alt på markedet i alle situasjoner og rom før man lager en guide. Da sier du jo indirekte at mannen i gata må utdanne seg i 10 år før han kjøper sin første høttaler, for å sette det litt på spissen.

Jeg synes det er mer betryggende at 40 personer her inne sier at noe er bra, enn en test i et blad. Ikke at jeg ukritisk kjøper ting etter det, jeg sjekker fremdeles ut produktene selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil tro alle høyttalere som har livets rett på ett eller annet tidspunkt blir anbefalt av en eller annen. Det enkleste ville kanskje være å liste opp hva som finnes i de ulike prisklassene. Sånn sett er kanskje tittelen litt misvisende også. Vi har til nå sett høyttalere opp til 80k som anbefalt i prisklassen "ca 30k".
    Du har et poeng her. Men noen merker er mer anbefalt enn andre. Det er jo ikke tilfeldig når en tråd for et høyttaler merke har 80 000 visninger og andre har 120? Jeg har ikke hatt så mye tid til å kvalitetssjekke forslagene her, hadde håpet på litt hjelp fra andre. Men fint om noen kan peke ut de som er for dyre, samt komme med flere forslag.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror også det blir feil å komme med anbefalinger basert på hva man en gang har sett på bruktbørsen. En slik tråd bør ideelt sett kunne vare en stund, noe enkeltannonser på bruktbørsen normalt ikke gjør. Selvsagt får man i de fleste tilfeller mer for pengene på bruktmarkedet men det gjelder jo alle høyttalere på markedet.
    Ja, det har du helt rett i.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rille999
    Klart vi skal inkludere brukte. Her handler det om å få mest mulig for pengene for en nybegynner, eller en som ikke ønsker å sette seg for mye inn i dette, samt alle oss andre.

Har merket meg at mange er skeptisk til brukt, men det er ikke til å stikke under en stol at man får mye for pengene.

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Snickers-is
    Ja, det har du helt rett i.
    Skal vi inkludere brukte høyttalere eller ikke?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng her. Men noen merker er mer anbefalt enn andre. Det er jo ikke tilfeldig når en tråd for et høyttaler merke har 80 000 visninger og andre har 120? Jeg har ikke hatt så mye tid til å kvalitetssjekke forslagene her, hadde håpet på litt hjelp fra andre. Men fint om noen kan peke ut de som er for dyre, samt komme med flere forslag.
    Tror det er mye tilfeldigheter som råder når det gjelder hvor mye som blir skrevet om de forskjellige merkene, vet om en del merker som virkelig kunne hevdet seg, men som sålangt nesten aldri blir nevnt i tråder her på forumet.

Det at det er mange "visninger" kan ha med hvor lenge tråden har vert, og selvom det ikke er noe galt i det så er det jo en del av de trådene som ender opp som diskusjoner mellom noen og derfor ender opp med mange innlegg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visninger kommer også etter antallet ganger en tråd blir googlet frem, altså, om folk googler på nettet etter en høyttaler så får man ofte opp treff på AVforum. Det og mye annet er som regel et resultat av graden av markedsføring den aktuelle leverandøren bedriver. Det betyr lite for produktet, men det kan allikevel bety en del for hvor mange som har og dermed anbefaler produktet.

La oss si man leste 10 brukerreviews angående ett produkt, og 3 angående et annet. Førstnevnte produkt får et snitt på 4 og sistnevnte et snitt på 5,5 av 6 mulige. Hva skal vi anta er det beste produktet?

En annen ting er at å la seg anbefale statusprodukter/luksusprodukter av folk som har eller har hatt ting selv sier like mye om hvilken statusfølelse/luksusfølelse de aktuelle personene har/hadde helt uavhengig av hvordan produktet står seg i forhold til et annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Skal vi inkludere brukte høyttalere eller ikke?
    Ja, vi kan anbefale det, men ikke linke til spesifikke annonser eller prispunkt, da dette forandrer seg.

Forøvrig lar jeg gjerne tråden dø hen, dersom Snickers eller andre ønsker å overta og lage en bedre. Føler meg ikke heeeelt kvalifisert i forhold.

Newcomer Angus Young sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye mer seriøst hadde det vært om noen erfarne (vel, hvem har testet alle mulige kombinasjoner?) hadde satt opp en kombinasjon med forsterker som hadde passet ulike krav.
    Hadde nok det ja. Da foreslår jeg at du samler alle høttalere som er laget og tester dem i alle mulige forsterker/forforsterker, ledning, og romkombinasjoner.

Du forstår vel at det er litt vanskelig? Men du står selvfølgelig fritt til å prøve selv. Jeg skal ihvertfall følge med på tråden din8)

Jeg synes det er et bra initiativ fra rille om å prøve å få til en guide som kan hjelpe folk i riktig retning, slik at de ikke bruker 5k på plastanlegg fra elkjøp.

Hardt eller mykt rom. Plasseringsvillighet til høyttalere. Hvilken type musikk. Hvilket lyttenivå er mest vanlig. Trøkk & moro. Behagelig og tilgivende. Mest mulig korrekt. Best mulig bass. Bass er ikke så viktig. Mest mulig åpen. Stort og presist soundstage. Hurtighet er viktigst. Film eller musikk. Viktighet av design/størresle.
    Her er du inne på noe. Brukerne kan jo skrive noe om hva de synes høttalerene er gode til, ikke bare liste de opp sånn uten videre.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rille999, du er egentlig bedre kvalifisert til å skrive en anbefalingsguide en gurene. Du leter etter høytalere i det prissegmentet, du har interesse og lyst. Jeg kan tenke meg at guruene har en mer eller mindre dalende interesse for slike "billige" høytalere. Blir som å spørre Jay Leno om en bra bil i 100 000kr klassen.

Om så kan du lage en lett oversikt om høytalere som er anbefalt fra forskjellige hifi tidskrifter rundt omkring. Det er som sagt mye bra av høytalere i værden, og de er forskjellige, men ikke nokk forskjellige til at det blir motstridende å skrive en anbefalingsguide.

Jeg syns ideen var god på flere nivåer, både for å hjelpe hvermansen å velge en god høytaler og for å gi hvermansen trygghetsfølelsen av et godt kjøp.

Hvis giuden kan hjelpe folk å finne ut hav de leter etter så blir spørsmålene i trådene litt mer spesifikke og lettere å svare konkret på. Har dere lyst på flere "Hvilken høytaler er best til 3000kr" tråder eller har det vært bedre å fått spørsmål om hvilken av to-tre forskjellige som eventuelt passer best, med info om rom, bruksområde, personlige preferanser og prisgruppe?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angus Young
    Da foreslår jeg at du samler alle høttalere som er laget og tester dem i alle mulige forsterker/forforsterker, ledning, og romkombinasjoner.
    Ah... det hadde vært en drømmejobb :-D :-D ....

Vel, alle hadde blitt et ork, men kanskje over lang tid så... Men alle som selges i Norge hadde gått fint.

Du forstår vel at det er litt vanskelig?
    Som jeg skrev tidligere ja ...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er en ganske meningsløs tråd å anbefale produkter basert på hva de fleste har. Blir litt som å anbefale musikk ut i fra VG lista. Vi burde heller anbefale å ikke alltid gå etter saueflokken da det finnes masse bra som får mindre oppmerksomhet enn de store merkene. Og ikke glemme at det finnes mange gode butikker utenfor de store kjedene.

Litt for de spesielle? Er man spesiell om man ikke velger Klipsch eller B&W?
    Da er det vel bare å komme med anbefalinger av høyttalere du har hørt i forskjellige prisklasser og si noe om hva som var bra/mindre bra med dem. Meningen med tråden er vel at folk skal kunne si sin mening om en høyttaler (i en prisklasse) og grunnen til at de valgte den? Da får de som er ute etter en høyttaler en formening om hva som KAN passe dem, slik at de kan ta turen til en forhandler å lytte.

Det er sikkert en del her på forumet som har vært ute å lyttet en del og har en del formeninger og erfaringer med ulike merker, er det ikke?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Angus Young
    Da er det vel bare å komme med anbefalinger av høyttalere du har hørt i forskjellige prisklasser og si noe om hva som var bra/mindre bra med dem. Meningen med tråden er vel at folk skal kunne si sin mening om en høyttaler (i en prisklasse) og grunnen til at de valgte den? Da får de som er ute etter en høyttaler en formening om hva som KAN passe dem, slik at de kan ta turen til en forhandler å lytte.

Det er sikkert en del her på forumet som har vært ute å lyttet en del og har en del formeninger og erfaringer med ulike merker, er det ikke?
    Avforum har en egen kategori til det formålet.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Avforum har en egen kategori til det formålet.
    Det er vel brukertester du sikter til, regner jeg med?

Er det ikke lov å skrive en liten setning om hva høyttaleren utmerker seg på og hva den ikke utmerker seg på, slik at folk som skal kjøpe høyttaler har litt mer å gå etter?

Eksempel:

Gulvstående høyttaler:

"System Audio xxxx:
    Klar, behagelig lyd. Meget plasseringsvennlig (kan stå helt inntil vegg). Lite dypbass. Meget lett å drive for forsterkeren."

(Dette er bare et eksempel og dermed bare antagelser fra min side, ettersom jeg ikke har hørt noe fra System Audio)

Sånn. Var vel ikke vanskelig?

Dersom det er noen som har en strømsvak forsterker og leter etter lettspillende og plasseringsvennlige høyttalere, så kan den informasjonen gi dem en ide om hvilke høyttalere som kan passe dem. Så er det bare å gå å lytte.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på Høyttalere