Anbefalte høyttalere i prisklassen opp til 30 000 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg synes det er en ganske meningsløs tråd å anbefale produkter basert på hva de fleste har. Blir litt som å anbefale musikk ut i fra VG lista. Vi burde heller anbefale å ikke alltid gå etter saueflokken da det finnes masse bra som får mindre oppmerksomhet enn de store merkene. Og ikke glemme at det finnes mange gode butikker utenfor de store kjedene.
    +1

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er en ganske meningsløs tråd å anbefale produkter basert på hva de fleste har. Blir litt som å anbefale musikk ut i fra VG lista. Vi burde heller anbefale å ikke alltid gå etter saueflokken da det finnes masse bra som får mindre oppmerksomhet enn de store merkene. Og ikke glemme at det finnes mange gode butikker utenfor de store kjedene.

Litt for de spesielle? Er man spesiell om man ikke velger Klipsch eller B&W?

Det som er "Mainstream" inne på forumet her er abselutt bedre en mainstream ute på gata. Det er mye bedre å anbefale ut fra hva man faktisk har hørt og hva som er populært her på forumet en at folk skal blir föret med halvløgner fra selgere. Det er og mye lettere for en person å føle seg trygg på valget hvis svarene personen får er i enighet med hværandre. Personen som eventuelt skal kjøpe blir fornøyd om h*n kjøper Elac eller XTZ, men er svaret fra forumet mer uniformt så vil trygghetsfølelsen hjelpe på. Å ha ro i sinnet med trygghet av at man gjorde et godt kjøp er verdifult.

Jeg bestemte meg for Monitor Audio etter en lang tråd med uenigheter, er fremdeles ikke sikker, har en "hva om" følelse som er litt ekkel.

Det er ingen problem å lage en retledende liste over gode kjøp i hvær prisklasse, og til hvilket bruksområde innen hvær prisklasse.

Her er en kjapt summert anbefalingsliste laget av meg med begrunnelse av tester og omtaler jeg har lest. Ta denne som et eksempel bare.

Opp til 5000,-
    1. XTZ 93 WMT - Beste kjøp i "Lyd og Bilde". Meget god allroundhøytaler med høy kvalitetsfølelse.
    2. Proson R63 MKII - God og anbefalt for de som ønsker en litt større høytalere. Kåret til årets beste ifølge L&B.
    3. Monitor Audio RS1 - Vakker og velspillende stativhøytaler, kommetr godt ut i flere tester.

10 000,-
    1. Monitor Audio RS6 - Vakker og velspillende gulvhøytaler fra MA's godt omtalte Silver serie.
    2. XTZ 99.26 - Spesielt anbefalt ifølge L&B, oppløst og detaljerik lyd.
    3. B&W DM684 - Meget god allround gulvhøytaler fra anerkjente B&W.

så er det bare å føye på i prisklassene nedover. En slik anbefalingsliste over subber og surroundsett er lett å lage med utgangsponkt i tester og erfaringer fra folk som eier dem. Og om ønskelig så kan jeg lage en slik en dag jeg er mer opplagt. Som sagt, ingen ting av dette er av personlige erfaringer, kun fra omtaler som er offentliggjort på nettet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rille999
    Lytt selv
    For det første: lytt og prøv. Ta deg en runde i de forskjellige butikkene og lytt. Ta med egen musikk og prøv deg fram til det du liker.
    Når det er sagt, så er det likevel enkelte merker og komponenter som går igjen, og det er vanskelig å gå feil med. Så om du ikke har muligheten for å lytte, eller ikke vil dette av andre grunner, så kan du kjøpe en av de mest anbefalte merkene fra forumet, og du vil få bra saker. Skulle du være misfornøyd, så er dette lettsolgte produkter der du ikke vil tape så mye. Du kan få ekstremt mye til pengene ved å kjøpe brukt, og det er anbefalt. Det krever gjerne at du hvet hva du skal se etter, men her er det også mulig å gå for de mest anbefalte og kjente merkene om du ikke har helt peiling.
    Jeg vil anbefale å ha med en ledsager når man drar å lytter, en kompiss med litt interesse for lyd for eksempel. Ta med variert musikk og helst med god opptakskvalitet. Er du alene så blir du fort et bytte fra selgere som er ute etter salg. Og man blir ofte litt for ukritisk til de høytalerne man på forhånd bestemte seg for å lytte til.

Reciever
    Du trenger også Reciever og det er anbefalt å ha en effektforsterker, men det kan du kjøpe senere. Det viktigste er at du kjøper en Reciever med pre-out, slik at du kan bygge ut med mer effekt.
    Flere recivere nå til dags har nokk effekt å by på, men det er bra å ha pre-out for muligheten til å få mer kraft og allsidighet i anlegget.

Sub
    Skal du bruke dette i filmsammenheng, så er Sub et must. Alt etter pris og smak, så et XTZ det billigste, deretter SVS som er forumgjengangere når det gjelder sub. Har aldri hørt om en som angret på å ha brukt for mye penger på sub, så kjøp så dyr du har råd til. Kjøp gjerne to subber, da det blir mye bedre effekt.
    Enig her, men det er flere merker, vi må ikke glemme B&W, Klipsch, Velodyne, HiVI(Swans), HSU og (når vi får testet) Elemental Designs.

Forumfavoritter topp 5?? (ikke i rekkefølge):

Klipch RF 83 - (Fordel: Stoor senter og Bipol surround) (ulempe: kan være litt skarp, store beist)

B&W 803s og 804s.

Swans F2.2 (Mye trøkk)

Dali Helicon 400

Kandidater:
    Dali Mentor 6
    Monitor Audio GS60. 28 000kr
    B&W CM9. 19 996kr
    Swans 5.2F. 10 990kr
    B&W DM683. 10 996kr
    Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. 37 995kr
    B&W 804s
    Brukte B&W 803N
    System Audio Explorer
    Vienna Acoustic Vienna Acoustics Beethoven
    Klipsch RF-63/83 avhengig av størrelse på stue
    B&W 803N, Focal Electra 1027 og Mirage OMD-28.
    Mirage
    B]Monitor Audio PL100[/B] (30.000) HI-FI Huset AS - PL100

Hva med Yamaha Soavo 1 i pianolakk, finnes ikke finere høyttalere enn det siden du synes design er viktig. http://www.nakupni-centrum-praha.cz/...ck_soavo_1.jpg

Litt for spesielle?:

JMLab Chorus 836V. 17 9995kr
    PSB Synchrony One. 29 995kr
    Anthony Gallo Reference 3.1. 33 990kr
    Elac FS-248. 26 995kr
    Usher cp6371 fronter og x616 senter
    Sjekk ut Triangle Quartet - 25 prosent rabattert nå - flotte høyttalere som spiller åpent og friskt.
    XTZ 99.36 Piano Gulvhøyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    1. Swans F2.2
    2. Klipsch RF83
    3. Yamaha Soavo 1
    4. Elac FS-248/PSB Synchrony One
    5. ADAM Pencil MK3 (aktiv FTW8) )

Rask liste=)

Jeg kommer tilbake med mer info etterhvert, og tar gjerne imot innspill. Posten vil i begynnelsen være litt rotete og uoversiktelig, men skal nok få stell på dette etterhvert, når vi har kandidatene. Kom med forslag.

Hva er etter DIN mening bankers topp 5 for en nybegynner i denne prisklassen?

Work in progress

Jeg kommer til å stjele masse info fra andre tråder.

Kred for info: Mange, men også: Truls, Hybris, Ambings, mteinum
    Bra tiltak, håper det kan bli en informativ og rettledende tråd for slik stakarer som meg som kommer ramlende inn på forumet=)

Edit: Er jo og mulig å lage en litt retro anbefalingslsite med gamle hornhøytalere/rørforsterkerkomboer for de som ønsker noe alternativt å lytte til inne i hjemmekontoret=)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    1. Swans F2.2
    2. Klipsch RF83
    3. Yamaha Soavo 1
    4. Elac FS-248/PSB Synchrony One
    5. ADAM Pencil MK3 (aktiv FTW8) )
    Man kan sikkert lage 40 andre lister som er minst like bra. Denne er vel påvirket av AV-forum? Lister fra andre forumer hadde helt sikkert vært anderledes. For å ikke snakke om andre personers synspunkter.

Mye mer seriøst hadde det vært om noen erfarne(vel, hvem har testet alle mulige kombinasjoner?) hadde satt opp en kombinasjon med forsterker som hadde passet ulike krav:

Hardt eller mykt rom. Plasseringsvillighet til høyttalere. Hvilken type musikk. Hvilket lyttenivå er mest vanlig. Trøkk & moro. Behagelig og tilgivende. Mest mulig korrekt. Best mulig bass. Bass er ikke så viktig. Mest mulig åpen. Stort og presist soundstage. Hurtighet er viktigst. Film eller musikk. Viktighet av design/størresle.

Alså de fleste produkter har sine fordeler og ulemper, passer ulike forsterkere ulikt, egner seg bedre eller dårligere til ulike rom og hvilke fordeler passet akkurat denne kjøperen?

Det er heller ikke nødvendigvis slik at de som testes mest i blader er bedre enn de som ikke testet. Det kan hende at importør/forhandler ikke ønsker det av ulike årsaker. Mange magasiner er ikke 100% ærlig heller tror jeg. Merker som ofte går igjen på enkelte forumer kan være litt utsatt for saueflokkmentalitet. Nye ser det snakkes mye om et merke og spør de om det er lurt å kjøpe nettopp dem. Siden mange har dem så får han positivt svar. Han som ikke har testet mye annet skriver igjen hvor fornøyd han er og synes det er så moro at andre deler hans synspunkter. Så har vi det gående. En god følelse av tilhørighet. Mange tror de har et anlgegg som er klart bedre enn gjennomsnittet. Det trenger ikke å være slik selvsagt, men det er en mulighet. Her på forumet har jo en "annerkjent gjeng" hatt stor innflytelse.

Kan det tenkes at ikke alle ville hatt så store høyttalere som Swans i huset? Kan det tenkes at ikke alle er opptatt av å spille så høyt som mulig med mest trykk? Kanskje vil mange ha hatt mer fintspillende høyttalere som ikke er så dominerende? Litt i samme bås som Klipsch?
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan sikkert lage 40 andre lister som er minst like bra. Denne er vel påvirket av AV-forum? Lister fra andre forumer hadde helt sikkert vært anderledes. For å ikke snakke om andre personers synspunkter.
    Ja, men vi er i Norge og dette er det dominerende forumet, så slik er det bare.

Mye mer seriøst hadde det vært om noen erfarne(vel, hvem har testet alle mulige kombinasjoner?) hadde satt opp en kombinasjon med forsterker som hadde passet ulike krav: Hardt eller mykt rom. Plasseringsvillighet til høyttalere. Hvilken type musikk. Hvilket lyttenivå er mest vanlig. Trøkk & moro. Behagelig og tilgivende. Mest mulig korrekt. Best mulig bass. Bass er ikke så viktig. Mest mulig åpen. Stort og presist soundstage. Hurtighet er viktigst. Film eller musikk. Viktighet av design/størresle. Alså de fleste produkter har sine fordeler og ulemper, passer ulike forsterkere ulikt, egner seg bedre eller dårligere til ulike rom og hvilke fordeler passet akkurat denne kjøperen?
    Ja, enig. Men ingen av dem gjør det, så da gjør jeg det. Føler meg egentlig ikke kvalifisert, men med litt hjelp så blir det bedre enn ingenting.

Kan det tenkes at ikke alle ville hatt så store høyttalere som Swans i huset? Kan det tenkes at ikke alle er opptatt av å spille så høyt som mulig med mest trykk? Kanskje vil mange ha hatt mer fintspillende høyttalere som ikke er så dominerende? Litt i samme bås som Klipsch?
    .
    Klart det. Du har mange gode poeng. Men det er begrenset hva jeg kan klare. Andre må gjerne lage en mer avanser tråd.

Dersom dere mener at det er en annen måte å gjøre dette på, så står dere helt fritt til å lage en annen tråd, og for å være helt ærlig, så synes jeg det er helt ok, om andre tar over jobben. Det er ikke lite arbeid å følge opp noe slikt.

Men jeg mener fremdeles at denne tråden bør inneholde det som er kjente og trygge merker på forumet.

Vi alle har forskjellig smak, men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte merker går igjen på forumet. Hvorfor ikke gjøre det enkelt for nybegynnere, så de slipper å bruke 2 uker bare på å kjøpe noe så trivielt som en høyttaler. De fleste gidder ikke det, og dermed går de på Elkjøp eller Hifi-klubben og blir "pushet" på noe som selgeren mener er bra. Senere oppdager han at han kanskje burde kjøpt "xxxx" istedet, muligens til en rimeligere penge. Men da er det for sent.

Smaken kan jo utvikle seg i andre retninger etterhvert, men en avansert tråd får andre ta seg av. Jeg føler ikke at jeg er spesielt kompetent til å lage en slik tråd, knapt nok denne. Men jeg har tross alt fulgt forumet i noen år, og mener å kunne se enkelte ting går igjen.

Igjen skulle jeg ønske at andre hadde giddet å lage en slik tråd som dette. Siden ingen har gjort det, så gjør jeg det.

Jeg er glad for at noen ser poenget med en slik tråd, og bidrar med verdifull informasjon. Jeg kommer til å fortsette i dette sporet inntil andre lager en bedre tråd. Til dere som mener jeg er på feil spor og at kriteriene burde være annerledes: Gjør noe med det, ikke bare syt.

Skal prøve å redigere inn all den gode informasjonen jeg har fått i tråden i løpet av dagen. Takker inderlig for alle bidrag.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del: Ære og kred til deg for å bruke tid på dette. Min +1 var ingen kritikk til tråden, men en reaksjon på den uttalelsen jeg siterte. Slik som det var skrevet, står jeg inne for det.

Jeg tror heller ikke denne tråden bare tar for seg det de fleste her inne har, men basert på kjente merker som er relativt enkelt å få tak i, samt som en følge av det, kanskje vil ha høyere annenhåndsverdi.

Stå på! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i orden. Jeg er ikke engang uenig i at andre merker bør frem, og at det er andre tilnærmingsmetoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig her, men det er flere merker, vi må ikke glemme B&W, Klipsch, Velodyne, HiVI(Swans), HSU og (når vi får testet) Elemental Designs.
    Ja, enig. Men dersom vi sier at XTZ og SVS holder for en nybegynner, så tror jeg ikke det er mye feil. Så får de lære mer om dette etterhvert. Jeg vet i alle fall at om jeg hadde kjøpt B&W som min første(dyre) sub, så hadde jeg angret noe vanvittig etter å ha lest litt på dette forumet. Jeg liker å få valuta for pengene.

Knakende bra innlegg, har limt det meste inn i første post.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hvor mange høyttalere har vi opp til 30.000? dette kan fort bli en laaang tråd :-D

Harbeth Compact 7ES-3 (25-27000)

[/url]

Harbeth Compact er fantastiske iallefall
    Hørte de forgje dagen, og fy kor bra det låt.
    Mellomtonen er å dø for

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J Til dere som mener jeg er på feil spor og at kriteriene burde være annerledes: Gjør noe med det, ikke bare syt.
    Det hadde faktisk vært veldig moro, men da hadde jeg måttet testet veldig mye opp mot hverandre. Det har jeg ikke råd til og jeg hadde nok blitt veldig lite populær blant butikkeiere. Jeg tror det fungerer greit for nybegynnere å få høre oppsett anbefalt av selgere. Det finnes mange ærlige og flinke selgere som ikke bare tenker kroner og ører.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Harbeth Compact er fantastiske iallefall
    Hørte de forgje dagen, og fy kor bra det låt.
    Mellomtonen er å dø for
    Ja, men tror ikke det er rette høyttalere for alle. De er ikke best på alt, imo. Det er det som gjør slike anbefalinger så vanskelige.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men tror ikke det er rette høyttalere for alle. De er ikke best på alt, imo. Det er det som gjør slike anbefalinger så vanskelige.
    Det er sant, så sant....

Men no er det jo ingen høytalere som er den rette for alle så.. Og det kommer det aldri til å bli....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Det er sant, så sant....

Men no er det jo ingen høytalere som er den rette for alle så.. Og det kommer det aldri til å bli....
    Og det er noen som ingen høytalere er riktig for og. For folk som bare vil ha et godt kjøp, som uansett ville bli fornøyd med et 5.1 fra dagligvaren så er dette en høyst relevant tråd. Vi kan ikke si til alle at de må lytte til høytalere for å finne ut hvilken som er riktig for dem, ikke alle vet hvordan de skal lytte! Kansje de kjøper en skrikende høytaler som gir migrener i lengden, men den hørtes inponerende ut i butikken.

Jeg vil sdi at en slik tråd, spesielt med anbefalinger under 10 000,- både 2.0, 2.1 og 5.1 vil være høyst relevant og hjelpsom for førstegangskjøpere. Og hjelpe dem til å reflekere litt over hva dem egentlig er ute etter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er noen som ingen høytalere er riktig for og. For folk som bare vil ha et godt kjøp, som uansett ville bli fornøyd med et 5.1 fra dagligvaren så er dette en høyst relevant tråd. Vi kan ikke si til alle at de må lytte til høytalere for å finne ut hvilken som er riktig for dem, ikke alle vet hvordan de skal lytte! Kansje de kjøper en skrikende høytaler som gir migrener i lengden, men den hørtes inponerende ut i butikken.
    sant

Litt for de spesielle? Er man spesiell om man ikke velger Klipsch eller B&W?

Vill si meg ganske enig med Antonx her....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde faktisk vært veldig moro, men da hadde jeg måttet testet veldig mye opp mot hverandre. Det har jeg ikke råd til og jeg hadde nok blitt veldig lite populær blant butikkeiere.

Jeg tror det fungerer greit for nybegynnere å få høre oppsett anbefalt av selgere. Det finnes mange ærlige og flinke selgere som ikke bare tenker kroner og ører.
    Da er vi totalt uenig. Edit: jeg skal prøve å holde en annen tone.

Jeg synes du har rimelig dårlige unskyldninger for å ikke følge opp det du sier med handlinger. Som jeg selv har sagt, så skulle jeg ønske at noen andre med mer erfaring hadde laget denne guiden her, men ingen har gjort det.

Jeg er heller ingen ekspert, langt ifra, men tror likevel jeg kan komme med bedre anbefalinger en en halvsløv nyansatt selger.

Om det funker greit å høre på selgere med lavt kunnskapsnivå, så hadde vi ikke trengt avforum. Har truffet erfarne og flinke selgere, men ingen kan alt. Har altid kunnet mer på minst ett område når jeg har snakket med selgere.

Vi kunne sikkert laget en liste med kontrollspørsmål for å sjekke hvor sløve selgerene er, jeg har en del slike selv, men det er ikke poenget med denne tråden. Her skal vi hjelpe nybegynnere, de andre klarer seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du holder deg langt unna denne tråden om du ikke har noe positivt å bidra med i denne trådens ånd. Spar meg for unskyldninger.
    Nå er du barnslig, rille. Innlegget mitt var godt ment og ærlig.

Jeg er heller ingen ekspert, langt ifra, men tror likevel jeg kan komme med bedre anbefalinger en en halvsløv nyansatt selger.
    Jeg vet ikke hvilke butikker du har vært i, men det var da svært så dårlig erfaring du har hatt med selgere. Jeg har møtt noen halvsløve selgere på HiFi klubben, men synes de fleste rundt omkring er hyggelige og hjelpsomme med bra kunnskapsnivå heldigvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: skriver om hele innlegget.

Mulig jeg sto opp med feil fot i dag. Du skal selvfølgelig få lov å ha dine meninger, og jeg mine. Jeg gjentar igjen at denne tråden er ment som en lett veiledning for nye. De som vet hva de holder på med, trenger selvfølgelig ikke denne tråden.

Jeg er helt enig om at det finnes andre alternativer. Det går mye på smak og preferanser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har møtt noen halvsløve selgere på HiFi klubben, men synes de fleste rundt omkring er hyggelige og hjelpsomme med bra kunnskapsnivå heldigvis.
    Nå kjenner ikke jeg deg, men at du ikke har merket deg kunnskapsløse selgere som prøver å selge deg noe du ikke er best tjent med, kan jo muligens forklares med ditt kunnskapsnivå?

Jeg mener at det er flere produkter, ikke bare innen lyd og bilde, som er suverent best på sitt prispunkt. Dersom du da går inn i en butikk som ikke har denne varen, så er det de som er på jobb der sin plikt å anbefale de produktene de har. Derfor mener jeg at nybegynnere er tjent med en tråd med generelle anbefalinger.

Ingen trenger å ta i mot råd fra meg, men jeg bare vet hvor utrolig glad jeg hadde blitt, om jeg hadde funnet en slik guide som dette. Du har tydeligvis et annet syn, og jeg foreslår at du gjør noe med akkurat det, og ikke håper på at en "allvitende guru" skal gidde å gjøre det for deg.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne jungelen av høytalere og ulike preferanser,så blir dette en nokså umulig oppgave å skulle rangere hvilke som er best i sin prisklasse.
    Ett par høytalere som spiller bra her hjemme hos meg,trenger ikke å spille like bra hos deg osv.Mye avhenger av hvilket rom de skal stå i og hva de kobles opp imot med.

Det er vel kanskje en grunn til at det ikke blir laget slike tråder da
    all denne rangeringen blir bare subjektiv synsing i mine øyne. Man kan ikke lese seg til hvor bra akkurat den eller den høytaleren fungerer best for deg. Ut å lytt! Byttelån mellom venner hvis man har mulighet.Erfaring får man ved å lytte til ulike oppsett over lengre tid.

At selgere på de ulike butikkene blir ansett som "sløve" og har mangel av kunnskap med det de driver med,har jeg selv erfart i max 2 av 30 tilfeller.De aller fleste ganger har jeg snakket med meget kunnskapsrike "selgere" som virkelig har vært til stor hjelp. De har lyttet til mine ønsker uten at det har vært noe kjøpepress eller mumbojumbo-snakk ifra deres side.Jeg tror ikke dette er noe som er spesifikt for bransjen i sin helhet,dette ser vi i de fleste bransjer idag forøvrig.

Alt i beste mening.

mvh
    CookieMonzta

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tydeligvis et annet syn, og jeg foreslår at du gjør noe med akkurat det, og ikke håper på at en "allvitende guru" skal gidde å gjøre det for deg.

Beklager om jeg tar ifra deg litt glede i denne tråden, men som CokieMonzta skriver så blir det ikke skrevet så mange tråder som dette fordi det er for vanskelig. Det er mange som spør om råd, og mange gir konkrete tips uten å vite noe om personens preferanser og rom. Men selv synes jeg det blir nesten umulig å gi et optimalt tips uten å vite endel essensielle ting på forhånd. Mine favoritter trenger ikke å være en annens favoritt.

Når jeg kom på dette forum for første gang lagde jeg meg en egen tråd og postet all fremgang. Dvs alle butikkdemoer og tester hjemme. Det var en veldig morsom tid. Mye bedre å finne ut av egne preferanser på egen hånd, gjerne med andre tips basert på lytteintrykkene synes jeg. Men selvfølgelig verre for dem som bor langt inne i en dal. Etter etter litt om og men og et bomkjøp (Focal Cobalt), kom jeg frem til ProAc D15 sammen med Creek Classic. Dette synes jeg fremdeles er gode kjøp i sine prisklasser. Men det er selvsagt ikke rette par for alle og kan ikke anbefale det på et generelt grunnlag. Det meste, for ikke å si alt, har sine styrker og svakheter. HiFi dreier seg mye om kompromisser. Og hvor vi legger lista blir individuelt.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •