Koble sub, mangler utgang på forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble sub, mangler utgang på forsterker

Har et oppsett bestående av ECI-2 og effektforsterker. Høyttalerene er selvsagt koblet til effektforsterkeren. Subben har høyttaler-tilkoblinger i tillegg til "vanlig" rca inn..

Kan jeg koble direkte fra ECI-2'en til subben med høyttalerkabler i og med at det ikke er koblet til høyttalere til denne fra før?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Kan jeg koble direkte fra ECI-2'en til subben med høyttalerkabler i og med at det ikke er koblet til høyttalere til denne fra før?
    Ja, det kan du. Du kan også koble til y-splitt fra forforsterkerutgangen på ECI-2 og koble til RCA-utgangen på suben. Tror dog ikke dette vil gi vesentlig forskjell i lydkvalitet på subben...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og så kan du jo også koble subben til Aragon-forsterkeren din. Det vil ikke gi noen ekstra belastning på forsterkeren siden inngangsimpedansen på suben er svært høy og vil derfor ikke trekke noe strøm fra effektforsterkeren. Tror jeg ville valgt å koble subben til Aragon-forsterkeren da effekttrinnet til denne har bedre kvaliteter enn ECI-2.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    ...og så kan du jo også koble subben til Aragon-forsterkeren din. Det vil ikke gi noen ekstra belastning på forsterkeren siden inngangsimpedansen på suben er svært høy og vil derfor ikke trekke noe strøm fra effektforsterkeren. Tror jeg ville valgt å koble subben til Aragon-forsterkeren da effekttrinnet til denne har bedre kvaliteter enn ECI-2.

Men vil lyden ha tapt seg til fronthøyttalerene ettersom disse da må kobles til utgangen på subben?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil lyden ha tapt seg til fronthøyttalerene ettersom disse da må kobles til utgangen på subben?
    Nei, jeg mente at du kobler høyttalerkablene til subben parallelt med høyttalerkablene til fronthøyttalerene, dvs. at både frontene og subben kobles til Aragon-forsterkeren din.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet det slik:

ECI-2 til linjeinngang på sub`en,deretter ifra linjeutgang på sub`en og inn på Aragonen.Høytalere koblet da til Aragonen.
    Fordelen med dette er at man avlaster høytalerne da de slipper å spille de nederste Hz`ene.Resultat= Renere lyd + at man kan spille høyere.

Har du en linjeUTGANG på sub`en din?

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Jeg koblet det slik:

ECI-2 til linjeinngang på sub`en,deretter ifra linjeutgang på sub`en og inn på Aragonen.Høytalere koblet da til Aragonen.
    Fordelen med dette er at man avlaster høytalerne da de slipper å spille de nederste Hz`ene.Resultat= Renere lyd + at man kan spille høyere.

Har du en linjeUTGANG på sub`en din?

mvh
    CookieMonzta

Aha, det der tenkte jeg faktisk ikke på i det hele tatt, takker for tipset

Jepp, jeg har linje ut på subben

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksperimenter med alle tilsluttningsmuligheter som beskrevet i subbens manual, og velg den du liker best....
    Fordelen med å bare slenge et sett ekstra høyttalerkabler fra effektforsterkeren til subbens høyttaler terminaler er at dine høyttalere kjører som vanlig og subben hjelper til dernede. Det er ikke alle der liker at fronthøyttalernes signal må kjøres igjennom et delefilter...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Eksperimenter med alle tilsluttningsmuligheter som beskrevet i subbens manual, og velg den du liker best....
    Fordelen med å bare slenge et sett ekstra høyttalerkabler fra effektforsterkeren til subbens høyttaler terminaler er at dine høyttalere kjører som vanlig og subben hjelper til dernede. Det er ikke alle der liker at fronthøyttalernes signal må kjøres igjennom et delefilter...
    Helt enig i at man må prøve seg fram til hva som fungerer for en selv,men i mitt tilfelle så fungerte det med samme forsterkeri,visstnok på andre høytalere,med mitt forslag som nevnt over.Jeg klarte ikke dengang da å høre klare forskjeller på om at signalet ble "kjørt" gjennom sub`ens delefilter.Fordelene oppveide ulempene kan man si.

Pr. idag så har jeg høytalere som "kjører" som vanlig og en aktiv sub utifra den ene pre-out`en på forsterkeren.Sub`en "fyller" bare oppunder mine skoesker.

Alt i beste mening.

mvh
    CookieMonzta

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du å si at SB12-Plus har highpass-filter? Hmmm. Det har ikke min PC12-NSD.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mener du å si at SB12-Plus har highpass-filter? Hmmm. Det har ikke min PC12-NSD.
    Jepp,det har den:

"High-level inputs/outputs with gold plated binding posts "

SVSound - Box Subwoofers - SVS SB12-Plus

Såvidt jeg ser på bilder,så skal PC12-NSD også ha det?

mvh
    CookieMonzta

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Jepp,det har den:

"High-level inputs/outputs with gold plated binding posts "

SVSound - Box Subwoofers - SVS SB12-Plus

mvh
    CookieMonzta
    Dette betyr bare at du kan koble den på en forsterker uten pre-ut og at du kan koble høyttalerne videre fra sub'en. Det betyr ikke nødvendigvis at den har highpass-filter. Vil tro at det hadde stått det om den hadde det.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dette betyr bare at du kan koble den på en forsterker uten pre-ut og at du kan koble høyttalerne videre fra sub'en. Det betyr ikke nødvendigvis at den har highpass-filter. Vil tro at det hadde stått det om den hadde det.
    En eller annen form for high-pass filter har den vel,siden hovedhøytalerne blir avlastet ved bruk av dette? Jeg merker ved mine "skoesker" at de ikke går feks. så dypt ved bruk av den tilkoblingen jeg nevner.

Jeg hadde B&W 805 Matrix med tilhørende subwoofer(ASW 800) engang og da husker jeg ved ett gitt tidspunkt at jeg hadde en integrert forsterker uten "pre". Dengang koblet jeg utifra høytalerutgangene på den integrerte og til høytalerinngangene på B&W 800 ASW,deretter igjen utifra høytalerutgangene ifra sub`en og til høytalerne.

Har ikke prøvd dette på min nåværende sub,men muligheten er der.

mvh
    CookieMonzta

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk idag beskjed fra Lsound om at PC12-NSD har 12dB highpass på 80hz og jeg må si at det åpner jo opp visse muligheter.

Beklager OT.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •